تنها راهی که جبلی پیش رو دارد

سامان مهراد، گروه فرهنگی الف،   4020114004 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
تنها راهی که جبلی پیش رو دارد

ریاست صدا و سیما و حاشیه، دو قُل جدا ناپذیرند؛ اینکه در قامت رئیس این سازمان عریض و طویل حاشیه‌ای اطرافت پرسه نزند بسیار عجیب و البته نشدنی است و این از ویژگی‌های صندلی ریاست این سازمان است و پیمان جبلی هم از این قاعده مستثنی نبوده. 

او در جایگاه ششمین رئیس صدا و سیما در حالی پای به این سازمان گذاشت که وعده تحول را مطرح کرد؛ آن هم در مقطعی که ناکارآمدی‌ صدا و سیما در اوج خود قرار داشت و اساساً مطرح کردن این شعار با هدف شکستن ناکارآمدی‌های موجود بود.

آمدن جبلی و اینکه درک درستی از ماهیت رسانه دارد، از سابقه خبرنگاری برخوردار است، در سطوح مختلف این سازمان فعالیت کرده و علاوه بر سابقه رسانه‌ای، پیچ و خم موجود در سازمان را به خوبی می‌شناسد و به عبارتی از سربازی به سرداری رسیده، این نوید را می‌داد که شاید شاهد آغاز دوران جدیدی از فعالیت صدا و سیما باشیم اما باید به قضاوت نشست که بعد از یک سال و نیم از آغاز کارش، چقدر از اهداف مدنظر تحقق یافته؟

مرور سال 1401 و عملکرد رسانه ملی در این سال پر هیاهو، معیار خوبی برای قضاوت درباره رویکردهای تحولی صدا و سیماست. رسانه ملی سال گذشته پذیرای حملات و آماج انتقادات در خصوص وقایع پاییز 1401 بود و جهت این هجمه‌ها به سمت نگاه یک‌جانبه آن به اتفاقات رخ‌داده بود؛ انتقادی که قابل احترام و البته قابل نقد است و متاسفانه در میان برجسته‌شدن اخبار سلبریتی‌ها و حواشی آنان مربوط به تحریم صدا و سیما و گسست بین آنان، به دست فراموشی سپرده شد.

جبلی در حالی 1401 را به پایان رساند که فرصت بزرگی را برای ارتقای جایگاه رسانه ملی از دست داد و می‌توانست بخشی از اعتبار و مرجعیت گذشته سازمان را در میان این غائله اجتماعی احیا کند که این اتفاق رخ نداد. هر چند باید محدودیت‌هایی که صدا و سیما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی دارد را درک کرد اما این امر تعارضی با الزامات و تغییراتی که در جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه‌ ضروی است، ندارد. 

اما سال 1401 برای جبلی محدود به رویکرد‌های ضعیف دستگاه تحت امرش و معضلات آن محدود نشد. او در مسائل خانوادگی خود با چالشی مواجه شد تا باز هم فرصتی برای قرار گرفتنش در نوک پیکان انتقادات فراهم شود و آن چیزی نبود جز پناهنده شدن برادرش به  کانادا و اتخاذ مواضعی علیه نظام. هر چند در این خصوص او نقشی نداشت و با برادر خود مرزبندی کرد اما باعث شد که فصل جدیدی از حملات را پذیرا باشد.

او در حالی سال 1402 را پیش رو دارد که آب‌دیده‌تر شده و اگر به دنبال تحول واقعی در رسانه ملی است، باید رویکرد سازمان به قوای سه‌گانه و روایت از آنچه که در بطن جامعه جاری است را آسیب‌شناسی کند و دست به اصلاحات بنیادین بزند.

هر چند مرجعیت و هژمونی سنتی صدا و سیما به علت تغییرات تکنولوژیک و دسترسی آسان به رسانه‌های گوناگون قابل بازگشت به دهه‌های گذشته نیست اما بیگانگی با واقعیت‌های موجود در سطحی که رسانه ملی با آن مواجه است قابل پذیرش نیست. نه می‌توان چشم بر واقعیت‌های موجود بست و نه می‌توان با انفعال مطلق یا واکنش‌های دیرهنگام به وقایع و تحولات مختلف در حوزه‌های گوناگون، اجازه میدان‌داری و غلبه روایت‌های مغشوش را به معاندین داد. صدا و سیما راهی جز اصلاح رویه کنونی ندارد وگرنه این سیر نزولی ته مانده اعتبار رسانه ملی را هم نابود می کند و این مهم‌ترین ماموریت پیمان جبلی برای سال 1402 به شمار می‌رود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۷۵۱۴۶۱۳:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۱۴
وقتی وظیفه سازمانی صداو سیما دنباله روی از روایت رسمی است ، چه انتظاری دارید که بتواند وظیفه اطلاع رسانی را برعهده بگیرد. روزهای آشوب در ایران را با اتفاقاتی که در پاریس می افتد مقایسه کنید.
ناشناس۲۹۷۵۳۷۴۱۵:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا و سیما بنا به فرموده امام خمینی باید دانشگاه باشد.
ناشناس۲۹۷۵۸۹۵۲۰:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۴
از زنان استفاده ابزاری نکنید و خبرنگار نفرستید موقع انتخابات و مراسم ها با زنان بی حجاب و بد حجاب و شل حجاب مصاحبه کند.
ناشناس۲۹۷۶۲۹۹۲۳:۳۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۱۴
عجب دانشگاهی از آب درآمد حرفی که هیچوقت عملی نشد جز پول پاشی برای ازما بهترون
ناشناس۲۹۷۵۳۹۵۱۵:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا و سیما بنگاهی پرخرج، بی خاصیت و هدر دهنده بیت المال است.
شرولی۲۹۷۶۱۶۳۲۲:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۱۴
تلویزیون کارکرد رسانه ی در ایران ندارد یک بنگاه اقتصادی باهزاران میلیارد تومان پول جهت ارتزاق جریان خاص با دیدگاه خاص۲.شما به ۱۰خانواده که مهمان شویدهیچ کدام به شبکه های ایران اقبال ندارند مگر یک رویداد خاص ورزشی
ناشناس۲۹۷۵۱۵۳۱۳:۳۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۱۴
ته مانده اعتبار یعنی چقدر؟
ناشناس۲۹۷۵۹۰۴۲۰:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۱۴
خبرنگاری با تهیه گزارش از زنان بدحجاب در موقع انتخابات و راهپیمایی ها خیانت بزرگی به این کشور کرد و باعث گسترش بی حجابی افسار گسیخته در جامعه شد صدا و سیما باید در مورد تمامی مجریان و خبرنگارانی که بی حجابی و بی بند و باری را تبلیغ کرده اند تجدید نظر کند
ناشناس۲۹۷۵۲۰۶۱۴:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا و سیما اونقدر تضعیف شده که شائبه عمدی بودن این تضعیف وجود دارد. شاید خواستن به ملت بفهمونن که اگر محصول رسانه ای باکیفیت میخواهید باید هزینه اش را بپردازید چه از طریق خرید اینترنت چه اشتراک پلتفرمهای خانگی... مثل اکثر جاهای دنیا !!
ناشناس۲۹۷۵۲۱۹۱۴:۱۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۱۴
اقای جبلی ازشما خواهش میکنم بعضی این سلبریت ها خائن را به سیما راه ندهید زنده باد داریوش ارجمندمهران رجبی .
ناشناس۲۹۷۵۲۲۵۱۴:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا و سیما برخلاف ظاهرش که باید ملی باشد و در راستای خواستهای جامعیت مردم( چه از نظر جناح بندی سیاسی در اقلیت باشند یا اکثریت) عملا در انحصار گروه خاص قرار دارد.
ناشناس۲۹۷۵۹۲۰۲۰:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۱۴
والله نه صدایش را دیدیم نه سیمایش را ما بخیر و شما را به سلامت
ناشناس۲۹۷۵۲۷۵۱۴:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۱۴
باید چرخه اطلاع رسانی در سازمان صداوسیما اصلاح شود
ناشناس۲۹۷۵۲۷۹۱۴:۵۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۱۴
متن خوبی بود گرچه بعید میدانم اتفاق مهمی بیافتد -
ناشناس۲۹۷۵۲۸۷۱۵:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱/۱۴
چند تا کار باید بکند مقدم به همه پویابخشی و اکتیو کردن اخبار حذف مجری های گوناگون و عدم تکرار سریال و فیلم های ایرانی بیش از 10سال سابقه 1- پخش 24 ساعته شبکه نمایش بدون تکرار 2 پخش 24 ساعته شبکه انیمیشن 24ساعته بدون تکرار 3 پخش 24 ساعته شبکه نهال ویژه خردسالان 4 ایجاد شبکه فوتبال 24ساعته 5 پخش 24ساعته شبکه پویا 6 حذف شبکه های امیدو آموزش و افق 7 ایجاد شبکه زنده برای خبر بدون حضور مجری 8 کم کردن حضور کارشناس و مجری در شبکه ها 9 شبکه مستند باید فعال تر شود 10حضور در فضای مجازی باید برای صداو سیما زیاد شودحتی شبکه تعاملی در فضای کجازی راه بیندازد...
امیر حسین سلطان/تهران۲۹۷۵۳۰۸۱۵:۱۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۱۴
هر چیزی را از دست بدهیم ممکن است دوباره آن را بدست آوریم اما اگر زمان را از دست بدهیم دوباره آن قابل بدست آوردن نخواهد بود. شنونده پروپاقرص قدیمی رادیو
ناشناس۲۹۷۵۳۳۶۱۵:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۱۴
موافق این مطلب هستم همیشه سریال های طنز عید یا ماه رمضان را دنبال میکردیم ولی در دهه 90 روز به روز بدتر شده الان تقریبا هر سال طنز خوب نداره و حتی برنامه 90 را هم تعطیل کردن رفت میشه گفت هیچی نداره
ناشناس۲۹۷۵۳۳۷۱۵:۲۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا سیما باید کوچک شود شبکه های پوچ ، بی محتوی و فاقد مخاطب حذف شوند.
ناشناس۲۹۷۵۴۵۰۱۶:۳۱:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۱۴
میگن بالای 35 هزار نفر کارمند داره نمیدونم واقعیت داره یا نه
عبدالله۲۹۷۵۴۰۰۱۶:۰۰:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا و سیما سازمان عریض و طویل با شبکه های مختلف و کارمندان فراوان و اعتبار چند هزار میلیاردی ولی در محتوا واقعا ضعیف است!
مصطفی۲۹۷۵۴۴۵۱۶:۲۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۱۴
سلام صدا وسیما تا به خواستگاه و ‌محل بیان دیدگاه مردم نشود و همچنان بلند گوی تبلیغاتی یک گروه باشد جز اتلاف بودجه عظیمی که در یافت می‌کند خاصیت دیگری نخواهد داشت و مهمترین عامل روی آوری مردم به شبکه های خارجی و فضای مجازی میباشد
ناشناس۲۹۷۵۵۱۹۱۷:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صداوسیما باید نصف شبکه‌هایش رو تعطیل کند چون مثل قبل برنامه‌های جذابی ندارد
ناشناس۲۹۷۵۶۲۴۱۷:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صدا و سیما باید کیفی سازی کند ...
ناشناس۲۹۷۵۷۱۱۱۸:۴۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۱۴
هیچ برنامه جالب و جذابی ندارد.
کیان۲۹۷۵۹۶۶۲۰:۵۸:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۱۴
باسلام واقعا پول بیت المال الکی به هدر میره با خیلی نیروی زیادی که با مافیا آمدن سرکار بجای اونکه فیلم های با کیفیت در شاءن نظام مقدس جمهوری اسلامی بسازن خرج حوزه ریاست ساختمان های بلا استفاده سازمان میکنن .
احسان۲۹۷۵۹۸۹۲۱:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۱۴
همین که در بعضی نظرات هست(بعید میدانم اتفاق مثبتی رخ دهد) این یعنی کسی امیدی به بهبود اوضاع تلویزیون ندارد حالا ریسش هرکی میخواد باشه.
Zh im۲۹۷۵۹۹۸۲۱:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۱۴
از پول بیت المال استفاده می‌کنه به کارمنداش حقوق میده اسمش رو گذاشته رسانه ملی .
ناشناس۲۹۷۶۲۳۳۲۲:۵۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۱۴
صداوسیما باید برنامه اش موافق با اسلام وفرهنگ اصیل باشد آنقدر برنامه های جذاب وشاد داشته باشد تا مخاطبین مخصوصا قشر جوان به سمت برنامه های گمراه کننده دشمن نروندضمنا چرا جذب نیرویش باروابط وموروثی باشد تا نیروهای متخصص وارد این ارگان بسیار مهم نشوند.
ناشناس۲۹۷۶۲۷۲۲۳:۱۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۱۴
تلویزیون بسیار ضعیف داره کار می کنه. همه فیلم و سریال های خوب داره تو شبکه نمایش خانگی پخش میشه. امسال عید که هیچ برنامه خوبی پخش نشد.
ناشناس۲۹۷۶۴۲۶۰۰:۵۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۱۵
بنده هم بنظرم اشتباهات زیادی در صدا و سیما وجود دارد که در صدا و سیما نهادینه شده است.ولی کمال بی جشم و روییست که شرایط موجودی را که خیلی با آن روبروست را نبینیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین