رحیم‌پور ازغدی: ۲۰ سال دیگر «رسانه ملی واحد» نداریم

  4020306094 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم راه‌اندازی رادیو تبیین، با تاکید بر اهمیت جلب اعتماد مخاطب، تصریح کرد: مخاطب اگر به ما اعتماد داشته باشد، فقط با یک موج رادیو می‌توان مسیر افکار عمومی را عوض کرد. با این روالی که پیش می‌رویم حداکثر ۲۰ سال دیگر چیزی به نام «رسانه ملی واحد» نخواهیم داشت. در حال حاضر بخشی از مخاطب که می‌توانست مخاطب ما باشد، ذهن و باور خود را تقسیم کرده است و اعتماد او تبدیل به شک شده است.

رحیم‌پور ازغدی:  ۲۰ سال دیگر «رسانه ملی واحد» نداریم

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، مراسم افتتاح رادیوی تبیین با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدا، محمدجواد لاریجانی مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، محسن برمهانی معاون سیما، ناخدا محمد گل بازگیر جانشین عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، همچنین مدیران شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی برگزار شد.

شعار رادیو، جهاد «تبیین» با محوریت تقویت سرمایه اجتماعی

در ابتدای مراسم علی بخشی‌زاده ـ معاون صدا ـ طی سخنانی، درباره راه‌اندازی این شبکه گفت: امسال شعار رادیو را جهاد «تبیین» با محوریت تقویت سرمایه اجتماعی قرار دادیم. تمام ۱۵ شبکه رادیویی برنامه‌های مدون را برای برنامه‌سازی دارند. از سرمایه اجتماعی شش مولفه را انتخاب کردیم و اعتقاد داریم اگر عملیات رسانه‌ای ما در این شش مولفه به درستی تعریف شود، این عملیات به تقویت سرمایه‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

بخشی‌زاده اولین مولفه تشکیل‌دهنده سرمایه انسانی را مفهوم «امید» دانست. وی  دومین مفهوم را «اعتماد» مردم به مسئولان دانست و تصریح کرد: دشمن در حال سیاه نمایی است و در دستور کار خود امواج شبهه را قرار داده است.

وی بحث «نشاط»، «امنیت»، «رضایت مندی» و «مشارکت» را از دیگر مولفه‌ها دانست و تصریح کرد: در پایان سال بحث مشارکت مردم را در انتخابات داریم و اگر آرایش درست رسانه‌ای نداشته باشیم متاسفانه نمی‌توانیم کارآمد باشیم.

به گفته معاون صدا، رسانه ملی از جمله دستگاه فراگیر رادیو، واجد نقش و رسالتی ذاتی است تا از یک طرف با رویکردی تهاجمی، ابتکار عمل عرصه نبرد رسانه‌ای با دشمن را به دست بگیرد و از سوی دیگر، حملات روانی جریان معاند را خنثی کند. از این زاویه «رادیو تبیین» امروز با شعار «ما روایت می‌کنیم» در عرصه رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران متولد شد. شکل‌گیری این شبکه رادیویی هم پاسخی به مطالبه همیشگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در عرصه جهاد تبیین است و هم ضرورتی بنیادین در رسانه‌ملی برای روشنگری محسوب می‌شود.

بخشی‌زاده افزود: رادیو تبیین، تلاش خواهد کرد با رویکردی فعال، سکوی پخش واقعیت‌ها در بستر پیشرفت همه جانبه باشد تا پیش از روایت‌سازی جعلی دشمن، خود حقایق انقلاب اسلامی و واقعیت‌های جامعه ایرانی‌مان را روایت کنیم. این رادیو قرار است به بهترین موضوعات کشور بپردازد و ما باید روش حمله به دنیای استکبار را انتخاب کنیم.

تغییر مسیر افکار عمومی با یک موج رادیو

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مراسم گفت: یک زمانی پیام داشتیم، رسانه نداشتیم، انقلاب اسلامی زمانی صورت گرفت که همه رسانه‌ها دست دشمن بود. وقتی پیام‌ها را درست نتوانیم انتقال دهیم، اگر هزار تا رسانه هم داشته باشیم، ناموفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: «رسانه» و «پیام» این نیست که حرف‌های خوب بزنیم، در این راستا باید دو نکته را رعایت کنیم. پیام لفظ نیست پیام درد، نیاز و مسئله دارد. اگر مسئله و درد مخاطب را دانستیم و مخاطب به ما اعتماد کرد، می‌توانیم پیام را انتقال دهیم. حرف های خوب همیشه گفته شده اما همیشه شنیده نشده است.

ازغدی تصریح کرد: مخاطب اگر به ما اعتماد داشته باشد، فقط با یک موج رادیو می‌توان مسیر افکار عمومی را عوض کرد. با این روالی که پیش می رویم حداکثر ۲۰ سال دیگر چیزی به نام «رسانه ملی واحد» نخواهیم داشت. در حال حاضر بخشی از مخاطب که می توانست مخاطب ما باشد، ذهن و باور خود را تقسیم کرده است و اعتماد او تبدیل به شک شده است.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر حرفی برای گفتن دارید، اثرش در آمار بیرونی نشان داده می شود. بایستی اهمیت تبیین و رسانه را دانست. حضرت موسی (ع) وقتی می گوید: «رب اشرح لی صدری» یعنی اینکه کسی که می‌خواهد با افکار عمومی حرف بزند، بایستی شرح صدر داشته باشد. شرح صدر یعنی به ستوه نیامدن، وا ندادن، کوچک ندیدن و آمادگی برای انواع سناریوی های احتمالی. هدف از رسانه این است که مخاطب حرف ما را بفهمند.

نگرانی دشمن از عقلانیت ما

محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیاد با بیان اینکه خدا را شکر که جهاد تبیین را باز کرده، سخنانش را آغاز کرد و گفت: همه در معرض تهاجم هستیم، برای اینکه تحرک ما جهاد محسوب شود، بایستی نیت خالص داشته باشیم. ما باید به سلاح بصیرت خود را مسلح کرده و دنبال کار باشیم. بصیرت شاخصه‌های مختلفی چون «فهم واقع بینانه» دارد. امروز زندگی مدنی به دلیل انقلاب دیجیتال با امواج عظیمی از اطلاعات‌نما پر شده است.

لاریجانی تصریح کرد: در حال حاضر غرب از موشک و دسترسی هسته‌ای ما نگران نیست، بلکه از عقلانیت ما نگران است. نباید از دفاع از اسلام پشیمان شویم، با شجاعت در جهاد تبیین نقش داشته باشیم.

خانم ها پیشگام در جهاد تبیین

 انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان سخنران پایانی مراسم گفت: مسئله جهاد تبیین، برنامه‌ریزی و ساماندهی آن از عصر پیامبر و در زمانی که ایشان با مشرکین در جنگ بوده‌اند، مطرح بوده است. یکی از توصیه‌های مهمی که به ما شده، بحث استفاده از جهاد تبیین است. رسانه‌ای که با هنر و فهم آمیخته شده، قابلیت تاثیرگذاری را دارد. علاوه‌ بر توصیه مکتب اسلام به جهاد تبیین، رسانه‌های فردوسی، سعدی و حافظ این مسئله را توصیه می‌کردند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: دشمن به همه آن چیزهایی که می تواند از درون و داخل یک ملت آن را از بین ببرد و دچار تهدید قرار دهد، روی آورده است  و در این راه به قدری قشنگ صحبت می کند و از فنون رسانه بهره می برد که نوجوان های جامعه را از ما گرفته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: چنانچه در گذشته زنان در جنگ سخت، پشتیبانی می کردند، در حال حاضر خانم ها در صف اول جنگ هستند و برای حفظ داشته‌ها، شناساندن انقلاب ، بیان چالش ها و فرصت ها در حال تلاش هستند.

خزعلی با بیان اینکه «تبیین» نبایستی به یک شبکه محدود شود، گفت: «روشنگری» و «بازگشت» را بایستی همه شبکه ها بیان کنند، چون دشمن با همه تجهیزات به میدان آمده است .

در انتهای این برنامه از ناخدا محمد گل بازگیر جانشین عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر شد.

رادیوی مناسبتی «تبیین» با رسالت تبیین کارکردهای جمهوری اسلامی، شناساندن ایران مقتدر و مقابله با نبرد دشمن، از امروز شنبه ۶ خرداد، به مدت ۵۰ روز تا ۲۷ تیر روی موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایرانصدا قابل دریافت است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۴۸۹۶۱۸:۱۱:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۶
دشمن الکی پول خرج نمی کند و رسانه برای ایرانی ها درست کند و معلوم هست وقتی زخم در کشور باشد می نشیند روی آن و خون ساده لوحان را می مکد
ناشناس۳۰۶۴۹۹۵۱۹:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۶
جناب ازغدی آیا تاکنون یک گفتگوی دو طرفه با کسی که با ایشان هم نظر نیست در رسانه داشته اند؟
ناشناس۳۰۶۵۰۰۲۱۹:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۶
امروزه با وجود فضای باز مجازی و ماهواره ها، انحصار اخبار و اطلاعات بی معنی است
ناشناس۳۰۶۵۲۲۳۲۲:۴۲:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۶
فعلا اخبار درست دنبال کنید!!!
ناشناس۳۰۶۵۰۶۴۲۰:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۶
آقای پورازغدی تا 20سال دیگه خیلی چیزهای امروزی وجود ندارد.
ناشناس۳۰۶۵۱۰۸۲۱:۰۶:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۶
کی دیگه رادیو گوش میده ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین