خداحافظی با کامیون پنجاه سال پیش

  4020317038 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پلیس راهور تصمیم به لغو شماره گذاری خودروهای دیزل فاقد فناوری‌های ایمنی و استاندارد گرفته است. این گمانه زمانی تقویت شد که برخی صاحبان کامیون دیزل با تکنولوژی پنج دهه پیش، از پلاک نشدن خودروی خود گلایه کردند. این شکایت توسط سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما منتشر شده است.

خداحافظی با کامیون پنجاه سال پیش

پلیس راهور تصمیم به لغو شماره گذاری خودروهای دیزل فاقد فناوری‌های ایمنی و استاندارد گرفته است. این گمانه زمانی تقویت شد که برخی صاحبان کامیون دیزل با تکنولوژی پنج دهه پیش، از پلاک نشدن خودروی خود گلایه کردند. این شکایت توسط سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما منتشر شده است. مرور اظهارات مقامات راهور حکایت از آن دارد که پلیس تصمیم به برخورد جدی با خودروهای غیراستاندارد و فاقد فناوری‌های ایمنی دارد.
پیش از این نیز سردار کمال هادیانفر در اردیبهشت امسال نسبت به رشد تلفات تصادفات جاده‌ای هشدار داد. وی از رسانه‌ها، دولت و مجلس خواست در زمینه کاهش تصادفات وارد شوند. هادیانفر می‌گوید: «تا وقتی که خودرو ناایمن، جاده ناایمن و راننده بی توجه است، باید نگران تصادفات بود.» این مقام مسئول اخطار داد در صورت بی‌توجهی به این وضعیت آمار کشته‌‌های تصادفات به ۲۰ تا ۲۱ هزار نفر خواهد رسید. فروردین سال ۱۴۰۱، وی در گفت‌و گوی دیگری علت ۸۲ درصد از تصادفات را سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب عنوان کرد.
به نظر می‌رسد پلاک نشدن کامیون تولیدی ایران خودرو، آغاز سخت‌گیری پلیس راهور برای ایمن سازی خودروها باشد. چرا که برخی خودروسازها همچنان دیزل‌هایی با تکنولوژی پنجاه سال قبل تولید می‌‎کنند و این خودروهای تجاری از فناوری‌های روز دنیا بهره‌ای نبرده اند. امروزه فناوری‌هایی نظیر LDWS، AEBS، FCWS و رهیاب‌های هوشمند از امکانات ضروری خودروهای تجاری برای تردد ایمن در جاده‌ها هستند بنابراین مجلس و دولت باید از پلیس راهور حمایت کنند تا از این پس دیزل‌هایی با تکنولوژی چند دهه پیش، اجازه شماره گذاری نداشته باشد.
پلیس راهور پس از فشار افکار عمومی، رشد آمار تلفات جاده‌ای و خسارات مادی و روانی بسیاری که ناشی از تصادفات به جامعه تحمیل می‌شود، تصمیم به برخورد قاطع با خودروسازانی گرفته که تولید آنها از نظر ایمنی و رفاه راننده نمره قابل قبولی نگرفته‌اند. ایران خودرو دیزل در سایه حمایت نهادهای نظارتی، محصولات خود را با تکنولوژی نیم قرن پیش روانه بازار می‌کند. برای نمونه این خودروساز در طول چند دهه علیرغم پیشرفت‌های شگرفت فناوری‌های ترمز خودروهای تجاری، همچنان از همان ترمزهای نیم قرن پیش استفاده می‌کند و این در شرایطی است که برخی از رقبای این خودروسازی در بخش خصوصی، دائما در حال به روز رسانی خود هستند اما تا پیش از تصمیم اخیر پلیس راهور مبنی بر شماره گذاری نشدن محصول تجاری ایران خودرو، هیچ تفاوتی بین خودروسازی که محصول ایمن تولید می‌کند با کسی نسبت به ایمن سازی بی‌توجه بود، وجود نداشت.
چنانچه پلیس راهور از مواقع خود عقب ننشیند می‌توان انتظار داشت در یک بازه زمانی معقول ناوگان تجاری کشور نوسازی شود و روند تلفات جاده‌ای نیز کاهشی شود.
فناوری‌هایی مانند «هشدار حرکت بین خطوط LDWS» که به راننده نسبت به حرکت در مسیر درست هشدار می‌دهد تا حد قابل توجهی از انحراف خودرو به مسیرهای غیرمجاز جلوگیری کند.
به همین ترتیب فنّاوری‌هایی نظیر «دستگاه ترمز اضطراری هوشمند AEBS» که با محاسبه سرعت خودرو و فاصله آن با مانع راننده را متوجه مخاطرات می‌کند و در صورت بی‌توجهی او همه ترمزها خودرو تا توقف کامل خودرو فعال می‌شوند. بنابراین با این سامانه حتی در صورت «عدم توجه به جلو» راننده، از احتمال بروز یا شدت حادثه کاسته می‌شود. در ادامه می‌توان به «سیستم هشدار برخورد از جلو FCWS» نیز اشاره کرد که به عنوان ابزاری کمکی در کاهش تصادفات جاده‌ای موثر است.
ناگفته نماند از بنز در محصول ایران خودرو دیزل تنها یک لوگوی پلاستیکی باقی مانده و این خودروساز هیچ تلاشی نکرده خود را به تکنولوژی روز شرکت بنز نزدیک کند. در حالیکه بنز، محصولات تجاری خود را با بالاترین استاندارد ایمنی و کمترین آلایندگی تولید می‌کند و حتی به سمت تولید تجاری‌های برقی می‌رود اما ایران خودرو دیزل، همچون کشورهای توسعه نیافته آفریقایی همان واگن هود پنج دهه پیش را بدون هیچ تغییری عرضه می‌کند که از مخاطرات بالقوه جاده‌های کشور هستند.
اقدام پلیس برای جلوگیری از خودروی غیراستاندارد شایسته تقدیر است اما عقب ماندگی بخش دولتی از تکنولوژی روز دنیا به دلیل مشکلات ریشه‌ای مدیریت این بخش است و پلیس سهم اندکی در این مقوله دارد. کافیست سطح تکنولوژی محصولات تجاری ایران خودرو دیزل با بخش خصوصی مانند ماموت، بهمن دیزل، آرین دیزل، شایان و… مقایسه کنید تا مشخص شود، مدیریت دولتی این مجموعه‌ها در سایه حمایت نهادهای نظارتی چگونه باعث وارد آمدن خسارات جانی و مادی به ایران می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۳۸۷۴۱۶:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱۷
یه سری مثل ماک 20 دنده ومگه نمونه مشابه به روزش داریم؟ اگه نباشن بارهای سنگین تو جاده ها میمونه
ناشناس۳۰۸۳۹۳۶۱۷:۱۴:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۷
الان کامیون دارید؟
منصور احمدی۳۰۸۳۹۶۸۱۷:۴۵:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۷
این ماشین های ۵۰سال پیش کارایی دارند پیش ماشین های چینی مثل هوو
ناشناس۳۰۸۳۹۷۳۱۷:۵۳:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۷
ضمن تقدیر از اقدام پلیس باید مراقب بود چوب بی برنامه گی خودرو ساز را مردم نخورند
پرهام۳۰۸۳۹۷۵۱۷:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱۷
سیستم ضد قفل ترمز ABS گفته میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین