کنعانی: مبنای مذاکرات همان برجام است، توافق موقت را تایید نمی‌کنیم

  4020322048 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که برجام، تنها یکی از مسائل دیپلماسی ایران است نه تمام آن.

کنعانی: مبنای مذاکرات همان برجام است، توافق موقت را تایید نمی‌کنیم

به گزارش مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به این سوال که تبادل پیام‌ها و مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و امریکا آیا برای بازگشت به برجام است یا در چارچوب دیگری است، اظهار داشت: پاسخ ما به این سوال سخت نیست و در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه‌های اصولی و روشن شده‌ای داریم.

وی گفت: ایران هیچگاه فرایندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده است‌. معیار و ملاک ما عملکرد طرف‌های مقابل ما بوده نه اظهارات رسانه‌ای که بیان می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت سیزدهم هم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست اصولی و واضحی را بیان کرده و آن اینکه برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی است و در ارتباط با توافق اعلام شده که هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم و منطقی رهبر انقلاب و همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تامین منافع حداکثری کشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده است.

کنعانی در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، نیز گفت: پیگیری دریافت این دارایی‌ها به عنوان یکی از موضوعات مهم با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک ادامه دارد. برای تاثیر گذاری بر موضع غیرقانونی آمریکا از طریق واسطه‌ها گفتگوهایی را ادامه می‌دهیم لذا گام‌های موثری در این باره برداشته شده است.

توسعه روابط با کشورهای اسلامی جزو اولویت‌های ماست

وی در مورد روابط ایران و مصر، تصریح کرد: موضع صریح دولت و دستگاه دیپلماسی قبلاً اعلام شده و رهبری در دیدار با سلطان عمان دیدگاه خود را مطرح کردند. توسعه روابط با کشورهای اسلامی در منطقه جزو اولویت‌های ماست. در رابطه با مصر هم در صورت تمایل دولت مصر برای از سرگیری روابط با ایران ما نیز استقبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بازگشایی سفارت ایران در لیبی نیز گفت: امنیت در کشور لیبی برای ما حائز اهمیت است. ما فرد مناسب برای تصدی مسئولیت سفارت ایران در لیبی را انتخاب کرده‌ایم و روند اداری کار برای تعیین نهایی در حال انجام است.

امیدوارم شاهد آزادی زندانیان میان ایران و آمریکا باشیم‌

کنعانی در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته شاهد تبادل زندانیان میان ایران و اروپا بودیم و خبرهایی برای تبادل میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد، آیا شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود؟ گفت: امیدوارم شاهد آزادی زندانیان میان ایران و آمریکا هم به زودی باشیم‌. مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد لذا می‌توانیم اظهار خرسندی کنیم در صورتی که طرف مقابل هم این جدیت را داشته باید. منتظر نتیجه دهی گفتگوها از طریق واسطه‌ها هستیم. اراده دو کشور در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود.

وی در مورد سفر رییس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین گفت: در هندسه سیاسی جهان نقش آمریکای لاتین حائز اهمیت است. هیئت‌ها بلندپایه اقتصادی از شرکت‌های خصوصی ایران در این سفر حضور دارند و ان‌شاالله همزمان با حضور آقای رئیسی شاهد برگزاری نشست‌های بخش خصوصی دو کشور خواهیم بود.

وی گفت: این سفر به دنبال دعوت رسمی کشورهای آمریکای لاتین از آقای رئیسی صورت گرفته است. خوشبختانه مواضع سیاسی مشترکی درباره موضوعات مهم سیاسی و بین‌المللی با اغلب کشورهای آمریکای لاتین داریم که به تقویت ارتباطات و همکاری کمک می‌کند.

وی گفت: در کنار اسنادی که به امضا می‌رسد در نقطه جدیدی از همکاری‌های فی مابین جمهوری اسلامی ایران و شرکای خود در آمریکای لاتین قرار داریم که همکاری‌های اقتصادی هم پایه همکاری‌های سیاسی توسعه پیدا کند.

کنعانی در مورد حقابه هیرمند، گفت: در ارتباط با حقابه موضع ایران روشن است و انتظار داریم بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ این حقابه از آب هیرمند تحویل داده شود که در طول سال‌های گذشته این اتفاق را شاهد نبودیم. مذاکرات جدی دراین‌باره با افغانستان انجام شد و به رغم اینکه بخشی از این حقابه داده شد اما تمام آن براساس معاهده ۱۳۵۱ نبود.

وی ادامه داد: مطابق دستور رئیس جمهور هیئت عالی رتبه از ایران به افغانستان سفر کردند و برای اینکه بتوانیم در فضای آرامتری امورات را پیش ببریم قائل به اطلاع رسانی رسانه‌ای نبودیم. گفتگوهای خوبی در سطوح عالی با مقامات دولت موقت افغانستان انجام شد و قرار شد طرف افغانی گام‌های جدیدی بردارد. ما مبتنی بر سیاست همسایه و مبتنی بر معاهده لازم الاجرا و محترمی که میان دو کشور وجود دارد انتظار داریم مقامات افغانستان مسئولانه عمل کنند و حسن نیت خود را اثبات کنند چرا که حقابه حق مردم ایران و سیستان و بلوچستان است و می‌تواند زمینه ساز تقویت همکاری دو کشور باشد.

وی در مورد دیدار علی باقری با مشاور رئیس جمهور آمریکا در مسقط، اظهار کرد: با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم از پیشنهادات مقامات ارشد عمان که چندین هفته گذشته مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد. دستگاه دیپلماسی در مسیر تامین منافع ملی از همه طرفیت‌ها استفاده می‌کند. از ابتکار و ظرفیت عمان نیز استفاده کردیم.

کنعانی در مورد تاکید رهبری مبنی بر انجام توافق با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم همان توافق امضا شده برجام است و دراین‌باره چارچوب جدیدی را نداریم و اخیراً توافق موقت مطرح شده که آن را گمانه زنی رسانه‌ای می‌دانیم و یا برخی طرف‌ها با انگیزه‌های سیاسی خودشان برای برهم زدن مذاکرات مطرح می‌کنند.

امنیت در منطقه باید به دست کشورهای منطقه تامین شود

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ائتلاف منطقه‌ای و دریایی گفت: اصل اساسی برای ما در منطقه همکاری‌های دست جمعی به منظور ایجاد تامین امنیت برای همه کشورهای ساحلی منطقه است. ایران معتقد است امنیت در منطقه باید به دست کشورهای اسلامی تامین شود و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای مخل امنیت در منطقه است. خوشبختانه در شرایط جدید منطقه‌ای و فضای مثبتی که در گفتگو ایران با کشورهای منطقه ایجاد شده از جمله توافق میان ایران و عربستان، معتقدیم شرایط برای ایجاد روابط چندجانبه برای تامین امنیت برای آبراهه خلیج فارس فراهم است.

وی گفت: با حضور نیروهای فرا منطقه‌ای در آب‌های بین المللی مخالف بودیم لذا همکاری منطقه‌ای می‌تواند بهانه حضور نیروهای فرا منطقه‌ای را سلب کند.

کنعانی در مورد روابط با عربستان گفت: خوشبختانه مانعی برای اجرای توافق وجود نداشته و طرفین با اراده‌ای که از خود نشان دادند با جدیت عمل کردند. سفارت و سرکنسولگری ایران در جده به طور رسمی بازگشایی شد. در مورد بازگشایی سفارت عربستان و سرکنسولگری آنها در مشهد هم انجام شده است.

وی بیان کرد: در آینده نزدیک شاهد سفر وزیرخارجه عربستان به تهران خواهیم بود. می‌توانیم بگوییم در شرایط خوبی در روند روابط رسمی میان دو کشور قرار داریم.

کنعانی در مورد روابط با آذربایجان و گفتگوهای وزیر خارجه دو کشور، گفت: چهار دور گفتگو در فواصل مختلف میان وزرای خارجه دو کشور انجام شد. در آخرین دور گفتگوها برخی گام‌های اجرایی توافق شده بود از جمله تبادل هیات‌های فنی میان دو کشور تا تنش پیش آمده را مدیریت کنند و سوتفاه ها رفع شود. در چارچوب همان توافق هیات‌هایی بین دو کشور تبادل شد و برای جمع بندی آن گفتگوها دور چهارم گفتگوهای وزرای خارجه انجام شد و به شکل عام تفاهم میان طرفین بود. ان شاالله هیات‌های دیگری هم تبادل خواهند شد. اکنون در مرحله گفتگوها برای حرکت از مرحله تنش به مرحله جدید برای بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران هستیم.

کنعانی درباره سفر مقام امنیتی اقلیم کردستان عراق به ایران گفت: مشورت‌های ما با دولت عراق مستمر است و در خصوص موضوع اقلیم یکی از موضوعات مذاکرات اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق در ارتباط با تحکیم شرایط در طول مرزهای مشترک دو کشور و خلع سلاح نیروهای مسلح تجزیه طلب در این منطقه بود. ایران انتظار دارد شاهد تکمیل اجرای توافق باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفتگوی تلفنی مکرون و رییس جمهور کشورمان، گفت: در گفتگوی با طرف‌های مختلفی که علاقمند به تعامل با ما هستند در چارچوب گسترش روابط استقبال می‌کنیم اما اینکه درخواست گفتگو کنند و بعد بگویند تماس گرفته و هشدار داده‌اند، را رد می‌کنیم. در ارتباط با گفتگوی انجام شده طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. ایران در رابطه با اوکراین دیدگاه‌های شفاف خود را مطرح کرده که جزئی از جنگ در اوکراین نیستیم.

وی ادامه داد: طرف اروپایی نمی‌توانند در رابطه با اوکراین طرف ادعاگر باشند.

کنعانی در مورد نشست چهارجانبه درباره کشور سوریه گفت: نشست چهارجانبه در استمرار هماهنگی‌ها و مشورت‌های چهار کشور برای کمک به تثبیت شرایط امنیتی در سوریه است و اینکه مناسبات ترکیه و سوریه هم بتواند به یکدیگر نزدیک شود. در چارچوب روند آستانه ما توافقات گذشته را در نتیجه اجلاس‌های قبلی داریم و برداشتن گام‌های تکمیلی نیازمند تشکیل جلسات مشورتی است. این نشست در تکمیل اقدامات سازنده چهار کشور خواهد بود.

وی در مورد روابط ایران و بحرین گفت: گفتگو ها به صورت غیر مستقیم ادامه دارد و مقامات بحرین آمادگی خودشان را اعلام کردند و ما در ارتباط با همه کشورهای اسلامی علاقه مند به گسترش روابط هستیم.

حضور نیروهای آمریکا در سوریه غیرقانونی است

کنعانی در مورد اقدامات آمریکا در منطقه گفت: در ارتباط با حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه موضع ما روشن است. ما حضور نیروهای آمریکا را در خاک سوریه غیرقانونی و نقض صریح حاکمیت سوریه تلقی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با مناسبات ایران و اروپا و نگرانی اسرائیل از این رابطه گفت: نگرانی رژیم صهیونیستی امری طبیعی است لذا در ارتباط با اروپا، آمادگی داریم بر مبنای مصالح مشترک روابط خود را مبتنی بر احترام متقابل تقویت کنیم.

کنعانی در مورد انتخاب افرادی خارج از کادر دیپلماتیک وزارت امور خارجه به عنوان سفیر در دیگر کشورها گفت: این موضوع امری رایج است. معمولاً کشورها متناسب با کشور هدف و نوع مناسبات و موضوعات مورد توجه، افرادی را با توجه به نوع توانمندی، به عنوان سفیر انتخاب می‌کنند لذا این امر مختص ایران نیست و امری رایج است.

وی در مورد اینکه آیا امکان به روز رسانی برجام وجود دارد، گفت: ما به دنبال همان برجام قبلی هستیم و چیز جدیدی برای مذاکره با طرف مقابل نیست و مذاکراتی را که در حال انجام است در چارچوب همان برجام قبلی است.

کنعانی در رابطه با سفر وزیرخارجه ترکیه به ایران افزود: گفتگوهای تلفنی خوبی میان دو وزیر خارجه ایران و ترکیه صورت گرفته است و وزیرخارجه ترکیه در روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان درباره پرداخت مطالبات ایران از عراق، خاطرنشان کرد: ایران انتظار دارد که متناسب به توافقات انجام شده بین ایران و عراق عمل شود. متاسفانه در بازه زمانی یک سال اخیر در این زمینه با مشکلاتی رو به رو بودیم و بخشی از آن مداخلات آمریکا و موانعی بود که این کشور ایجاد کرد و این موضوع به مسئولیت دولت عراق برمی‌گشت. روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه ارتباطی با دولت آمریکا ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۰۵۶۴۱۳:۵۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
( مبنای مذاکرات همان برجام است ) قابل توجه افراد خاص .....
ناشناس۳۰۹۰۶۷۷۱۴:۲۹:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مبنای ما برجام است . برجام که خیانت بود.
مصطفی۳۰۹۰۷۶۶۱۴:۴۸:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲۲
سلام پس تکلیف آتش زنان برجام در مجلس چه میشه
ناشناس۳۰۹۱۱۲۷۱۶:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
پس تکلیف خسارت خروج امریکا چی شد ؟
ناشناس۳۰۹۱۱۸۵۱۶:۴۲:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۲
پس رفع كامل تحريم ها و بعد راستي ازمايي چه بود ؟
ناشناس۳۰۹۱۲۱۰۱۶:۵۱:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مبنای مذاکرات همان برجام است؟گه برجام خسارت نبود؟چرا ميخوايد به برجام برگرديد؟چرا آتش نميزنيد؟
ناشناس۳۰۹۱۲۲۱۱۶:۵۴:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۲
چرا برجام شما که برجام قبول نداشتید
رضا ..ش۳۰۹۱۲۶۳۱۷:۰۶:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۲
انشالله موفق باشید ...البته شما در چند جبهه با شیطان اکبر در حال جدال هستید که امیدوارم در تمامی جبهه ها پیروزی با ارتش اسلام و امت حزب الله باشد
ناشناس۳۰۹۱۲۶۹۱۷:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
یا توافق کامل برجام .یا اصلا .بی توافق ..بعداز چندین سال حالا توافق موقتی .خیر .مردم اصلا نمی‌پذیرند..
ناشناس۳۰۹۱۳۰۱۱۷:۲۲:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
دوستان آقایون از یه طرف اعلام میکنند که برجام خسارت محضه از طرف دیگه خودشون میگن برحام مبنای مذاکراته!
ناشناس۳۰۹۱۳۸۶۱۷:۵۸:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
پس دیگه از برجام بدگویی نکنید
ناشناس۳۰۹۱۴۰۹۱۸:۰۵:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۲
برجام ظریف ؟
ناشناس۳۰۹۱۶۰۱۱۹:۳۴:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۲
چرا از برجام خارج نمیشید؟
ناشناس۳۰۹۱۹۶۰۲۳:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۲
به قول دکتر ظریف چرا لاشه متعفن برجام رو دفن نمیکنید تا خیال خودتون رو راحت کنید.
ناشناس۳۰۹۲۲۰۱۰۲:۳۸:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
همون برجام روحانی ؟ که فریب خورده بود ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  22. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین