خبرهای خوش برای نفت ایران با توسعه روابط با آمریکای لاتین

  4020323080

باوجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و سنگ‌اندازی واشنگتن در روابط این کشور با چین، شاهد افزایش فزروش نفت ایران به آمریکای لاتین هستیم؛ موضوعی که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و در سفر اخیر رئیس جمهوری نیز باید منتظر اتفاقات مثبت بیشتر بود.

خبرهای خوش برای نفت ایران با توسعه روابط با آمریکای لاتین

به‌گزارش ایسنا، ونزوئلا نخستین مقصد وزیر نفت در سفر به کشورهای آمریکای لاتین بود؛ کشوری که با بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر قطعی، بزرگ‌ترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد. ونزوئلا سال ۲۰۱۱ از عربستان سعودی به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت هم سبقت گرفت و در صدر ایستاد. با این حال توسعه این ذخایر عظیم، به‌دلیل ناآرامی سیاسی و تحریم آمریکا در چند سال اخیر عقب افتاده است. ایران اما در تمامی این سال‌ها در کنار این کشور ایستاده و در سخت‌ترین شرایط محموله‌های پرشماری از بنزین و میعانات گازی را به این کشور رسانده است.

ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم مسیری تازه‌ برای توسعه همکاری‌ها در پیش گرفته‌اند و این کشور آمریکای لاتین یکی از نقاط کانون دیپلماسی وزارت نفت بوده و همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه در حال اجراست، موضوعی که طی یک سال اخیر نیز شاهد آن هستیم، اکنون در حالی که نفتکش‌های ایران در ابتدای دولت سیزدهم با ذخیره بسیار بالا و حدود ۷۸ میلیون بشکه‌ای روی آب مانده بود، همه آنها در این مدت به کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا فروخته شد و امروز نفت روی آب تقریبا صفر است.

در جریان سفر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اوجی و هیئت همراه به ونزوئلا قرارداد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری در زمینه توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش سرمایه انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی امضا شد.

در همین حال طی سفر رسمی خردادماه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران که به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری انجام شده بود، تهران و کاراکاس افزون بر سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله، اسنادی را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی امضا کردند.

همچنین وزیر نفت مهرماه پارسال از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در این مجتمع پالایشی خبر داده بود.

می‌توانیم صادرات نفت را به اوج برسانیم

جواد اوجی، وزیر نفت در جمع‌بندی رویدادهایی که در جریان سفر قبلی خود به آمریکای لاتین محقق شد، گفت: موضوع صادرات نفت‌خام و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی که پیش از این سفر محقق شده بود و نتایج آن را دیدیم اما در گام دوم ما به عرصه توسعه ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور قدم گذاشتیم و با افزایش ظرفیت پالایشی برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت‌خام و میعانات گازی کشور خودمان اقدام کردیم که همه اینها در موازات با توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دریا و خشکی کشورهای آمریکای لاتین پیش می‌رود که تفاهم‌نامه‌های خوبی برای آنها امضا کردیم.

وی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امضاشده با کشورهای آمریکای لاتین را برد - برد تلقی کرد و گفت: امیدواریم در جبهه جدیدی که در این بخش از جهان شکل گرفته است، افزایش ظرفیت فرآورشی داشته باشیم و هم‌افزایی با این کشورها رخ دهد. تهاتر کالا با نفت موضوع دیگری بود که در این سفر برای آن مذاکره کردیم و قراردادهایی در این زمینه امضا شود، چراکه این کشورها به لحاظ بارش و زمین‌های قابل کشاورزی استعداد بالایی دارند و برخی از محصولات کشاورزی مورد نیاز ما از جمله قلات، سویا و شکر را تولید می‌کنند که پیش‌تر سابقه خرید آنها را نیز داریم البته این بحث تهاتر جدای از مذاکراتی بود که وزارت جهاد کشاورزی با این کشورها در جریان این سفر دنبال کردند و تفاهم‌نامه‌هایی به موازات با تفاهم‌نامه‌های انرژی امضا کردند. این تهاتر منجر به آن می‌شود که به‌جای رسوب مطالبات بتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم و در کنار آن صادرات نفت را به نقطه اوج آن برسانیم.

وی تحقق این موارد در همسایگی آمریکا را لطف الهی دانست و افزود: آمریکایی که می‌خواست جلوی صادرات ما را بگیرد و آن را به‌صفر برساند، چون عرضه این کار را نداشت، نه تنها نتوانست این کار را محقق کند و از طرفی در همسایگی آمریکا ما تولید را به اوج خود می‌رسانیم و پالایشگاه و میدان نفت و گاز توسعه می‌دهیم. این کشورها بازار خوبی برای نفت، میعانات، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ما هستند.

همچنین ساخت نفتکش ایرانی و فروش آن به کشور ونزوئلا شکست ساختار تحریمی آمریکا علیه ایران بود، آیین تحویل دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) چندی پیش در تهران برگزار شد. روسای جمهور دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس با عرشه این کشتی در خلیج فارس ارتباط برقرار کرده و در جریان مراحل ساخت و فعالیت این نفتکش اقیانوس‌پیما قرار گرفتند.

این کشتی نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته کشور ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران دو نفتکش دیگر نیز پس از ساخت به این کشور تحویل داده شوند. کشتی آفراماکس دارای ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع، ۱۴/۸ متر آبخور، با ۱۵ نات سرعت است که قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

وزیر نفت روز گذشته در رأس هیئتی به‌منظور تقویت همکاری‌های انرژی با سه کشور منطقه آمریکای لاتین به همراه رئیس جمهور تهران را به مقصد کاراکاس، پایتخت کشور ونزوئلا ترک کرد.

وی در این سفر برای توسعه فعالیت‌ها و تعریف زمینه‌های جدید همکاری با مقام‌های سیاسی و اقتصادی ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی محورهای مذاکرات و تفاهم‌نامه‌ها خواهد بود.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز پیش از عزیمت به ونزوئلا، اظهار امیدواری کرد که با توجه به رویکرد تقویت روابط با کشورهای همسایه، دوست و همسو در دولت سیزدهم، رایزنی‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌ها در این سفرها، نقطه عطف و گام مؤثری در جهت ارتقای سطح روابط با سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در منطقه آمریکای لاتین باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    3. دور باطلی که تمامی ندارد!

    4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

    7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

    8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

    9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

    10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

    11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

    12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

    14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

    15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

    16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

    17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

    18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

    19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

    آخرین عناوین