معلمان آینده سازان کشورند نه دانش آموزان

سیدحسین امامی*، گروه فرهنگی الف،   4020224037 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دانش آموزان آینده ساز کشور نیستند، این معلم ها هستند که آینده ساز واقعی کشور هستند، آنها دانش آموزان را تربیت می کنند و به او می آموزند. پس در درجه اول خود باید مسلح به علم روز باشند و شیوه های جدید آموزش و تدریس را بدانند.»

معلمان آینده سازان کشورند نه دانش آموزان

چندی پیش سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری بود که به احترام و پاسداشت این معلم همیشگی جامعه ما ، روز معلم نامیده شده بود و در همه جای کشور مراسم مختلفی برگزار و دانش آموزان و دانشجویان از معلمان خود قدردانی کردند، نمی خواستم در چنین روزی زبان به نقد بگشایم و از نظام آموزشی و معلمان و ... نقد کنم، اما اکنون که شور و هیجان این روز خوابیده  و فضا مساعدتر شده لازم است نکاتی را برای تأمل بیشتر بیان کنم:

باید از غالب معلمان تشکر کرد و از زحمات آنها سپاسگزار بود، اما در مورد عده ای که تعدادشان کم هم نیست عادلانه قضاوت کرد و زبان به بیان ایرادات و نواقص گشود تا این مسیر تکرار نشود. 

بارها گفته شد که نظام آموزشی ما فاقد توانمندی و قدرت لازم برای پرورش است و غالب افرادی که توانستند ظهور کنند و در سطح جهانی شکوفا شوند یا از همت خودشان بوده یا در نظام های آموزشی دیگر شکوفا شدند و به نتیجه دلخواه رسیدند. ابتدا از تجربه مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان بگویم، وقتی از نفر اول مسابقات که یک ایرانی بود، از میزان تأثیر آموزش قرآن در آموزش و پرورش پرسیدم، پاسخ داد: از آموزش قرآن در مدارس که نمی توان به چنین نتیجه و سطحی رسید. همین موضوع را در آموزش زبانهای خارجی هم می بینیم، هیچ دانش آموزش به صرف حضور در کلاس های زبان عربی و زبان انگلیسی توانایی فهم و درک یا مکالمه و خواندن این زبان نخواهد رسید. برای موفقیت آموزش این زبانها حتما باید در آموزشگاه هایی که بیرون از محیط مدرسه هستند، استفاده کرد.

مورد دوم این است که به چه دلیل آموزش زبان عربی به عنوان زبان دوم و دینی ما، اینقدر دیر شروع می شود. عملا از دوره دبیرستان به اوج خود می رسد که سنی از دانش آموزان گذشته و به اعتقاد کارشناسان برای فراگیری زبان های دیگر باید از سنین پائین تر شروع کرد.

موضوع دیگر فقدان درس مهمی مانند موسیقی است که در بیشتر کشورهای پیشرفته تدریس می شود اما در کشور ما خبری از آن نیست. مهمتر اینکه به جز رشته هنر دیگر رشته ها حتی در دوره دبیرستان درسهایی برای آشنایی با این علم مهم که سابقه دیرینه ای در فرهنگ و تمدن اسلامی دارد و دانشمندان بزرگ ما از فارابی و ابن سینا و ... در این زمینه کتابهای مهمی نوشتند، ندارند.

نکته دیگری که بارها گفته شده و باز اینجا باید بر آن تأکید کنم، تکیه بر حفظیات و عدم اعتماد به نفس به دانش آموزان برای طراحی سؤالات خوب و با کیفیت، پژوهش محور، مسأله محور، تلاش برای حل مسأله، تمرکز بر تفکر نقاد و مسائلی از این دست است. نظام آموزشی و معلمان سعی می کنند دانش آموزان کتابها را بخوانند و مطالب آن را فرا بگیرند و اصرار زیادی به حفظ فرمولها در دروس مختلف و حل مسائل ذهنی و ... هست در صورتی که در دنیای واقعی می توان فرمولها را بدون حفظ کردن استفاده کرد و یا از ماشین حساب و رایانه و ... استفاده کرد. امروزه برنامه های یارانه ای وجود دارد که بسیاری از کارها را به صورت اتوماتیک وار انجام می دهند و هیچ نیازی به حفظ کردن این مسائل نیست، حتی استفاده از ماشین حساب در بسیاری از امتحانات هم ممنوع است که به نظرم توجیهی ندارد.

درس انشاء با بی اهمیتی تمام گذشت و هیچ معلمی از معلمان ما توانایی تدریس این درس را نداشتند، شاید فکر می کردند نویسندگی قابلیت آموزش و رشد ندارد و باید ذاتا در وجود انسان باشد. حالا که دقت می کنم چقدر این درس مهم است و الان دانشجویان و حتی اساتید ما چقدر در نوشتن مشکل دارند،(البته خودم را هم از این نقیصه جدا نمی دانم)، الان دیگر فرصتهای ما سوخته و از بین رفته اما مسئولان دانش آموزان جدید را دریابند و معلمان تخصصی برای این درس بگمارند، چه نویسندگان بزرگی داشتیم و چه کتابهای بزرگی بر جای گذاشتند، دریغ و درد که اینها از ما دریغ شد و جز چند متن کوتاه شده از آنها در کتب درسی ما نبود.

هنر هم چنین وضعیتی داشت، یادم هست دوره راهنمایی، معلم ریاضی را برای درس هنر ما انتخاب کردند تا از این فرصت برای پیشرفت درس ریاضی استفاده شود، چه مسئولان و مدیران دلسوزی داشتیم. دوستی خاله خرسه بود، فکر می کردند توانایی دانش آموزان در دروس ریاضی و علوم خلاصه می شود. درس ورزش هم دست کمی از این دروس نداشت، نه امکاناتی بود و نه معلم توانایی. اگرچه وضعیت از دروس دیگر بهتر بود اما چندان توفیقی نداشت، در صورتی که ورزش در کشورهای پیشرفته در مقاطع دانش آموزی و دانشجویی رواج دارد.

وضعیت کتابهای درسی نسبت به زمانی که ما دانش آموز بودیم (حدودا 35 سال پیش)، بسیار بهتر شده است اما هنوز دانش آموزان و دانشجویان آن طور که بایسته و شایسته است با تفکر نقاد و آموزش خلاقیت محور و آموزش گفت وگو محور روبرو نیستند و اصولا بیشتر معلمان توانایی لازم برای تدریس این گونه را ندارند. این عوامل را باید در کنار مسائلی مانند تعداد زیاد دانش آموزان در یک کلاس، حقوق پائین معلمان و ... قرار داد تا نتیجه بگیریم معلم توانایی و آزادی فکری لازم برای اداره چنین تعداد دانش آموز و رسیدگی به تکالیف و آموزش آنها را ندارد.

بیشتر معلمان شغل معلمی را به عنوان یک گزینه از میان گزینه های متفاوت انتخاب نکردند، عده کثیری از سر اضطرار و ناچاری و بیکاری و ... مجبور شدند این شغل را برگزینند و چون معلمی، شغلی است که به عشق و علاقه زیاد نیاز دارد وقتی این امر مهم وجود نداشته باشد مسلما نتیجه چندانی هم ندارد.

در فرهنگ اسلامی ایرانی ما، شغل معلمی بسیار پاس داشته می شود، چون به قول امام راحل(ره) معلمی شغل انبیاء است. معلمان را شمع فروزانی می پنداریم که از شور و حرارت عشق این کار خود را برای تربیت دانش آموزان پیر و زمین گیر می کنند، همین تقدس و ... باعث شد که مثل بسیاری از مسائل در این فرهنگ نادرست گرفتار شویم که یکبار بیائیم و نهاد آموزش و پرورش و معلمان را نقد کنیم.

معلمان ما خصوصا در آن دوره ای که ما دانش آموز بودیم، درک درستی از وضعیت کشور ما در منطقه، جهان اسلام و خصوصا جهان نداشتند، به ما چیزی از وضعیت جهان مدرن نیاموختند. شاید ما که دانش آموزان روستایی بودیم از نعمت چنین معلمانی بی بهره بودیم، شاید در شهرهای بزرگ خاصه در پایتخت وضع فرق می کرد اما به هر حال هنوز هم معلمانی که در مناطق محروم تدریس می کنند با معلمان مناطق درجه یک کشور تفاوت بسیاری دارند.

از نکات مهم مورد غفلت در مدارس، روشهای تحقیق و مطالعه است، در این موارد چیزی به ما نگفتند و هیچ نیاموختیم. در دانشگاه ها هم وضعیت بهتری وجود نداشت. اصولا کارهای دانشگاهی و غیردانشگاهی ما در حد کپی و حاشیه هست. شاید برخی ایراد بگیرند و مرا متهم به سیاه نمایی و .... کنند، اما واقعیت فراتر از آمار و ارقام هایی است که به عنوان تولید علم و چاپ مقاله در ISI و ... می دهند. وضعیت اسفبار تبلیغات نوشتن مقاله و پایان نامه و ... در میدان انقلاب و بازار کتاب شاهدی بر این مدعاست. در مورد این موضوع کارشناسان و اساتید برجسته بحث کردند که مجال پرداختن به آنها در این مجال نیست، فقط به ذکر این نکته بسنده می کنم که تولید مقالات شاخص مهمی در تولید علم نیست، اگر هم باشد تنها یکی از شاخص هاست و باید در کنار موارد دیگری مانند کاربردی و ناظر به حل مسائل جامعه باشد.

نظام آموزشی ما که هر از چند گاهی با عوض شدن دولت و وزیر مربوطه عوض می شد، به طوری که ما خودمان نمی فهمیدیم در چه شرایطی درس خواندیم و دیپلم گرفتیم، از نظام قدیم و نظام جدید و پیش دانشگاهی گرفته تا تبدیل شدن به دبیرستان اول و دوم و متوسطه اول و دوم و ... . هر وزیری آمد و راه و روشی که می پنداشت درست است را روی ما دانش آموزان پیاده می کرد و وزیر بعدی هم همین طور، امان از کار کارشناسی و بادوام و اصولی.

به هر حال غیر از اینها که گفتم دلم از دوران انتخاب رشته برای ورود به دبیرستان پر است، یکی نبود که علوم انسانی را بشناسد و برای ما قدری توضیح دهد براساس معدل و آینده شغلی وارد رشته علوم تجربی شدیم، نه شناختی از فرهنگ برای ما مهم بود، چون اصلا این مسائل را درک نمی کردیم و کسی هم نبود که این مسائل مهم را برای ما بازگو کند. نه تاریخ و زبان و فرهنگ کشور خود را شناختیم و نه کشورهای دیگر و جهان را.

نه منطق خواندیم و نه فلسفه. نمی دانم چه کسی و با چه دلیلی این دو درس مهم را فقط برای رشته ادبیات و علوم انسانی واجب دانسته و رشته های دیگر مانند علوم تجربی و ریاضی و فنی حتی اطلاعی از این رشته ندارند. دبیرستان های نمونه ریاضی وجود داشت، اما نمونه تجربی و علوم انسانی وجود نداشت، نمی دانم از چه کسی گله کنم و از چه بگویم، توسعه کشور را فقط از طریق علوم ریاضی ممکن می دانستند و به خاطر اهمیت این رشته، اهمیت علوم دیگر را در درجه های بعدی قرار داده بودند! هنوز تدریس منطق و فلسفه در دیگر رشته ها وجود ندارد، در گفتگوهایی جداگانه با دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را مطرح کردم تا جواب قانع کننده ای بیایم، گویا خودشان هم معترض وضع موجود بودند اما چاره ای نیافتند!

امروزه که افتخار خدمت به دانشجویان و هم صحبتی با آنها نصیبم شده، عمق فاجعه را بیشتر درک می کنم، حتی دانشجویان رشته های علوم انسانی فهم و درکی از وضعیت ما در دنیای معاصر دارند، نه درکی از جهان جدید و مدرنیته دارند و نه اطلاعی از مواجهه تمدن اسلامی با تمدن غرب. نه آشنایی با زبان و فرهنگ و تمدن خودشان دارند، نه جهان با ویژگی های جدیدش را می شناسند، نه فلسفه معاصر غرب را می شناسند و نه دنیای اسلام را. درست است که علوم تخصصی شده، اما به هر حال دانشی عمومی و دانستن کلیتی از علوم واجب و ضروری است، خصوصا در زمینه منطق و فلسفه که مادر علوم هستند، امروزه بسیاری از روشهای تحقیق در علوم مختلف از فلسفه نشأت گرفته است.

به یاد این جمله داریوش شایگان می افتم که گویی به تعطیلات تاریخی رفته ایم، ما را چه شده است؟! کجاست آن تمدن ایران باستان و کجا رفت آن تمدن اسلامی ایرانی، کجاست فارابی، کجاست ابن سینا، کجاست خواجه نصیر؟!. چه بلایی سر ما آمده است؟! ما اصلا نمی دانیم در کجای تاریخ ایستاده ایم و وظیفه و نقش تاریخی ما چیست؟ به فکر دوران کوتاه مدت و درگیر معیشت روزانه ایم، گویی خواب طولانی ای بر ما چیره شده است؟!

ما هنوز قدرت تفکر نداریم، حتی نمی توانیم مسائل، مشکلات و معضلات خود را شناسایی کنیم. ابتدا باید مسائل خود را بشناسیم، تا بعدا به فکر حل آن باشیم. ما اصولا در نظام آموزشی یاد نگرفتیم که مسائل خود را شناسایی کنیم، همواره با احساس خود با موضوعات برخورد کردیم، راه نقد را بر خود بسته ایم، اهل گفتگو نیستیم، اهل تفکر نقاد نیستیم، چیزهایی را برای خود چنان بزرگ و حتی مقدس کردیم که نمی توانیم در مورد نقد آنها فکر کنیم، شاید حتی بتوان گفت هنوز فکر کردن بلد نیستیم. منظورم فکر آکادمیک و علمی است، روش منطقی و نتیجه گیری از مقدمات و مشاهدات است، نه این که در خیابان و در مترو و اتوبوس و تاکسی، هر کسی به خود اجازه می دهد در مورد هر چیزی نظر دهد، در چند دقیقه وضعیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مملکت را نقد می کنند و راه حل ارائه می دهند. این چیزها که فکر کردن نیست. 

به هر حال نکته پایانی اینکه نظام آموزشی و معلمان ما، تفکر و تأمل را به ما نیاموخته اند و در این راه کمبودهای زیادی داریم، شیوه و مهارت های زندگی را به ما آموزش ندادند. اگر بخواهم از اول ابتدایی تا کنون معلمان و اساتید دانشگاه را مورد واکاوی قرار دهم، تنها می توانم به چند مورد اشاره کنم که این توانایی ها را داشتند، هم علم داشتند و هم دنیای جدید را می شناختند و مسائل و معضلات را می فهمیدند و سعی می کردند به نوبه خود کاری برای حل این معضلات انجام دهند. روز معلم را به این معلمان راستین تبریک می گویم و از خداوند برای آنها سلامتی و اگر فوت کردند، غفران و رحمت الهی طلب می کنم.

 دانش آموزان آینده ساز کشور نیستند، این معلم ها هستند که آینده ساز واقعی کشور هستند، آنها دانش آموزان را تربیت می کنند و به او می آموزند. پس در درجه اول خود باید مسلح به علم روز باشند و شیوه های جدید آموزش و تدریس را بدانند. امروزه بسیاری از نخبگان و دانشجویان بااستعداد کشور را ترک می‌کنند و در کشورهای دیگر به موفقیت‌های علمی بزرگی می‌رسند و خلاقیت‌هایشان در آنجا بروز می کند. به امید روزی که بتوانیم مشکلات را تشخیص دهیم و راه حلی بیابیم و تمدن بزرگی را بسازیم که از باد و باران نیابد گزند.

پژوهشگر مهمان مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه*

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۶۲۳۴۰۹:۲۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
تا وقتی ارزش علم و جایگاه آن در سعادت بشر به رسمیت شناخته نشود، از دست معلم کاری ساخته نیست.
ناشناس۳۰۴۶۶۶۴۱۵:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
رئیسی: کتاب باید ارزان و به سهولت دست همه برسد!
ناشناس۳۰۴۶۶۹۱۱۵:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۶
معلمی شغل انبیاست ولی حقوقش بسیار پایین است
ناشناس۳۰۴۷۰۳۲۲۰:۳۵:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
دقیقا اساتید دانشگاه زیر خط فقر هستند ولی بنگاهدار بی سواد پول پارو میکنه
لزوم باز تعریف دانش مورد نیاز در هر جامعه۳۰۴۷۱۲۵۲۲:۰۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
از آنجا که تعداد بسیار زیادی از تحصیل کرده های علوم مختلف به آموخته های گذشته خود مشکوک شده و میگویند سالهای گذشته کسی به ما نگفته بود آنچه آموخته ایم دیگر ارزشی ندارد. لذا واقعا علم و دانش و یا تجارب و آموزش کسب و کار یدی و بدنی صرف، از داشتن ثروت خانوادگی و حمایت مالی و همینطور آشنایی با افراد خاص یا روشهای ارتباطی و نحوه قول و قرار و ... ، شناخت روزنه های قوانین و بخشنامه ها و روشهای دور زدن آنها و یا نحوه متقاعد سازی مردم یا افراد موثر و قلقهای کسب ثروت بدون زحمت و غیره باید در کشور باز تعریف شود. و آنچه که واقعا بیشتر مورد نیاز جامعه است صادقانه به نسلهای آتی تدریس شود!
ناشناس۳۰۴۶۲۵۰۰۹:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
جامعه ای که معلم و شاگردش بعد از پایان تحصیل و گرفتن مدرک فوق لیسانس و دکترا هر دو باید برای گذران زندگی مسافر کشی کنند، عاقبت به خیر نخواهد شد.
ناشناس۳۰۴۶۲۹۰۱۰:۰۸:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۶
شاید بسیاری از نقدها به معلم وارد باشد ولی نکته اصلی اینه که در یک سیستم فرد نقشی ندارد.شما پروفسور حسابی ،دکتر معین،کمال الدین بهزاد و علامه طباطبایی را هم در آموزش و پرورش ایران به کار بگیری تأثیر نخواهد داشت چون در یک مجموعه که کتاب و برنامه تدریس و...مشخص است معلم کاری نمی تواند بکند.
ناشناس۳۰۴۶۲۹۹۱۰:۱۱:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
مادر و پدرها آینده سازان این کشور هستند نه بچه ها
ناشناس۳۰۴۶۷۹۵۱۷:۱۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۶
مادرها و پدرها فعلا با گرانیهای شدید دست بگریبانند و وقت کا دیگری را ندارند! الا عده کمی نورچشم!
میثم۳۰۴۶۹۳۷۱۸:۵۸:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
قطعا منظور اینست که وجود خانواده سالم با رفاه نسبی، ضرورت اولیه برای رشد بچه ها و جوانان است که آینده کشور را پیشرفته تر خواهند کرد.
نقد نقد۳۰۴۶۳۵۴۱۰:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
بله صد البته معلمان اهمیت دارند و می بایست مهارتدهایشان بروز باشد اما چند نکته ؛ ایا شما اطلاع دارید چقدر معلم توانمند و خلاق دررحال حاضر مشغول تدریس هستند ؟؟به احتمال زیاد جواب خواهید داد داد کم هستند اما به فرض قبول فرضیه شما آیا همان عده کم را می شناسید؟؟وضعیت معلم خلاق و حرفه ای چه تفاوتی با سایرین دارد؟؟ ایا در این سیستم جایگاهی برای معلم خلاق تعریف شده است ؟در روی کاغذ کلی مسابقات و ..دارند اما قرار نیست تمام معلمان خلاق با مسابقات شناخته بشوند ..چون جز زحمت چیزی عایدشان نخواهد شد ..نه آنچنان در رفاه هستند که به سود نیاندیشند و نه آنچنان دنیا گرا هستند که حرفه شان را قربانی در آمدشان کنند ..............مسئولانی که برای آموزش و پرورش انتخاب می شوند نه بر اساس شایستگی حرفه ای و تخصصی بلکه بعضا بر اساس نزدیکی حزبی و جناحی و سیاسی انتخاب می شوند.
ناشناس۳۰۴۶۳۶۸۱۱:۰۶:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
به گفته سعدی دوچیز هدر دادن عمر است استعداد بی تربیت و تربیت بی استعداد اینجانب دبیر ۲۸ سال سابقه هستم و در زمان قبولی در دانشگاه درس عربی را ۶۲ درصد زدم باور کنید از ان زمان تا حالا به ندرت از وقت و هزینه ای که برای درس عربی کردم استفاده نموده ام باید بگوییم که نظام اموزشی ما دارد با رویکرد اشتباه پیش می رود و با این رویکرد عملا همه را نا کارمد کرده است و چون علوم فراگیری شده کاربرد لازمه را ندارند.
ناشناس۳۰۴۶۳۸۰۱۱:۱۹:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۶
اول پدر و مادر آینده سازان را تربیت می کنند
ناشناس۳۰۴۶۴۰۵۱۱:۴۴:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
اکثر معلمان از مهارت های مطلوب وحتی قابل ارتقاء برخوردار هستند اما خود سیستم آموزش و پرورش ایا تحولی پیدا کرده ؟؟؟تا زمانیکه تحول مدیریتی در سطوح مختلف از وزارت گرفته تا پایین ترین سطح رخ ندهد حتی بهترین نیرو ها در این سیستم کهنه، کار کردی نخواهد داشت .
م ف۳۰۴۶۴۳۴۱۲:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۶
آینده سازی که در بروکراسی کاغذ بازی جهت ارتقا رتبه بندی باید در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال گواهی باشد که چنین است و چنان است هنگامیکه ارزش یک گواهی خارج از اموزش و پروش دو برابر گواهی داخل اموزش پرورش اعتبار دارد یعنی اینکه یک معلم خوب کسی است که نه نگاه به اموزش و مدرسه داشته باشد بلکه شایستگی خود را در نهادهای دیگر جستجو کند
دبیر ۳۰ سال سابقه۳۰۴۶۴۴۷۱۲:۲۶:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
اکثر معلمان نا کارآمد همان کسانی هستند که از راه‌هایی غیر از تربیت معلم وارد آموزش و پرورش شده اند . ...
پژوهشگر۳۰۴۶۵۸۱۱۴:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
اتفاقا کاملا معکوس اکثر افرادی که از طریق ماده ۲۸ وارد اموزش و پرورش شدن جزو برترین های دانشگاه های معتبر ایران هستند با مدارک دکترا و ارشدبا بهترین اساتید اما وضعیت اساتید دانشگاه فرهنگیان اصلا قابل مقایسه نیست و از نظر سطح سواد و پژوهش واقعا در سطح ضعیفی قرار دارند ... از طرف دیگه همین پارسال چند دانشجو معلم جدید رو فرستادیم کلاس توان کلاس داری نداشتن چون اونقدر سنشون پایینه که بچه های دبیرستانی اصلا قبولشون نمی کنن مگر اینها فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیستند؟؟؟
ناشناس۳۰۴۶۹۵۰۱۹:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۶
به هیچ عنوان موافق صحبت شما نیستم، این مدل مرزبندی اصلا جالب نیست، تعداد زیادی از همین گروه معلمان با سابقه بیشتر از ۲۰ سال حتی سرچ ساده اینترنتی، نوشتن یک تحقیق ساده و.... رو بلد نیستن اتفاقا اگر افراد توانمند از دانشگاههای تراز اول کشور جذب بشوند نتیجه ی خیلی بهتری بدست میاد
ناشناس۳۰۴۷۰۱۰۲۰:۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
تربیت معلم هیچ برتری نسبت به دانشکاه های دولتی در رشته های مشابه نداره که خیلی چیزا کم داره بیشتر شبیه یه دبیرستان شبانه روزه است تا دانشگاه ..وضعیت اساتیدش هم معلومه
ناشناس۳۰۴۶۵۰۹۱۳:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۶
معلمان هیچ برتری نسبت به دیگر مشاغل ندارند.
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۴۶۵۶۸۱۴:۰۶:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۶
«آنچه عیان است چه حاجت به بیان است!» متاسفانه همین است و نه تنها برتری وجود ندارد چه بسا همسانی هم وجود ندارد! اما علی ایحال خیلی رک و پوست کنده باید این را هم بگویم هموطن گرامی حتی اگر میلیاردها دلار درآمد نفتی و غیرنفتی هم داشته باشیم(که البته هم نداریم!!!) یقین بدانید تا معلم در جامعه حرف اول را نزند محال است به جایی برسیم و نویسنده محترم این مطلب هم باید پاسخ شان را در همین پاسخ این حقیر به روشنی دریافت کرده باشند و امیدوارم اگر نظری دارند ذیل این نظر اینجانب ابراز دارند. با سپاس/ دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهر تهران
ناشناس۳۰۴۶۵۹۰۱۴:۱۹:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
با وجود برتری حرفه ای دنبال عدالت هستیم
ناشناس۳۰۴۶۵۹۲۱۴:۲۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
اگر برتری نداشتن الان نمی تونستی همین چند تا جمله رو هم بنویسی
میثاق۳۰۴۶۹۷۴۱۹:۳۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
استاد بزرگوار بفرمایید شخصی که به مشاغل دیگر میرود اگر سواد نداشته باشد چطور وارد آن مجموعه میشود؟!
یک پزشک۳۰۴۶۹۹۹۱۹:۵۹:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا هرکس حرفی به من یاد دهد براستی مرا بنده خود کرده است.
ناشناس۳۰۴۷۰۰۴۲۰:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
شما یخچال خونت رو دست یک ناوارد یا آدم بی وجدان و غیر متخصص بدی ضرر مالی میخوری نهایت ولی بچه ات رو دست یک معلم بد بدی چی میشه؟!
ناشناس۳۰۴۶۵۳۲۱۳:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
حتی به دانش آموزان سلام کردن هم درست آموزش داده نشده است. احترام به حقوق دیگران و مسوولیت اجتماعی که ؟؟؟
ناشناس۳۰۴۶۵۳۴۱۳:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
نمیشود امکانات رفاهی و تفریحی و حقوق مکفی را در سایر وزارت خانه ها هزینه کرد اما تمام انتظارات کوچک و بزرگ را از معلم و آموزش و پرورش داشت. مسئولان قبل از هر سخن شیرینی! اول با خود فکر کنند چه به معلم داده اند!!! معلم با مدرک ارشد و دکتری از بهترین دانشگاه های کشور، با کف حقوق با خانه اجاره ای قطعا به حدی تحقیر شده، که اصلا به فکر رشد نیست. اصلا وقت ندارد که به رشد فکر کند! حقوق و وام خوب را در بانک و وزارت نفت و اقتصاد هزینه می کنید، انتظار را از معلم تحقیر شده دارید؟! این چه معادله مسمومی است؟!
ناشناس۳۰۴۶۵۴۰۱۳:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
هرکس در هر پنج سال سابقه تدریس یک رتبه ارتقاء والسلام مگر ما معلمان بیکاریم دنبال بهانه های واهی شما بیاییم شما وقت دارید ما نداریم پس از وقتتان استفاده کنید کار معلم را درست کنید و حقوقتان را حلال کنید سیستم اداری و سرایداری هم رتبه بندی در حد خود بگیرند در تمام جهان جمعه شنبه یکشنبه تعطیل میکنند روز دوشنبه که مبارک روز تولد نبی اکرم (ص) است شروع کاری میشود و پنجشنبه پایان هفته چقدر ناهماهنگیم ما چقدر کتاب های الکی پرحجم برای معلم چندپایه والله مردم آزار معلم آزار شاگرد آزار هستید چون تدریس نکردید چون سیستم غلط است شجاع باشید تغییر دهید پایه ششم بالغ است باید به راهنمایی برود سختی کار معلم ابتدایی پایه اول و چندپایه را بدهید و هر پنج سال را شش سال محاسبه کنید تا قبل از فرسودگی و بیماری بازنشسته شوند والله از زمان سیستم غلط ۶_۳_۳ و کتاب های جدید تغییر ناشیانه کتاب پایه اول و کلیه مقاطع قطع تغذیه و تک شیفت شدن ابتدایی در روستاها برکت هم از مدارس رفت بوده تا حالا بوده طرح و کتاب خوبی را نفله نکنید؟!!
ناشناس۳۰۴۶۵۶۴۱۳:۵۹:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
ببخشید نظر شما مهمه اما برای خودتان الان دنیا در حال تحول و دگرگونی حتی کشورهای عربی هم چسبیده اند به زبان بین المللی.اگه خوب فکر کنید زمانی دانش آموزان ابتدایی خواندن قرآن را با سوره های کوچک و خاطر آسوده می خواندند قرآن جایگاه عالی داشت ولی الان چنان قرآن ابتدایی مشکل است که دانش آموزان توان یادگیری آن را ندارند. رشته تجربی باید چیزی قابل لمس و درک برای بچه ها باشد تا لذت ببرند بیشتر ازمایش و در فصلی ۲صفحه حفظیات ان هم در مورد آزمایش باشد تا معلم و دانش آموزبا خیالی آسوده یادگیری را تعمق ببخشند کتاب نگاری و ۱۵ فصل علوم تجربی فقط دانش آموزان را از علوم متتفر می کند و معلم با ۳ساعت تدریس هرگز حتی ۱۵ فصل را نمی تواند به درستی تدریس کند آزمایشها هم واقعا قابل انجام نیست بدون مواد و وسایل و مهمتر وقت کدام معلم علوم است که دوست نداشته باشد کلاسش همیشه آزمایش و تجربه های جدید و زیبا باشد متاسفانه اصلا درس علوم تجربی در آموزش و پرورش ارزشی ندارد فقط حفظیات است همین و بس
ناشناس۳۰۴۶۵۸۵۱۴:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
دفاع از دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها ورودی استخدام معلم مثل دفاع از انحصار صنعت خودروی کشورمونه شاهدش هستیم چه بلایی سر ملت در اوردن .....سطح‌علمی و مهارتی دانشگاه فرهنگیان از سطح سایر دانشگاه های دولتی در رشته های مشابه پایینه
ناشناس۳۰۴۶۵۹۷۱۴:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
کدوم آینده با تورم ۵۰ درصدی در حال افزایش حتی ماهی ۳۰ میلیون هم بگیری و چیزی نخوری که واسه ما افسانه است میشه سالی ۳۶۰ الان چی میشه خرید با این پول؟؟؟
ناشناس۳۰۴۶۶۰۴۱۴:۲۶:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۶
خانواده ها و اجتماع بیشترین تاثیر را رو دانش آموز دارند مدرسه و معلم خیلی وقته وارد حاشیه شدن
ناشناس۳۰۴۶۷۸۵۱۷:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
در تربیت فرزندان پدر ومادر نقش اول رو بازی می کنند بعد اموزش وپرورش مطلبی که نوشته شده تا حدودی درسته.
باهر۳۰۴۶۸۸۱۱۸:۰۸:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
هرچند هم‌که نظام آموزشی کشور برای تربیت درست دانش آموزان و دانشجویان زحمت بکشند و آنها را درست پرورش دهند ولی چون اوضاع اجتماعی و جامعه توسط نظام اداری و دیوان‌سالاری و مدیران انتصابی خراب می باشد ،این افراد بعداز اتمام تحصیلات و ورود به سیستم اداری با هزار مشکل هفت خوانی و گزینش و مصاحبه علمی و روانشناسی و....از همان بدو ورود تبدیل به یک آلت دست کند میشوند و از خودبیگانه می گردند و در سیستم اداری هضم و جذب می گردند و بر خلاف میل باطنی خود باید طبق دستورات اداری انجام وظیفه کنند وگرنه نان آنها آجر می گردد.
معلم۳۰۴۶۹۰۱۱۸:۱۷:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۶
بنده۳۱ سال پایه اول دبستان تدریس کردم تغییر رفتار و رشد ذهنی و آموزشی دانش آموز را واقعا درک کردم نباید نسبت به آموزش و تربیت در ایران اینقدر بی انصاف بود
ناشناس۳۰۴۷۰۱۱۲۰:۱۴:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۶
تمام تقصیر ها رو گردن معلم نندازید خانواده ها .فضای مجازی اینا بیشترین تاثیر رو روی دانش اموزان دارند
ناشناس۳۰۴۷۰۱۶۲۰:۱۶:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۲۶
مسئولان مملکت خیلی وقته آموزش و پرورش را به حاشیه رانده اند
ناشناس۳۰۴۷۰۴۸۲۰:۵۳:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۶
ماکه بعد از سی سال کار هیچی از معلمی نداریم ازنظر اقتصادی و ارزش اجتماعی
یک معلم۳۰۴۷۰۷۵۲۱:۲۳:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
در فرهنگ اسلامی ایرانی ما، شغل معلمی بسیار پاس داشته می شود، چون به قول امام راحل(ره) معلمی شغل انبیاء است اما باید به رفاهیات او هم سطح سایر ادارات توجه شود.
محمد۳۰۴۷۰۹۷۲۱:۴۱:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
دانش آموزان آینده کشور را می سازند
ناشناس۳۰۴۷۱۰۸۲۱:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۶
معلم هم همان معلمان قديمي بودند كه از خودشان وقتشان ووجدانشان مايه مَي گذاشتند ودانش اموزان نيز به معلم ومدرسه وعلم اموزي علاقمند بود ولي الان نه معلم ونه دانش اموز انگيزه لازم براي تحصيل وتعليم ندارند دليل اصلي ان هم مشكلات اقتصادي وافزايش اگاهي جوانان از طريق اينترنت وفضاي مجازي است كه معلمان نتوانستند همراه شوند
علی۳۰۴۷۱۸۷۲۲:۵۷:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
کمکهای اولیه باید در مدارس به صورت عملی ( نه کتابی) آموزش داده شود درکاردانش همه مطالب باید در کارگاه آموخته شود و...
ناشناس۳۰۴۷۱۹۱۲۳:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
معلم و مدرسه کارشان تفکر و اندیشه و تقویت عقلانیت است.
ناشناس۳۰۴۷۲۸۸۰۱:۰۲:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اگر با مدارس دولتی درگیر باشید و فرزندانتان در این مدارس تحصیل کنند حتما میدانید که در حال حاضر کسی که نقش اساسی در شکل گیری وضعیت مدارس دارد تنها مدیر مدرسه است و بس .. سه فرزند در سه مدرسه از یک ناحیه دارم ولی آموزش و پرورش هر کدام زمین تا آسمان باهم تفاوت دارند .. یک مدرسه به هر عنوانی پول می‌گیرد و سطح آموزش پایین است .. دیگری مدرسه به کل رها کرده است و دانش آموز آزاد است و اما یکی مدیر خوبی دارد و حقیقتا نه اهل پول گرفتن است نه اهل کم گذاشتن ... مگر همه اینها زیر قانون آموزش پرورش یک ناحیه نیستند ؟؟؟؟ عزیزان مشکل از خودمان است . مشکل کمیود آدم خوب است و متعهد نه آدم مدعی و زرنگ پول پرست .. اگر همه خوب باشیم اقتصاد هم خوب می‌شود کما اینکه مشکلات اقتصادی باعث این وضعیت شده
ناشناس۳۰۴۷۵۰۲۰۸:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
در بالاي تمام صفحات جزوات درسي در بعضی مدارس شماره موبايل معلم ذكر شده است يعني باند معلم خصوصي و در اين بازي متاسفانه مدير مدرسه نقش پررنگي دارد . اين يعني معلمي در كشور متاسفانه همان كسب و كار نه آينده سازي
محمد حسین۳۰۴۷۵۰۶۰۹:۰۱:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
قبلا رتبه ای که در مدارس بنام های ارشد ، خبره و عالی زده بودند ، من رتبه عالی بودم و مصادف با رتبه ۵ است الان در طرح رتبه بندی معلمان رتبه ۱ هستم . این رتبه ای که الان میدهند درست نیست و باید اصلاح شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین