مخالفت محیط زیست با واردات اتوبوس‌های یورو ۴

  4020419016

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر توجه قانون هوای پاک به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی گفت: واردات خودروهای کارکرده مشروط به این است که مطابق استاندارد یورو۵ و دارای فیلتر جاذب دودی باشند.

مخالفت محیط زیست با واردات اتوبوس‌های یورو ۴

داریوش گلعلی‌زاده در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به نوسازی حمل و نقل عمومی و تاکید بر حمل و نقل پاک به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: با توجه به ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک، وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌های کلانشهرها موظف به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی هستند.

وی افزود: ما نباید به سمت استفاده بیشتر از خوروهای دیزلی برویم. در کلانشهرها منابع انتشار آلودگی بسیار زیاد و بیش از ظرفیت تهویه هواست. اگر بخواهیم از شرایط انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات نجات یابیم و آلودگی هوا کمتر و کیفیت هوا بهتر شود، باید از حمل و نقل عمومی پاک استفاده کنیم.در این راستا لازم است بیشتر مواقع با مترو تردد کنیم و خطوط مترو نیز توسعه یابند.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره واردات خودروهای کارکرده و دست دوم گفت: بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو۵ و یورو۶ باشند. در تهران ۲۰۰۰ اتوبوس فعال وجود دارند که ۸۸ درصد آن‌ها سن بالایی دارند و فرسوده هستند.

وی تاکید کرد: اتوبوسی که فرسوده است، از استاندارد خارج و میزان انتشار آلاینده‌های آن نیز بیشتر می‌شود. در راستای حل این مشکل علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی آن‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

گلعلی‌زاده ادامه داد: همراه با وارد کردن خودروهای کارکرده با عمر سه ساله که حداقل استاندارد یورو۵ را داشته باشد، خودروهای فرسوده نیز باید به مرور از مدار تردد خارج شوند تا میزان انتشار آلودگی کاهش یابد.

وی افزود: بر اساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل برون شهری و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درون شهر ثبت سفارش و واردات انجام می‌شود.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یک دستورالعمل در آیین‌نامه کمیسیون‌های اصلی به تصویب رسیده است که به مجوز هیات وزیران نیاز دارد و مبنی بر این است که خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو ۵ را داشته باشند و سطح استانداردهای سازمان ملی استاندارد باید در این موضوع رعایت شود.

وی افزود: از جمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات ۶۵۰ اتوبوس مطابق استاندارد یورو۵ است که از این مسئله استقبال نیز می‌کنیم اما این اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلترهای جاذب دودی به‌صورت کارخانه‌ای باشند که درصورت جداسازی آن‌ها موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.

گلعلی‌زاده تاکید کرد: در صورت واردات خودروی یورو۴ و نصب فیلتر جاذب دودی، این فیلترها به‌راحتی جدا می‌شوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این نکته نیز قابل چشم‌پوشی نیست که نصب فیلتر به‌صورت دستی کارایی لازم را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از سال ۸۴ خرید خودروهای دیزلی در کلانشهر تهران ممنوع بود، گفت: به جای خودروهای دیزلی، خودروها باید یا گازسوز و یا برقی تهیه می‌شدند. حمل و نقل عمومی طی سال‌های گذشته توسعه نداشت. بسیاری از خودروهای دیزلی زمین‌گیر شده‌اند و قطعات آن‌ها را بازسازی می‌کنند.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومی توسعه یابد و از محل زندگی و یا کار آن‌ها حداکثر ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد، هم استفاده از خودروهای شخصی و هم انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: همیشه در مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزیر کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم که خودروها باید مطابق با استانداردها باشند. خودروهای وارداتی برندهای مطرح خارجی هستند اما به دلیل اینکه اتوبوس‌های حمل و نقل در دیگر کشورها نیز پیمایش زیادی دارد به‌طور طبیعی، عملکرد آن‌ها مطابق استاندارد نیست.

گلعلی‌زاده افزود: درصورتی که کارکرد اتوبوس‌های وارداتی تا پنج سال نیز باشد، می‌توانند در حد قابل قبول و نزدیک به استانداردها باشند و این در صورتی است که فیلتر جاذب دودی کارخانه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا واردات خودرهای کارکرده به مجوز و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست دارد یا خیر؟ اظهار کرد: برای ترخیص خودروها از گمرک باید تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را داشته باشند.

گلعلی‌زاده در پایان تصریح کرد: خودروها اگر پنج سال ساخت نیز باشد مورد قبول است اما دولت می‌گوید که به خودروهای تا سه‌سال ساخت مجوز داده می‌شود و این شرایط نیز برای ۶۵۰ اتوبوسی است که یورو ۵ هستند اما مشکل اصلی آن ۳۵۰ اتوبوسی است که یورو ۴ هستند و ما با واردات آن‌ها موافق نیستیم و اقدامات شهرداری برای ورود این خودروها قبل از قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  24. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  3. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  4. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  5. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  6. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  7. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  8. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  9. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  10. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  11. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  12. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  13. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  14. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  15. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  16. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

  17. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  18. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  19. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

  20. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  21. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  22. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

  23. مأمور خاطی بازداشت شد

  24. با حکم رئیس‌جمهور سرپرست سازمان ملّی سنجش منصوب شد

  25. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

آخرین عناوین