دعوای عربستان و امارات بر سر«کیک یمن»

گروه جهان الف،   4020410043 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود اینکه جنگ یمن به ایستگاه پایانی رسیده اما عربستان و امارات هنوز نتوانسته‌اند بر سر تقسیم «کیک یمن» به توافق برسند و اختلاف میان دو طرف در این پرونده همچنان ادامه دارد.

دعوای عربستان و امارات بر سر«کیک یمن»

به گزارش الف، اختلاف عربستان و امارات در جنگ یمن موضوعی بود که در میانه این جنگ ویرانگر خود را به وضوح نشان داد و تا حد جدا شدن ابوظبی از ائتلاف سعودی ضد یمن نیز رسید؛ درحالی که امارات مهمترین هم‌پیمان ریاض در این تجاوز نظامی بودو خروج تدریجی امارات از ائتلاف عربستان مقدمه‌ای برای فروپاشی این ائتلاف بود که از سال 2019 کلید خورد و اکنون تنها کشوری که در جنگ یمن حضور دارد عربستان است و دیگری خبری از ائتلاف نیست. 

اما امارات هم‌زمان با اعلام خروج تدریجی از جنگ یمن، طی سال‌های گذشته به گسترش اهداف خود در جنوب این کشور و سیطره بر مناطق و جزایر و بنادر راهبردی آن ادامه داده و حامی جدایی‌طلبان در جنوب یمن بوده است. مناطقی که امارات به کمک نیروهای نیابتی خود در جنوب یمن اشغال کرده نشان می‌دهد که ابوظبی در این زمینه گوی سبقت را از ریاض ربوده ودر شرایطی که سعودی‌ها به ایستگاه پایانی جنگ یمن رسیده‌اند و خود را -چه در زمینه هزینه نظامی و -چه هزینه سیاسی، بازنده می‌دانند، احساس می‌کنند که امارات، عربستان را در جنوب یمن دور زده است.

در این میان استان راهبردی حضرموت اخیرا تبدیل به یکی از محورهای اصلی اختلافات ریاض و ابوظبی در جنوب یمن شده و بسیاری معتقدند که یکی از عوامل خودداری «محمد بن زاید» رئیس امارات و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از مشارکت در اجلاس‌های عربی که در کشورهای یکدیگر برگزار می‌گردد، همین مسئله است.

حضرموت در سطح جغرافیایی بسیار وسیع بوده و 36 درصد از مساحت کل یمن را شامل می‌شود. همچنین 70 درصد از ثروت‌های طبیعی یمن نیز در این استان واقع شده و خطوط تماس آن با مأرب، شبوه و المهره موقعیت استراتژیک ویژه‌ای به این استان بخشیده است. همچنین حضرموت دارای مرزهای بین‌المللی با عربستان و عمان بوده و دارای ذخایر عظیمی از نفت می‌باشد. حضرموت بر سراسر دریای عربی نیز اشراف کامل دارد.

این ویژگی‌های راهبردی حضرموت موجب شده تا اشغال‌کنندگان یمن از ابتدا به فکر سیطره بر آن باشند و علاوه بر عربستان و امارات، آمریکا و انگلیس نیز از سال‌ها قبل برای تسلط بر این منطقه برنامه‌ریزی کرده بودند. 

در بحبوحه تنش میان امارات و عربستان بر سر حضرموت، چند روز قبل، و بعد از نشست‌های فشرده‌ای که از 20 مه آغاز شده بود، ریاض از تشکیل «شورای حضرموت»  خبر داد. این اقدام  عربستان با حضور «محمد سعید آل جابر» سفیر غیر مقیم سعودی در یمن انجام شد که هدف آن جدا کردن حضرموت از یمن است. البته این شورا در سند خود بندهایی آورده که به نوعی اهالی حضرموت را قانع و ساکت کند.

از جمله این بندها می‌توان به حق مشارکت اهالی حضرموت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی و نمایندگی در غرفه‌های پارلمانی و هیئت‌های دولتی و استشاری و مذاکراتی اشاره کرد.

اما از نظر سعودی‌ها هنوز 2 تهدید اصلی در استان حضرموت برای عربستان وجود دارد.

-تهدید اول حضور نظامی آمریکا در فرودگاه الریان و سایر مواضع استراتژیک حضرموت و تردد مسئولان نظامی و سیاسی و دیپلمات‌های آمریکایی در این استان است که از مهمترین و راهبردی‌ترین خطرات محسوب می‌گردد.

-تهدید دوم تلاش امارات برای گسترش نفوذ شورای انتقالی جنوب در سطح سیاسی و نظامی و جمعیتی در استان حضرموت است تا مقدمه‌ای برای اعلام جدایی کامل جنوب یمن از شمال آن باشد. تلاش امارات برای کنترل بنادر و فرودگاه‌ها و جزایر استراتژیک نیز از دیگر خطرات مهمی است که عربستان را در استان‌های جنوبی و شرقی یمن تهدید می‌کند. 

اما در سطح ملی نیز یک خطر بزرگ، یمنی‌ها را در رابطه با استان حضرموت تهدید می‌کند.این تهدید مربوط به اقدامات ریاض برای جدا کردن حضرموت از یمن و الحاق آن به عربستان است. در همین زمینه شورای حضرموت که اخیرا سعودی‌ها از تشکیل آن خبر دادند شامل شخصیت‌های سیاسی و تجار و بازرگانان یمنی می‌شود که تابعیت سعودی داشته و در راستای خدمت به اهداف عربستان عمل کنند.

تحولات اخیر درباره حضرموت درحالی اتفاق افتاده که صنعا در مرحله اخیر به دنبال ایجاد پل‌هایی برای ارتباط با نیروها و شخصیت‌های ملی یمن در حضرموت بود. این اقدام در چارچوب تلاش‌های دولت نجات ملی یمن برای محافظت از حاکمیت کامل این کشور و جلوگیری از اشغال مناطق جنوبی یمن صورت می‌گیرد.

با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به تحولات یمن متوجه می‌شویم که بعید است عربستان و نیروهای نیابتی آن در استان حضرموت با آمریکایی‌ها وارد درگیری شوند؛ اما سناریوهای زیادی درباره تشدید درگیری‌های نظامی میان مزدوران تحت حمایت عربستان و امارات در جنوب یمن به طور کلی و در حضرموت به شکل ویژه وجود دارد. 

درست است که شورای حضرموت ظاهرا هویتی یمنی دارد و متشکل از شخصیت‌های یمنی می‌باشد، اما از نظر ترکیب و اهداف و زمان‌بندی در خدمت جاه‌طلبی‌های عربستان و تلاش‌های این کشور برای تثبیت و گسترش نفوذ خود در جنوب یمن است؛ منطقه‌ای که اصلی‌ترین وبیشترین ذخایر و ثروت‌های ملی یمن در آنجا واقع شده است. این موضوع با برنامه‌های توسعه‌طلبانه ابوظبی سازگاری ندارد و اصلا باب میل اماراتی‌ها نیست. بنابراین انتظار نمی‌رود که امارات در برابر این اقدام عربستان در جنوب یمن ساکت بنشیند.

اما به طور کلی معادله‌های کنونی یمن نشان می‌دهد که حتی ساکنان جنوبی این کشور که پیشتر فریب ائتلاف سعودی را خورده بودند، بر حاکمیت یکدست یمن تاکید دارند و خواهان جدایی شمال از جنوب نیستند. اعتراضات گسترده‌ای که مکررا در استان‌های جنوبی یمن علیه اشغالگران برگزار می‌گردد موید این رویکرد ملی آنهاست؛ به ویژه که یمنی‌های ساکن جنوب اکنون می‌بینند هیچ یک از وعده‌های ائتلاف سعودی و حامیان آن برای بهبود وضعیت  جنوب یمن در سطح اقتصادی و معیشتی عملی نشد و حتی شرایط بسیار وخیم‌تر از سال‌های قبل از جنگ شده است.

بر این اساس به نظر نمی‌رسد که شورای حضرموت نیز همانند سایر پروژه‌های سعودی-آمریکایی-انگلیسی در یمن نتیجه‌ای داشته باشد و صرفا یک طرح موقتی است که دست کم امکان اجرای کامل آن وجود ندارد.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۱۷۱۵۱۲:۲۳:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
چرا انصارالله دیگر اقدامی برای تسخیر حضرموت نمی کند؟
ناشناس۳۱۲۲۰۸۴۱۶:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
به دلیل برتری هوایی عربستان، امکان درگیری یمنی‌ها در مناطق باز وجود نداره و فقط در مناطق کوهستانی امکان درگیری هست، حضرموت هم تقریبا بیابانیه و امکان جنگ برای یمنی‌ها نداره!
ناشناس۳۱۲۲۳۹۷۲۲:۰۰:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
چرا حوثی ها نتوانستند ماراب را تسخیر کنند؟
محمدرضا۳۱۲۳۱۴۳۱۵:۳۵:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
انصار الله نیمی از یمن را آزاد کرد ، ولی بیشتر مناطق نفتی و گاز دست امارات افتاد حتی سر عربستان هم بی کلا موند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین