جمعه سیاه یا نشاندن مردم به خاک سیاه؟!

نفیسه سادات موسوی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و خانواده،   4010905097 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
جمعه سیاه یا نشاندن مردم به خاک سیاه؟!

اگر اهل گشت ‌و گذار در فضای مجازی و خرید برخط باشید ( مخصوصا در دوسال اخیر که به واسطه محدودیت‌های کرونایی روز به روز بر تعداد خریدهای غیر حضوری افزوده شده است ) حتما اصطلاح بلک فرایدی را هم شنیده‌اید. 

بلک فرایدی ( black Friday ) که به صورت تحت‌اللفظی آن را جمعه سیاه هم می‌نامند، برساخته‌ی فرهنگ مصرف‌گرای آمریکایی است. گرچه بر خلاف سایر واژه‌های مرکب انگلیسی که با سیاه، ساخته شده‌اند، به هیچ عنوان بار معنایی منفی و تیره‌ای ندارد و حتی ( در جای خود ) باعث شادی دل مردم هم می‌شود! اولین جمعه پس از عید شکرگزاری و به عبارت دقیق‌تر آخرین جمعه ماه نوامبر را در اصطلاح بلک فرایدی می‌نامند و در این روز محصولات و کالاهای مورد نیاز ( و غیر ضروری!) مردم با تخفیف‌های ویژه و حتی بسیار ویژه به آنها عرضه می‌شود. فرآیندی که در ابتدای عمر خود به علت ارزشمند بودن و ارزیدن این تخفیف‌ها باعث تشکیل صف‌های طولانی و هجوم مردم به فروشگاه‌ها و آسیب دیدن برخی در این شلوغی‌ها میشد تا آنجا که فصلی جدید به نام « جان باخته‌های بلک فرایدی » در دفتر درگذشتگان تاریخ بشر اضافه کرد. 

اگر این تخفیف‌ها تنها قرار بود مردم را در ایام منتهی به کریسمس برای خرید مایحتاج‌شان یاری کند، باز هم به خاطر شرایط هجمه‌‌ای غیر متمدنانه قابل دفاع نبود، چه برسد به اینکه ماهیت آن در حال حاضر ماهیتی کاملا مصرف‌گرا شده است. مردم با دیدن میزان تخفیف کالاها که گاه به 70 تا 90 درصد هم می‌رسد، علاوه بر انجام خریدهای ضروری، رو به خریدن کالاهای غیر ضروری صرفا به جهت ارزان شدن آن ها هم می‌آورند تا آنجا که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و برندهای معتبر طبق اعلام خودشان تنها در این یک روز، فروشی نزدیک به دو برابر فروش در یک ماه معمولی خود را تجربه می‌کنند. 

بلک فرایدی یا برابرنهاد فارسی آن حراجمعه، بعد از اینکه از آمریکا به کشورهای دیگر هم سرایت کرد ( علت این سرایت هم ساده است، تقویم میلادی مشترک و نیاز مردم به خرید با قیمت‌های مناسب در آستانه سال نو ) وارد فرهنگ ایرانی هم شد و از حوالی سال 94 و 95 توجه خانواده‌های ایرانی را هم به خود جلب کرد و به سرعت جای خود را در تقویم اقتصادی ایرانی‌ها باز کرد. جهانی شدن و حرکت به سمت فرهنگ‌های مشترک به خودی خود امر نامبارکی نیست اما آنچه باعث می‌شود بلک فرایدی در ایران به چالشی جدی و زنگ خطر فرهنگی تبدیل شود، غیر بومی بودن آن نیست بلکه عدم تناسب آن با هویتی است که برایش تعریف شده است. 

هویت حراجمعه بر مبنای تسهیل قدرت خرید مردم در آستانه سال نو است که همزمان با این است که کارمندان و کارگرها عیدی خود را گرفته اند و کودکان و نوجوانان چشم انتظار نونوار شدن هستند و خانواده‌ها به دنبال خرید موسوم به خرید شب عید هستند. پس منطق این چنین حکم می‌کند که چنین فرصتی در ایران در اسفندماه فراهم شود نه اوایل آذر! شاید عده ای خرده بگیرند که تاریخ های جهانی در تقویم بین المللی را نمی‌توان کشور به کشور تغییر داد. در پاسخ به این ایراد می‌توان بریتانیا را به عنوان مثال مطرح کرد. در بریتانیا بلک فرایدی را به جای آخرین جمعه ماه نوامبر در آخرین جمعه پیش از کریسمس (یعنی یک ماه دیرتر از بلک فرایدی آمریکایی و جهانی) برپا می‌کنند تا هویت و کارکرد آن حفظ شود. 

اما آنچه باعث می شود نسبت به رواج بلک فرایدی در ایران حساس شویم، نه تنها به علت ماهیت غیر واقعی و کاذب تخفیف‌های اعلام شده از سمت برندها و فروشگاه‌های بزرگ است ( که این مساله بارها در سالهای مختلف بررسی و اثبات شده است) بلکه به این علت است که آذرماه در تقویم اقتصادی مردم ایران هیچ جایگاه مشخصی ندارد. نه آغاز فصل سرما است که نیاز به خریدهای زمستانی باشد ( معمولا در اواخر شهریور و اوایل مهر این اتفاق می افتد) و نه نزدیک سال نو است که خریدهای شب عید مردم را پوشش دهد. به همین دلیل ساده و یک خطی بسیاری از خریدهای مردم ایران در حراجمعه خریدهای کاملا غیرضروری و مصرف‌گرایانه است و  خرید بیش از نیاز خود را در انتخاب ها و مقدار خریدها را نشان می‌دهد. 

نکته جالب توجه در این باب هم این است که اغلب کسانی که در این روز وارداتی اقدام به خرید از به اصطلاح حراجی ها می‌کنند، مدت کوتاهی پس از خرید متوجه می‌شوند که در اصل تخفیف خاصی نگرفته‌اند و قیمتها پس از افزایش ناگهانی درست پیش از بلک فرایدی، با فریب تخفیف ویژه به مردم ارائه شده است. درباره این نکته بارها محتواهای مختلفی را با هم به اشتراک می‌گذارند و ابراز تاسف می‌کنند و سال بعد دوباره در این ایام از همین فروشگاه‌ها خرید می‌کنند و این چرخه معیوب که کاملا به ضرر مشتری (مردم) است به حیات خود ادامه می‌دهد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۷۶۹۲۷۱۰:۲۰:۰۰ ۱۴۰۱/۹/۶
نفیسه خانم الان شما از وارداتی بودنش ناراحتی یا از تاریخ برگزاریش یا میزان تخفیفاتش؟متن شما را کامل خواندم اما متوجه نشدم که دلیل این نوشته غیر از 3 نکته ای که عرض کردم،چه بوده!!
ناشناس۲۷۷۶۹۸۱۱۲:۰۸:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۶
شما با دقت نخواندی و گفت آنها آخر سال می خرند و به همین خاطر تخفیف داده می شود حال کاری به پاداش حقوق و.. اخر سال دادن هم ندارم ولی شما هنوز 3 ماه مانده به آخر سال به شما تخفیف داده می شود برای سال نو؟!!!
ناشناس۲۷۷۷۰۰۲۱۲:۳۹:۱۳ ۱۴۰۱/۹/۶
مثل همیشه، حمله بدون مطالعه! در کشور هایی که اقتصادشان به یک منبع پول تو جیبی (مثل نفت یا گاز) متصل نیست، موتور اقتصاد به گردش آن وصل است، یکی کالا یا خدمات تولید می کند، یکی این کالا یا خدمات را می خرد. هرچه بیشتر بخرند، تولید یا تجارت بیشتر می شود، هرچه تولید و تجارت بیشتر شود، دست بیشتر شده پس رقابت ایجاد شده و کیفیت و کمیت بالا می رود و قیمت کاهش می بابد. از طرفی برای تولید و تجارت بیشتر، نیروی کار بیشتر می خواهد و این یعنی شغل بیشتر. بنابراین بله، در اقتصاد کشور های پیشرفته، که صد البته هم رتبه فساد جهانی شان در 25 درصد از پاکترین ها است، هم اکثریت جامعه را طبقه متوسط تشکیل داده و هم سطح رفاه طبقه متوسط بالا است و هم روند رشد اقتصادی شان پایدار تر است لذا ریسک سرمایه گذاری پایین است، اینها هر وقت دچار مشکلی در اقتصاد می شوند، از مردم درخواست می کنند که در مراسمی مانند جمعه سیاه یا کریسمس یا غیره بیشتر خرید کنند، و این در راستای دنیا طلبی نیست خیلی ساده علم اقتصاد است.
ناشناس۲۷۷۶۹۳۱۱۰:۲۵:۱۷ ۱۴۰۱/۹/۶
از کی تا حالا هر نوع فرهنگی جهانی شود خوب هست که در متن آورده شده؟!!!
ناشناس۲۷۷۶۹۴۴۱۱:۱۳:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۶
تشکر از الف بابت این مطالب خوبی که میذاره اتفاقا خیلی چیز خوبیه تعجب کردم که ایشون باهاش مشکل داره تخفیف ها هم خیلی خوبه ابتدای فصل سرما هم هست و میشه خیلی چیزها خرید خرید زمستان را که شهریور انجام نمیدن بزرگوار جسارتا نباید به صرف اینکه یه چیزی غربی هست باهاش مخالفت کرد از دید مثبت نگاه کنید همان دید مثبتی که به قرص و دارو واکسن و عمل جراحی و.. که غربی هستند دارید به اینم داشته باشید میبینید خیلی مزایا دارد ما باید ابتدا یه کار ایجابی کنیم بعد سلبی صحبت کنیم یک دنیا تشکر از الف
ناشناس۲۷۷۶۹۵۹۱۱:۳۱:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۶
این واقعیته که متاسفانه بخشی از مردم ما بسیار غربگرا هستند حتی بیشتر از خود غربیها! دلیلش هم تحمیل سبک زندگی و ضعف بسیار شدید نهادهای فرهنگیه که خود اون هم تا حدی محصول تحمیل سبک زندگیه! مثلا صدا و سیما حتی در سریالهاش نمیتونه بازیگرانی با پوشش معمولی داشته باشه که دهها میلیون ایرانی در خیابانها دارند و باید کاملا موهای بازیگرانش پوشیده باشه!
ناشناس۲۷۷۷۰۰۱۱۲:۳۷:۴۱ ۱۴۰۱/۹/۶
خود اینکه وقتی مریض میشی داروهای ابداعی غرب را مصرف میکنیم هم غرب گرایی است کولر برق اینترنت همه داروها و.. همه غربی است اگر می خواهیم غرب گرا نباشیم باید بریم در یک خونه خشتی در روستایی که به برق وصل نیست زندگی کنیم بدون استفاده از تراکتور
ناشناس۲۷۷۶۹۶۷۱۱:۳۵:۵۷ ۱۴۰۱/۹/۶
اجباری که نیست ناراحتی نرو. هر کی دلش خواست میره هر کسی هم دلش خواست نمیره.
ناشناس۲۷۷۶۹۸۳۱۲:۱۰:۵۸ ۱۴۰۱/۹/۶
خب اجباری که نیستش که حتما کسی که میره چیزی میخره نیاز داره نیاز هم نداشته باشه پول خودش هدر میره ما که نباید اختیاردار مال مردم بشیم یا دایه مهربانتر بشیم من خودم میوه هم خریدم اومدم دیدم نصفش خرابه کاهو خریدم نصفش خراب بوده ولی قبول نمی کنم یه نفر بیاد و اختیار من را سلب کنه و برام تصمیم بگیره که چی بخرم آزادی من برام از هدر رفت پولم مهمتره من خریدی که می کنم سودش مال خودمه ضررش هم مال خودمه از پول خودم خرید کردم بله اگر از پول فرد دیگری باشه اون میتونه وارد عمل بشه علیه من به نظرم به حق انتخاب مردم احترام بذاریم یه بازاریه طرف خودش تعقل میکنه اگر به سودش باشه خرید میکنه به ضررش باشه خرید کنه هم ضررش پای خودشه اگر هم بلک فرایدی ها بی فایده باشن و سودی نداشته باشن به مرور جمع میشن بازار هست که تصمیم میگیره چی باشه چی نباشه
ناشناس۲۷۷۷۰۲۶۱۳:۳۶:۲۴ ۱۴۰۱/۹/۶
به شخصه راهی که کمونیست ها رفتند و جزء به جزء زندگی مردم را کنترل می کردند را قبول ندارم اینکه بخواهیم تا این حد وارد جزئیات خصوصی مردم حتی خرید مردم و.. بشیم به نظرم درست نیست باید اجازه داد اقتصاد خودش شکل بگیره مدام داریم میگیم این نباشه اون نباشه و.. پس چی باشه؟ شما ایده بده شما برو ایده نو بیار پوزه غرب را به خاک بزن ما استقبال می کنیم یه بازار جدید بیار با تخفیف بیشتر که پوزه غرب به خاک مالیده بشه ما هم بیشتر تخفیف بگیریم بخدا ما استقبال می کنیم.
ناشناس۲۷۷۷۰۳۳۱۴:۰۶:۵۱ ۱۴۰۱/۹/۶
راه حل شما چیست؟ جایگزینش که ارزانتر باشه و کیفیت بیشتری داشته باشد چه دارید عزیز
ناشناس۲۷۷۷۰۹۷۱۶:۲۵:۲۱ ۱۴۰۱/۹/۶
احتراما نباید به بلک فرایدی حسادت کنیم یه حرکت یه پدیده بهتر از بلک فرایدی ارائه کنیم بعد انتقاد کنیم جهان سیاه و سفید نیست نباید همه چیز را یا سیاه ببینیم یا سفید هر چیزی خوبی هایی داره بدی هایی داره طبیعیه کسی نخاد خرید نمیکنه وقتی خرید می کنن یعنی نیاز دارن دیگه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

    2. حالا زمان مذاکره است

    3. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

    4. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

    6. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

    7. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

    8. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

    9. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

    10. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

    11. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

    12. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

    13. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

    14. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

    15. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

    16. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

    17. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

    18. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

    19. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

    20. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

    21. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

    22. سخت، اما گذرا...

    23. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

    24. خاری در چشم دشمنان

    25. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

    آخرین عناوین