اعراب، روسیه و جزایر سه‌گانه ایران

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020420066 ۱۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعراب، روسیه و جزایر سه‌گانه ایران

بیانیه پایانی نشست کشورهای شورای‌همکاری خلیج‌فارس و روسیه، به شکل رندانه‌ای از مذاکره و حل سوءتفاهم‌ها با ایران سخن گفته اما در بندی دیگر روی مسئله‌ای دست گذاشته که برای ایران و افکارعمومی ما حساسیت برانگیز است.

در این بیانیه، از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئله جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است.

اگرچه وزارت‌خارجه کشورمان به این بیانیه واکنش نشان داده و از مالکیت مطلق ایران بر این جزایر سخن گفته و بر لزوم حفظ روابط و حسن همجواری تاکید کرده اما واقعیت آن است که کشورهای عربی منطقه هر اندازه که به‌سمت تنش‌زدایی و برقراری رابطه با ایران حرکت کنند باز هم از ذات ستیزه‌جویانه خود دست نخواهند کشید.

هر اندازه که در ماه‌های گذشته روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به سمت همکاری میل کرده اما باز هم در مقاطع این‌چنینی، کشورهای عربی که از قضا برخی از آن‌ها مثل قطر و عمان که رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارند هم حاضر به امضای بیانیه‌ای هستند که مربوط به چنین ادعاهایی واهی است. البته که این توهم امارات، مسئله‌ای بسیار قدیمی و ریشه‌دار است و این انتظار می‌رود که با توجه به تاکید طرفین در ماه‌های گذشته بر حفظ سیاست حسن‌همجواری و همسایگی، اعراب از اظهارات متوهمانه خود دست بردارند که گویا آنان تمایلی به این امر ندارند.

و اما در مورد روسیه؛ کشوری که شاید برخی تعجب کنند که با توجه به روابط عمیق خود با ایران، چگونه حاضر به امضای این بیانیه شده که باید گفت در دنیای سیاست این مسئله عجیب نیست. روسیه نه متحد استراتژیک ایران است و نه شریک آن؛ در مقاطعی و بنا به مقتضیات موجود و نفع طرفین، در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص سیاسی، امنیتی و نظامی و با یکدیگر همکاری‌های تاکتیکی عمیقی داشته‌اند و البته در مسائل مختلفی هم در جهاتی متفاوت حرکت و عمل کرده‌اند.

بنابراین نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه خود با ایران از امضای بیانیه‌ای خودداری کند که منافع دیگرش به خطر بیفتد. در حاشیه این نشست روسیه و کشورهای عربی منطقه بر افزایش تجارت و همچنین همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کردند و بنابراین خطاست که تصور کنیم که روسیه به‌دلیل رابطه‌اش با ایران از میلیاردها دلار سود خود از تجارتی که با کشورهای حوزه خلیج‌فارس نصیبش می‌شود، چشم‌پوشی کند. همان‌طور که ایران هم حاضر نیست چشمانش را به روی هر اقدام روسیه ببندد و بی‌قید و شرط از این کشور حمایت کند و از منافع دیگرش چشم‌پوشی کند.

روسیه و آمریکا و چین و ... ندارد، همه کشورها مترصد فرصتی برای کسب بیشترین منافع و بهره‌برداری از تحولات بین‌الملل و رابطه خود با دیگران هستند. برخلاف تصور موجود، ایران کشورهایی چون چین و روسیه را متحد خود نمی‌بیند بلکه درصدد همکاری با این کشورها برای تامین منافع خود با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی و همچنین خدشه‌دار کردن سلطه مطلق آمریکا بر مناسبات جهانی است. آنچه که برای ما و دیگر کشورها اولویت دارد تامین منافع است و باید هر کنش و واکنشی را در این چهارچوب و نه قاب‌های ایدئولوژیک تفسیر کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۶۱۳۶۱۴:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
همان‌طور که ایران هم حاضر نیست چشمانش را به روی هر اقدام روسیه ببندد و بی‌قید و شرط از این کشور حمایت کند و از منافع دیگرش چشم‌پوشی کند.متاسفانه خلاف این اتفاق افتاده است
ناشناس۳۱۳۶۲۷۹۱۵:۲۴:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
آقای نویسنده،‌ چگونه می خواهید با کشوری که به آن اعتماد ندارید و به راحتی علیه منافع شما با هر کشوری رابطه دارد، به قول خودتان سلطه غرب را خدشه دار کنید؟ شاید فردا آنها از غرب هم با شما غربی تر شدند. این بهانه ها را کنار بگذارید.
ناشناس۳۱۳۶۶۵۷۱۹:۰۱:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
بنظرم این سناریو ایران و روسیه است تا فشارهای کمک ایران به روسیه در جنگ با اوکراین کمتر شود.
ناشناس۳۱۳۷۶۹۰۰۸:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
هیچکدام از کشورهای بلوک شرق به توسعه نرسیدند و مردمشان به رفاه دست نیافتند. پس خودمان را گول نزنیم ما صاحب و پایه گذار مهمترین پاسخ به هژمونی غرب و شرق بودیم : «موازنه منفی». با این سیاست ایران تنها کشوری است که هرگز مستعمره نبوده و الگوی بسیاری از کشورها هم شده چرا حالا خودمان از این رویکرد دور شده ایم. هر زمان موازنه منفی را کنار گذاشتیم بطور افراطی در تله استعمارگران افتادیم.
ناشناس۳۱۳۶۷۰۲۱۹:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ما ایرانی ها یک مشکل کاملا فرهنگی- تاریخی داریم! و آن این هست که اگر با کسی یا کشوری طرح دوستی ریختیم ( دست یا علی دادیم) فکر می کنیم باید در همه کار و همه چیز عین هم باشیم ( مثل بچه مدرسه های قدیم که می گفتند اگر دوست منی حالا که من با فلانی قهر کردم تو هم باید قهر باشی) نه جونم اقتصاد و سیاست و دوستی و تجارت یعنی اردوغان و چین و امارات و سعودی و ... که هم با ما دوست هستند هم با دیگران.
اراز۳۱۳۹۱۴۰۰۸:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۲
سفسطه !! مطلق سفسطه. عمل روسیه در ضدیت با منافع ایران است. اگر دشمنی یا لااقل کمک به دشمن نیست پس چیست؟؟ دوست دارم فردا مسئولین ما از خواسته اروپایی ها و اوکراین برای خروج روسیه از شبه جزیره کریمه حمایت کندتا ببینیم چه عکس العملی از روسیه خواهیم داشت.
ناشناس۳۱۳۶۸۴۰۲۰:۳۵:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ریاست قوه اجرا و قضا وضعیت عفاف و حجاب افتضاح افتضاح افتضاح نیاز به اقدام و عمل فارغ از شعار
ناشناس۳۱۳۷۱۵۷۲۲:۵۰:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه و آمریکا و چین هر سه غیر قابل اعتمادند ، اما روسیه بارها نشان داده که به مراتب بدتر. از دیگران است و به هیچ عهدی پایبند نیست ، حتی در خروج آمریکا از برجام هم دست های روسیه دیده میشود
ناشناس۳۱۳۷۷۹۷۰۹:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
حتما فقط آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان قابل اعتمادند؟؟؟؟؟
ناشناس۳۱۳۶۲۹۱۱۵:۳۷:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خوشبختانه دقیقا همین اتفاق افتاده است!
ناشناس۳۱۳۹۲۲۸۰۹:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
واقعاً صحبت های نویسنده اشتباه است باید روی این مسئله به این مهمی مقامات ایران جدی تر با روسیه و کشورهای عربی برخورد کنند چون خاک کشور مانند ناموس ملت میماند و نباید به این سادگی از این موضوع بگذرند
ناشناس۳۱۳۶۵۱۶۱۷:۴۳:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ایران که از روسیه حمایت کرد
ناشناس۳۱۳۷۳۷۶۰۰:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
کجا خلاف این اتفاق افتاده؟؟
ناشناس۳۱۳۷۳۹۵۰۰:۳۱:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
روسیه قابل اعتماد نیست
ناشناس۳۱۳۷۴۱۳۰۰:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۱
روسيه شرور تر و خطرناك تر از غرب است
ناشناس۳۱۳۷۴۷۶۰۱:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
کجا خلافش اتفاق افتاده . اگه این طور بود که در قضیه جنگ اوکراین ایران در مجمع عمومی سازمان ملل رای ممتنع نمیداد و مثل سوریه که رای منفی به محکومیت حمله روسیه به اوکراین میداد و موضع رسمی ایران در جنگ اوکراین نامطلوب بودن جنگ و راه حل نظامی و رفع اختلافات با مذاکره بوده .مثل خیلی از کشورهای دبگه مثل چین ،هند ،امارات و...
ناشناس۳۱۳۷۷۹۳۰۹:۴۷:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
کجا خلاف این اتفاق افتاده ؟ اگر از جنگ اوکراین ناراحتی که به جهنم که اوکراین رو اشغال کرده ، اوکراین هم همچین تحفه ای نیست ، اوکراین هم دقیقا در جهت خلاف منافع ما حرکت کرده با راه دادن به ناتو
ناشناس۳۱۳۷۸۵۳۱۰:۳۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
این بیانیه از بیانیه قبلی بسیار خطرناک تر است، اولا دادگاه بین المللی بعنوان میانجی تعیین شده و حق امارات بر این سه جزیره تایید شده. اگر در دادگاه محکوم شویم ، چین و روسیه از ما خواهند خواست که جزایر را به امارات برگردانیم. آنوقت ما در یک مخمصه خواهیم افتاد
ناشناس۳۱۴۳۴۸۶۰۷:۵۳:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
لطفا اول متن کامل بیانیه را بخوانید بعد از روی تعصب نظر دهید همکاری بین المللی ایران و روسیه در بعضی امورات دلیل بر اتحاد همه جانبه استراتژیک نمی باشد و در بعضی مواقع بنابه سیاست و مصلحت یک کشور بعضی نظرات بیان می شود و این را بدانید سابقه مالکیت ایران بر جزایر سه گانه از سن قانونی امارات بسیار بیشتر است . تشکیل شیخ نشین امارات در 50 یا 60 سال اخیر نمیتواند موید حاکمیتش بر جزایر سه گانه باشد . لطفا یا سواد رسانه ای خود را بالا ببرید یا حد اقل تحت تاثیر هر جو رسانه ای قرار نگیرید .
ناشناس۳۱۳۶۱۳۷۱۴:۱۰:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خب نویسنده بیان کرده که روسیه براساس شرایط و نفع خودش در مقاطعی همکاری با ایران می کند و اکثر اوقات نه! خب تفاوت روسیه و آمریکا در چیست ؟ چرا ایران براساس منافعش با آمریکا رابطه نداشته باشد براساس منافع مشترک؟؟؟!
ناشناس۳۱۳۶۲۶۵۱۵:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
چون آمریکای فعلی دشمنی دارد می کند و خود خواسته خودش را محروم کند از ایران
ناشناس۳۱۳۶۸۰۳۲۰:۱۲:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
دشمنی از این بدتر که روسیه خاک ایران را به اعراب هدیه کند؟
ناشناس۳۱۳۷۴۰۶۰۰:۳۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
لطف کن اطلاعات را بیشتر کن تا حرف آبکی نزنی
ناشناس۳۱۳۷۴۸۴۰۱:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
هدیه کرد ؟؟؟!!! اون وقت جطوری هدیه کرد ؟؟؟!@ مگه مال باباشه که هدیه کرده . حرف که باد هواست عزیز ‌ تازه نگفته که مال شماهاست .گفته با مذاکره اختلافتون رو رفع کنید . هر چند اگه بگه هم حرفه و حرف هم باد هواست .اگه دشمنی اینه ما حاضریم امریکا بدتر از این هم بگه ولی دست از تحریم و فشار برداره .
ناشناس۳۱۴۳۷۴۲۱۰:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مثل تحریم های کاغد پاره در زمان اقای احمدی نژاد دیگه !!!!!! قواعد بین المللی حتی در نحوه استقبال از مقامات کشورها نکته ها داره . حالا شما امضای یه کشور عضو شورای امنیت پای بیانیه ای رو باد هوا فرض میگذارید . ماشاا... بشما
ناشناس۳۱۳۶۲۸۷۱۵:۳۶:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نویسنده نگفته در اکثر اوقات بلکه گفته در موارد مختلف!! اکر به همین راحتی حرف دیگران رو تحریف می‌کنی معلومه دنبال چی هستی!!!
ناشناس۳۱۳۶۲۹۵۱۵:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
آخه ما هیچ منافع مشترکی با آمریکا نداریم نه توی سوریه، نه توی لبنان، نه توی عراق، نه توی یمن، نه توی خلیج فارس، نه توی هسته‌ای، نه توی افغانستان، نه توی ...
ناشناس۳۱۳۶۲۹۷۱۵:۴۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه بالاخره نیروگاه بوشهر رو راه‌اندازی کرد و اس ۳۰۰ رو تحویل داد اما دستاورد برجام تقریبا هیچ بود!!
نیروگاه۳۱۳۶۴۲۵۱۶:۵۶:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نیروگاه را ضمانی تحویل داد که قطعات مصرفی ان تاریخش گذشته بود و دیگه تعمیرنکرد اس سیصد هم با ده سال تاخیر بعد اینکه چندین رقیب پیدا کرد تحویل ما داد عملا همیشه انقدر تاخیر انداخته که اوت قرارداد نفعی برای ما نداشته
علی بیک۳۱۳۷۲۸۱۲۳:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اس ۳۰۰ شون رو هم با تمام آپشن ها و قابلیت ندادن در صورتیکه پولش رو کامل دریافت کردند
ناشناس۳۱۳۷۴۱۸۰۰:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
نه میخواستی در شرایط تحریمی و فشار های مختلف به راحتی این چیزها را هم بدهند؟ نیروگاه هم باز طراحی شده
ناشناس۳۱۳۷۴۸۸۰۱:۴۳:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
خب معلومه در شرایط تحریم روس ها هم استفاده خودشون رو میبرن و منافع خودشون رو تامین می کنند .اینکه مسلمه ولی باعثش کیه ؟ باعثش کسی هست که تحریم میکنه .ولی چه میشه کرد وقتی امریکا تحریمت میکنه و اروپا هم از این تحریمها تبعیت میکنه و بعد وقتی هم میری مذاکره میکنی چونه میزنی امتیاز میدی تا تحریم رو بردارند باز فریبت میدن و امتیاز رو میگیرن ولی تحریم رو برنمی دارن اون وقت چکار باید کرد .
ناشناس۳۱۳۶۵۲۰۱۷:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
میدونین بابت نیروگاه ده میلیارد دلار از ایران پول گرفت ولی غربی ها این نیروگاه را با هزینه سه میلیاردی تحویل میدادن
ناشناس۳۱۳۶۶۶۸۱۹:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در اوج فشار غرب و تحریم و تهدید دیگر کشورها برای تحریم در صورت همکاری با ایران ولی ساختن خیلی باید نمک نشناس باشید،،،
ناشناس۳۱۳۷۴۹۰۰۱:۴۶:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
حالت خوبه ؟؟غربی ها اصلا تحویل نمیدادن و نمی ساختند . خب اولش که قراردادمون با آلمان بود . آلمان زسر قراردادش زد که رفتیم سراغ روسیه .
ناشناس۳۱۳۶۵۲۲۱۷:۴۶:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خب امریکا هم 80 درصد جنگنده های نیرو هوایی ایران رو تامین کرده. تو زمان جنگ هم تو داستان مک فارلین موشک هوا به هوا و ضد تانک داد
ناشناس۳۱۳۶۶۱۳۱۸:۳۳:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
فلسفه ایجاد و ادامه جنگ گرفتن ثروت ملی ما بود
ناشناس۳۱۳۶۶۷۱۱۹:۱۱:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خوب حالا چه ربطی داشت؟ آن زمان آمریکا اینجا همه کاره بود و تجهیزات هم میداد
ناشناس۳۱۳۷۱۴۷۲۲:۴۷:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
عدم تحویل ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک ، تاخیر بسیار زیاد در تحویل اس ۳۰۰ و نیروگاه بوشهر ،امضای قحطنامه ها علیه ما ، سوء استفاده نظامی از پهپادهای ایرانی جهت شریک کردن ایران در جنگ اوکران و دهها مورد دشمنی با ایران
ناشناس۳۱۳۷۴۹۱۰۱:۵۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
بابا اصلا غربی ها ما رو نمیخوان . دوستی که زوری نمبشه . من خودم حامی برجام بودم و به روحانی هم رای دادم ولی برجام بهم ثابت کرد که غربی ها حالا به هر دلیلی تمایلی ندارن با ایران روابطی داشته باشند . چاره ای نداریم غیر اینکه با چین و هند و روسیه و همین کشورهایی که هستند بسازیم .نمیشه دوستی رو گدایی کرد که . باید رفت قوی شد تا روزی که خودشون بخوان باهامون دوست بشن
ناشناس۳۱۳۷۲۴۰۲۳:۲۶:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
شما تا حالا تست اس ۳۰۰ رو تو ایران دیدی؟ تا حالا دیدی ایران اس ۳۰۰ شلیک کنه؟
ناشناس۳۱۳۹۱۴۴۰۸:۳۲:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
نیروگاه بوشهر برق خودش را هم تامین نمیکنه. خبرنداری ؟!
ناشناس۳۱۳۷۳۸۳۰۰:۲۴:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
شما انگار در جهان زندگی نمی کنید ایران از زمان خاتمی تا الان دارد با آمریکا مذاکره می کند حتی به توافق هم رسیدند اما بنابر حرف خود برجامیون مثل ظریف و سیف و عراقچی و ... غرب و آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند.
ارمان۳۱۳۷۴۷۹۰۱:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
شما کاملا درست میگی ولی میدونی رابطه برقرار کردن یک امر دوجانبه است زوری نیست با التماس هم نمیشه رابطه برقرار کرد . مشکل اینه که امریکا تحت تاثیر لابی صهیونیست هست و وقتی هم باهاش توافق میکنی زیر توافق میزنه و تحریم میکنه . چطور میشه وقتی کسی داره دشمنی میکنه و تحریمت میکنه باهاش رابطه داشته باشی . با امریکا اول باید مذاکره کرد که خوب داره مذاکره صورت میگیره . رابطه با امریکا پیش شرطش اینه که دست از دشمنی و تحریم کردن برداره وقتی برداشت اون موقع این استدلال شما درسته. قدم اول رابطه با امریکا توافق و رفع تحریمه عزیز
ناشناس۳۱۳۶۱۴۳۱۴:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اونوقت به خاطر روسیه کشور رو به لبه پرتگاه ببرید.
ناشناس۳۱۳۶۴۷۱۱۷:۱۹:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
حالت خوبه? کدام پرتگاه
ناشناس۳۱۳۷۵۵۷۰۴:۲۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
گاندوی اصلی را برای روسیه و عوامل نفوذیش باید ساخت.
فراموشکار۳۱۳۶۱۴۶۱۴:۱۷:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مهم سطح و تراز همکاری یک کشور است برای من مهمه با کی همکاری می کنم
ناشناس۳۱۳۶۱۵۶۱۴:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
این جزایر متعلق به ایران است و نه امارات و نه هیچ کشوری دیگری نمی تواند در باره آن ادعا داشته باشد
ناشناس۳۱۳۶۱۵۹۱۴:۲۵:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ایران با توجه به قدرت منطقه ای اش به راحتی از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.
ناشناس۳۱۳۶۱۶۰۱۴:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
این طور بیانیه همیشه بوده وقتی هر بار تشکیل جلسه می‌دهد
ناشناس۳۱۳۶۱۶۳۱۴:۲۸:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
هنری جان تمپل، نخست وزیر انگلستان درسال‌های ١٨۶٠ – ١٨۵٠ یک جمله‌ای دارد که در تاریخ و روابط بین الملل در جهان ماندگار شد و آن این است که «انگلستان دوستان یا دشمنان دائمی ندارد، تنها منافع دائمی دارد». ایران اکنون با داشتن قدرت بازدارنده کافی لازم است در جهت تامین منافع ملی نظیر افزایش سرمایه گذاری و تبادل همزمان با غرب و شرق وارد مذاکره مستقیم با امریکا شودتا سایر ابر قدرتهای از قطع روابط بعنوان عامل امتیاز گیری استفاده نکنند
ناشناس۳۱۳۶۷۲۶۱۹:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ایران از نظر بازدارندگی خوب هست اما دو مشکل اساسی دارد که از زمان زندیه لاینحل مانده اند. اول مشکل نقدینگی که هم زندیه و هم قاجار و هم پهلوی اول با آن مواجه بودند. از اواخر دوره پهلوی دوم مشکل نقدینگی در حال رفع بود ( اما مشکل سعودی را و گاو شیرده را یدک می کشید) اما مشکل دوم را داشتیم دوم دکترین دفاع هست. ایران از زمان زندیه تاکنون که سطح متوسط سلاح را داریم قدرت سیاسی و نظامی و مالی و تکنولوژی و مردمی حمله را ندارد. ایران هیچوقت ( حتی در دوران ساسانیان و اشکانیان و هخامنشیان ) عملا یک قدرت تهاجمی جهانی برای ایجاد و حفظ منافع نبود. فقط در حد دفاع و پیشروی در ضد حمله را حفظ کرد! الآن شاهد ماجرا! در دو قضیه میدان نفتی آرش و جزایر سه گانه، اصلاً در اندازه تصرف کامل سه جزیره و میدان نفتی آرش و سپس مجبور کردن طرف مقابل نیستیم. حتی از نظر سیاسی هم ، وزن و چنین جایگاهی مانند غرب و شرق ( روسیه، چین و هند) که دیگران را همراه کنیم نداریم. ضرورت ساخت بمب اتم یکی از این دلائل هست. پاکستان، هند و اسرائیل از جمله کشورهایی هستند که مثال روشن این مدعا می باشند.
ناشناس۳۱۳۶۱۶۸۱۴:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مشکل شما این هست که منافع ملی را به اشتراک با اینها می‌گذارید که دخالت در امور داخلی ایران کنند مانند برجام و سعد اباد!
ناشناس۳۱۳۶۱۷۸۱۴:۳۶:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
به نظر این مقاله دست پیش را گرفته که در زمینه ی امضای روسیه پای قطعنامه اعراب پس نیفته. برخلاف نوشته این مقاله ایران در تمام زمینه ها از منافع روسیه و چین حمایت کرده اما طرف مقابل استفاده ابزاری کرده. راستی خبری از سوخو ۳۵ هم نشده ؟!
ناشناس۳۱۳۶۳۷۳۱۶:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در شدید ترین تحریم‌های اقتصادی امریکا و سازمان ملل چین بود که در کنار ما بود و هم نفت خرید و هم واکسن به ایران داد.
ناشناس۳۱۳۶۵۱۸۱۷:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نفت را با تخفیف فراوان خرید و پولش را بلوکه کرد واکسن های چینی هم عملا آب مقطر بودند و هیچ جای دنیا قبولشان نداشت. در واقع در این جریان چین سود کرد و ایران ضرر.
ناشناس۳۱۳۶۶۷۴۱۹:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خیلی پررو هستید
ناشناس۳۱۳۶۵۲۴۱۷:۴۶:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نفت را با تخفیف ده دلاری خرید پیمان ۲۵ ساله و......
ناشناس۳۱۳۶۶۸۸۱۹:۱۷:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
قرارداد 25 ساله خوب ایراد آن کجاست؟!!! تخفییف دارند چون ریسک تحریم می کنند و می خرند پول آن هم بلوکه نمی‌شود حتی نمیدانی آن پولی که می‌گویند مسدود شده از کشورهای اروپایی انتقال یافته به چین و نه بابت فروش نفت به چین
ناشناس۳۱۳۷۸۴۷۱۰:۲۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
برادر من روسیه خودش بزرگترین تولید کننده نفت جهان است نفت ما را میخواهد چکار مگر دیوانه بوده که نفت بخره ضمتا کل ارسال واکسن اسپوتنیک روسی به ایران دویست تا سیصد هزار دوز بود
ناشناس۳۱۳۹۱۵۳۰۸:۴۲:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
کامناش را دوباره بخوون. صحبت از جینه نه روسیه.!!
ناشناس۳۱۳۶۱۸۱۱۴:۳۹:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خدا کنه که شما درست بگی و سیاستگذاران ما دنبال منافع ملی باشن و اونچه که ماها تصور میکنیم غلط باشه... البته منفعت ملی هم برای خودش تعریف داره که شاید بهتر باشه یک پله برگردیم عقبتر ببینیم اصلا سر مفهوم منفعت ملی میتونیم به یک اجماع ملی برسیم .
ناشناس۳۱۳۶۱۸۸۱۴:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مشکلی نیست شما هم ادعای مالکیت کل امارات کنید که از ایران جدا شد فقط که نباید ناله کرد
ناشناس۳۱۳۶۳۲۲۱۵:۵۲:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مثلا همایش هرساله خلیج همیشه فارس که برگزار می شود در بیانیه آن ادعای مالکیت امارات شود
عبدالله۳۱۳۶۱۹۶۱۴:۴۶:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خوب ما هم همین را گفته و می گوییم که نباید منافع ملت را با کشورهای دیگر بر اساس ایدئولوژی تعریف کرد ، اما کو گوش شنوا
ناشناس۳۱۳۶۱۹۷۱۴:۴۷:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه و البته چین . واقعیت این است که جزایر سه گانه مانند استخوانی لای زخم باقی مانده و ما انتظار داشتیم که مرور زمان آن را حل کند اما حالا ثابت شده که این موضوع از سوی اعراب فراموش شدنی نیست . بر مسئولان واجب است که یکبار برای همیشه این پرونده را ببندند . تبصره : طبق واقعیت های سیاسی و تاریخی ، در آن تاریخ انگلستان همه جزایر خلیج فارس را اشغال کرده بود، در روز تشکیل دولت امارات متحده عربی ، چند جزیره را آزاد کرد تا این شیخ نشین تشکیل شوند ، چند جزیره را هم به ایران واگذار کرد، ادعای امارات بر سر همین است که انگلستان نباید آن سه جزیره را هم به ایران می داد.
ناشناس۳۱۳۷۴۹۷۰۱:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
خب ایران با شیخ نشین شارجه معاهده ای امضا کرده و طبق معاهده شارجه حق حاکمیت ایران بر این جزایر رو به رسمیت شناخته و شارجه هم الان یکی از امارت های امارات متحده عربی هست .روسیه هم حق حاکمیت امارات رو که به رسمیت نشناخته بلکه به حساب خودش یک چیزی گفته که نه سیخ بسوزه و نه کباب و گفتند باید با مذاکره و گفتگو مشکلاتشون رو حل کنند و یا به دادگاه بین المللی ارجاع بدن. با توجه به معاهده ای که با شارجه داریم دادگاه بین المللی هم حتی بره نمیتونه در حاکمیت ایران بر این جزایر خللی ایجاد کنه. طبق معاهده شارجه فقط یک پاسگاه پلیس در بخش جنوبی میتونه داشته باشه. ضمن اینکه شهروندان اماراتی این جزیره که زمانی دویست سیصد نفر بودند همه شون از جزیره خارج شدند و الان چهل نفر بیستر اماراتی نداره ولی در حدود شش هفت هزار شهروند ایرانی اونجا سکونت دادند
ناشناس۳۱۳۶۲۰۷۱۴:۵۲:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
و اما در مورد روسیه؛ کشوری که شاید برخی تعجب کنند که با توجه به روابط عمیق خود با ایران حاضر به امضای این بیانیه شده ....فقط سينه چاكان روسيه ممكنه تعجب كنن چون ذات روسيه براي اكثر مردم شناخته شده ست .
ناشناس۳۱۳۶۶۹۷۱۹:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اطلاعات خود را بیشتر کنید مهمان ها از کشورهای دیگر می آیند در آن اجلاس شرکت می کنند و معنی آن هم نیست با هماهنگی آنان متن بیانیه می نویسند
ناشناس۳۱۳۶۲۰۸۱۴:۵۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه در این کنفرانس چه کاره بوده است که شرکت کرده این جلسه شورای همکاری خلیج فارس بوده است
ناشناس۳۱۳۹۲۳۴۰۹:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۲
کارت عربها برای بازی با غرب
ناشناس۳۱۳۶۲۱۱۱۴:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
هر چه هست اسراییل در این ماجرا نقش دارد
ناشناس۳۱۳۶۳۳۲۱۵:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نقش رزیم صهیونیستی بیشتر بوده یا ناکارآمدی سیاست خارجی ما؟ اگر صهیونیستها انقدر قدرت دارند پس چرا حریف فلسطینیها نمیشوند؟
ناشناس۳۱۳۶۲۵۲۱۵:۱۱:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه در طول تاریخ بارها به ایران آسیب اساسی زده و این وضع فعلی نهایتا به ضرر ما خواهد شد یعنی در غیاب رابطه ما با غرب، روسیه هر کاری بخواهد با ما خواهد کرد
فریار صالحی۳۱۳۶۲۵۷۱۵:۱۳:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اگر این چنین است که شما می گویید و درست هم همین است، پس علت حمایت ایران از روسیه چیست؟ دست کم برداشت عمومی درغرب چنین است. عمدۀ فشار غرب به ایران در حوادث سال گذشته، نه به علت دفاع از مردم و حقوق بشر که بر اثرعصبانیت از ورود ایران به حیاط خلوط غرب بوده است. پرسش اینجاست که آیا ما بر اساس منافع ملی خود حرکت کرده ایم؟ اگر چنین بود همانند چین ضمن کار تجاری با روسیه، بصورت علنی از مسکو حمایت نمی کردیم. چین گونه ای عمل می کند که به غرب بهانه برای تحریم نمی دهد. همینطور هند و آفریقای جنوبی و برزیل و جز اینها. چرا ایران باید در موضوع تایوان، از موضعِ چین ِواحدِ پکن حمایت کند در حالیکه چین در موضوع جزایر سه گانه که متعلق به ایران است، حق را به امارات می دهد؟
مهدی۳۱۳۶۲۹۸۱۵:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
زیر پوستی دارن روسیه را به آبهای گرم خلیج فارس نزدیک میکنن
ناشناس۳۱۳۶۳۰۰۱۵:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
هر جا حرف از جنگ اکراین هست اسم ایران کنار روسیه می آورند اونوقت روسیه برای اینکه منافع بیشتری از ارتباط با اعراب ببره جزایر ایران رو به امارات میبخشه.
ناشناس۳۱۳۷۵۱۰۰۲:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
خب اونکه پروپاگاندای غربی هاست. ایران دنبال منافع خودش بوده و در جنگ اوکراین کنار روسیه نبوده . ایران حتی به قطع نامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه مثل چین و هند و پاکستان و امارات و برزیل رای ممتنع داد . کنار روسیه بودن یعنی مثل سوریه و ونزوئلا و بلاروس و کوبا رای منفی بدیم. ایران حتی الحاق کریمه ،لوهانسک ،دونتسک و خروسون به روسیه رو هنوز به رسمیت نشناخته ولی کشورهایی مثل سوریه و بلاروس حتی قبل برگزاری رفراندوم به رسمیت می شناسند . ما فقط سلاح به روسیه فروختیم تازه اگه تبلیعات و پرواگاندای غربی ها نباشه اون هم و واقعیت داشته باشه. چون هم به پولش نیاز داریم و هم به سلاحی که در ازاش روسیه میده . حتی مصر هم خبرهایی اومد بیرون که به روسیه مهمات جنگی می فروخته و بعد تحت فشار امریکا مجبور شده نفروشه . خب طبیعیه مصری ها چون با امریکا دادوستد دارند و سلاح از امریکا می خرند ترسیدن به روابطشون لطمه وارد بشه ولی ما که امریکا تحریممون کرده که دیگه از چی باید بترسیم .چرا نباید سلاح به روسیه بفروشیم؟ خب اگه تحریم رو بردارند طبیعیه اون موقع بخاطر اینکه مجدد تحریم نشیم سلاح نمی فروشیم ولی اتفاقا الان هم باید به روسیه نزدیک شد و هم به چین و هم بهشون سلاح فروخت و هم اروانیوم بیستر غنی کرد تا اهرمی باشه برای چونه زدن.
Abdi۳۱۳۶۳۱۱۱۵:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
تاسف داره که ما هنوز فکر میکنیم روسیه ما را حمایت خواهد کرد ، سابقه تاریخی نشان داده به هیچ عهد و پیمانی متعهد نیست .
ناشناس۳۱۳۶۳۳۸۱۵:۵۸:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
توجیه دشمنی چین و حالا روسیه با تمامیت ارضی ایران به این سادگی نیست اگر تصمیم قاطع گرفته نشه به مشکل اساسی میخوریم
مهدوی۳۱۳۶۳۶۲۱۶:۱۲:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
تنها راه درست نابود کردن بقیه کشورهاست تنها کشوری که باید باشه فقط و فقط ایرانه بقیه کشورها اصلا نباید وجود داشته باشند همه باید تحت سلطه و سیطره ایران باشند این واقعیت تاریخه
مهندس ضیاییان۳۱۳۶۳۷۷۱۶:۲۳:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
چین و روسیه همان کشورهایی هستند که در سازمان ملل حق ایران را بر جزایر سه گانه محرز دانستند حالا هم خدا را می خواهند هم حرما را چطور زیر حرف خود میزنند .ضمنا وزارت حارجه که می دانست اعراب با مسکو جلسه دارند باید از قبل به مسکو ندا می دادکه از این کار خودداری کند اصولا وزارت خارجه باید گوش بزنگ باشد که هر وقت اعراب با کشوری جلسه دارند از قبل این موضوع را به طرف مقابل تذکر دهد
ناشناس۳۱۳۶۷۸۵۲۰:۰۳:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
حرف از اینها که گفتید بزرگتر هست، سؤال این هست که چرا روسیه ایران را دعوت نکرده بود؟ جواب چون ایران در حال مذاکراتی بدون اطلاع روسیه هست...
علی۳۱۳۶۳۸۷۱۶:۲۸:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
وبازهم روسیه از پشت به ایران خنجر زد ودراینده هم همینطور
مصطفی۳۱۳۶۴۰۶۱۶:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
یکی به این امارات بگه برو با بزرگترت بیا !! این روسیه و چین هم برای اینکه این اعراب رو به سمت خودشون بکشن الکی بهشون میگن باشه عمو جون جزایر تو رو هم در دادگاه پیگیری می کنیم . البته سرکاری هست و خودشون هم می دونند که امارات کاری نمی تونه بکنه
رسول۳۱۳۶۴۳۰۱۶:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نفوذی های روسیه کم نیستند
ناشناس۳۱۳۶۴۴۷۱۷:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
و عجبا که بعضی، چنان پوتین را در آغوش میکشند و به رویش لبخند میزنند که ...
ناشناس۳۱۳۷۵۰۲۰۲:۰۴:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
طبیعیه این موضع روسیه . یک موضعی گرفته که به حساب خودش نه سیخ بسوزه نه کباب و بتونه روابط با اعراب رو هم داشته باشه. نگفته که این جزایر مال اماراته . گفته با گفتگو مشکلاتتون رو حل کنید یا به دادگاه برن المللی ارجاع بدین .فقط در حد حرف و دل خوش کنکه . مگه ما تمام قد منافع ملی خودمون رو فدای روس ها می کنیم که اونها بکنند ؟ مگه ما الحاق کریمه ،دونتسک،خرسون و زاپوریژیا به روسیه رو با وجودی که رفراندوم هم برگزار کرد رو با رسمیت شناختیم؟
ناشناس۳۱۳۷۸۹۵۱۱:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
مقایسه نادرستی است. مگه جزایر را ما مثل روسیه گرفتیم که کسی اونو به رسمیت بشناسه؟ اگر بگیم در مورد مالکیت مسکو برای آمریکا دو کشور مذاکره کنند و یا دادگاه برن واکنش روسیه چیه؟
امیر۳۱۳۶۵۲۶۱۷:۴۸:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ضربه ای که ایرانیان از شوروی خوردن از هیچ کشور دیگری نخوردند این مطلب خیلی شفاف وعادی وکاملا منطقی هست که مسئول هر کشور به فکر کشور خودش باشد درجنگ عراق بیشترین کمک از طرف شوروی شد نه امریکا باز اگر اون چهارتا تیکه تجهیزات که از امریکا خریداری شده بود نداشتیم که صدام واقعا معلوم نبود چکارا میکرد
ناشناس۳۱۳۶۵۲۷۱۷:۴۸:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
واکنش کیهان به این اقدام چیست؟
رضا۳۱۳۶۵۵۰۱۸:۰۱:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
.. روسیه و آمریکا نداره همه خداشون منفعتشونه ما باید قدرتمند بشیم خیانت شاخ و دم نداره
ناشناس۳۱۳۶۵۵۷۱۸:۰۸:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه نه متحد ما و نه حتی شریک ما؟!!!!!!! مطمئنی عهمیشه این حرف میزنید !
ناشناس۳۱۳۶۵۸۶۱۸:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
به حرفهای ظریف در مورد روسیه رسیدید؟ ...
ناشناس۳۱۳۶۶۰۹۱۸:۳۱:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
آنقدری که آمریکا در ایفای تعهدات خود در قبال ایران، عمل کرده ( مانند برقراری قرارداد تحویل هواپیمای اف 16 حتی پس از انقلاب ، ماجرای آزادی گروگان های سفارت آمریکا، ماجرای ایران گیت، تحویل ناو جنگی بعد از بروز جنگ تحمیلی، پرداخت غرامت سقوط هواپیمای ایرباس ایرانی...) که نمونه هایی از این نشانه ها هستند، روس ها صادقانه عمل نکردند. فقط در قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر هزینه های پرداختی ایران را کنکاش کنید. منسوخ ترین تجهیزات متعلق به جنگ جهانی دوم توسط روسیه در راه اندازی این نیروگاه استفاده شده. به جای پافشاری روی روابط با روسیه که بارها از آن زخم خورده ایم به فکر ارتباط و تعامل با دنیا باشید.
ناشناس۳۱۳۶۶۱۰۱۸:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
عزیزانی که بقیه را غربگدا می نامیدند و صحبت از اقتدار موشکی می کردند الان کجا هستند؟
قدرت۳۱۳۶۶۵۸۱۹:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه در زمان شوروی در خاتمه جنگ ایران و عراق به آبهای گرم و ایران و کشورهای خلیج فارس نزدیک شده بود ولی با فروپاشی و مشکلات داخلی سال ها خلل پیش آمد. البته جبران کرده است. در چند روز اخیر بسیار مستاصل شده و در آستانه نشست اخیر ناتو حتی ترکیه هم ازو روی برگردانده، و متوسل به قدرت های خلیج فارس شده است. ....
ناشناس۳۱۳۶۷۳۰۱۹:۴۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
شما درست میگید روسیه هیچوقت متحد استراتژیک ما نبوده ...
ناشناس۳۱۳۶۷۳۱۱۹:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
فرمایش امام رحمت الله علیه با این مضمون معروف است: امریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از امریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر.
ناشناس۳۱۳۶۹۵۴۲۱:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در درس ریاضیات جدید میخواندیم اگر جزایر سه گانه متعلق به امارات باشد، و با علم به این که جزایر متعلق به ایران است، جزایر فقط در صورتی میتواند متعلق به امارات باشد که کل امارات متعلق به ایران باشد. حالا خود دانند اگر اصرار دارند به مالکیت جزایر، نتیجه منطقیش این میشه که کل امارات واس ماس
ناشناس۳۱۳۶۹۷۰۲۱:۲۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ایران بر اساس منافع ملی خود قدم بر می دارد. اثر آن را مردم دارند با پوست و استخوان در زندگی روزمره خود حس می کنند و قدردان سیاست مداران کشور هستند و آنها و خانواده آنها را هر شب دارند با تمام وجود دعا می کنند.
کاوه۳۱۳۶۹۷۷۲۱:۳۲:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
روسیه و چین و آمریکا سه کشور دارای قدرت نظامی و اقتصادی هستند ، اعراب حاشیه خلیج فارس دنبال این هستند که با دادن فرصتهای اقتصادی به چین و روسیه بتوانند کشورشان را امن نگه دارند و لذا ما هم باید با ایجاد رابطه مسالمت آمیز با غرب به همه کشورها فرصت مساوی برای سرمایه گذاری در ایران بدهیم و این میسر نمی شود مگر با ثبات امنیتی و اقتصادی .
ناشناس۳۱۳۷۵۱۹۰۲:۲۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
بسیار عالیه رابطه با غرب و تجارت ولی اروپاییها که گوش به فرمان امریکان متاسفانه . امریکا هم که باهاش توافق می کنبم ولی زیرش میزنه و خودش تحت تاثیر لابی صهیونیستی تحریم هم به هیچ وجه بر نمیداره . باید قوی شد . قوی تر و قوی تر .اون‌موقع تحریم رو بر میدارن.
هادی۳۱۳۶۹۸۸۲۱:۳۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
بهتره دولت امیدش به ملت خودباشدروسیه وکشورهای عربی هیچ وقت دوست واقعی برای ایران نبوده ونیستند.
ناشناس۳۱۳۷۰۸۴۲۲:۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
چرا سفیر روسیه احضار نشده که بهش اعتراض بشه؟
ناشناس۳۱۳۷۱۴۰۲۲:۴۵:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
........... منافع ملی غرب و شرق نباید بشناسد همچنانکه روسیه و چین ایران و اعراب را فقط مهره‌هایی برای تامین منافع خود می دانند.
ناشناس۳۱۳۷۳۲۴۲۳:۵۹:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مهم این نیست پشت این ماجرا چی هست مهم این هست که ایران داره هم زمان هم اینده هم ... از دست می دهد .
ناشناس۳۱۳۷۴۷۰۰۱:۱۸:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
از یک سوراخ چند بار باید نیش بخوریم معلوم نیست... باز هم روسیه باز هم افتخاری دیگر؟؟!!
ناشناس۳۱۳۷۵۱۳۰۲:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
به باور ملت ایران که درست هم هست روسیه هیچوقت دوست ایران نبوده است.
ناشناس۳۱۳۷۶۱۵۰۶:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
تطهير روسيه به هر روش و قلمي ! واقعا چرا ؟ اين روسيه براي ما چکار کرده که ما فقط بايد مجیز آنرا بگوييم ؟ حتي کوچکترين عکس العملي در خصوص مواضع ضد و نقيضش نگيريم ؟ در عوض ما در نهايت حد توان از روسيه حمايت ميکنيم .
ناشناس۳۱۳۷۶۶۴۰۷:۵۸:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
روسیه برای ایران بجز ضرر و خسارت و زیان و جنگ و بحران مصیبت چیزی نداشته و ندارد، سریعتر بذاریدش کنار. ولله ارزش سلام کردن هم نداره این پوتین.
ناشناس۳۱۳۷۶۶۷۰۸:۰۰:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اکثر مردم ایران از روسیه خوشش نمی آید و قبولش ندارند.
ناشناس۳۱۳۷۶۹۵۰۸:۲۹:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
ایران توسط رقبای منطقه ای و دشمنان تاریخی چون روسیه و ترکیه و اعراب که در طول تاریخ بارها ایران را مورد تجاوز قرار داده و بخش های مهم و زیادی را از پیکر ایران جدا نموده اند احاطه شده انها همیشه یک خطر بالفعل و بیخ گوش و در کنار مرزهای ما حضور داشته و پتانسیل تکرار عملکردهای تجاوزکارانه و توسعه طلبانه گذشته خود را با توجه به وضعیت و شرایط و یحران ها و چالش ها دارند. اعراب و روسیه و چین و ترکیه هیچگاه متحدین و شرکای تاریخی ایران نبوده و نخواهند بود انها در خوشبینانه ترین شرایط رقیب بحساب امده و هرگونه همکاری سیاسی و اقتصادی با انها باید بر مبنای حساب و کتاب و مبتنی بر مزیت و اورده باشد
ناشناس۳۱۳۸۱۳۴۱۳:۰۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
مشکل از روسیه نیست. روسیه کاملا منطقی رفتار میکند و به فکر منافع خودش است. مشکل از برخی هموطنان ساده لوح است که فکر میکنند روسیه حاضر است بخاطر ایران هر کاری بکند. خیر ، ما باید کلاه خودمان را بچسبیم و مواظب باشیم تا نه روسیه و نه آمریکا و نه کشور دیگری به هر بهانه ای کلاهمان را برندارند. چه از در دوستی چه از در دشمنی
محمدرضا کیانفر۳۱۳۸۴۵۷۱۶:۰۷:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
. سهیل جمشیدپور کارشناس سیاسی نوشت: امیدوارم روسیه موضع جنجالی‌اش درباره‌ی جزایر سه‌گانه‌ی ایرانی را اصلاح نماید وگرنه ایران نیز می‌تواند اقدامات روسیه در اوکراین را صریحاً محکوم کند. ..
ا.م۳۱۳۸۷۱۱۲۰:۰۳:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۱
روسیه در طول تاریخ به ایران نارو زده این که دیگه عادی شده .حالا منتظر اقدامات بعدی روسیه بر علیه ایران باشیم.
حسین۳۱۳۹۱۱۶۰۸:۱۲:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۲
نویسنده .قبلا تو کیهان کار کرده
جهانگیر۳۱۴۱۹۶۸۱۳:۴۶:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۳
سلام ما ایرانیان برای حفظ داشته ها و دست آوردهای و تضمین حفظ آینده که رنگین به خون شهدا و زمان و هزینه زیاد هست از هیچ کاری فرو گذار نیستیم حتی با تقدیم جان خود و فرزندان .از سیاستمداران خواهش مندیم در صورت بازی سیاسی نبودن این موضع چین و روسیه به نفع ما ، اعلام کنید که تایوان مستقل و روسیه به اوکراین تجاوز کرده و احتمال تغییر رویکرد از شرق به غرب وجود دارد تا وادار به معذرت خواهی عملی شوند وگرنه نسبت تغییر اقدام کنید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  22. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین