این رانت تا کی ادامه دارد؟!

گروه اقتصادی الف،   4010930143 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید، مجلس و دولت باید نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را تعدیل کنند و حمایت از صنایع باید با محدودیت زمانی مشخص و مشروط به توسعه زنجیره ارزش و خلق ارزش افزوده بیشتر باشد.

این رانت تا کی ادامه دارد؟!

به گزارش الف یکی از مهم ترین ابتکارات سیاست‌گذاران حوزه انرژی کشور، تصویب فرمولی شناور برای خوراک پتروشیمی‌ها بود که سوخت صنایع عمده نیز به نسبتی از این خوراک درآمد تا به این شکل، اعطای یارانه به صنایع ایران، شفاف و بر اساس یک فرمول شناور باشد. با توجه به شکل فرمول خوراک که از میانگین قیمت‌های خارجی و داخلی تشکیل شده، کاهش شدید یا افزایش شدید نرخ خوراک به بازار مواد تولیدی نیز سرایت خواهد کرد و در صورت افزایش قیمت جهانی گاز، قیمت مواد شیمیایی پایه گازی نیز افزایش می‌یابد و واقعی می‌شود.

فرمولی که در حال حاضر نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بر اساس آن محاسبه می‌شود، عمر طولانی ندارد. سیاست درست و بجای وزارت نفت در اعلام فرمول شناور برای تعیین نرخ خوراک از سال 1394 شروع شد. این فرمول سال‌ها وقت دولت و مجلس را به خود اختصاص داد و بعد از مجادلات بسیار همه گروه‌ها به آن تن دادند. هدف از تعیین این فرمول، حذف رانت سنگین خوراک واحدهای پتروشیمی بود و سر و شکل دادن به  یارانه پنهان انرژی بود تا اعطای یارانه به صنایع ایران، شفاف و بر اساس یک فرمول شناور باشد.

با این وجود سال گذشته دولت به بهانه حمایت از بازار سرمایه، اقدام به حذف این فرمول شناور و جایگزینی سقف ریالی ثابت 5 هزار تومانی به جای فرمول شفاف نرخ خوراک کرد که در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نسبت به تعمیق کسری بودجه دولت و همچنین وابستگی بیشتر پتروشیمی‌ها به رانت خوراک هشدار دادند؛ اتفاقی که کمتر از یک سال از زمان بررسی بودجه، دولت نیز به آن پی برد و در حال حاضر تنها از محل رانت خوراک، نه تنها دریافتی دولت به میزان 40 هزار میلیارد تومان تنها در پتروشیمی‌های متانولی کاهش یافت، بلکه ارزآوری از محل صادرات متانول نیز به میزان 18 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و کشور در صورت صادرات معادل خوراک پتروشیمی‌های اعطایی، 600 میلیون دلار کمتر ارزآوری داشت که معادل 18 هزار میلیارد تومان شد!

بنابراین سیاست غلط اعمال سقف ریالی و حذف فرمول شفاف و شناور خوراک پتروشیمی، نه تنها موجب بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی کشور نشد، بلکه به کسری بودجه 40 هزار میلیارد تومانی دولت نیز منتج شد. اتفاقی که سیاست‌گذاران از اکنون نسبت به اشتباه سال گذشته هشدار دادند و مجلس و دولت نیز به دنبال اصلاح روند معیوب و ناکارآمد فعلی است تا هم صنعت بتواند به سمت کارآمدی بیشتر حرکت کند و هم دولت و کشور به درآمدزایی ارزی بیشتری دست پیدا کند.

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با سایت الف می گوید: صنعت پتروشیمی یکی از جاهای است که مورد هدف تحریم های دشمن است و روی این صنعت تمرکز کرده اند و از آن طرف هم یکی از ظرفیت ها و قابلیت های خوب ما در حوزه انرژی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بازارهای بین المللی این صنعت اگر بخواهد با صنایع مشابه در کشورهای دیگر رقابت کند با توجه به وضعیت تحریمی که داریم قاعدتا باید یکسری امتیاز ها و مشوق های را برایش در نظر گرفت که این صنعت قابل رقابت در عرصه بین المللی با سایر تولید کنندگان صنعت پتروشیمی باشد اما این حمایت ها باید منتج به توسعه و خلق ارزش بیشتر برای کشور منتهی شود.

نخعی ادامه داد: منتها این رانت و ‌امتیاز و مشوق رانت خوراک پتروشیمی را تا ابد نمی توانیم ادامه بدهیم. ما برای اینکه این صنعت روی پای خودش بایستد و بتواند قابل رقابت باشد؛ باید برای مدت محدودی مشوق هایی را در نظر بگیریم اما این زمان دارد و محدود است و نباید تا ابد ادامه داشته باشد. برای این است که صنعت بتواند به مرور شرایط پایدار خودش را به دست بیاورد.

وی ادامه داد: این واحدها با افزایش نرخ بهره وری و کاهش هزینه ها در زمینه ظرفیت های مدیریتی تجربیاتی در عرصه بین الملل به دست می آورند که رقابت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اینکه برای سال آینده دولت و مجلس چه تصمیمی برای نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها بگیرند این است که قطعا رانتی را که امسال بوده است نباید به همان میزان در سال آینده به آن ها داد. باید مقداری تعدیل قیمت برای نرخ خوراک گاز این واحدها صورت گیرد و این تغییر به سمت افزایش باشد. بنابراین ابتدا باید رانت خوراک پتروشیمی نسبت به سال قبل حتما تعدیل شود و حمایت نیز باید با محدودیت زمانی مشخص و مشروط به توسعه زنجیره ارزش و خلق ارزش افزوده بیشتر باشد، اتفاقی که متاسفانه در سال گذشته رخ نداد. درضمن باید در زمینه بهره وری صنایع و کاهش کسری بودجه دولت نیز به طور همزمان قدم برداشت تا هم دولت و هم صنایع کشور بتوانند به سمت حالت بهینه یارانه  انرژی حرکت کنند.

دیدگاه کاربران

محمد طاهر۲۸۱۲۱۸۸۱۹:۴۸:۰۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱
همش رانت رانت ، این رانتها پدر مملکت را در آورده ، وظیفه کی است با آن مقابله کند ؟
ناشناس۲۸۱۲۲۵۵۲۱:۰۲:۴۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱
هم رانت در خوراک است ،وهم رانت در استخدام چون هم حقوق بالا دارد هم امتیازات ویژه علاوه بر حقوق ^مانند پرداخت سرانه ورزش هر ماهه ، پرداخت پاداش سه ماهه وشش ماهه،پاداش مناسبت ها واعیاد مانند 22 بهمن و نیمه شعبان وغیره ،پرداخت هدیه تولد خود و همسر وفرزندان ، پرداخت بلا عوض وام ازدواج و ...
ناشناس۲۸۱۲۳۳۱۲۲:۱۶:۲۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱
خیلی از این مواردی رو که نوشتید لااقل در پتروشیمی که من کار میکنم وجود نداره. چرا رانت ابدی اعطایی به خودروسازا بواسطه یه دناپلاس مورد سوال مجلس قرار نمیگیره. کارشناسان محترم چرا درخصوص هزینه های تولید پتروشیمی در ایران که شامل خرید چندین برابر قیمت واقعی مواد مصرفی و قطعات یدکی و تخفیف های اجباری برای حفظ بازار فروش و هزینه اضافی حمل کالا میشه توضیحی نمیدن؟ این وضع تا کی باید ادامه داشته باشه؟
ناشناس۲۸۱۲۲۸۱۲۱:۲۳:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱
فکر کردم رانت خودرو سازان رو می گین ..کل اقتصاد ما رانته
ناشناس۲۸۱۲۳۱۳۲۱:۵۹:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱
با سوء مدیریتی که در این شرکتها و سایر شرکتهای دولتی وجود دارد ، هرچقدر هم رانت و پول تزریق شود ، نتیجه ای در بر ندارد نتیجه دهه ها حمایت تمام قد از خودروسازان را که دیدم ! نه به خودروی ایمن و با کیفیت رسیدیم و نه تولید با تیراژ بالا و در حد نیاز جامعه فقط ما مردم مجبور به خرید خودرو با قطعات بی کیفیت چینی و هندی و با قیمت گزاف شدیم و هستیم ماجرای عمل نکردن کیسه هوای ۵۹ خودرویی که در تصادف زنجیره ای بهبهان ، نتیجه رانت دادن بدون بکار گیری تخصص و پاسخگویی را نشان داد و صنعت خودروی ما بجای کمک ، عملا باری بر دوش بیت المال است
ناشناس۲۸۱۲۳۳۳۲۲:۱۸:۵۱ ۱۴۰۱/۱۰/۱
با توجه به این که روزنامه های زنجیره ای مرتب این پیام را تکرار می کنند یعنی دولت به بی پولی خورده ...
ناشناس۲۸۱۲۳۶۸۲۲:۵۴:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱
چه گیری دادید به پتروشیمی ها.یه صنعت تقریبا موفق و ارز آور هم که وجود داره به فنا بدین. خب نرخ دلار نیما و قیمت محصولشون رو واقعی کنید بعد نرخ خوراک رو هم واقعی کنید.
ناشناس۲۸۱۲۴۵۹۰۰:۱۰:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲
این رانت نیست، کاملا به دلیل عدم ارتباط جهانی در صورت حذف این امتیاز کلیه پتروشیمی ها ورشکسته میشن
ناشناس۲۸۱۲۵۲۴۰۱:۱۶:۳۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲
روش موجود در انتخاب کارکنان دولت سبب وابستگی کارکنان به گروهی است که آنها را انتخاب کرده و توان هر گونه کار درست را از سیستم گرفته است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین