آیا پای مردم را در «موضوع حجاب» وسط کشیدن خطرناک است؟ / صادق زیبا کلام پاسخ داد   

  4020105090 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرارو نوشت: «حالا بیایید فرض کنیم که من به عنوان صادق زیباکلام قصد دارم به نظرات و دیدگاه‌های این آقایان عمل کنم.اگر یک خانم بی‌حجاب دیدم باید چه برخوردی با او انجام دهم؟ آیا قانون این اجازه را به من داده که من متعرض این خانم شوم و به او حمله کنم؟ یا باید با صحبت و گفتگو او را هدایت کنم؟ ببینید مشکل این است که هر دوی این رویکردها تبعات خاص خودشان را دارد و اصلا هم آقایان متوجه آن نیستند.»

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «واقعیت این است که وقتی حل موضوعات اجتماعی و فرهنگی را به مردم محول کنیم، یعنی عملا جامعه را در معرض یک خطر بسیار بزرگ قرار دادیم و خودش عملا خطرناکترین نوع حاکمیت و حکمرانی است. زیرا در چنین مواقعی هر فردی متناسب با فهم و درک و حالات روحی و و روانی و باورهای دینی خودش عمل می‌کند. به همین دلیل به نظر من این اظهارت آقایان عملا یکی نسخه اساسی برای هرج و مرج است که جامعه را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهد.»

در همین خصوص صادق زیباکلام استاد دانشگاه عنوان کرد: «در نظام‌های مبتنی بر قانون، در نهایت حرف آخر را قانون می‌زند؛ بنابراین مسائلی مانند بی حجابی یا حجاب یا موارد مشابه آن که محل اختلاف بخشی از جامعه و حاکمیت است، در چنین نظام‌هایی بر اساس قانون مورد توجه و حل و فصل قرار می‌گیرد. اما ماجرا در نظام‌های ایدئولوژیک کاملا متفاوت است. این قبیل نظام‌های سیاسی موجب می‌شوند که عده‌ای خودشان را فراتر از قانون بدانند و برای خودشان یک سری تکلیف و وظیفه قائل می‌شوند و اصرار هم دارند که براساس این وظایف و تکلیف‌ها عمل کنند.»

وی افزود: «آن‌ها کاری ندارند که نظام و نهادهای قانونی در رابطه با حجاب چه موضع گیری دارند، برای آن‌ها هیچ کدام از این‌ها بالاتر از وظایف و تکلیفی که برای خود تعیین کرده‌اند نیست. به همین دلیل هم با بی‌توجهی به مواضع و رویکردهای نهادهای قانونی، سعی دارند خودشان دست به کار شوند و جامعه را به سمت و سویی سوق بدهند که مدنظرشان است. اما نکته بسیار مهم این است که این تکلیف و مسئولیت را برعهده شخص خودشان قرار نمی‌دهند و اینجا است که پای مردم را به میان می‌کشند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: «حالا بیایید فرض کنیم که من به عنوان صادق زیباکلام قصد دارم به نظرات و دیدگاه‌های این آقایان عمل کنم. خب من باید چه کاری انجام دهم؟ اگر یک خانم بی‌حجاب دیدم باید چه برخوردی با او انجام دهم؟ آیا قانون این اجازه را به من داده که من متعرض این خانم شوم و به او حمله کنم؟ یا باید با صحبت و گفتگو او را هدایت کنم؟ ببینید مشکل این است که هر دوی این رویکردها تبعات خاص خودشان را دارد و اصلا هم آقایان متوجه آن نیستند. زیرا ما نمی‌توانیم با اتکا به باورهای دینی، امور را به افراد بسپاریم و از آن‌ها بخواهیم به عنوان نمونه در موضوع حجاب ورود کنند.»

وی تاکید کرد: «واقعیت این است که وقتی حل موضوعات اجتماعی و فرهنگی را به مردم محول کنیم، یعنی عملا جامعه را در معرض یک خطر بسیار بزرگ قرار دادیم و خودش عملا خطرناکترین نوع حاکمیت و حکمرانی است. زیرا در چنین مواقعی هر فردی متناسب با فهم و درک و حالات روحی و و روانی و باورهای دینی خودش عمل می‌کند. به همین دلیل به نظر من این اظهارت آقایان عملا یکی نسخه اساسی برای هرج و مرج است که جامعه را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهد.»

زیباکلام افزود: «باید توجه داشت که ما پیش‌تر هم موارد مشابه این قبیل اقدامات را تجربه کرده‌ایم. همین اظهار نظرها بود که به قتل‌های زنجیره‌ای در دهه ۷۰ ختم شد، همین درخواست‌ها بود که منجر به قتل‌های محفلی کرمان شد، یا همین‌ها قتل‌های مشهد و اسیدپاشی‌های اصفهان را رقم زدند. در همه این موارد یک عده احساس تکلیف شرعی کردند و دست به اقدامات خونین زدند؛ بنابراین بی راه نیست اگر بگوییم که این قبیل صحبت‌ها و درخواست‌ها ممکن است به تولد دوباره افرادی مانند سعید امامی و سعید حنایی و... ختم شود.»

این استاد علوم سیاسی در پایان گفت: «متاسفانه این ضعف قانون است که باعث می‌شود برخی مخل آرامش عمومی کشور شوند. البته من منکر این نمی‌شوم که این آقایان حق دارند در مسائل نظری ابراز عقیده کنند. مشکل ما این است که آقایان بی تفاوت به قانون و نظم جاری بعضا پا را فراتر می‌گذارند وارد عرصه اجرایی می‌شوند. یعنی می‌خواهند با آنچه معتقدند مناسب نیست، برخورد کنند. زیرا همانطور که عرض کردم در این مرحله است که کشور دچار یک مصیبت می‌شود که عمدتا هم خشن و خشونت آمیز است.»

دیدگاه کاربران

تبریزی۲۹۶۲۲۴۸۱۷:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۵
نمی دونم. ...
ناشناس۲۹۶۲۲۵۹۱۷:۱۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۵
آقای زیبا کلام تنها یک روی سکه را دیده اند. روی دیگر که مزایای امر به معروف و نهی از منکر مطابق دستور الهی برای انسانهائی که اخلاق مدار و متدین هستند و از افراط و تفریط هم می خواهند مطابق حکم الهی پرهیز کنند مورد توجه قرار نگرفته است. می توان مزایا و معایب هر مسئله را بدرستی تحلیل کرد و حد و حدود اقدام یا عدم اقدام را البته در چارچوب قانون الهی که قاعدتا قانون جمهوری اسلامی ایران هم باید بر همان مبنا باشد را ملاک قرار داد و افراط و تفریط در هر حالی ممنوع است!!!
ناشناس۲۹۶۲۵۰۷۲۱:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۵
توجه شما را به سخن امام خمینی جلب میکنم که فرمود مسولین وکیل مردم هستند نه ولی و قیم آنها چنانچه عده کثیری از مردم برخلاف نظر ما کاری را خواستند انجام دهند ما نباید مانع آنها شویم
امیر حسین سلطان/کرمان۲۹۶۲۵۲۹۲۱:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۵
اظهارات استاد محترم جناب آقای دکتر زیباکلام مستند و ناظر به اتفاقات تلخ دهه های گذشته است و از اینرو عدم دلواپسی نسبت به تبعات پاره ای تکروی ها و خودسری ها حالا تحت هر عنوان پسندیده ای مثل فریضه امر به معروف و نهی از منکر هم که باشد قابل پذیرش نخواهد بود. تجربیات گذشته و حال میبایست افراد را به آنچه ممکن است رفتار و گفتار و پندارشان جامعه ای را به اینسو یا آنسو بکشاند بیش از پیش حساس تر و دلواپس تر نماید و لذا هر کسی فکر نکند که فرضا دارد وظیفه خودش را انجام می دهد! والله اعلم
ناشناس۲۹۶۲۶۲۸۲۳:۵۹:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۵
به قانون احترام بگذارید
ناشناس۲۹۶۲۵۲۰۲۱:۴۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۵
درسته
ناشناس۲۹۶۲۵۵۳۲۲:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۵
موضوع خیلی ساده است ، نه می شود و نه باید دوباره یک حادثه تلخ مانند آنچه در شهریور سال گذشته شاهد بودیم رخ بدهد. گشت ارشاد که تمام شد و در قانون جدید هم می بینیم که صرفا به تشکیل پرونده برای افراد بی حجاب محدود شده است .
ناشناس۲۹۶۲۶۱۵۲۳:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۵
بزارید مردم پوشش خودشان را آزادانه انتخاب کنند
ناشناس۲۹۶۲۷۷۰۰۵:۰۶:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۶
مردم در پوشش و انتخاب نوع آزادند، مشکل عدم و پوشش و آغاز برهنگی است که تبعات سویی برای جامعه و حتی خودشان دارد.
ناشناس۲۹۶۲۷۹۰۰۵:۵۴:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۶
مگه قبلا پوشش رو کی انتخاب میکرد؟ اگه منظورت هرزه پوشیه جامعه اداب و رسوم داره
ناشناس۲۹۶۲۷۴۳۰۳:۴۱:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۶
تا بحال شنیده اید زنان چادری به یک بی حجاب حمله کنند؟ آقای زیباکلام! گفتارتان را اصلاح کنید...حمله از جانب بی حجابان است! به کسانی که فقط به آنان تذکر لسانی داده اند.
ناشناس۲۹۶۲۷۹۱۰۵:۵۵:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۶
زن بی حجاب نباید آزادانه تو سطح عمومی جامعه تردد کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین