عراق: بدهی گاز ایران به صندوق اعتباری واریز شد

  4020405113 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

   وزارت برق عراق از واریز طلب ایران بابت صادرات گاز به یک صندوق اعتباری در بانک TBI این کشور خبر داد.

  عراق: بدهی گاز ایران به صندوق اعتباری واریز شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق عراق در این باره به شبکه روسیا الیوم گفت: «وزارت برق تمام بدهی‌های عراق به ایران برای واردات گاز را پرداخت کرده است».

وی افزود: این بدهی‌ها در یک صندوق اعتباری به بانک تجارت عراق پرداخت شده است، اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

مجید چگنی مدیرعامل شرکت گاز ایران یکشنبه در حاشیه نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و در جمع خبرنگاران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق به ایران، اظهار داشت: وزارت برق عراق همه مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده و این بدهی اکنون صفر است؛ اما بعضاً مشکلاتی بری انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران به وجود دارد.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، به طور شبه دائمی قطع می‌شود.

پیشتر در اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی گاز عراق به ایران مذاکره کرده بودند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با احسان عبدالجبار همتای عراقی خود دیدار و طرفین در این دیدار درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند.

همچنین سخنگوی وزارت برق عراق در اواسط اسفند ماه گذشته از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف از سرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داده بود.

«احمد موسی» در گفت وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرد: گازرسانی همچنان پایین است و وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر (حدود یک ماه پیش) فقط ۸ میلیون متر مکعب گاز ایران به عراق می‌رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد.

عراق، سالانه به ۳۴ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

 
جهان

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۴۳۶۱۲۱:۵۲:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۵
Tbi كه مال عراقه وپول هنوز در اختيار كشور عراق
ناشناس۳۱۱۴۷۱۰۰۸:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
پرداخت بدهی ایران به ترکمنستان و چند جای دیگر از همین پول ها انجام گرفته در ضمن در قرارداد آتی باید ارز دلار حذف شود تا آمریکا نتواند خلل درست کند یورو هم همین طور
عراق۳۱۱۵۱۰۹۱۱:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۶
عراق بارها اعلام کرده همه قراردادها رو نمیتونه به ارز غیر دلار و یورو ببنده چون عراق یک کشور کاملا واردکننده هست و دارو خودرو تکنولوژی و شرکتهای پیمانکار نفتیش غربی هست برای مبادلات نیاز به ارز های کشورهای غربی داره اون چیزی که شما میگین فقط برای مبادله با کشورهایی میخوره که با امریکا و اروپا مبادلات مالی زیادی ندارن و تحریم هستن مثل کره شمالی ونزوئلا روسیه و امثالشون
ناشناس۳۱۱۴۵۱۰۰۰:۲۲:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۶
امیدواریم
علی۳۱۱۴۵۷۵۰۲:۱۵:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۶
بعد از اینهمه مدت با پول گاز مملکت باید از عراق کالا وارد کنیم ، برچسب زنانی که به طرفداران مذاکره و صلح برچسب غربگدا و غرب زده میزنن افتخار کنن.
ناشناس۳۱۱۴۶۲۹۰۶:۳۵:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۶
نه میتوانیم خسارت جنگ هشت ساله را از عراق مطالبه کنیم نه پول برق و گاز را که اجبارا باید صرف خرید دارو و غذا شود را هم دریافت کنیم ! بازار عراق و اقلیم کردستان را هم که ترکیه همانند ارمنستان و ترکمنستان و ازبکستان و قزاقستان و تاجیکستان و افغانستان و قرقیزستان از چنگ ایران در اورده و صاحب شده !
حسام۳۱۱۴۶۵۴۰۷:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
عراق که مال خودمونه از خودمونه، پول ما هم تو بانک عراقی است دیگه مشکل کجاست ؟ به نظر من عراق از این وضعیت بدش نمیاد و اگر هم بهانه ای و برنامه ای برای نپرداختن این پول نداشته باشه امریکا در اختیارش گذاشته لطفا با عراق محکم برخورد کنید
مال۳۱۱۵۱۱۲۱۱:۵۵:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۶
مال خودمونه کجا بود عراق دنبال تحریم نیست و داره تلاش میکنه تو لیست سیاه اف ای تی اف نره عراق فکر منافع ملی خودشه ... منافع ملی هم رفیق و دوست حالیش نیست
ناشناس۳۱۱۴۶۶۷۰۷:۵۴:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۶
به جای اینکه برن مستقیم با امریکا مذاکره کنن و مشکلات رو حل کنن. هر روز تو یه کشور دارن چانه زنی میکنن که پولشون از این کشور بره اون کشور از این بانک بره تو اون بانک تا یه راهی پیدا کنن از پول بشه استفاده کرد.
صمصام۳۱۱۴۶۸۳۰۸:۰۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۶
به نظر من عراق اگر پول هم داشت دنبال بهانه ای برای ندادن پول ما بود که حالا آمریکا بهانه رو براش جور کرده دیگه بابا تو چند تا چمدان دلار ازشون بگیرین این که دیگه براش سخت نیست و امریکا هم نمیتونه تحریمشون کنه پس چی شد اون ادعای افزایش دلار زدایی در کشور های جهان ؟؟ این عراق که بغل دستتون بود دوستتون بود رفیقتون بود متحدتون بود نمیتونه پولتون رو بده وای به حالا کشور های دیگه !!!!
ناشناس۳۱۱۴۷۱۷۰۸:۳۷:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۶
صندوقی که صاحب آن خود عراق است کمی از خدا بترسید واز دروغ دست بردارید دستاورد سازی نکنید
ناشناس۳۱۱۴۷۲۶۰۸:۴۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
اين همه به عراق سود رسانديم از غرامت جنگ صرفنظر كرديم با داعش در عراق جنگیدیم و در عراق سرمايه گذاري كرديم و هر سال به خاطر مسافرت ايرانيان كلي سود در جيبشان مي رود آخر سر هم با پول خودمان اين طور رفتار مي كنند . آيا براي عبرت مسئولين مملكت دير نشده ؟
ناشناس۳۱۱۴۸۶۸۱۰:۰۹:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۶
نفت در برابرغذا ! پول در این صندوق می ماند تابرای غذا دارو و امور بشر دوستانه هزینه شود این هم نتیجه مذاکرات با کشو دوست و برادر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  13. مأمور خاطی بازداشت شد

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  16. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  17. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  18. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  19. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  20. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  21. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  22. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  25. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

آخرین عناوین