غدیر مفهوم شایسته‌سالاری را به همراه دارد

  4020417026

غدیر عیدالله اکبر شیعیان است و بزرگتر از این عید برای شیعیان وجود ندارد؛ غدیر مفهوم شایسته‌سالاری دارد و باید مفهوم شایسته‌سالاری را به نوجوان منتقل کنیم.

غدیر مفهوم شایسته‌سالاری را به همراه دارد

  حجت‌الاسلام رضا بطویی، کارشناس مذهبی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، به ضرورت و اهمیت تبیین غدیر به نوجوانان پرداخته است که متن آن را در ادامه می‌خوانیم:

«خداوند متعال در روز عید غدیر طبق آیه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» فرمود که اگر این کار را انجام ندهی با این همه زحمتی که کشیدی نگار اصلاً رسالت خود را انجام ندادی و زیرا هدف رسالت ابلاغ این موضوع بوده است.

غدیر عیدالله اکبر شیعیان است و بزرگتر از این عید برای شیعیان وجود ندارد. غدیر مفهوم شایسته‌سالاری دارد و باید مفهوم شایسته‌سالاری را به نوجوانان منتقل کنیم تا نوجوانان متوجه شوند که در زمان پیامبر اکرم(ص) شایسته‌تر از امیرالمؤمنین علی(ع) نبوده و خداوند هم به بهترین و اصلح‌ترین فرد بعد از پیامبر(ص) این مسئولیت سنگین را داده است.

ولایت‌پذیری یعنی اینکه وقتی که ولایت پیامبر اکرم(ص) را پذیرفتیم، گفتار و رفتار پیامبر(ص) را هم باید قبول کنیم و نمی‌شود حرف پیامبر(ص) را قبول نداشت. برای بسیاری پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) سنگین است اما بچه‌ها وقتی با مفهوم شایسته‌سالاری آشنا می‌شوند، مفاهیم آن را در زندگی خود جاری و ساری می‌کنند.

غدیر درس‌های فراوانی دارد که می‌توان از آن آموخت؛ یکی از درس‌ها این است که کسی که بهتر است باید کار را انجام دهد و این موضوع را در تمام زندگی باید به کار برد. همچنین غدیر باعث می‌شود تا بنیه و روحیه مسائل اعتقادی نیز حفظ شود. وقتی واقعه غدیر را برای بچه‌ها توضیح می‌دهیم در می‌یابیم که پذیرش ولایت برای دیگران سخت است، اما وقتی از سنین کودکی کار شود و او یاد می‌گیرد که در زندگی جاری و ساری کند، آسان‌تر می‌شود.

کودک در سنی است که یکسری چیزها را متوجه می‌شود و یکسری از مسائل را هم وقتی سن او بالاتر می‌رود بهتر متوجه می‌شود؛ روشی که برای القای مفهوم غدیر به کار می‌بریم بحث جشن است. کودک با رنگ، جشن و شادی مأنوس است و سعی کردیم در قالب غرفه‌هایی که در مساجد، پارک‌ها و نقاط مختلف ایجاد می‌کنیم از طریق نقاشی، رنگ‌آمیزی و بازی با مفهوم غدیر و بالا بردن دست امام علی(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) آشنا شود.

کودکان با اینکار به مفهوم غدیر پی‌ می‌برند و می‌فهمند که در آن زمان فرد اصلح حضرت علی(ع) بوده است که پیامبر(ص) ایشان را معرفی می‌کنند. همچنین غرفه‌ای به اسم «مهر و کین» برگزار می‌کنیم که به بحث تولی و تبری می‌پردازد که از فروع دین محسوب می‌شود. در این غرفه یکسری داستان‌ها نقل می‌کنیم که روز غدیر را برای کودکان شرح می‌دهد.

توصیه‌ای که به خانواده‌ها می‌کنیم این است که پدران در روز عید غدیر به بچه‌های کوچکتر عیدی دهند؛ خانواده را به رستوران ببرند یا کار خوبی انجام دهند یا اگر امکان مالی وجود ندارد در آن روز شاد و خندان باشند و بر لب لبخند داشته باشند تا این روز برای بچه‌ها و خانواده ماندگار شود.

معصومین(ع) محبت اهل‌بیت(ع) را در دل داشتند، تأکید می‌کردند زیرا این محبت باعث می‌شود که یک وجه تمایزی بین شیعیان و سایر مذاهب دیگر وجود داشته باشد. محبت اهل‌بیت(ع) را در دل داشتن جزوی از دین ماست و همه این جشن‌ها، عزاداری‌ها، دورهمی‌ها و پیام‌هایی که منتقل می‌کنیم برای این است که به حب اهل‌بیت(ع) منجر شود.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین