چین بهانه است، ایران نشانه است!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4010919103 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
چین بهانه است، ایران نشانه است!

۱- گذری کوتاه به سال گذشته داشته باشیم؛ فروردین ۱۴۰۰ و امضای توافق‌نامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین که شامل ابعاد اقتصادی،‌ نظامی،‌ امنیتی، فرهنگی و قضایی است؛ برنامه‌ای که در میان تحریم‌های فراگیر ایالات متحده و غرب، احتمالاً جبهه جدیدی را به سود کشورمان می‌گشاید و قاعدتاً، بدیهیات عقلی و منافع ملی ایجاب می‌کند که از اجرای چنین توافقی آن هم در میان هجمه‌های غرب حمایت شود؛ تاکید می‌کنیم منافع ملی در وضعیت کنونی نه صرف اعتماد صرف به چین و یا دشمنی با آمریکا و غرب.

۲- واکنش‌ها به این توافق چیست؟ جریان‌ها و گروه‌های سیاسی آمریکوفیل و عمدتاً حامیان برجام که از قضا اثرگذاری قابل توجهی روی افکار عمومی و قشر خاکستری جامعه دارند چه خطی را در این خصوص دنبال کردند؟ ادعای زیرپا گذاشتن سیاست نه شرقی و نه غربی و فروختن ایران به چین، گوشه‌ای از سم‌پاشی و حملات علیه این توافق بود.

۳- به مقطع کنونی بازگردیم؛ بازی‌گری فعال چین در منطقه و همکاری با دو همسایه جنوبی ما؛ امضای قرارداد ۲۷ ساله با قطر و سفر شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور به عربستان و توافق بر سر تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف و البته امضای بیانیه‌ای که از نظر ما محکوم است و واکاوی مجزایی را می‌طلبد.

۴- حال چه خطی دنبال می‌شود؟ حمله به سیاست‌خارجی ایران و ستایش همسایگان‌مان؛ اینکه ایران از مناسبات انرژی منطقه حذف شده و دیگران گوی سبقت را ربوده‌اند. اینکه چین به ایران پشت کرده و قید ما را زده و علت این امر هم تکیه مطلق به شرق و دشمنی با آمریکا ذکر می‌شود!

۵- این نگاه سطحی و سیاست‌زده، بزرگترین آفتی است که به جان کشور افتاده. این زاویه دید، نه درکی از منافع ملی دارد و نه مناسبات عرصه بین‌الملل را به درستی می‌فهمد. مگر روابط بین‌الملل فضایی استادیومی است که یک کشور به طور صرف باید از طرف دیگر حمایت و به سود آن بازی‌گری کند؟ چین و یا هر کشور دیگری مناسبات و روابط خود را بر مبنای کسب منافع بنا می‌کنند و این قاعده‌ای لایتغیر است. هم قرارداد ۲۵ ساله با ایران تامین‌کننده منافع چین در حوزه‌های مختلف است و هم همکاری با عربستان به عنوان یکی از متحدین آمریکا، به سود چین است. صرف بازی‌گری چین در منطقه چه ارتباطی با دور زدن ایران دارد؟ 

۶- به نظر می‌رسد این قسم از تحلیل‌ها و فضا‌سازی‌ها غیر از توجیه و تئوریزه‌کردن رابطه با آمریکا و تعمیق گرایش‌های غرب‌گرایی قابل تفسیر و تبیین نباشد؛ تفسیری که صرفاً رابطه با غرب را به هر شکل ممکن می‌خواهد. رابطه تعریف شده با آمریکا به شرط تامین منافع ملی قابل دفاع است و پذیرش ایران برای مذاکرات نیز بر همین حقیقت گواهی می هد. اما در موقعیتی که توازن قوا حتی به طور نسبی هم برقرار نیست این رابطه یک سویه و امری ضد منافع کشور و ملت است و تجربه برجام، بهترین گواهی برای این گزاره به شمار می‌رود. برجام تجربه‌ای بود که در صورت موفقیت شاید مقدمه‌ای برای کاستن از تنش‌های میان ایران و ایالات‌متحده می‌شد اما به دلیل عدم توازن قوا، به امری یک‌طرفه و عاملی برای تحمیل فشار بر ایران بدل گشت.

۷-  جریان‌ها و گروه‌های سیاسی آمریکوفیل منافع و حتی حیات شان به تئوریزه‌کردن و تعمیق رابطه با آمریکا گره خورده است. اما عموم جامعه و افکار‌عمومی باید آگاه باشد که قاعده روابط بین‌الملل،‌ کسب منافع توسط کشورهاست؛ چین و عربستان و آمریکا و ایران هم ندارد و همکاری کشورها غالباً در این چهارچوب قابل تفسیر و تبیین است. در مناقشه کنونی که بحث‌های پیرامونی آن فراوان است، باید بپذیریم که چین به دنبال بهره‌برداری از شکاف‌های موجود بین ایران و آمریکا، ایران و عربستان و عربستان و آمریکا است و این هیچ‌گونه ارتباطی به مفاهیمی چون دور زدن و خیانت و این قسم عبارات ندارد. چین برای پیشبرد کلان‌طرح‌های خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا از جمله ایران و عربستان نیاز دارد و نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه با ایران و معاهده ۲۵ ساله از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرف نظر کند. ای کاش یاد بگیریم منافع ملی را قربانی نگاه‌ها و تنگ‌نظری‌های سیاسی نکنیم و هر تحولی را دستاویز حمله به ایران و منافعش قرار ندهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۹۴۹۸۲۰۹:۰۵:۰۵ ۱۴۰۱/۹/۲۰
اقای محترم کسی معترض این نیست که چرا چین رفته خونه همسایه بغل. اعتراض ما اینجاس که حق نداره راجع به تمامیت ارضی ما نظر بده. خواهشا توجیه نکنید. چین با هر کی میخواد رابطه داشته باشه ما معترض نیستم ولی حق اینکه راجع به حقوق اصلی ما نظر بده نداره.
ناشناس۲۷۹۵۰۴۵۰۹:۵۶:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰
آقای محترم مثل اینکه در ایران زندگی نمی‌کنی یا اصلا به اخبار دسترسی نداری!؟!؟!؟ اتفاقا همانهایی که به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اعتراض داشتن به محض ورود رئیس‌جمهور چین به عربستان شروع به خودتحقیری کردن و همه اینایی که نویسنده گفت رو باز هم دارن می‌گن!!!
ناشناس۲۷۹۵۳۴۷۱۳:۲۴:۲۳ ۱۴۰۱/۹/۲۰
بیش از 100 کشور دنیا چین را شریک اول تجاری خود قراردادند توسعه تجارت خارجی با چین باید در الویت دولت های ایران باشد اما جزایر 3 گانه ایرانی جزو لاینفک و جدایی ناپذیر از خاک ایران است.
ناشناس۲۷۹۵۰۷۸۱۰:۰۸:۵۹ ۱۴۰۱/۹/۲۰
الف)عربستان سیگنال های مثبتی برای روسیه می فرستد ب)اگر منافع روسیه با نزدیکی عربستان بیشتر باشد ج)سیاست خارجی با منافع ملی کشورها تعیین می شود د)بعید نیست همین نزدیکی چین با عربستان ،با روسیه هم اجرا شود؟
ناشناس۲۷۹۵۱۰۴۱۰:۲۶:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۲۰
منظور نویسنده دقیقا خود شماها هستید که هرگونه همکاری ایران با شرق را کشور فروشی می دانید ولی دیگران انجام دهند به به می کنید و ایران را به نابلدی و این مرحله را پاس نکردید بهانه جدید گیر آورده اید وگرنه ایران عاشق چشم و آبروی هیچ کس نیست و از دیروز پاسخ های متعدد به این رفتار آنها داده شده.
امیر۲۷۹۵۳۹۲۱۳:۴۴:۲۱ ۱۴۰۱/۹/۲۰
کسی معترض روابط با چین نبود معترض عدم موازنه در رابطه با قدرت ها بودن که کار به اینجا نکشه که امثال شما بیان بیانیه تجزیه طلبانه چین و شورای همکاری رو ماله بکشن
ناشناس۲۷۹۵۸۰۲۲۰:۰۸:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰
اتفاقا همیشه معترض رابطه با چین بودند مگر یادت نبود سر معاهده 25 ساله در فضای مجازی چه اتفاقی افتاد. چین فردا میاد میگه جزایر ایرانی جزو لاینفک ایران میباشد. سیاست همینه . دنبال منافع ملی خود هستند.
ناشناس۲۷۹۵۲۷۲۱۲:۲۰:۴۳ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین حرف بی اساس زده و حتما باید عذرخواهی یا جبران کنه اما کاش برای دخالتهای ریز و درشت آمریکا و فرانسه و اتحادیه اروپا و آلمان و حتی کانادا در داخلی ترین مسائل این مملکت هم همچین رگ گردنتون باد میکرد
ناشناس۲۷۹۵۴۵۵۱۴:۲۰:۴۳ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چرا وقتی غربی ها علیه ایران بیانیه میدن ساکت میشین و چیزی نمیگین
ناشناس۲۷۹۴۹۸۵۰۹:۱۰:۵۱ ۱۴۰۱/۹/۲۰
منافع بقیه کشورها مهم نیست. منافع ما کجاست ؟ چه جیزهایی منافع ما هست ؟ ما منظورم مردم ایران هست .
ناشناس۲۷۹۵۰۵۸۰۹:۵۹:۱۹ ۱۴۰۱/۹/۲۰
منافع ما ارتباط اقتصادی با همسایگان، پیدا کردن همپیمانان منطقه‌ای، اخراج آمریکا از منطقه، مقابله با داعش، ....
ناشناس۲۷۹۴۹۸۶۰۹:۱۰:۵۳ ۱۴۰۱/۹/۲۰
خیلی ساده لوحانه است که مردم رو به داشتن دید سطحی نگر متهم کنید. برای مردم سفره مهم است وآینده پیش بینی پذیر .
ناشناس۲۷۹۵۰۶۹۱۰:۰۴:۳۲ ۱۴۰۱/۹/۲۰
اونایی که توهم زدن سال ۸۸ تقلب شده، اونایی که فکر می‌کردن با برجام دلار می‌شه ۱۰۰۰ تومن، اونایی که فکر می‌کردن امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه، اونایی که فکر می‌کردن با دیدار ترامپ و کیم اون کره شمالی بهشت می‌شه، اونایی که فکر می‌کردن بایدن ماه اول ریاست‌جمهوری به برجام برمی‌گرده، اونایی که فکر می‌کردن بدون fatf نمی‌شه واکسن خرید، اونایی که فکر می‌کردن ... هم ساده لوح هستن هم سطحی نگر!
ناشناس۲۷۹۴۹۸۷۰۹:۱۱:۲۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین رفت چسبید به عربستان تا این گاو شیر ده را براحتی بدوشد.
ناشناس۲۷۹۵۰۰۶۰۹:۲۹:۱۶ ۱۴۰۱/۹/۲۰
وزیر امور خارجه در ابتدای دولت آقای رئیسی آغاز اجرایی شدن توافقنامه 25 ساله ایران و چین را اعلام کرد.شما به مردم ایران یک پروژه را نشان بده که پس از دور جدید تحریمها توسط کشور دوست و برادر چین در ایران آغاز شده باشد.کشور چین در دوره تحریم هیچ حرکتی در خصوص اجرای پروژه های موضوع تواققنامه 25 ساله انجام نداده است.
ناشناس۲۷۹۵۳۵۶۱۳:۲۷:۳۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
دولت جدید صادرات نفت به چین را 3 برابر افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده است.
ناشناس۲۷۹۵۰۱۹۰۹:۳۸:۱۹ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین هم مثل آمریکا منافعش اقتضا کند سر ایران را میبرد.
ناشناس۲۷۹۵۳۵۸۱۳:۲۸:۳۷ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین و روسیه تهدید و تحریم و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۲۷۹۵۶۹۰۱۷:۱۲:۱۷ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین و روسیه اگه به نفعشون باشه بدتر از بقیه میشن
ناشناس۲۷۹۶۰۹۸۰۰:۵۱:۵۸ ۱۴۰۱/۹/۲۱
چین و روسیه مستکبر و زورگو نیستن و فقط بدنبال منافع اقتصادی خودشان هستن.
ناشناس۲۷۹۵۰۲۰۰۹:۳۸:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۲۰
کشوری مثل ایران با این موقعیت بهترین نفعش در رابطه متوازن با دنیاست و استفاده از هر کدام جهت مهار دیگری است.
ناشناس۲۷۹۵۱۵۷۱۰:۵۹:۴۹ ۱۴۰۱/۹/۲۰
بن سلمان هم فهمید قدرت داره به سمت چین می‌چرخه، بعضی ها توی ایران هنوز نفهمیدن!!
ناشناس۲۷۹۵۰۳۷۰۹:۵۰:۰۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین هم مثل هر کشوری دنبال منافع خودش هست، فعلا منافع بلند مدت چین در ارتباط بیشتر با اعراب است.
صمصام۲۷۹۵۰۴۲۰۹:۵۴:۳۶ ۱۴۰۱/۹/۲۰
آقای ونکی اتفاقا من هم میخواهم برگردم به فرودین 1400 و اجلاس شانگهای خب به سلامتی و مبارکی و میمنت ورود ایران را به پیمان همکاریهای شانگهای تبریک میگوییم از فروردین 1400 تا کنون 18 ماه گذشته است در این مدت چه نتایج مثبتی از محل حضور در این اجلاس برای ایران رقم خورده است ؟!
ناشناس۲۷۹۵۱۱۸۱۰:۳۲:۰۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
اولین آن افزایش صادرات ایران به این کشورها
ناشناس۲۷۹۵۳۶۰۱۳:۳۰:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰
صادرات از واردات پیشی گرفته و تراز تجاری کشور 700 میلیون دلار مثبت شد و رشد اقتصادی کشور هم مثبت شده است.
جواد۲۷۹۵۰۶۲۱۰:۰۱:۱۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
70سال پیش شادروان دکتر محمد مصدق تز موازنه منفی و عدم تعهد را سرمشق سیاست خارجی خود در نظر گرفت که بهترین استراژی برای کشوری مانند ایران بود همسایگی با شرق و حساسیت در مقابل جهان غرب به سرکردگی آمریکا را هم لحاظ مینمود هم منافع ملی را.
ناشناس۲۷۹۵۱۲۵۱۰:۳۵:۵۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
جهت اطلاع آن شادروان به آمریکا تکیه کرد و با کودتا عوض شد در حالی که الان ایران به کسی متکی نیست و اگر هم با چین و روسیه همکاری بیشتری دارد فقط به خاطر این هست که غرب به سرپرستی آمریکا نمی خواهد با ایران همکاری کند.
ناشناس۲۷۹۵۰۷۰۱۰:۰۴:۴۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰
امضای بیانیه‌ای که جنجال‌آفرین شد که واکاوی مجزایی را می‌طلبد... واکاوی کن ببینیم چرا همچین چیزی گفته؟مثلا میخوای بگی ربطی به موضوع نداره؟چرا برادر خیلی هم ربط داره ماست مالی نکن.
ناشناس۲۷۹۵۰۷۲۱۰:۰۵:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۲۰
حداقل انتظار این هست که اگر به نفع ایران این به اصطلاح شریک راهبردی نمی خواد موضع گیری کنه لااقل به ضرر ایران موضع گیری نکنه.در ثانی برای حسن نیت پولهای خرید نفت ایران رو پرداخت کنه
ناشناس۲۷۹۵۰۹۶۱۰:۲۳:۵۹ ۱۴۰۱/۹/۲۰
این حرکات چین بایستی مسئولین کشور را به تجدید نظر در نگرش به سیاست خارجی وادارد همه به دنبال منافع ملی و مردم خود هستند.
ناشناس۲۷۹۵۱۱۰۱۰:۲۷:۵۷ ۱۴۰۱/۹/۲۰
لطفا مغلطه نکنید مخالفت مردم و صاحب نظران با قرارداد با چین بدلیل عدم شفافیت بود که مردم بعنوان نامحرم از هیچ کدام از مفاد آن اطلاع نداشته و ندارند حتی از نمایندگان مردم هم مخفی مانده قرارداد سالم و حافظ منافع ملی فرق دارد با کشور فروشی و قرارداد یک طرفه
ناشناس۲۷۹۵۱۶۳۱۱:۰۲:۱۵ ۱۴۰۱/۹/۲۰
همه را ساده لوح فرض نکن چون اسم چین بود مخالفت می کردید و در آرشیو ها موجود هست و نه نوع و شکل قرارداد اما مثلا برجام که قراردادی غیر قانونی بود و منافع ملی را تاراج می کرد و فقط برای رفع تحریم چی می گفتید؟
کارمند ساده۲۷۹۵۱۳۰۱۰:۳۷:۱۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
امروزه باید الفبای سیاست را دانست آن چیزی که حضرت آقا فرمودند و آن این است که دیگر بلوک بندی در دنیا تا سال 2030 افول خواهد کرد و این چندجانبه گرایی و سیاست گذاری ملی برای کشورها است که می ماند یعنی اینکه یا باید منتظر جنگ جهانی سوم و همگانی باشیم یا اینکه هر کشوری بنا بر مصلحتش با دیگر کشورها حرکت خواهد کرد چه چین باشد و چه روسیه وچه هر کشوری دیگری ؛ بنابر این و با توجه اظهارات جدید ایران در برابر چین که بنظر می رسد تا آمدن معاون ریاست جمهوری چین به ایران ادامه خواهد داشت باید گفت که سیاستمداران بدانند که در تمامی دنیا سیاست ، سیاست ماکیاولی است نه چیزی دیگر و باید همیشه بدانند که هیچ کشوری با نشان دادن دوستی، دوست نیست .
علی۲۷۹۵۱۶۰۱۱:۰۰:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۲۰
در کدام یک از این کشور ها و قدرت های منطقه ای قراردادی غیر شفاش و غیر علنی بسته شده ، امریکا با این همه دشمنی حتی یکبار هم تمامیت ارضی ایران را مورد حمله قرار نداده.
ناشناس۲۷۹۵۳۷۱۱۳:۳۵:۳۳ ۱۴۰۱/۹/۲۰
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
حمید۲۷۹۵۱۷۳۱۱:۱۰:۲۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
بحث سر این است که چین که با قرارداد بیست و پنج ساله قرار بود تحریمهای غرب دور زده شود حالا نه تنها با کشورهای رقیب عربی ایران در منطقه پیمان بسته است که حتی تمامیت ارضی ایران را به رسمیت نمیشناسد و در موضوع جزایر سه گانه از موضع امارات حمایت میکند و این یعنی افتضاح بزرگ و بی بصیرتی ...آیا واقعا شماها باز هم میخواهید با چین ادامه همکاری بدهد و به آن اعتماد دارید.
ناشناس۲۷۹۵۳۷۵۱۳:۳۸:۲۲ ۱۴۰۱/۹/۲۰
اگر از فعالان اقتصادی سوال کنید بزرگترین شریک تجاری ایران در شرایط تحریم در سالهای گذشته چین بوده و بیشترین پرداخت ها به ایران از طریق این کشور صورت گرفته است بیانیه مذکور نباید خللی در روابط تجاری ایران و چین ایجاد نماید.
عمران۲۷۹۵۱۷۴۱۱:۱۰:۴۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
حالا شما به جای اینکه به بقیه گیر بدهید ببینید این چینی ها با این همه دستگاههای اطلاعاتی و تحلیلی قوی چه حساب کتابی کردند که چنین تصمیمی گرفتند.
آذری۲۷۹۵۱۸۵۱۱:۱۸:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۲۰
بهتره ماهم به دوستان چینی یادآور بشیم. با تایوان بعنوان یک کشور مستقل وارد گفتگو میشیم.
علی۲۷۹۵۱۸۷۱۱:۱۹:۵۵ ۱۴۰۱/۹/۲۰
باشد فرض کنیم تمام حرف های شما درست و صحیح باشد. چرا ایران به فکر منافع خودش نباشد. چرا ایران از قوم مسلمان ایغور دفاع نکند؟ چرا ایران از استقلال تایوان دفاع نکند؟ سیاست بده بستان و منافع ملی است. با ترس نمی شود!!!
ناشناس۲۷۹۵۱۹۹۱۱:۳۲:۳۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
سلام آقای ونکی همانگونه که به درستی بیان کردید قشر خاکستری جامعه که اکثریت مردم ایران هستند در موضوع قرار داد با چین به محرمانه بودن این قرار داد اعتراض دارند و اینکه سیاست نگاه به شرق تبدیل شد به وادادگی به شرق تا حدی که حالا که تمامیت ارضی کشور مورد هجوم قرار گرفته وزارت خارجه جرئت نداره سفیر چین در ایران را احضار کنه و یک اعتراض خشک و خالی کنه
ناشناس۲۷۹۵۲۰۲۱۱:۳۳:۴۷ ۱۴۰۱/۹/۲۰
در طول تاریخ به ما ثابت شده روسیه و چین دوستان قابل اعتمادی نیستند.
ناشناس۲۷۹۵۳۸۸۱۳:۴۰:۵۱ ۱۴۰۱/۹/۲۰
تاریخ ایران و روسیه و چین تجارت و همکاری های گسترده و دوستانه را نشان می دهد جاده ابریشم گواه این مدعاست.
ناشناس۲۷۹۵۹۳۲۲۲:۰۰:۰۵ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین و روسیه و کل غربیها امتحانشون را پس دادن پس قوی شویم
فربد۲۷۹۵۲۳۰۱۱:۵۵:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۲۰
متن بیانیه های مشترک چین با کشورهای عربی به قدر کافی روشن هست .
ناشناس۲۷۹۵۲۴۶۱۲:۰۲:۳۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
چین برای پیشبرد کلان‌طرح‌های خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا از جمله ایران و عربستان نیاز دارد و نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه با ایران و معاهده ۲۵ ساله از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرف نظر کند. حرفتان متین. اما آیا اظهار نظر در مورد جزایر سه گانه یا ادعای دخالت ایران در ناامنی های منطقه نشانی از حسن نیت طرف چینی است؟ حاضرید برای گرم شدن روابط چین و عربستان در مورد مالکیت جزایر مذاکره کنید؟ تمام حرف منتقدان این است که همه تخم مرغ ها را در سبد چین نگذارید.
ناشناس۲۷۹۵۲۹۳۱۲:۳۴:۲۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
روابط اقتصادی چین بر اساس منافع خودش شکل میگیره ولی وقتی زیر بیانیه ای بر علیه منافع کشور ما امضا می کنه، اینجا باید محکم باهاش برخورد بشه. اتفاقا اینجاست که اگه برخورد نشه سیاست نه شرقی نه غربی زیر سوال میره. غرب بده ولی شرق هم بهتر از غرب نیست. چرا ما نباید با دنیا یه رابطه متوازن داشته باشیم تا اینطور به این سمت و اون سمت خم نشیم؟
ناشناس۲۷۹۵۳۲۵۱۳:۰۲:۰۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰
تمام كشور ها امروز فقط وفقط به منافع ملي خودشان فكر مي كننددر حاليكه ايران كشوري است با سرمايه خدادي فراوان چرااز بسیاری از كشورهاي منطقه از نظر ارزش پولي ،رفاه اجتماعي،پيشرفت صنعتي،امكانات وتكنولوژي روز دنيا عقب است .
ناشناس۲۷۹۵۵۹۷۱۵:۵۸:۰۶ ۱۴۰۱/۹/۲۰
مساله اصلى انقلاب و نظام هست. اگر چين يا هر كشور ديگرى در اين زمينه مانع ايجاد كند بايد جلوى انها ايستاد. ما در زمان امام (ره) هم با شوروى رو در بايستى نداشتيم كه الان با چين داشته باشيم.
ناشناس۲۷۹۵۶۱۶۱۶:۰۶:۴۵ ۱۴۰۱/۹/۲۰
کسی مخالف روابط چین و کشورهای عربی نیست.موضوع احترام به تمامیت ارضی کشور است.امروز وزارت خارجه باید از اسقلال تایوان حمایت کند اقدامی در تلافی حمایت چین از امارات در رابطه با جزایر سه گانه.
ناشناس۲۷۹۵۷۵۹۱۹:۲۶:۲۴ ۱۴۰۱/۹/۲۰
ما هم استقلال تایوان را به رسمیت می شناسیم،چطوره.چیزی که عوض داره .گله نداره
محمود۲۷۹۵۸۱۶۲۰:۲۳:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰
نویسنده مقاله خودش جواب خودش رو داده . این مردم نیستند که سالها فریاد می زنن همه تخم مرغها رو تو سبد بلوک شرق که همه بجز چین اقتصاد های ضعیف دارن نزارین . خود چین هم اقتصادش کامل وابسته به اروپا و آمریکا هست و در کل تاریخش از هرگونه تنش و ماجراجویی خودشو کنار کشیده . ماها سینه چاک هیچ کشوری نیستیم ولی تا حالا هیچ کشور غربی اسراییل و آمریکا هیچ بیانیه مشترکی برای سه تا جزیره ایرانی در حمایت از امارات نداده . حالا امثال شما بشین منتظر باش تا چین بیاد تو ایران سرمایه گذاری یا قرارداد ببنده . شما هم باید کار چین رو می کردین با همه کشورهای دنیا تعامل داره کسی هم دشمنش نیست با همون تایوان و آمریکا هم تبادلات تجاری داره .
ناشناس۲۷۹۶۴۲۴۱۲:۰۴:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۲۱
رئیس جمهوری چین بعلت اینکه به انرژی منطقه دست پیدا کند وبرای چاپلوسی به حکام مرتج اعراب .بذل وبخشش از خاک ایران را میکند.به نظر رئیس جمهور چین اگر از دست دادن خاک به همسایگان به این آسانی است آن موقع چین باید خیلی از خاک خودرابه همسایگانش بدهد که از اول مال چین نبوده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین