آیا هالیوود فرصتی برای خودنمایی در بازار سینمای چین دارند؟

  4020423063

درحالی که چینی‌ها گرسنه صنعت سرگرمی هستند و همه فعالان این عرصه بخصوص کمپانی‌های فیلم‌سازی براین باورند که سرزمین اژدها و بازارش فرصتی اقتصادی برایشان است، برخی شواهد نشان می‌دهد موفقیت در این بازار آنچنان هم ساده نیست.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از ایندیپندنت، درحالیکه بررسی آمارهای رسمی از بازار فیلم در کشور چین نشان می‌دهد گردش مالی این بخش از اقتصاد سرزمین اژدها در سال گذشته میلادی 4.65 میلیارد دلار است که با ثبت رشد 9.7 درصدی تا سال 2028 میلادی به رقمی معادل 8.11 میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته برخی فعالان عرصه هنرهفتم انتشار آمارهای بالا بدون تردید بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت فیلم‌سازی را به این بازار هدایت می‌کند درحالی که فعالان این عرصه لازم است قواعد ورود به بازار چین را مدنظر داشته و قبل از اقدام دوباره فکر کنند، به این دلیل که اگرچه بازار کشور چین تشنه صنعت سرگرمی است و چینی‌ها برای اوقات فراغت خود هزینه می‌کنند؛ ولی لزوما تمام تولیدات سینمایی و تلویزیونی در این بازار موفق نیست.

این گروه تاکید می‌کنند شاهد مثال واقعی این روند را می‌توان در حجم انبوه فیلم‌های هالیوودی وارد شده به بازار چین دید که علی‌رغم تعداد بالای محصولات که در قالب‌ها، ژانرها و تولیدات مختلف روانه این بازار چند صد میلیون نفری شده، می‌بینیم موفقیت چندان قابل توجهی همه این آثار برای خود به دست نیاورده‌اند.

در این زمینه فعالان عرصه فیلم و سریال تاکید می‌کنند، بازار چین از اوایل قرن 20 روند صعودی قابل توجهی را در صنعت سرگرمی به خود دید ولی هرچه جلوتر آمدیم چینی‌ها با خرید یا سرمایه‌گذاری گسترده در استودیوها و کمپانی‌های تولید کننده فیلم بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که محصولات داخلی خودشان بیشترین مخاطب را پشت دیوارهای چین داشته باشد . به عنوان مثال می‌توان  از خرید AMC Theaters در سال 2012 توسط گروه Wanda یا خرید Legendary Entertainment در سال 2016 مدنظر گرفت تا سرمایه گذاری‌های ثابت در فیلم توسط Huayi Brothers و Tencent که نشان‌دهنده سیاست‌گذاری چینی‌ها برای آینده بازارشان در صنعت سرگمی بخصوص فیلم و سریال است.

از اینرو می‌بینیم اگرچه به ظاهر محدودیت خاصی برای ورود محصولات خارجی به این بازار نیست ولی در نهایت می‌بینیم بازهم تولیدات خودشان برنده بازار میلیارد دلاری شده‌اند و واقعیت بازار را می‌توان در موفقیت فرانچایزهایی مثل «سریع و خشمگین» و دنیای سینمایی مارول دید که پس از آنها سایر تولیدات هالیوودی دربازار سرزمین اژدها آنقدر خوش‌سانس نبودند.

کشور چین , فیلم , هالیوود , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای ایران , سینما , سینمای جهان , باکس آفیس ,

*جدول روند افزایشی سهم باکس‌آفیس فیلم‌های چینی در بازار این کشور نسبت به تولیدات هالیوودی از سال 2009 تا 2019

به گفته فعالان عرصه سینما و صنعت سرگرمی اشتهای سیری ناپذیر مصرف کنندگان چینی در این بازار تمام ماجرا نیست، زیرا چندین ملاحظه کلیدی سطح دسترسی محصولات خارجی را به این بازار میلیارد دلاری مشخص می‌کند و بنابراین درک صحنه و بازار این کشور برای بازیگران اصلی یا همان کمپانی‌های فیلم‌سازی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

در این زمینه به عنوان اولین قانون باید فعالان عرصه سینما مدنظر داشته باشند که هرچند بخش خصوصی سهم عمده‌ای در سهم بازار سینما و سریال کشور چین را به خود اختصاص داده است، اما قوانین حاکم بر این صنعت در کشور چین بگونه‌ای طراحی شده که این شرکت‌ها نهایتاً برای فعالیت باید با دولت در اعتلاف باشند و براساس سیاست‌های کلان حذب حاکم گام بردارند و این روند کاملا مجزا از موضوع مسائل مالیاتی و نظارت‌های خاص است، پس کاملاً واضح است که شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شده که چینی‌ها همواره پیروز میدان و عرصه صنعت سرگرمی داخل مرزهایشان خواهند بود، نه سرمایه‌گذاران خارجی.

نکته دومی که فعالان عرصه هنر هفتم باید برای ورود در این کشور مدنظر داشته باشند که می‌توان از آن به عنوان تعیین کننده‌ترین نکته یاد کرد؛ موضوع توزیع است، چون در این کشور قواعد و جداول اکران بگونه‌ای طراحی شده‌اند که تولیدات داخلی در صدر انتخاب شرکت‌های پخش قرار دارد و اگر به سهم درآمدی فیلم‌ها در این بازار میلیارد نفری نیم نگاهی داشته باشیم درمیابیم طی سال 2021 میلادی از میان 10 فیلم پرفروش در بازار کشور چین 9 فیلم محصول و تولید همین کشور بوده‌ و تنها یک فیلم خارجی توانسته سهم بازار خوبی را به خود اختصاص دهد.

به این ترتیب اگر فرض کنیم یک فیلم بتواند تمام قوانین و استانداردهای ورود به بازار کشور چین را تامین کند در نهایت بدون تردید با قوانین توزیعی که برای فیلم‌های خارجی تدوین شده است از پیش بازنده میدان شناخته می‌شود مگر اینکه با سهمی اندک از این بازار میلیارد دلاری بتواند برای خود موفقیتی هرچند کوچک دست و پا کند.

سومین نکته هم مربوط به شناخت بازار یا همان سلیقه مخاطبان است. این نکته اگرچه در تمام بازارهای بین‌المللی صنعت سرگرمی کاربردی است اما واقعیت امر اینجاست که چینی‌ها از قاعده خاص خودشان پیروی می‌کند. به این صورت که شاید در نگاه اول مخاطبان چینی عطش استفاده از محتوا و محصولات خارجی را داشته باشند، اما براساس سنت و فرهنگ خودشان آن چیزی که ارزش‌های موجود جامعه را به‌چالش بکشد بدون تردید از فهرست انتخاب‌ چینی‌ها خود به خود خارج می‌شود، حتی اگر از بهترین و شناخته‌شده‌ترین محصولات این عرصه در دهکده جهانی باشد.

کشور چین , فیلم , هالیوود , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای ایران , سینما , سینمای جهان , باکس آفیس , *جدول سهم فروش فیلم‌های خارجی و داخلی در بازار چین از سال 2007 تا  2022 (رنگ مشکی فیلم‌های خارجی، رنگ آبی فیلم‌های تولید داخل کشور چین)

به گفته منتقدان سینما، چینی‌ها در انتخاب فیلم بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند چون براین باورند که حتی یک شوخی ساده در فیلم و سریال هرگز بی‌اهمیت نیست و می‌تواند ضمیر ناخودآگاه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه در سریال‌ها به دلیل هم‌ذات پنداری بالا که میان مخاطب و کاراکترهای اصلی سریال ایجاد می‌شود نهایتاً موارد ضد ارزش‌ها در جامعه غالب شده و مشکل ساز می‌شود.

اما نکته پایانی که اخیراً اثرگذاری سایر بخش‌ها را هم تقویت کرده موضوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین است، به این ترتیب که بعد از بالاگرفتن مشکلات میان دو کشور در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تقریباً بخش عمده‌ای از مخاطبان چینی نسبت به استفاده از محتوای آمریکایی نظر منفی دارند و بی‌تفاوت از کنار آنها می‌گذرند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  4. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  5. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  6. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  7. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  10. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  11. بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

  12. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  13. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  14. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  17. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  18. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  19. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  20. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  21. ماراتن انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در ایستگاه پایانی/ اسامی کاندیداهای حاضر در مرحله دوم/ شرایط شرکت در دور دوم انتخابات چیست؟

  22. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  23. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  18. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین