درسی دوباره از آشوب‌های فرانسه برای ایرانیان

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4020410078 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
درسی دوباره از آشوب‌های فرانسه برای ایرانیان

تصاویر و فیلم‌های اعتراضات گسترده فرانسه که با خشونت آشکار معترضین و پلیس‌فرانسه همراه شده، ما را به پاییز ۱۴۰۱ می‌برد؛ جایی که صغیر و کبیر دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه، با حمایت از افراد حاضر در خیابان‌های ایران، از خواسته‌های آنان دفاع و خواستار عدم برخورد خشونت‌آمیز با معترضین ایرانی بودند.

اما هفت‌ماه لازم بود تا این ژست‌های دروغین و سیاسی‌کاری‌ فرانسوی‌ها برملا شود و اتفاقاتی که امروز در کف خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به کشته‌شدن جوانی ۱۷ ساله به ضرب گلوله پلیس می‌گذرد نشان از سیال بودن امر‌سیاسی دارد؛ در مقطعی باید در جایگاه ناقد، موضعی انتقادی گرفت و در بازه‌ای دیگر در مواجهه با همان مسئله مشابه، رویکردی را اتخاذ کرد که در زمانی نسبت به آن موضع منفی داشت.

 خشونت پلیس‌فرانسه در مقابل‌ معترضین در مقایسه با برخورد نیروهای‌انتظامی ایران اساساً قابل‌مقایسه نیست. دولت فرانسه به شکل عریانی به مقابله با مردم این کشور می‌پردازند و ابایی هم از عیان‌کردن این امر ندارند؛ همان‌طور که نخست‌وزیر این کشور از ضرورت استقرار خودروهای زرهی برای مقابله با مردم این کشور سخن می‌گوید و مکرون هم خط‌قرمزش را حمله به اماکن دولتی ترسیم می‌کند و برخورد با آنان را قطعی می‌داند اما در ایران، نیروهای حافظ‌امنیت با کمترین تجهیزات و بعضاً دست‌خالی به مقابله با برخی افرادی رفتند که در پوشش معترض اما اسلحه به دست برای ترور و خرابکاری وارد میدان اعتراضات شده بودند.

نکته جالب توجه اعتراضات فرانسه، موضع رئیس‌جمهور این کشور در خصوص نقش شبکه‌های اجتماعی در آشوب‌های خیابانی این کشور است. مکرون به صراحت از نقش رسانه‌های نوین در دامن‌زدن به اعتراضات فرانسه صحبت کرده و در پی اعمال محدودیت‌ها برای کاربران شبکه‌های اجتماعی است. این را در کنار موضع او نسبت به وقایع پاییز سال گذشته ایران قرار دهیم تا به استانداردهای دوگانه غرب پی ببریم و عجیب آنکه در همان مقطع، این مواضع به‌ظاهر دموکراتیک غربی‌ها، دل برخی از هموطنان ما را ربوده بود!

به‌واقع حقوق‌بشر و آزادی‌بیان و دموکراسی برای جهان‌سومی‌هاست؛ آنان باید به ارزش‌های غربی تن دهند و اگر سرپیچی کنند، شماتت در انتظار آن‌هاست اما برای چشم‌آبی‌های غربی این تعابیر تا جایی کاربرد دارد که به امنیت‌ملی آن‌ها خدشه وارد نکند؛ اقتضا کند به عریان‌ترین شکل خشونت می‌ورزند و رکن پنجم دموکراسی را به مسلخ می‌برند.

فارغ از این دوگانگی‌ها در گفتار و کردار فرانسویان، آشوب‌های این کشور حامل پیامی به مراتب مهم‌تر از مسائل مطرح‌شده فوق است. اینکه حکومت‌داری مبتنی بر واقعیت‌هاست و این اصلی‌ است که در همه جای جهان حکمفرماست.قلمرو آزادی تا جایی است که به امنیت‌ملی، آسایش‌عمومی و نظم یک کشور خدشه وارد نکند و اگر غیر از این باشد، نظام سیاسی به مقابله خواهد پرداخت. ایران و فرانسه و آمریکا و دیگر کشورها هم ندارد؛ حق اعتراض و تظاهرات و حقوق بشر و آزادی، دارای مرزی است و اگر مردم هر کشوری در اقصی‌نقاط جهان از این مرز عبور کنند، ارزش‌های دیگر به پای امنیت قربانی می‌شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۱۳۸۶۰۸:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
آشوبگران فرانسه چه کسانی هستند؟ هدفشان چیست؟ شعارشان چیست؟ جز آتش زدن ماشین ها و غارت مغازه ها کار دیگری دارند؟ چه تشابهی میان اعتراضات ایران و فرانسه هست؟
ناشناس۳۱۲۱۵۵۹۱۰:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
باید مواظب بود مانند قبل پالس های آن به کشور نرسد
ناشناس۳۱۲۲۳۹۵۲۱:۵۶:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
چرا اینترنت در فرانسه قطع نشد؟!
ناشناس۳۱۲۳۶۳۵۰۲:۱۴:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
قطع شد
ناشناس۳۱۲۱۵۸۲۱۰:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نکته ای که باید بهش توجه کرد اینه که تمامی رسانه های داخلی و خارجی در فرانسه دارن لحظه به لحظه و از فاصله بسیار نزدیک عملکرد پلیس رو فیلم برداری و منتشر می کنن.
ناشناس۳۱۲۱۶۹۵۱۲:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
کامل دارن بایکوت میکنن معترضین رو فیلم میگیرن اما به نفع پلیس
ناشناس۳۱۲۱۸۱۷۱۳:۲۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
احتمالا در یک عالم دیگه. حتما اینترنشنال هم پوشش زنده میده.
ناشناس۳۱۲۱۹۷۷۱۴:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
ماله‌ت رو زمین بگذار!
ناشناس۳۱۲۵۰۹۳۰۷:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
چقدر خودتحقیری؟؟ اینترنشنال روزی حدود ۳۰۰ تا گزارش راجع به آسوب های ایران می رفت و عموما هم دروغ . راجع به فرانسه روزی چند تا گزارش می‌ره ؟!!
ناشناس۳۱۲۱۹۷۹۱۴:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نکته جالبتر اینکه در هر شرایطی حاضری از اونا تعریف و تمجید کنی
محمد۳۱۲۱۶۱۱۱۱:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
با این که تا حالا 2000 ماشین آتش زدن ولی باز هم بسیار باشعور تر از آشوبگران داخلی هستن که پلیس آتیش میزدن یا چادر از سر رهگذرا می‌کشیدن و ......
ناشناس۳۱۲۱۸۸۵۱۴:۰۳:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اینجا ما حتی اجازه تجمع اعتراضی مسالمت آمیز هم نداریم.
ناشناس۳۱۲۱۶۲۵۱۱:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
لطفا شما پاسخ این سوالات را که پرسیدید هم بدید؟
ناشناس۳۱۲۱۶۳۶۱۱:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
قطعا از سر شکم سیری به خیابان نریخته اند . آن جوان 17 ساله هم بهانه است برای اعتراض به نابرابری اجتماعی ، فساد سیاسی ، رانت بازی و آقازاده گری و ...
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۲۱۶۴۳۱۱:۲۹:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
یک سئوال از نویسنده: چرا ایرانبان بابد درسی دوباره از آشوب در فرانسه بگیرند؟! رفتار نابخردانه پلیس در آغاز آشوب ها کتمان ناپذیر است. اگر برخورد با یک نوجوان 17 ساله استفاده از شلیک تفنگ و کشتن اوست این نابکاری و ندانم کاری آشکار مامور پلیس نه تنها درس آموزی ندارد بلکه صد در صد قابل محکوم کردن است. متاسفانه در ایران هم عدم محکومیت سریع اولیه و عدم عذرخواهی به موقع پلیس در قضیه فوت خانم مهسا امینی اعتراضات گسترده را شعله ور ساخت و لذا آنچه باید مایه عبرت و احتمالا درس آموزی برای دیگران شود اهمیت برای حفظ جان انسانها و شهروندان هر کشور است که اگر بدان توجه نشود ممکن است تا سرحد آشوب های خیابانی و جنگ و درگیری های خیابانی و حتی غارت فروشگاهها و امثالهم ادامه یابد و در واقع این حکومت ها هستند که از اینگونه رخدادهای تلخ میبایست درسی دوباره بگیرند و نه ملت ها. با پوزش
ناشناس۳۱۲۲۰۳۰۱۵:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
درس را بايد قبل از مردم حاكمان و مديران و برنامه ريزان و پليسان كشورها بگيرند مردم جهان هميشه از ظلم خسته و ناراحتند اما امروزه تكنولوژى جديد رسانه ها و سرعت اطلاعات ظلم و ستم را در كسرى از ثانيه به جهانيان نشان ميدهد و موجب اعتراضات اينچنينى ميشود و صد البته عده اى سوء استفاده چى از هر دو طرف موجب تنش بيشتر ميشوند
ناشناس۳۱۲۲۰۳۴۱۵:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اول یاد بگیر هیچ قصوری در مورد پلیس ایران رخ نداد که نیازی به عذرخواهی باشد چه برسد مجازات عاملین در سال قبل دوم هم یاد بگیر بر خلاف ایران در آنجا دخالت خارجی خیلی به ندرت رخ می دهد سوم هم اینکه یاد بگیر در عصر کنونی با آمدن بازی های خطرناک دیجیتال و شبکه‌ای اجتماعی خشونت های خطرناک هم بیشتر می شود چهارم هم اینکه می خوای بدانی اشتباه چی هست در مورد رفتار پلیس؟ آن عذرخواهی از دو زن که جلوی ون را می گرفتند ولی به جای اعمال قانون علیه آن دو خانم پلیس عذرخواهی کرد و در دوقطبی سازی بیشتر دمیده شد
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۲۲۱۰۸۱۶:۲۸:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
همان عذرخواهی نکردن به موقع متاسفانه حداقل دو ماه مملکت را در التهاب برد. کافی نیست؟! خوب است رخداد تلخ سال 1401 را تجربه کرده ایم و حتی بزرگان هم بعضا به تبعات و آثار این عدم عذرخواهی اذعان داشته اند اماهنوز شما گویا اندرخم یک کوچه اید! ضمنا صدالبته اول باید همه و همه یاد بگیریم که ادب و نزاکت را سرلوحه ادبیات خودمان قرار بدهیم. «یاد بگیر» یعنی چه؟! نوبتی هم باشد با پوزش وقتش رسیده است که شما هم چیزهایی را یاد بگیرید(و نه یاد بگیری!) والله اعلم.
ناشناس۳۱۲۲۳۴۵۲۰:۴۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
یعنی اگر اون مرحوم دستگیر نمی شد باز هم فوت می کرد؟
ناشناس۳۱۲۲۴۶۷۲۳:۳۵:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شما یکبار دیگر متن را با دقت بخوان بعد بیا تز عذرخواهی بده آن هم بدون جانبداری در ضمن آن فرد تخلف کرده بود و تازه طبق قانون کشور زندان و جریمه هم دارد ولی کلاس آموزشی!!!
ناشناس۳۱۲۳۶۸۹۰۷:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
حالا خودت یاد گرفتی
ناشناس۳۱۲۱۶۹۲۱۲:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اونا پلیس نکشتند.
مهران۳۱۲۱۷۵۷۱۲:۵۱:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اشوب گران ایران چه کسانی بودن ؟ هدفشان چی بود ؟ جواب اشوب گران ایرانی به چند دسته تقسیم میشدن دسته اول که رهبران آنها بودن یه عده وطن فروش خارج نشین مزدور که فکر نابود کردن ایران رو در ذهنشون بود دسته دوم اکثرا یه عده کم سن و سال جو گیر که فکر میکردن الان نظام عوض میشه و اینجا از نظر فرهنگی تبدیل میشه به یه کشور اروپایی که هرکاری دوست داشتن بکنند و دسته سوم کسانی که نسبت به مسائل اقتصادی و ... ناراحت بودن ولی سریعا از بین اشوب گران خارج شدن
ناشناس۳۱۲۱۹۷۰۱۴:۴۷:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
دقیقا اااا
مهران۳۱۲۱۷۶۵۱۲:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اشوب گران ایرانی نود تا مامور رو شهید کردن اما این اشوب گران فرانسوی که میگی ده ها فیلم هست که مثلا پنج تا مامور بین بیست سی نفر حضور دارند اما اون افراد مستقیم به پلیس حمله نمیکنند یا اگر هم بکنند در حد سنگ پرت کردن نه مثل ایران که سه تا مامور رو زنده زنده بنزین ریختن و اتش زدن شهید عجمیان رو تو خیابون جلوی بقیه شکنجه و سلاخی و شهید کردن و فیلم گرفتن ارمان علی وردی رو که مامور هم نبود فقط به خاطر ظاهر مذهبی سلاخی و شکنجه و شهید کردن ، گلوی یه مامور رو رسما بریدن که فیلمش هم هست و ... فرقش رو متوجه شدید ؟
ناشناس۳۱۲۱۸۰۰۱۳:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اغتشاشگران ایران حتما گل پخش می کردند!!! اغتشاشگران ایران هم بانک آتش زدند، آدم کشتند، اموال عمومی رو تخریب کردند، سر چهاراه راهبندان ایجاد کردند و ...
ناشناس۳۱۲۲۰۲۲۱۵:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نويسنده بايد دقت كند و فرق بين اعتراض مردم ايران و فرانسه را بفهمد هرچند شروع اعتراض هردو كشور از مرگ شهروندان شروع شده است
ناشناس۳۱۲۱۳۸۹۰۸:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
پلیس فرانسه همون روز اول اعلام کرد که پلیس قاتل دستگیر و در انتظار محاکمه است.
محمد۳۱۲۱۶۰۳۱۱:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
پلیس ایرانم همون روزای اول فیلم بی هوش شدن مهسا ایمنی رو نشون داد ولی بعضی ها اصرار داشتند که نه باضربه باتوم کشته شده
ناشناس۳۱۲۱۶۴۱۱۱:۲۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اتفاقا چون هیچ وقت در هیچ کشور غربی پلیس بابت جرایمش مجازات نشده ، مردم خودشان به مجازات عاملین روی آورده اند .
ناشناس۳۱۲۱۸۴۵۱۳:۳۶:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
عجب! شما خبرنداری عزیز اتفاقا خیلی از پلیس ها هم محکوم شدند هم زندان رفتند.
ناشناس۳۱۲۱۶۴۸۱۱:۳۳:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مثبتها به این نظرهای کاملا نژاد پرستانه قطع یقین کار افراد خارج نشین است که کاری جز دخالت در امور ایران ندارند .
ناشناس۳۱۲۲۱۶۰۱۷:۲۲:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
طوری نگو انگار فقط تو داخل نشین و ایرانی هستی!
ناشناس۳۱۲۲۴۶۱۲۳:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شما افکارت دست رسانه های خارجی هست!
ناشناس۳۱۲۱۷۰۵۱۲:۱۷:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
پدر اون مرحومه هم روز اول اعلام کرد بچه ام رو پلیس کشته والا بچه من براسرماخوردگی هم دکتر نرفته بعد کاشف به عمل اومد عمل مغز داشته چه ساده سرمون کلاه رفت
فرناز۳۱۲۱۳۹۱۰۸:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
فقط جهت یادآوری اینکه، در جریان شلوغی های فرانسه تا به‌ حال غير از همان نوجوان کشته‌ شده‌، فرد ديگری جان‌ خود را از دست نداده‌.
ناشناس۳۱۲۱۵۴۶۱۰:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
با اسلحه هم کسی از تظاهرات کنندگان به پلیس شلیک کرده؟؟؟؟
ناشناس۳۱۲۱۸۲۴۱۳:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
در ایران هم کشته ها را به دروغ به گردن نظام انداختند و خودشان آدم کشتند
ناشناس۳۱۲۱۳۹۳۰۸:۵۵:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
آشوبگران فرانسه معترض نیستن. فقط به دنبال آتش زدن و غارت مغازه ها هستن. عمده آنها هم مهاجران آفریقایی و خاورمیانه ای هستن.
ناشناس۳۱۲۱۹۸۶۱۴:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
توی ایران هم افغانستانی زیاده، چرا هیچوقت اونا به این فکر نیفتادن!؟
ناشناس۳۱۲۲۳۴۷۲۰:۴۹:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نوع برخورد جامعه اروپا با مهاجران و نوع برخورد جامعه ایران با افغانی ها رو با هم مقایسه می کنی؟ عجب
ناشناس۳۱۲۱۴۰۰۰۹:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اتفاق درس هست ولی نه به شکلی که نویسنده نتیجه گرفت ! نویسنده به طور کل مردم و نظر مردم را هیچ شمرده و فقط توجه به صاحبان قدرت دارد هر دو حادثه پلیس در یک طرف ماجرا و از یک اتفاق تلخ شروع شد ! هر دو حادثه افکار عمومی جریحه دار شد هر دو حادثه مسئولین امر دیر پاسخگویی نمودند ! هر دو حادثه با قلدری خواستند اعتراضات اولیه را خاموش کنند ولی در نهایت باعث خسران برای کشور ها شد راهکار : آموزش افراد پلیس و ایجاد فرایندهای سالم مبتنی بر خواست عموم مردم و پرهیز از هر گونه تبعیض نه راهکار نویسنده که کلا حق اعتراض را از مردم دریغ میکنه !
ناشناس۳۱۲۱۹۸۸۱۴:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
دوست عزیز نویسنده هم دقیقا حرف شما رو زده، می‌گه با اینهمه شباهتی که شما هم اشاره کردی اما مکرون و غربی‌ها درمورد ایران یه چیزی می‌گفتن و در مورد خودشون یه طور دیگه عمل می‌کنن پی گول حرف‌های قشنگ اونا رو نخور کشور خودت رو الکی متهم نکن!!
ناشناس۳۱۲۱۴۱۲۰۹:۱۶:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
ظلم مکرون دلیل نمشود ما هم ظلم کنیم
ناشناس۳۱۲۱۵۶۸۱۰:۴۴:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مکرون با عده ای طرفه که هیچ هدفی جز آتش زدن و غارت مغازه ها ندارن. اما سال گذشته حتی یک عکس از آتش زدن مغازه ها در ایران منتشر نشد
حسین۳۱۲۱۸۵۵۱۳:۴۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شیشه خیلی مغازه ها رو در ایران که شکوندند چند تا پلیس رو هم آتش زدند. لعنت بهشون.
ناشناس۳۱۲۲۰۰۰۱۵:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
درسته که حافظه مردم ضعیفه اما شش ماه پیش که یادمون هست!!
ناشناس۳۱۲۱۶۰۶۱۱:۱۰:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مکرون کمتر از چند ساعت از حادثه، رسما اول اقدام پلیس را محکوم کرد و بعد گفت باید رسیدگی شود.
ناشناس۳۱۲۲۰۰۶۱۵:۰۸:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
پلیس زده یه نوجوان رو بی دلیل کشته، اونوقت توقع داری محکوم هم نکنه!
ناشناس۳۱۲۱۴۳۱۰۹:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
البته در مورد رفاه و حمایت از حقوق مردم، آنها کجا! و شما کجا!
ناشناس۳۱۲۱۸۳۵۱۳:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
عزیز دلم! اخبار رو از هر دو طرف دنبال کن نه فقط طرفی که برای شما از کشورهای دیگه بهشت ساختن و مشکلاتش رو بیان نمی کنن. تو کانال ها و گروه هایی که بر خلاف شما فکر می کنن هم عضو شو. یه طرفه به قاضی نرو
ناشناس۳۱۲۱۴۴۵۰۹:۳۹:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
خودمان را با فراسه قیاس نکنیم .
ناشناس۳۱۲۱۹۹۱۱۴:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اشتباه نکن الان مکرون رو با خودش مقایسه کرده! بین گفتارش در اتفاقات پارسال ایران و رفتارش با معترضان فرانسه!
ناشناس۳۱۲۱۹۹۲۱۵:۰۰:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
برای من افت کلاس داره خودمون رو با فرانسه مقایسه کنیم! وحشی‌های به ظاهر متمدن!
ناشناس۳۱۲۱۴۵۰۰۹:۴۳:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
یه نکته رو لطفا اما یاد بگیرید، آمار دستگیرشدگان توسط پلیس فرانسه داره همین الان هم اعلام میشه. نهایت با ده درصدی بالا و پایین در رسانه‌ها این آمار قابل ردیابی است. الان اما بعد از گذشت چند ماه، شما که این مطلب رو نوشتی به ما بگو پارسال چند نفر در جریان اعتراضات دستگیر شدند؟
ناشناس۳۱۲۲۰۵۵۱۵:۴۱:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شما اصل مطلب را ول کردی رفتی دنبال حاشیه؟
ناشناس۳۱۲۱۴۵۳۰۹:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
البته در فرانسه حق تظاهرات مسالمت آمیز کاملا به رسمیت شناخته شده و اجرا می شود اما آیا می توان این را در مورد ایران هم گفت؟
ناشناس۳۱۲۱۹۹۳۱۵:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
بله. البته شما یه تظاهرات مسالمت آمیز در ایران به من نشون بده! از همون اول سطل آشغال آتیش می‌زنن و به مامور پلیس حمله می‌کنن!!
ناشناس۳۱۲۱۴۵۶۰۹:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
در فرانسه نیز تظاهرات ممکن است به خشونت کشیده شود، اما اینجا با کوچکترین خشونتی حق اعتراض به کلی سلب می‌شود و به دخالت خارجی نسبت داده میشود.
ناشناس۳۱۲۲۰۵۸۱۵:۴۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
خوب وقتی هست گفته شود نیست؟ حتی نمی دانی دارند پول خرج می کنند از همین الان...
ناشناس۳۱۲۲۱۴۳۱۷:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
خودت را به خواب نزن یک بچه هم می‌داند دشمن ایران پول دارند خرج می کنند چه برای کارهای مستقیم و چه از طریق رسانه
ناشناس۳۱۲۱۴۵۷۰۹:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نویسنده محترم ، کمی بیشتر دقت کنید متوجه تفاوتهای بسیار زیاد بین برخورد دولت فرانسه و حکومت ایران با معترضین خواهید شد .
ناشناس۳۱۲۱۸۲۷۱۳:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نویسنده محترم متوجه هستن اما کسی که خودش رو بخواب زده هیچ راهی برای بیدار کردنش نیست
ناشناس۳۱۲۱۹۹۵۱۵:۰۳:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
فرانسه با خشونت بیشتری این کار رو انجام می‌ده
ناشناس۳۱۲۱۴۶۲۰۹:۴۹:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اعتراضها و انقلاب ها برای دولت ها ناخوشایند است اما برای ملت ها الهام بخش و سرایت کننده است.
ناشناس۳۱۲۱۴۶۴۰۹:۴۹:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مقایسه ی اعتراض های اخیر فرانسه با اعتراض های پاییز 1401 در ایران و نحوه برخورد دولت با آنها،قیاس مع الفارق است! قطعا آنچه پلیس فرانسه انجام داده است، عملی وحشیانه و نژادپرستانه بوده و ریشه در ناتوانی دولت های فرانسه در طول دهه ها، در جذب مهاجران خارجی در جامعه و وجود نژاد پرستی گسترده در میان اقشاری از مردم و پلیس فرانسه داشته است. اعتراضات هم بر اساس همین عمل غیرانسانی و غیرقانونی صورت گرفته و البته در بستری از نارضایتی ناشی از سیاست های نئولیبرال مکرون و شرکایش روی داده است. اما پرسش هایی وجود دارد: تا کنون چند نفر در این اعتراضات بر اثر خشونت پلیس کشته شده اند؟ ایا اینترنت کند شده و یا قطع شده و یا شبکه های اجتماعی فیلتر شده است؟ فراموش نگنید که تا کنون بیش از دو هزار اتوموبیل سوزانده شده، صد ها مغازه غارت شده و...
عبدالله۳۱۲۱۴۷۱۰۹:۵۷:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شما اول ساز و کارهای اعتراض مثل فرانسه ایجاد کنید بعد ایران را با فرانسه مقایسه بفرمایید!
ناشناس۳۱۲۲۱۲۹۱۶:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
در ایران هر روز اعتراضات می کنند منتهی دوستان شما در آن رخنه نمی کنند در ضمن نظرت در مورد خیانتکاران ایرانی چی هست خصوصا در سال قبل در واقعه آشوب ها؟! آیا فرانسه خیانت کار هم دارد برای گرین کارت و...؟!! بالاتر از امباپه هم دارید؟!!
ناشناس۳۱۲۱۴۷۹۰۹:۵۹:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
لطفا شما ایران را با هیچ کجای جهان مقایسه نکنید
ناشناس۳۱۲۱۴۹۳۱۰:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
البته نظام فرانسه دموکراتیک است و در صورت عدم رضایت مردم از رئیس جمهور می توانند آن را عوض کنند. از طرفی ریئس جمهور نیز نماینده اکثریت است و به وی امکان تقابل را می دهد. شرایط کاملا با ایران متفاوت است.
ناشناس۳۱۲۱۸۸۴۱۴:۰۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مردم یا رسانه های زیر نظر مافیا؟
ناشناس۳۱۲۲۰۶۳۱۵:۴۴:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
خوشم می آید در توجیهات مسخره کم نمی اورید
ناشناس۳۱۲۱۵۰۵۱۰:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
آیا این افراد که شورش کردن همه فرانسوی بودن یا مهاجرینی که از کشور خود به فرانسه آمده اند و دست به تخریب و غارت میزنند ؟؟؟؟
سینا۳۱۲۱۵۰۹۱۰:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نقش رسانه را هم به کل نادیده میگیرید. شاید بزرگترین درس از این اتفاقات در فرانسه برای ما، حضور پر رنگ و نسبتا آزاد رسانه ها و پوشش لحظه به لحظه وقایع است.
ناشناس۳۱۲۲۰۶۶۱۵:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مانند انتر و بی بی جون و من و پهلوی؟ نه؟!!! حالا چگونه هم روایت شود مهم هست!!!! آره عزیزم!!
ناشناس۳۱۲۱۵۱۴۱۰:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اتفاقا تفاوت خیلی زیادی هست که باید برای مسئولین مملکت درس باشد. در اعتراضات فرانسه همه مسیولیت با پلیس است و مشخص است مردم با چه کسی سرکار دارند و دستگیرشدگان در اختیار چه نهادی هستند. نیروی پلیسی که آن نوجوان را کشته دستگیر و محاکمه خواهد شد. با وجود اینکه مکرون گفته شبکه های اجتماعی در شورشهای شبانه نقش دارند اینرنت قطع نشده و مردم به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند .
ناشناس۳۱۲۱۵۶۲۱۰:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
عزیزم ... پلیس فرانسه لباس فرم مشخص داره .. اعلام میکنه چند نفر رو گرفتن و قانون از معترضین دفاع میکنه...
ناشناس۳۱۲۱۵۶۷۱۰:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
جناب مشفق ضمن تایید اکثر بخشهای نگاشته شما اما لازم میدانم توجه شما را به نکاتی جلب کنم. حوادث این روزهای فرانسه به لحاظ منشا وقوع بسیار به منشا حوادث ۱۴۰۱ ایران شبیه است اما همانگونه که مشخص است با وجود اعتراضات شدید فرانسویها و حتی تصرف برخی پایگاه های پلیس اما خواسته نهایی معترضین اجرای عدالت در خصوص پلیس مجرم و پیشگیری از تکرار چنین مظالمی است در حالیکه کسی حرفی از انقلاب یا براندازی نمیزند اما در اعتراضات ایران موضوع بیش از آنکه اجرای عدالت باشد سیاسی بود و تغییر سیاستها و در مواقع رادیکالتر براندازی خواسته معترضین بود. در حقیقت علت این تفاوت در خواسته های معترضین فرانسوی و ایرانی به ساختار حکومتی و میزان دمکراتیک بودن آن وابسته است لذا توصیه میشود جمهوری اسلامی که اساسی دمکراتیک دارد با عینیت بخشیدن به مردم سالاری به گونه ای که همه اقشار ایرانی نماینده ای از گفتمان خود در حاکمیت بیابند حاکمیت خود را کاملا تثبیت و مفهومی به اسم براندازی را برای همیشه به فراموشی بسپارد. امید است شما بعنوان یک فرهیخته دانشگاهی از انتشار این نظر ابایی نداشته باشید.
ناشناس۳۱۲۱۵۷۳۱۰:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
تقریبا تمام آشوبگران فرانسه نسل سوم و چهارم مهاجران عرب هست که در حومه پاریس زندگی می کنند و به تبعیض در فرانسه اعتراض دارند، البته زنگ خطری برای ایران در مورد مهاجران است.
ناشناس۳۱۲۱۶۰۴۱۱:۰۷:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
آقای نویسند! از نکات جالب نظرات کاربران درس بگیر و یک تنه به قاضی نرو!
ناشناس۳۱۲۱۶۵۲۱۱:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
بزرگواری که این مطلب را نوشتند، حقیقت را گفته اند اما تمام حقیقت را نگفته اند و ملتزم هم نشده اند که چیزی جز حقیقت نگویند! آنچه نوشته اند حقیقت است اما تمام حقیقت نیست، بخشی از حقیقت هم این است که: - در فرانسه با همه ی آشوب ها و غارت ها هیچ کس غیر از همان نوجوان اولی تا کنون کشته نشده - رسانه ها با تمام توان در صحنه حضور دارند و هیچ خبرنگاری به سبب گزارش وقایع دستگیر نشده - آمار بازداشتی ها با دقت نسبی روز به روز اعلام می شود - اینترنت نه کند شده و نه فعلا چیزی فیلتر شده - پلیس همان ابتدا عذرخواهی رسمی کرد و پلیسی که شلیک کرده بود بازداشت شد -تفاوت ایران و فرانسه در این موارد است وگرنه هرکس گول آزادی بیان و اینجور تبلیغات غربی ها را بخورد کمی ساده اندیش است!
ناشناس۳۱۲۱۶۵۹۱۱:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
تمام صحنه های تظاهرات و حتی تشییع جنازه نوجوان کشته شده از کانالهای تلویزیونی فرانسه پخش شده. دادگاه دستگیرشدگان علنی است. خانواده ها می‌دانند فرزندشان در کدام محل بازداشت است. خبرنگاران راحت گزارش تهیه می کنند و هیچ خبرنگاری بازداشت نمی شود. وکلا اصلا وابسته به قوه قضائیه نیستند. روی لباس پلیس دوربین نصب است و تخلف مردم یا پلیس قابل استناد است. لباس شخصی های مسلح با مردم برخورد نمی کنند.اعترافات همه مستند و در حضور وکیل است.
ناشناس۳۱۲۱۶۹۹۱۲:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۱
بهرام که میگرفتی گور همه عمر دیدی که چطور گور بهرام گرفت..
ناشناس۳۱۲۱۷۸۲۱۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
تفاوت عمده بین ساختار آشوبها و اغتشاشات ایران وجود دارد. در فرانسه کاملا مشخص و آشکار پلیس مجرم بود و ابتدا اداره پلیس سعی در مخفی کردن این عمل داشت، در ایران نیروی انتظامی اعلام کرد که خانم امینی فوت شدند و فیلم آنرا نشان داد. تفاوت اصلی تا اینجا در باورهای مردم هست در اولی عمل پلیس را مردم در تیر اندازی و مخفی کاری باور دارند و در دومی عدم باور به بیان حقیقت توسط نیروی انتظامی. تفاوت دیگر در نتیجه هست، یعنی در آشوب فرانسه گروه معترض بدنبال تغییر اساسی ساختار نظام ثروت اندوزی فرانسه ( برای ما که در غرب هستیم می دانیم که برای مردم رده پایین متوسط فرانسه حتی خرید یک پژو صفر کیلومتر آرزو هست) از موضوع فقر، تبعیض و نحوه برخورد ادارات و پلیس به سطوح متوسط به پایین جامعه هستند، چون حتی در بدترین شرایط نتیجه تغییر حکومت فرانسه را به مثلا سلطنتی یا کمونیستی یا نوع دیگری متصور نیستند اما در ایران تبلیغات خارجی و داخلی در مسیر تغییر رژیم و براندازی حتی در صورت غیر واقع و میل معترضان توسط مدیا خارجی و برخی از داخلی ها شاهد بودیم. یعنی معترضان نتوانستند خواسته خود را به صرف اعتراض حفظ کنند. تفاوت مهم و بسیار تاثیر گذار در نتایج، نوع عمل و درک امنیتی در فرانسه و ایران و یا غرب و شرق هست . در غرب و به خصوص فرانسه مردم بر این باور هستند که در اعتراض می شود همه حرکتی کرد بجز قتل یک پلیس یا یک نیروی ژاندارمری حتی اگر آن پلیس اقدام به شلیک گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی بکند که نتایج مصدومیت شدید و جانی داشته باشد. اما در اغتشاشات ایران گروهی در شعار و عمل مردم را به حمله به پلیس و نیروی انتظامی و تسخیر و اشغال مراکز آنها تشویق می کردند و حتی کشتن نیروهای انتظامی! دیگر تفاوت عمده و مهم در دنیای غرب حضور نیروهای لباس شخصی و مخفی و نظارت نامحسوس امنیتی آنها و نوع عملکرد این نوع از نیروها و لباس شخصی‌ها در ایران هست. در غرب آنها ناظر و نفوذی بین مردم هستند و عملگرایی در دست پلیس و توقیف در حکم دادگاه هست اما در ایران این نیروها مستقیما و مستقلا عمل می کنند که نتیجه آن عدم اعتماد مردم به سیستم و بهترین دلیل تهیج مردم توسط مدیا و گروهای خارج و داخل بر توسعه اغتشاش هست.
ناشناس۳۱۲۱۸۸۶۱۴:۰۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
باید برای مسئولین مملکت درس باشد.
ناشناس۳۱۲۱۹۱۸۱۴:۲۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مثل همیشه تنها به قاضی رفته و راضی برگشته مقایسه ای که نه معترضش و نه پلیس اش هیچ قرابتی با ما ندارد
ناشناس۳۱۲۱۹۱۹۱۴:۲۱:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
آن کسی که باید درس بگیرد حاکمان هستند، چون بی احترامی به حقوق مردم جامعه را به سراشیبی نا امني می برد که خوشایند حاکمان نیست و هزینه های بسیاری هم دارد.
مهدي۳۱۲۱۹۸۱۱۴:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
تعداد اجساد بي جان و زخمي ها از پليس و مردم رو بايد در پايان اين ناارامي، شورش، اشوب شمرد و بعد درس گرفت! تعداد رسانه هاي داخل فرانسه كه خبر رو ازادانه پوشش ميدن رو بايد شمرد و بعد درس گرفت.
ناشناس۳۱۲۲۴۰۴۲۲:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
رسانه های فرانسه، آتش به هیزم نمی ریزند
ناشناس۳۱۲۲۴۰۵۲۲:۱۲:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
رسانه های فرانسه، هیزم به آتش نمی ریزند.
ناشناس۳۱۲۲۰۴۵۱۵:۳۵:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
درس این هست که قانون عمل کنید تا دوقطبی سازان نتوانند بهره ببرند و کشور را به آشوب بکشانند
ناشناس۳۱۲۲۰۴۶۱۵:۳۷:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۱
خشونت پلیس‌فرانسه در مقابل‌ معترضین در مقایسه با برخورد نیروهای‌انتظامی ایران اساساً قابل‌مقایسه نیست !!!
ناشناس۳۱۲۲۱۱۳۱۶:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
به قول حافظ عیبِ مِی جمله چو گفتی، هنرش نیز بگو نفبییِ حکمت مکن از بهرِ دلِ عامی چند نفس اعتراض حق مردم در هر حکومتی است و فرقی بین مردم ایران و فرانسه هم ندارد و هر حکومتی باید گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشته باشد حتی اگر این حرف ها غیر قانونی و نا بجا باشد.
رضا۳۱۲۲۲۸۰۱۹:۳۶:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
ازعملکرد حاکمان کشورها نکات خوب بردارید نه عملکردهای مخرب آنها را معاویه هم حاکم بود علی ع هم حاکم الان حضرت علی باید عملکرد خودش با معاویه مقایسه کند
ناشناس۳۱۲۲۴۶۹۲۳:۳۷:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نکند از دوستداران رسانه های دشمن هستی که گفتم در جواب دوستی که گفت رسانه آزاد باید عرض شود چرا بی بی و انترنشنال و من و پهلوی روایت زیادی نمی کنند و انجام هم بدهند روایت در حمایت از دولت فرانسه هست؟
علی۳۱۲۲۴۸۳۲۳:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
این نوشته ها زمانی اعتبار داره که دولت اجازه اجتماع مسالمت آمیز بده ، تا زمانی که اعتراض غیر قانونی باشه قانون از هیچ طرفی در اعتراضات رعایت نمیشه .
ناشناس۳۱۲۲۵۰۸۰۰:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
پاراگراف آخر نویسنده با روح انقلاب 57 در تضاده. مگر این که ایشان ضد انقلاب و طرفدار حکومت پهلوی بوده.
سعيد۳۱۲۲۷۸۹۱۰:۰۴:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
با سلام؛ متاسفانه در انتخاب بي سليقگي شده اين فرهنگ بسيار غلط است كه هر كس در هر كسوتي به خود اجازه مي دهد مردم بزرگ ايران را با هر ادبياتي خطاب قرار دهند. درسي براي ايرانيان؟؟؟!
ناشناس۳۱۲۳۳۱۶۱۸:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
همش به خاطرفقر وبدبختی مثل کتری که روگاز به نقطه صد میرسه متا سفانه بی اعدالتی در جهان بیداد میکنه مردم دیگه نایی براشون نمونده چرا یه عده‌ی بهترین ویلا ماشین همه چی دارن یه عدهیم به نون شب محتاج کم سیلیبریتی نداریم مگه چیکار می‌کنند که پولشون نمیدونند چیکار کنند اینا همش بی عدالتی
ناشناس۳۱۲۳۸۶۴۱۰:۱۵:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
فرانسوی ها از مردم ایران درس گرفته اند .
ناشناس۳۱۲۴۱۲۸۱۳:۱۷:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اغتشاشگران ایران با هدف اشوب و ترور و براندازی به خیابون اومدن. فرانسوی ها نه
ناشناس۳۱۲۴۸۵۸۲۳:۱۶:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اعتراضات فرانسه را با اعتراضات ایران مقایسه نکنید کاملن با یکدیگر متمایزند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین