احداث خط ریلی رشت- آستارا بدون تخریب جنگل

  4020301026 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اخیرا سند توافق پروژه ایران و روسیه برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا به امضا رسیده است.دراین مدت شبهه هایی مبنی بر اینکه این پروژه تخریب جنگل های هیرکانی را به همراه دارد مطرح شده است.

احداث خط ریلی رشت- آستارا بدون تخریب جنگل

به گزارش مهر، پروژه ریلی رشت آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر است که قرار است ۳ ساله به اتمام رسد. با این حال برخی از رسانه‌های معاند اعلام کرده‌اند اجرای این خط منجر به نابودی بخشی از جنگل‌های هیرکانی خواهد شد. که بعد از بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد این ادعا پوچ است.

سمیه رفیعی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص طرح ریلی رشت – آستارا اعتقاد دارد که این خط ریلی جنگل‌های گیسوم را نابود می‌کند اما این ادعا از سوی سازمان محیط زیست و مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن رد شد.

به محیط زیست هیچ آسیبی وارد نخواهد شد

محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور در این خصوص که آیا خط ریلی رشت آستا را به محیط زیست منطقه آسیب وارد می‌کند یا خیر گفت: به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت - آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه‌ها نیز تأثیر گذار است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین - رشت - بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است. راه‌آهن رشت - آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

وی به جنبه‌های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگل‌ها از جمله جنگل گیسوم وارد می‌شود.

این خط ریلی می‌تواند جاذبه توریستی نیز داشته باشد

علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: براساس طرح اولیه ۳ کیلومتر از این خط ریلی در جنگل واقع شده بود و از جنگل عبور می‌کرد که پس از تحقیقات صورت گرفته امکان دور زدن جنگل نیز وجود دارد که براین اساس طرح دوم مصوب شد و عملاً با احداث این خط دیگر نیازی به عبور از جنگل ندارد و جنگل را دور می‌زند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ اهمیت این خط ریلی بسیار است اما طبق گفته مسؤولین قرار نیست که این خط ریلی آسیبی بر جنگل‌های گیسوم وارد کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۷۰۲۱۰۹:۵۴:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱
هر جا بی بی سی و اینترنشنال سوختند، یدونید کار درستی در حال انجام است
ناشناس۳۰۵۷۵۷۹۱۵:۱۱:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱
موقع اجرا معلوم میشه سد گتوند هم قرار بود اسیب نزنه
ناشناس۳۰۵۷۶۰۸۱۵:۲۵:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۱
وقتی راه آهن مسیر تبریز وجود دارد دیگر چه نیازی به راه آهن رشت آستارا برای صادرات است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  4. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  5. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  6. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  7. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  8. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  9. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  10. بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

  11. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  12. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  13. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  14. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  15. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  16. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  17. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  18. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  19. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  20. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  21. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

آخرین عناوین