متن و حواشی مربوط به تخلفات کنکوری از زبان پورعباس و خضریان

  4020426136 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مباحث مربوط به تخلفات کنکوری و ورود افراد متخلف به دانشگاه را تشریح کردند.

متن و حواشی مربوط به تخلفات کنکوری از زبان پورعباس و خضریان

به گزارش فارس، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا که امشب از شبکه چهار سیما پخش شد، مسأله تقلب در کنکور و ورود افراد متخلف به دانشگاه را تشریح کردند.

* خضریان: فرد متخلف در هر مقطعی از دانشگاه اخراج می‌شود

در ابتدا علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: ما براساس شکایت واصله به کمیسیون اصل نود به موضوع ورود کردیم و این مسأله را مطرح کردیم که اساسا این طرز کار بر مبنای ماده ۱۱ غلط است، بر مبنای قانون فردی که داوطلب آزمون سراسری هست اگر دو دلیل از سه دلیلی که عرض می‌کنم شامل وی شود باید وارد آزمون مجدد شود، اگر درصدها را احراز کند براساس نمره کنکورش قبول می‌شود اما اگر درصدها احراز نشود به عنوان فردی که شبهه تقلب دارد، باید از تحصیل و ورود به دانشگاه منع شود. این سه دلیل این هاست؛ یکی اینکه ممکن است سوابق تحصیلی داوطلب با رتبه وی همخوانی نداشته باشد، یا اینکه پاسخنامه‌اش در سؤالات منفی شباهت قابل توجهی با دیگر پاسخنامه‌ها دارد که این امر یک بخث فنی است که به آن کلید تقلب می‌گویند و دلیل سوم موضوع گزارش موثق دستگاه‌هایی مثل فراجا و وزارت اطلاعات است که بعضا به موضوع تقلب در کنکور ورود می‌کنند.

وی افزود: براساس ماده ۱۱ قانون جرایم آزمون‌های سراسری «چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرتهای غیر متعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با نمره و رتبه اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمونها از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت‌های بدوی است». همانطور که می‌بینید عنوان «داوطلب» در این ماده آمده است.

خضریان گفت: ما دانشگاه رفتیم و امتحان داده‌ایم آیا فردی که چند ماه از کنکورش گذشته می‌تواند دوباره در آزمون شرکت کند؟ مطمئنا فرد نمی‌تواند و این کار منصفانه و عاقلانه نیست؛ در اینصورت حتی اگر از وزیر علوم هم آزمون بگیرید نمی‌تواند به خوبی بار اول در آزمون شرکت کند، ما در آن زمان به آقای خدایی رئیس وقت سازمان سنجش این موضوع را گفتیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس اعلام آقای خدایی رئیس وقت سازمان سنجش تخلفات در چند روز مشخص می‌شود، اظهار داشت: با استفساریه‌ای که مجلس داد این مسأله عنوان شد که در همان برهه کنکور این تخلفات اعلام شود تا مسأله به دانشجویی این افراد نکشد، اما به طور کلی اگر فرد متخلفی وارد دانشگاه شود در هر مقطعی از دانشگاه اخراج می‌شود که این ماده ۱۰ قانون رسیدگی به جرایم است.

* پورعباس: بیشترین تعداد تخلفات مربوط به سال ۱۴۰۰ بود

در ادامه عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سال ۸۴ برای اولین بار تخلف سازماندهی شده صورت گرفت، رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها مسیر مشخصی دارد و باید مراحل بدوی و نهایی را بگذراند.

وی افزود: سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ این تخلفات بیشتر شد که بیشترین تعداد در سال ۱۴۰۰ بود، من دیدم ته این چاه مشخص نیست و اوایل کار ما بود، من آمده بودم که مسیر قبلی سنجش را دنبال کنم، آزمون‌های کاغذی را جمع کنیم و برای برگزاری آزمون الکترونیکی آماده شویم اما این مسأله تخلفات وقت طلایی سازمان سنجش را گرفت.

گرداننده برنامه در میان صحبت‌های پورعباس با بیان اینکه این امر یک وجهه سیاسی هم دارد، گفت: این مسأله اینگونه است که سه چهار ماه آخر دولت قبل پرونده چند هزار نفری متخلفان را روی میز گذاشتند و گفتند ما می‌رویم و شما باید به این تعداد رسیدگی کنید.

پورعباس در ادامه گفت: برخی از این گزارش‌ها هم به صورت مردمی بود، یعنی افراد با ارائه گزارشی افراد دیگری را به عنوان متخلف اعلام کرده بودند، گزارش حراست هم نامه‌ای بر روی این گزارش مردمی بود، به هر حال از میان چند هزار نفر بیش از تعداد ۱۳۰۰ نفر بودند، که این تعداد در اصل ادعا بود که سند نداشت.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه من با مردم صادق هستم، افزود: ما دیدیم که برخی از این افراد فقط در کنکور شرکت کردند و حتی هیچ دانشگاهی قبول نشده و حتی انتخاب رشته هم نکرده بوده است، اینها را کنار گذاشتیم و یک عدد جزئی ماند که برای آن هم فراخوان دادیم، چون شبهه بود فراخوان آزمون دادیم. ما هشت نوبت بعلاوه یک نوبت آزمون گرفتیم تا افرادی که شرکت نکرده بودند هم شرکت کنند. لذا پرونده ۱۴۰۰ و ماقبل از آن با این آزمون‌ها بسته شد، حکم بدوی اعلام شد، آن‌هایی که تبرئه شدند به دانشگاه بازگشتند و اگر متخلف بودند اخراج شدند.

* مردم بدانند ما یک قدم از متخلفان پیش افتادیم

وی ادامه داد: تجهیزات بسیار پیچیده و جاسوسی بیخود به کشور نمی‌آید، این دستگاه‌ها را از گوش ۸۵۷ نفر در سال ۱۴۰۱ درآوردیم، یک ریسیور دارد که جواب‌ها را به داوطلب منتقل می‌کنند، شماره موبایل آن‌ها هم به طور اتوماتیک جواب می‌دهد و نیاز به هیچ عکس العملی نیست، ما ۸۵۷ نفر را گرفتیم و حدس زدیم که عده‌ای را هم نگرفتیم.

پورعباس گفت: ما روی این موضوع کار کردیم، خودمان ۱۷ کلید تقلب گرفتیم و برمبنای آن ۱۰۴۵ نفر دیگر را هم گرفتیم، این تعداد تفهیم اتهام شدند، برای آزمون مهر، آذر و دی آن‌ها را شرکت دادیم، ۹۱۰ نفر موفق نشدند و محکوم شدند، البته ۵۰۰ نفر از اینها اصلا در آزمون مجدد هم شرکت نکردند، بقیه موفق شدند که اتفاقا افراد بسیار خبره هستند اما برخی از آن‌ها کلاس دهم بودند و مجاز به آزمون نبودند، ضمن اینکه دیدیم برای هر حوزه یک دستگاه سیگنال یاب لازم است، امسال این دستگاه هم به حوزه‌ها دادیم.

رئیس سازمان سنجش گفت: مردم عزیز این چیزهایی که می‌گویند تداخل اطلاعات است، ما از افراد شبهه‌دار آزمون مجدد گرفتیم و فرد شبهه دار وارد دانشگاه نشد و امسال آمار به صفر رسید به طوریکه ما هیچ گزارشی از دستگاه‌های امنیتی نداشتیم، تا دیروز ۲۹۳ مورد گرفتیم که شامل ماده ۱۰ می‌شوند، ماده ۱۱ را هم تا هفته آینده اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مردم عزیز بدانند که حتی اگر سوالات از آزمون خارج شد امکان بازگشت پاسخ‌ها نبوده است، ما یک یا دو دقیقه بعد از ارسال سوالات فرد را دستگیر کردیم، این افراد هم اجیر شده بودند و بلافاصله شبکه‌ها را شناسایی کردیم و شب آزمون تجربی شبکه‌های گسترده‌ای در تمام کشور دستگیر کردیم و نیروهای پلیس فتا تا صبح کار می‌کردند. ما همانطور که به مردم عزیزمان قول دادیم یک قدم از متخلفان جلوتر هستیم و مسیر را بستیم.

پورعباس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تعداد متقلبان بیشتر خانم بودند یا آقا، اظهار داشت: به نسبت تقریبا مساوی بودند و شاید یک یا دو درصد خانم‌ها بیشتر بودند.

در پاسخ به مجری که سوالات چگونه از حوزه خارج می‌شود، خضریان گفت: کافی است طرف یک عینک داشته باشد تا سوالات را اسکن کند و بفرستد.

* ماجرای استفساریه مجلس چه بود؟

خضریان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه ماجرای استفساریه مجلس چه بود، گفت: ابتدا من بگویم که استفساریه کلا چه هست، ببینید در استفساریه تفسیر قانون مطرح می‌شود و پس از تائید شورای نگهبان این تفسیر مرجع همان بند قانونی می‌شود یعنی قانون گذاری جدیدی نیست، اختلافی در گذشته در اواخر دولت قبل بین مجلس و سازمان سنجش بود، ما دیدیم که اگر فردی متخلف است نباید به دانشگاه راه یابد و باید در همان مرحله داوطلبی تکلیفش مشخص شود که استفساریه را مطرح کردیم، استفساریه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، در روزنامه رسمی اعلام شد و مراکز متعددی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای نگهبان آن را تائید کردند.

وی افزود: حالا استفساریه چه می‌گوید؟ این استفساریه می‌گوید اولاً واژه «داوطلب» صرفاً به افراد تا زمان پذیرش نهایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اطلاق می شود و افراد پس از پذیرش در دانشگاه به وصف «دانشجویی» متصف خواهند شد. ثانیاً در صورت اثبات تخلف و محکومیت قطعی وی در زمان دانشجویی، مطابق ماده (۱۰) قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون های سراسری مدرک به وی تعلق نمی گیرد یا ابطال میشود، لذا مصوبه کمیسیون که مقرر کرده واژه «داوطلب» به افراد پذیرفته شده نهایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اطلاق نمی شود، رافع ابهام موجود در ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون های سراسری بوده و تصویب آن مورد پیشنهاد است.

* روال اشتباه سازمان سنجش به دلیل دلسوزی برای داوطلبان بود

پورعباس هم در ادامه گفت: سازمان سنجش از بعد دلسوزی نسبت به داوطلبان می‌گفت داوطلبانی که شبهه دار هستند به دانشگاه بروند مشروط بر اینکه در آزمون مجدد شرط احراز را داشته باشند، این مسأله روال شده بود، روالی که مجلس، شورای نگهبان، دیوان عدالت اداری و دستگاه‌های ناظر ایرادی به این موضوع نگرفتند، این ایراد وقتی عنوان شد که تعداد شبهه داران بالای چند هزار رفت.

وی افزود: براین اساس استفساریه مجلس آمد که این استفساریه عطف بما سبق هم نمی‌شود یعنی شامل افراد قبل از استفساریه نمی‌شود، در سال ۱۴۰۲ هم سعی می کنیم ریشه این مسیر را بخشکانیم که دیگر این کار انجام نشود.

* مطرح شدن موضوعات تخلف یک پروژه سیاسی بوده است

خضریان هم در ادامه عنوان کرد: ماده ۱۰ قانون می‌گوید اگر تخلف فرد در هر مرحله‌ای از تحصیل محرز شود آن فرد از دانشگاه اخراج می‌شود.

وی گفت: درباره دلایل مطرح شدن این مسائل من به ذهنم می رسد که بر مبنای استفساریه، سازمان سنجش در دوران داوطلبی کارآمدی خود را اثبات کرده و با این مسأله کسانی که می‌خواستند پوست موز زیر پای دولت بیندازند دست پیش گرفتند تا ناکارآمدی خودشان را بپوشانند.

خضریان اظهار داشت: این مسأله حتما یک پروژه سیاسی بوده و من می‌گویم که اگر کسی مستندی از تخلف دارد اعلام کند، اینها میخواستند اعتبار علمی کشور را زیر سوال ببرند و عقب نشینی هم نمی‌کنند، گام بعدی هم این است که دستگاه‌های سازمان سنجش را زیر سوال ببرند که هوشمندی سازمان را میطلبد؛ مطالبه مجلس هم این است که اعتبار آزمون سراسری باید با کمک همه دستگاه‌ها حفظ کرد، سازمان سنجش به تنهایی نباید این کار را انجام دهد.

* کشورهای دیگر خواستار سیگنال یاب ایرانی

پورعباس هم در ادامه گفت: ما به صورت آنلاین با همکاری شرکت‌های دانش بنیان سوالات را به استان‌ها میفرستیم که لحظه به لحظه دفترچه سوالات رصد می‌شود، از شرکت های دانش بنیان تشکر می کنم که دستگاهی را به تعداد دو هزار تا تولید کرد که ما در اختیار تمام حوزه ها قرار دادیم که هر کسی وسیله تخلف داشته باشد لو می رود؛ الان کشورهای دیگر هم این دستگاه را از ما می‌خواهند.

وی افزود: اولین آزمون الکترونیکی را سال ۸۵ در دانشگاه پیام نور اجرا کردیم، یعنی اولین بار ما اجرا کردیم بعد کپی آن را در سراسر جهان اجرا کردند، ما نرم افزار این آزمون را برای کنکور سراسری هم ساختیم تا آزمون‌ها به صورت هوشمند برگزار شود.

* کنکور ۱۴۰۳ سال آینده در اردیبهشت و تیرماه برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: به سمتی می رویم که از سال ۱۴۰۳ به بعد مسیر آزمون الکترونیکی را فراهم کنیم، البته حتما متخلفان برای این موضوع هم راهکار می‌اندیشند اما ما چند قدم جلوتریم.

وی ادامه داد: کنکور سال آینده در اردیبهشت و تیرماه برگزار می‌شود، سال ۱۴۰۲ در دی ماه برگزار شد که هوا سرد بود و داوطلبان مشکل داشتند.

پورعباس گفت: ما یک شورای سنجش و پذیرش با حضور سه وزیر داریم که تمام امور مربوط به سنجش و پذیرش از سوی این شورا تعیین می‌شود، طبق قانونی که هست تا ۳۱ شهریور این شورا موظف است تمام تغییرات کنکور آینده را اعلام کند، لذا اگر قرار باشد سیاستی اعمال شود قبل ۳۱ شهریور اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر وجود تغییر در کنکور ۱۴۰۳ گفت: آنچه فعلا هست تا وقتی مجلس سیاست جدیدی را اعلام نکرده باشد، ما دو نوبت آزمون در اردیبهشت و تیرماه داریم، سال بعد حدود ۳۰ درصد دروس عمومی تاثیر قطعی دارند، ممکن است در مجلس بحثی داشته باشیم اما به نظر من تفاوت زیادی صورت نمی‌گیرد، من به داوطلبان این آرامش خاطر را می‌دهم که مثل امسال کار کنند که از نظر محتوایی چیزی عوض نمی‌شود و سوالات را سال به سال به سمتی می رویم که از کتب درسی باشد.

* نظر پورعباس درباره حذف کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره حذف کنکور، اظهار داشت: گفته بودند که کنکور تا سال ۹۲ حذف شود و به جای آن سوابق تحصیلی باشد، امسال ۴۰ درصد سوابق تحصیلی تاثیر دارد، سال بعد ۵۰ و سال بعدش ۶۰ درصد تاثیر دارد، این به آن معنی است که سوابق تحصیلی می‌تواند جایگزین شود، کشورهای دیگر بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند در کشور ما هم فقط ۱۵ درصد رشته ها از طریق کنکور پذیرش دارد، مسیر حرکت ما به این سمت به توانمندی آموزش و پرورش بستگی دارد.

* سازمان سنجش امانتدار مردم است

من به مردم می‌گویم که سازمان سنجش امانتدار شماست و اگر یک مورد فرد متخلف را یقین کنیم امکان ندارد وارد دانشگاه شود، همه فرزندان جامعه از مسوولان طراز اول تا فرزندان ملت روزی با سازمان سنجش سر و کار دارند بنابراین مطمئن باشید ما امانتدار شما هستیم.

خضریان هم در ادامه گفت: اینکه ما باید به سمت سوابق تحصیلی برویم دو آسیب دارد آن هم اینکه دانش آموز باید ۳۰ آزمون تحصیلی برای سوابق تحصیلی بدهد آیا در آزمون نهایی هم به تجهیزات سازمان سنجش در کنکور رسیده ایم که مطمئن باشیم هیچ تقلبی صورت نمی‌گیرد؟ مسأله بعدی این است که سوابق تحصیلی دانش آموز مدارس دولتی و مدارس دیگر با یکدیگر متفاوت است، تصور من این است که اگر روش اصلاح نشود عدالت آموزشی ما زیر سوال می رود.

وی گفت: ما که در حال ترویج سیاست‌های افزایش جمعیت هستیم باید این مسائل را مفصل‌تر بررسی کنیم تا عدالت آموزشی برقرار باشد.

دیدگاه کاربران

محسن۳۱۴۹۲۶۸۰۸:۰۴:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۷
برای وام های کارکنان بانکها وارد شدید نتیجه چی شد؟ برای این موضوع هم وارد شدید ،نتیجه چی شد؟
ایرانی۳۱۴۹۴۰۹۰۹:۵۶:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۷
عدالت حکم میکند متخلف در هر جا وهرجایگاهی باشد باید مجازات شود و مدرک آنها ابطال واز دانشگاه اخراج شود .هیچ توجیهی برای ادامه تحصیل آنها وجود ندارد
رضا۳۱۴۹۴۸۶۱۰:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۷
حالا یه اشتباهی کردن ولشون کنین زشته،،...
ناشناس۳۱۴۹۶۴۹۱۳:۰۳:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۷
باید افرادی که تقلب کردن از دانشگاه اخراج شوند چرا جای افراد ی که زحمت کشیدن وچند سال خانوادها از تفریح و دیگر کارهاشون گذشتن برا بچه هاشون هزینه کردن وقت گذاشتن حالا یکی رو صندلی آنها بشینه که فقط رفت سر جلسه وفردا هم میخواد بدون بار علمی یه پزشک بشه وای به حال بیماران که این پزشکان حتی نمیتونن فشار بیمار را بگیرن تا برسه به درمان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین