اما و اگرهای ساخت هواپیمای داخلی

  4020203047 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه منطقی نیست که در ایران ادعای ساخت هواپیما در سایز بزرگ را برای جابه‌جایی مسافر داشته باشیم، گفت: باید سایز هواپیماهای داخلی را کوچک‌تر کنیم که بازارش در کشور بیشتر شود و هزینه تولید را کاهش دهد.

آرمان بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تولید هواپیما در داخل کشور، هزینه‌های تولید را در قبال نمونه‌های مشابه خارجی افرایش می‌دهد، گفت: هر نوع هواپیمایی نمی‌تواند نیاز همه جای کشور را پشتیبانی کند. هواپیماها از نظر سایز، مدل، نوع و کارایی متفاوت و هرکدام مناسب یک بازار خاص هستند. سایز هواپیما کارایی آن را مشخص می‌کند که متناسب با جنس، هدف و سایز بازار است. پس ما نمی‌توانیم برای همه‌ بازارها یک هواپیما تولید کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر این است که بدانیم بهای تمام‌شده برای تولید یک هواپیما چقدر است، توضیح داد: در مدیریت طراحی و تولید هواپیمای تجاری و غیرنظامی دو شاخص اصلی داریم، یکی برنامه طراحی و تولید از جهت طراحی سازه و مهندسی و دیگری تعداد تولید که با یک استراتژی، هزینه را مشخص می‌کند که به آن هزینه تولید (program cost) می‌گویند؛ از طرف دیگر به هزینه‌ای که برای ساخت هر هواپیما نیاز است، unit cost می‌گویند که چه برای یک هواپیما چه برای هزار هواپیما، این رقم یکسان است؛ بنابراین برای اینکه ساخت هواپیما به‌صرفه باشد، باید برایش بازار ایجاد کنیم.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوایی ادامه داد: ما کشور دانش‌بنیانی هستیم که افراد متخصص زیادی با نگرش آکادمیک و طراح‌های قابل داریم؛ اما ساختار دانش‌بنیانی ما در بخش غیرنظامی، تجاری نیست، یعنی آنچه را تولید می‌کند نمی‌تواند بفروشد، چون بازار کشور ما آنقدر کشش ندارد که هزار فروند هواپیما تولید کنیم، اینجاست که به ارتباطات بین‌الملل نیاز داریم.

بیات خاطرنشان کرد: دلیل اینکه همه کشورها نسبت به ساخت هواپیما اقدام نکردند، نداشتن بازار است. کشورهای دیگر، کنسرسیومی ایجاد کردند که نهایتا چهار پنج تولیدکننده هواپیما از جمله بوئینگ و ایرباس در آن وجود دارد و سایر کشورها هم به این فرآیند ساخت کمک می‌کنند، اما به‌تنهایی به ساخت هواپیما اقدام نمی‌کنند؛ علت اول این است که هزینه تولید افزایش پیدا نکند و علت دوم اینکه آن کنسرسیون بتواند بازارهای بین‌المللی را بگیرد و فروشش را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه در چنین حالتی اینکه ما ادعای ساخت هواپیما در سایز بزرگ را داشته باشیم که بتوانیم در بخش غیرنظامی مسافر جابه‌جا کنیم، منطقی نیست، افزود: باید قاعدتا سایز هواپیما را کوچک‌تر کنیم که بازارش در کشور بیشتر شود، زیرا به تعداد هواپیمای مسافربری زیادی در کشور نیاز نداریم که بتواند هزینه تولید (unit cost) را منطقی جلوه دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۱۹۵۳۰۷:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۴
یه پراید نمیتونی بزنی اونوقت دم از تولید هواپیما میزنی؟
ناشناس۳۰۱۲۷۱۵۱۹:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۴
ما موشک هایی هوا می کنیم که دوستانت هم نمی توانند بسازند یا قایق های هایی داریم که دوستانت اینقدر سرمایه گذاری کردن نتوانستند به سرعت آن برسند
ناشناس۳۰۱۲۰۴۲۰۹:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۴
ما توان تولید یک خودرو استاندارد را نداریم . بخش عمده هواپیماهای موجود کشور به دلیل نبود قطعه زمین گیر هستند اگر دانش فنی دارید همین ها را آماده سرویس دهی کنید.
ناشناس۳۰۱۲۲۷۰۱۲:۲۳:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۴
آقای منوچهر منطقی اگه بلد بود صنعت خودرو که بسیار کمتر به دانش نیاز دارد را می ساخت
ناشناس۳۰۱۲۷۱۸۱۹:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۴
در زمان ایشان خورو ساز ایران مشکل نداشت و طبق برنامه پیش می رفت
رسیده۳۰۱۲۵۲۲۱۶:۳۳:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۴
نگارنده مقاله آدم علمی و کارشناس آگاهی است. ...
ناشناس۳۰۱۲۶۲۹۱۸:۰۹:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۴
پروژه ایران ۱۴۰ که در دهه ۷۰ در صنایع دفاع استارت خورد چه نتیجه ای داشت؟ وعده منوچهر منطقی برای ساخت هواپیمای پهن پیکر در دهه ۸۰ چه نتیجه ای داشت؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

آخرین عناوین