بزرگترین پروژه‌ بیمارستانی کشور چه مختصاتی دارد؟

  4011218026

پروژه ملی کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)، پروژه‌ای منحصر‌به‌فرد در تراز استانداردهای جهانی، نمادی از اوج مشارکت خیرین، دولت و بخش خصوصی در کشورمان است؛ در این گزارش به مختصات این بیمارستان پرداخته شده است.

بزرگترین پروژه‌ بیمارستانی کشور چه مختصاتی دارد؟

به گزارش تسنیم، کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی  (عج) به عنوان بزرگترین پروژه‌ بیمارستانی کشور با توجه به تغییر گسترده‌ جمعیتی و جغرافیایی و لزوم پاسخگویی شایسته به نیاز مراجعه‌کنندگان سراسر کشور 23 آبان 1390 به عنوان یک مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی در محوطه‌ مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در هجده طبقه، بالغ بر 180 هزار مترمربع با 884 تخت آغاز شد.

در این پروژه الگویی از مشارکت خیرین، دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان نمایندگان دولت در تامین اعتبار شکل گرفت و فرصت جدیدی برای خیرین عرصه‌ سلامت فراهم شد که به جای تامین منابع کل پروژه، هزینه‌ درصدی از پیشرفت پروژه را تقبل کند.

 برای تسریع در ساخت این پروژه، آبان 1395 با توافق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکتی تاسیس شد که در قالب قرارداد ساخت بهره‌برداری و واگذاری (B.O.T) منابع مورد نیاز این طرح ملی را تامین کند.

تهران از دیرباز با نبود فضای کافی بیمارستانی برای پاسخگویی به بیماران مراجعه‌کننده از اقصی نقاط کشور مواجه بوده و برای حل این مشکل، هیئت دولت وقت، 23 بهمن 1306  هجری شمسی تصمیم گرفت بیمارستانی با ظرفیت 500 تخت را احداث کند تا هم مکانی مناسب برای آموزش دانشجویان فراهم شود و هم نظام سلامت بتواند پاسخگوی بیماران متناسب با رشد جمعیت باشد.

مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) به یمن ورود امام راحل پس از سال‌ها تبعید در نخستین روز ورود ایشان به ایران به این نام نهاده شد. این مجتمع با حدود 90 سال قدمت در حال حاضر با 1106 تخت فعال و تخت‌های در دست احداث دیگر، بزرگترین مجتمع درمانی کشور و از بزرگترین بیمارستان‌های منطقه است که با فعالیت 380 عضو هیئت علمی از نخبگان پزشکی کشور افزون بر اینکه مرجع و ملجا بیماران نیازمند سراسر ایران است بیش از یک هزار فراگیر از مقاطع دانشجویی تا دستیار فوق تخصصی نیز در آن آموزش می‌بینند.

این پروژه، به عنوان بزرگترین پروژه نظام سلامت و افتخاری بزرگ در تاریخ ایران اسلامی، در راستای ارایه خدمات در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه‌ای منحصر به فرد از نظر تعداد تخت ویژه و اتاق عمل در یک بیمارستان شامل 521 تخت بستری عادی،  200 تخت بستری ویژه، 27 تخت بستری پست آنژیو، 102 تخت بستری اورژانس و 30  تخت بستری روزانه‌ جراحی،  تکمیل و بهره‌برداری از آن برای ارائه خدمات به بیماران آغاز شده است.

همچنین در این مجموعه امکانات پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه مرکز تصویربرداری و پزشکی هسته‌ای به ارایه خدمت به بیماران خواهد پرداخت؛ از دیگر امکانات مجموعه به بخش‌های آموزشی و سالن آمفی تئاتر در مساحت 4 هزار و 200 مترمربع، بخش‌های اداری و پشتیبانی شامل رستوران، پاویون، پارکینگ، انبار دارو، آشپزخانه، مرکز گازهای طبی، رختکن مرکزی و پارکینگ با مساحت 4 هزار و 475 متر مربع اشاره کرد.

همچنین به منظور ساماندهی همراهان بیماران که از شهرهای مختلف مراجعه می‌کنند با مساعدت شهرداری تهران، ساخت همراه سرا، پیش‌بینی شده  است؛ از دیگر ویژگی‌های پروژه‌ ملی کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی  (عج) می‌توان به دریافت لوح برتر سازه به منظور رعایت استانداردهای سازه‌ای و امکان خدمت‌رسانی در شرایط بحرانی به دلیل مقاومت در برابر زلزله و حریق اشاره کرد.

از ابتدای سال 1401 با تلاش شبانه‌روزی وزارت بهداشت، هیئت امنای ارزی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تجهیزات بیمارستانی نصب و راه‌اندازی و  پذیرش بیمار آغاز شد و تقارن افتتاح این مرکز با نیمه شعبان، شیرینی این دستاورد عظیم را بر ملت شریف ایران دوچندان کرد.

با افتتاح این پروژه‌ ملی، قابلیت‌های متفاوت درمانی در ارائه‌ خدمات تخصصی و فوق تخصصی با دسترسی سریع در مرکز پایتخت از جمله راه‌اندازی ایستگاه متروی مدافعان سلامت در داخل بیمارستان برای مردم در سراسر ایران اسلامی فراهم می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین