گردنکشی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات قانونی مسکن

امیرحسین خواجوند صالحی، گروه اقتصادی الف،   4020208001 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمارها نشان می‌دهد سال‌هاست که تسهیلات بخش مسکن سهم اندکی از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص داده است و ارائه تسهیلات به مردم برای ساخت‌وساز مسکن کمتر در اولویت بانک‌ها قرار داشته است.

گردنکشی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات قانونی مسکن

رئیس‌جمهور در ششمین جلسه شورای عالی مسکن، مطالب مهمی در ارتباط با طرح نهضت ملی مسکن و تأمین اساسی‌ترین نیاز مردم مطرح کرد که تأمین زمین، تأمین مصالح ساختمانی و ارائه تسهیلات بانکی از جمله آن‌هاست.

رئیس‌جمهور در این جلسه زمین و مصالح ساختمانی را مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن دانست و با اشاره به تدبیر دولت برای تأمین زمین در جهت کاهش هزینه‌ها، وزیر صمت را مأمور کرد تا از طریق رایزنی با تولیدکنندگان سیمان و فولاد، بستر لازم برای تأمین این مصالح با قیمت مناسب جهت ساخت مسکن را فراهم کند.

وی همچنین با اشاره به قانون واگذاری اراضی دستگاه‌ها برای ساخت مسکن مورد نیاز در کشور اظهار داشت: «برخی دستگاه‌ها عملکرد خوبی در واگذاری اراضی داشته‌اند، اما برخی دیگر باید نسبت به اجرای قانون تسریع نمایند و پاسخگو باشند.»

پرداخت سهم مسکن از تسهیلات بانکی، خارج از توان یا خارج از اولویت؟

یکی از نکات برجسته صحبت‌های رئیس‌جمهور در این جلسه، مربوط به بخش تسهیلات بانکی بود. رئیسی درباره عملکرد بانک‌ها در تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن گفت: «اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کارها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت، ولی اگر ظرفیت و توان مالی کافی برای پرداخت تمام تسهیلات مقرر در قانون نیست، وزارت اقتصاد اصلاح قانون را از طریق مجلس پیگیری کند تا مدیران متهم به قانون‌گریزی نشوند.»

نگاهی به عملکرد بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که نظام بانکی کشور نه تنها قانون جهش تولید مسکن را به درستی اجرا نکرده‌ است، بلکه پیش‌تر از این نیز به پرداخت تسهیلات بخش مسکن که مستقیماً در اختیار اقشار مختلف مردم قرار می‌گیرد، تمایلی نداشته است.

طبق آمارها، نسبت تسهیلات اعطایی بخش مسکن به کل تسهیلات در بیش از دو دهه زیر ۱۰ درصد بوده است. این نسبت در سال ۱۳۹۸،  ۰.۴ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۲.۳ درصد بوده است. 

همچنین نسبت ارزش تسهیلات به قیمت مسکن در دهه ۹۰ همواره زیر ۳۵ درصد بوده و در سال ۱۳۹۹ این نسبت به کمترین رقم خود یعنی ۳.۲ درصد رسیده، در حالی که در بسیاری از کشورها این نسبت بالای ۶۰ درصد است.

بانک‌ها حتی نیمی از تکلیف قانونی خود را اجرایی نکردند

این اعداد و ارقام نشان دهنده آن است که اصولاً بخش مسکن در کشور، به یک بی‌توجهی مزمن از سوی بانک‌ها مبتلاست و ارتباطی به توان مالی بانک‌ها ندارد؛ چراکه در طی دهه‌ی ۹۰ بخش بسیار زیادی از نقدینگی ایجاد شده در کشور توسط شبکه بانکی خلق شده و با رشد پایه پولی و افزایش تورم به مردم آسیب وارد کرده است. با این وجود همان‌طور که گفته شد سهم بخش مسکن از پرداخت تسهیلات بانکی اندک و روند آن در طی این سال‌ها نزولی بوده است. 

در قانون جهش تولید مسکن نیز مقرر شده که بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن بپردازند، اما بانک مرکزی میزان حداقلی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان که در این قانون عنوان شده بود را به بانک‌ها ابلاغ کرد، درحالی‌که شبکه بانکی در سال اول اجرای این قانون حدود ۳۷۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ است. 

اگر بانک‌ها می‌خواستند قانون را به طور کامل اجرا کنند باید ۷۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن می‌پرداختند، اما بانک‌ها مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی که حتی کمتر از ۱۰ درصد کل تسهیلات اعطایی آن‌ها است را هم پرداخت نکردند. در واقع اگر چنانچه مسئله، عدم توانایی و ظرفیت مالی کافی بانک‌ها برای پرداخت تمام تسهیلات مقرر در قانون جهش تولید مسکن بوده باشد، بانک‌ها باید حداقل نصف میزان تعیین شده در قانون، یعنی ۱۰ درصد کل تسهیلات اعطایی را به بخش مسکن اختصاص می‌دادند.

بنابراین پرداخت ۶۵ هزار میلیارد تومان  که تقریباً  ۱.۷ درصد کل تسهیلات اعطایی بانک‌هاست و فاصله بسیار زیادی با ۲۰ درصد تعیین شده در قانون دارد، با هیچ منطقی جور در نمی‌آید و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. 

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در خصوص سهم مقرر شده مسکن از تسهیلات بانکی گفت: «اگر خاطرتان باشد، قانون جهش تولید و تأمین مسکن با یک سال و نیم جلسات سنگین کارشناسی در تمامی نهادهای پژوهشی و در مجلس شورای اسلامی سرانجام به نتیجه رسید و این گونه نباید تلقی شود که با رایزنی دولت به دلیل ناتوانی در عمل به تعهدات، شاهد اصلاح قانون باشیم.»

طبیعتاً مجلس حاضر نخواهد شد در شرایطی که هزینه مسکن فشار زیادی به خانواده‌ها وارد کرده است، بانک‌ها نیز از بار مسئولیت شانه خالی کنند و با وجود هزینه‌ای که با خلق نقدینگی و افزایش تورم به مردم تحمیل می‌کنند، هیچ کمکی هم به آن‌ها در حل مشکل مسکن نکنند.

رشد قیمت مسکن مانع خانه دار شدن مردم

در سال‌های اخیر قیمت مسکن به میزان قابل توجهی رشد داشته و بخش زیادی از درآمد خانواده‌ها صرف تأمین مسکن و اجاره‌بها شده است. همچنین در برخی دهک‌ها افزایش سهم مسکن در سبد مصرفی خانوار منجر به کاهش سایر اقلام و کاهش رفاه خانوار شده است.

آمارها نیز نشان می‌دهد که قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق شهری طی یک دهه و از ابتدای ۱۳۹۱ تا انتها سال ۱۴۰۰ رشدی بیش از هزار درصد را تجربه کرده است. این افزایش قیمت باعث شده تا مصرف‌کنندگان واقعی به تدریج از بازار مسکن خارج شده و بخش عظیمی از تقاضا در این بازار را تقاضای سرمایه‌ای تشکیل دهد. برای حل این مشکل باید تعداد ساخت‌وساز واحدهای مسکونی متناسب با نیاز مردم، در کشور افزایش پیدا کند و دولت با حمایت از مردم زمینه خانه‌دار شدن آن‌ها را فراهم کند.
تحرک در ساخت و ساز مسکن، عامل تحرک بنگاه‌های تولیدی

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر منابع بانکی به جای استفاده در فعالیت‌های غیر مولد همچون بازار طلا، سکه و خرید و فروش مسکن به بخش ساخت‌وساز وارد شود، صنایع بسیار زیادی را حرکت خواهد داد؛ زیرا ساخت‌وساز با صنایع متعددی نظیر فولاد، سیمان، چوب، رنگ و بسیاری صنایع دیگر در ارتباط است و تحرک در آن علاوه بر افزایش اشتغال و درآمد خانوارها، نیاز بنگاه‌ها به تسهیلات بانکی برای تأمین سرمایه در گردش آن‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

بنابراین اگر بانک‌ها از انحراف کردن منابع به سمت موارد غیرضروری و بدون اولویت پرهیز کنند و کم‌کاری چند ساله در تسهیلات دهی به بخش مسکن را جبران کنند، هم مردم و بنگاه‌های تولیدی سود می‌برند و هم خود بانک‌ها به واسطه کاهش نیاز تولیدی‌ها به تسهیلات بانکی فشار کمتری را متحمل خواهند شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۷۶۶۴۰۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۸
کلیه بانک های خصوصی کشور در حد اکثر یک یا دو بانک باید ادغام شوند
ناشناس۳۰۱۷۸۶۸۱۳:۰۳:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۸
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی از ضروریات بوده و هست.
ناشناس۳۰۱۸۲۲۳۱۹:۳۸:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۸
حالا مثلاً حال بانک های دولتی خوب است؟
ناشناس۳۰۱۸۵۸۰۰۶:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۹
قانون مشروعیت سنجی اموال را در مورد مدیران بانکی پیاده کنید
ناشناس۳۰۱۸۲۲۷۱۹:۴۱:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۸
مالکان و سهامداران عمده بانک های خصوصی چه کسانی هستند؟!!!!
ناشناس۳۰۱۸۲۳۸۱۹:۵۴:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۸
حوزه نیوز (6 شهریور 1401) : حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که در 36 بانکی که در کشور داریم، 36 ناظر شرعی مستقر خواهند شد تا بر اجرایی شدن قانون عملیات بانکی بدون ربا و مصوبات شورای فقهی نظارت کنند.
ناشناس۳۰۱۸۲۴۳۱۹:۵۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۸
بانک ها چه دولتی و چه خصوصی برای جلوگیری از ورشکستگی چاره ای جز بنگاهداری و سرمایه گذاری در حوزه های سوداگری نظیر ساخت و ساز ، خرید و فروش، واسطه گری ندارند.
ناشناس۳۰۱۷۶۶۶۰۹:۲۸:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۸
وزارت اقتصاد امسال برای کنترل رشد نقدینگی و خلق پول کاذب به هیچ وجه اجازه ندهد بانک ها سودهای سهام که اکثرا موهومی و صوری هستند و ناشی از عملیات بانکی نیست توزیع شود
ناشناس۳۰۱۸۲۴۴۲۰:۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۸
آیا دو برابر شدن شاخص بورس در عرض 5-6 ماه اخیر واقعی بوده است؟!
ناشناس۳۰۱۷۶۷۴۰۹:۳۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۸
وزیر محترم اقتصاد دو بانک خصوصی ... که بیشترین بنگاه را دارند به بنگاه داری آنها خاتمه دهید و اموال و دارایی های مدیران و مسولان آنها را هم بررسی نمایید
ناشناس۳۰۱۷۶۷۷۰۹:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۸
بانک‌ها بجای کسب درآمد از عملیات بانکی که وظیفه آنها می باشد چند سالی است از طریق تورم موجود در کشور به سرمایه اندوزی اقدام کرده اند مه نتیجه آن ویرانی اقتصاد و کوچک شدن سفره های مردم است
ناشناس۳۰۱۸۲۴۰۱۹:۵۵:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۸
بانک اگر این کار را نکند، ورشکست می شود.
ناشناس۳۰۱۸۲۶۰۲۰:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۸
ور شکست شود مهم نیست .تا باعث اضافه برداشت و تورم شود اگر این کاره نیست باید منحل شود
ناشناس۳۰۱۸۵۸۳۰۶:۱۵:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۹
آیا بقیه کارشان را درست انجام می دهند که گیر دادی به تعطیلی بانک؟!!!
ناشناس۳۰۱۸۵۸۴۰۶:۱۸:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۹
بانک ها میلیون ها نفر مشتری دارند. هرگونه شایعه سازی و دخالت بدون حساب و کتاب در امور آنها موجب تلاطم اقتصادی در کشور می شود.
ناشناس۳۰۱۷۶۸۰۰۹:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۸
مدیران شبه بانکی نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارند و باید بجای جابجایی برکنار شوند تا اثر مطلوب حاصل شود
ناشناس۳۰۱۷۹۴۲۱۴:۵۳:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۸
بر کنار کافی نیست باید محاکمه بشند
ناشناس۳۰۱۷۶۸۲۰۹:۳۸:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۸
... مالیات بر دلالی اجرا کنید
ناشناس۳۰۱۷۶۸۷۰۹:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۸
وقتی بانکی ناتراز هست از کجا بیاورد تسهیلات تکلیفی بدهد؟
رضا۳۰۱۷۸۳۵۱۲:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۸
از همانجایی که همت همت به نورچشمی هاشون میدن
ناشناس۳۰۱۷۸۵۱۱۲:۴۱:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۸
ناترازی بانک ها باعث تورم می شود بانکهای ناتراز باید تعطیل بشوند.
ناشناس۳۰۱۸۲۶۳۲۰:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۸
تعطیلی بانک ها به این سادگی نیست.
ناشناس۳۰۱۷۸۸۶۱۳:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۸
از همان جایی که برای کارهای دلالی پرداخت می کنند!
ناشناس۳۰۱۷۶۹۲۰۹:۴۶:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۸
عامل اصلی افزایش قیمت‌ها بعد از مصالح، نرخ کارگر و استادکار هست. بنایی که سال قبل مزدش تاشب عید 500 بوده الان میگه 700 تومن و هر فصل 30 درصد میزنه رو مزدش . درصورتی که افزایش حقوق ها 20 درصد بوده و هنوز اعمال نشده. از طرف دیگه مستاجر توان اصافه کردن اجاره بها و خریدار توان افزایش قیمت رو نداره و بنابراین من که تا حالا سازنده بودم رغبتی برای ساخت واحد جدید ندارم
ناشناس۳۰۱۸۱۰۸۱۷:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۸
مدیر کل یک بانک هم در آخر ، کارمند و حقوق بگیر دولت است ، اگر به او دستور بدهند بدون درنگ این کار را می کند ، ...
ناشناس۳۰۱۸۵۹۹۰۶:۳۳:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۹
این قوطی کبریت های زشت همون بهتر ساخته نشن همه دنیا ساختمان های ضد زلزله و شیک میسازن . یک زلزله هم بیاد همشون صاف میشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین