گزارش سفر به چین / چین چگونه موفق شد؟

دکتر علی دارابی،   4020216113 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
گزارش سفر به چین / چین چگونه موفق شد؟

ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا (ACHA)Alliance For cultural Heritage in Asiaدر سال ۲۰۲۱ با ابتکار جمهوری خلق چین و با عضویت ایران و هشت کشور دیگر بعنوان اعضای موسس تشکیل شد.

از ۴-۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر ۲۴-۲۶ آوریل ۲۰۲۳ م. برای شرکت در نخستین اجلاس کشورهای عضو عازم چین شدم.تصویب اساسنامه، پذیرش اعضای جدید، انتخاب دبیر کل جدید، رایزنی و تبادل نظر درباره ساز و کارهای کشورهای عضو برای صیانت و حفاظت بهتر از میراث فرهنگی در آسیا از جمله برنامه های این سفر بود.


در دو سخنرانی که در مجمع عمومی و نشست سران هیأت های شرکت کننده داشتم چندین پیشنهاد را ارائه کردم که اهم آنها عبارتست از :

- تشکیل کمیته روسای موزه ملی کشورهای عضو، همکاری اعضا در ثبت جهانی به صورت مشترک در حوزه آثار میراث فرهنگی مرتبط ، انتقال تجارب موفق با برگزاری کارگاه های آموزشی و اعزام استادان و صاحب نظران، اهتمام اعضاء بر استرداد اموال و اشیاء تاریخی که مصداق بارز تروریسم فرهنگی محسوب می شود.

- با اشاره به تاریخ و تمدن کهن ایران زمین که دارای قدمت ۷۰۰۰ ساله با سکونت بشر بیش از یک میلیون سال در آن و گنجینه ها و آثار فراوان ایران عزیز  گفتم :ایران دارای بیش از ۳۴۵۰۰ اثر تاریخی ثبت شده، دارای ۸۰۰ موزه ( دولتی- خصوصی- ... ) است و از ارزش های میراث فرهنگی  گفتم و اینکه کارکرد موزه ها که علاوه بر آنکه ویترین و گنجینه هر کشوری محسوب می شوند نمادی از قدرت، نشاط اجتماعی، تاب آوری، همبستگی اجتماعی، در جوامع امروزی محسوب می شوند و نقش مهمی در گسترش مناسبات، صلح، دوستی و برادری دارند .

- همچنین در بازدید از کاخ موزه شهر ممنوعه پکن و ملاقات با رئیس آن درباره همکاری های موزه ای و برنامه ریزی برای اجرای نمایشگاه مشترک ایران، چین و عربستان که قرار است در پاییز سال جاری در پکن برگزار شود صحبت و گفتگو کردیم. جالب است بدانید گفتمان و شعار نمایشگاه مورد نظر تاثیر فرهنگ و تمدن ایران بر خاورمیانه و چین است.

در سفر چین با ده تن از روسای هیأت های شرکت کننده دیدار و گفتگو و درباره همکاری های مشترک در حوزه میراث فرهنگی تبادل نظر شد.

درباره چین بدانیم 


در شهر شی اَن (Xi'an) در جمع تورگردانان، فعالان میراث فرهنگی و گردشگری، اصحاب رسانه و جمعی از ایران پژوهان درباره توسعه همکاری در حوزه توریسم و گردشگری سخنرانی و از آنان برای بازدید از ایران دعوت بعمل آوردم.گفتنی است چین اخیراً چهار کشور را در اولویت شهروندان خود برای سفر توریستی معرفی کرده است که "ایران" یکی از آن چهار کشور است.اما در مورد چین خوب است بدانیم که:

- جمهوری خلق چین دومین قدرت اقتصادی جهان با تولید ناخالص داخلی ۱۷۱۹۴ تریلیون دلار است.درآمد سرانه ۱۲۵۵۶ دلار، رشد اقتصادی ۳/۴ درصد و حجم کلی تجارت خارجی ۶۳۰۰ میلیارد دلار با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد ۴۰۰ میلیون نفر است.

- ارتش چین دو میلیون ۴۵ هزار سرباز و ارتش ذخیره ۵۱۰ هزار نفر، از نظر تعداد، بزرگ ترین ارتش جهان و از نظر قدرت سومین در جهان است.

- بیشترین میزان ثبت اختراع در جهان توسط چین است.- سیستم حکومتی چین، جمهوری خلق و مبتنی بر حاکمیت مطلق حزب کمونیست با بیش از ۹۲ میلیون عضو است در چین تفکیک قوا وجود ندارد و ارگان های اصلی آن عبارتست از: حزب کمونیست، نهادهای قانون گذار، نهادهای اجرایی، نهادهای قضایی، نیروهای مسلح و از نظر تشکیلاتی، کنگره ملی حزب عالی ترین نهاد حزبی است.

_ چین اولین شریک تجاری ایران است و ایران عضو سازمان همکاری شانگهای است.سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین مهم ترین سند همکاری است که به تصویب و تایید مقامات عالیه دو کشور رسیده است. چین در سال ۲۰۳۰ خود را قدرت اول جهان می داند و برای سده آینده (یکصد سال آینده) برنامه ریزی کرده است.
نمونه بارز آن همين ائتلاف آسيايی براى حفاظت از ميراث فرهنگى است. از ايده اوليه در سال ٢٠٢١ تا اعلام رسمى وآغازبكار در سال ٢٠٢٣ كه هدف اصلى سفر و ماموريت بنده بود فقط ٢ سال طول كشيد.اين يعنى برنامه عملى داشتن و اراده براى اقدام است.

چین چگونه موفق شد؟

پرسش اصلی این است که رمز موفقیت و جهش بزرگ چین در ۵۰ ساله اخیر چه بوده است؟

کشوری که نیم قرن پیش تأمین غذا و پوشاک دغدغه اصلی آنها بوده است اکنون "آقای آسیا" و "قدرت جهانی" شده است؟.هدف ازبيان مطلب پيشگفته درس آموزى و کار بست تجارب موفق سایر کشور ها برای الگوی حکمرانی و مدیریت کارآمد در کشور است.

"توماس فریدمن" روزنامه نگار معروف آمریکایی دلایل این موفقیت را در عوامل زیر میداند؛

سیستم های نظارتی و ردیابی دیجیتالی دولتی پلیس، حزب کمونیست و تسلط آن بر همه امور، دگرگونی سطح زندگی طبقات پایین و متوسط که بطور پیوسته در حال بهتر شدن است.

فقط شانگهای اخیراً تعداد پارک هارا به ۴۰۶ رسانده و ساخت ۶۰۰ پارک دیگر را در دستور کار دارد. و این یک برنامه جامع برای محیط زیست، سرسبزی کشور و مقابله با آلودگی هواست، در حال حاضر ۹۰۰ شهر و شهرک چین از طریق قطارهای سریع و سیر خدمات رسانی می کنند ....


در دیدارها، ملاقات هایی که با مسئولان مختلف در چین داشتم آنان دلایل این پیشرفت خیره کننده چین را در عوامل زیر می دانند:

نقش آموزه های کنفوسیوس در زندگی شهروندان و کار بست آن در رفتار اجتماعی خود، نظم آهنین و تشکیلاتی حزب، کار کردن بجای حرف زدن و شعاردادن، اعتماد وثیق مردم به دولت، خدمت صادقانه دولت به مردم، کنار گذاشتن رادیکالیسم و افراطی گری، گزینش خرد ورزی، عقلانیت و اعتدال در عرصه سیاست داخلی و خارجی به گونه ای که بسیاری از کشورها چین را دوست خود می دانند و از دوستی با آن احساس نگرانی ندارند، برنامه مدون و اراده برای عملی شدن آن، انتخاب اقتصاد به عنوان اولویت اول کشور و تنظیم سایر برنامه ها بر پایه آن، آموزش های عمومی به مردم، نظم و انضباط عمومی ....

* * *
مطلع شدم هیأتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است بزودی سفر به چین داشته باشند تا تبادل تجربه درباره حکمرانی خوب و موفق را داشته باشند. آرزو می کنم شنونده خوبی، یاد گیرنده خوبی و انتقال دهنده موفقی از حکمرانی کارآمد مدل چین برای کشور عزیزمان باشند.

* قایم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری 

دیدگاه کاربران

باهر۳۰۳۱۲۷۲۲۲:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۶
فقط مدیریت لایق و دانا و توانا و درستکار و برنامه ریز و آینده نگر و شایسته سالار و قانونگرا و مردمی و شفاف و آزاداندیش و بدون حب و بغض شخصی و دلسوز و جمع گرا و.... می تواند ایران را به تعالی و پیشرفت برساند نه کپی کردن از سایر کشورها.ایده گرفتن خیلی خوب هست.
ناشناس۳۰۳۱۲۷۹۲۲:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۶
تنها دلیل موفقیت چین در عرصه اقتصادی ورود به کاپیتالیسم‌بود.‌
ناشناس۳۰۳۱۴۵۷۰۴:۵۱:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۷
چین درهای کشور را به روی سرمایه گذاران خارجی گشود و ارتباط عالی با تمام کشورها برقرار کرد بویژه با آمریکا بعنوان بزرگتربن شریک تجاری چین، سخت گیری های قبلی حزب کمونیست را کنار گذاشت و پیشرفت کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین