تبیین چرایی ناآرامی‌های اخیر از زبان جامعه‌شناسان؛ تحلیل اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ از زبان عماد افروغ

گروه سیاسی الف،   4010704050 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر «عماد افروغ» جامعه‌شناس، ضمن تحلیل ریشه‌های ناآرامی‌های اخیر در کشور، مسئولان کشور را به تجدید نظر در برخی روش‌ها و قوانین توصیه و تاکید کرد: به هیچ وجه تجدید نظر در برخی روش‌ها باعث خدشه به نظام نمی‌شود و اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد.

تحلیل اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ از زبان عماد افروغ


جرقه‌ای بر خشم‌های فروخفته

این جامعه‌شناس در تبیین علت بروز ناآرامی‌ها در پی جان باختن مهسا امینی به ایرنا گفت: جامعه ما آبستن انواع ناآرامی، به دلیل انواع مشکلات از تورم و بیکاری تا عدم توزیع عادلانه و برابر مواهب سیاسی اقتصادی و فرهنگی است. بنابراین فوت خانم مهسا امینی تنها یک جرقه بود برای این که خشم‌های فروخفته یک بار دیگر خود را نشان دهد.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته نظیر ۹۶ و ۹۸ موارد زیادی داشته‌ایم که این خشم‌های فروخفته، خود را نشان دادند. در این مورد هم تاسف اینجاست که تذکرات داده شد و نقدهای زیادی به شیوه برخورد گشت ارشاد مطرح شد و بسیاری از جمله خود من چندین بار در این باره هشدار دادیم، اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: طبق پیگیری‌هایی که من کردم، گشت ارشاد با وضع کنونی آن، هیچ توجیه قانونی ندارد. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ اشاره‌ای به این نوع گشت ارشاد نکرده و حتی مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی که در این زمینه مورد اشاره قرار می‌گیرد، مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است. این نحوه برخورد هیچ سنخیتی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد، مواجهه باید خیلی مودبانه و دور از توهین باشد.

به گفته او، اگر کسی با منطق جامعه شناسی و منطق شورش‌ها و خشم‌های شهری آشنا باشد، می‌داند در تمام دنیا وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، جامعه دچار فوران خشم اجتماعی می‌شود. در کشورهای دیگر نظیر آمریکا هم چنین اتفاقاتی سبب شورش اجتماعی می‌شود و تلفات می‌دهد.
افروغ با بیان این که سال‌هاست بسیاری هشدار می‌دهند انعطاف و توجه به فعل و انفعالات واقعی جامعه وجود ندارد، افزود: گاه به نظر می‌رسد قوه‌ای که متوجه شرایط زمان و مکان باشد و  با فهم ارزش‌ها بتواند روش‌ها را تغییر دهد و متوجه شرایط جامعه شود، نیست. من سال‌هاست این موارد را گفته ام، اما متاسفانه هیچ اتفاقی نمی افتد.

این استاد دانشگاه در خصوص مطالبه مردم در این ناآرامی‌ها اظهار کرد: شاید خواسته آشکار معترضان در این مقطع، مساله حجاب و انعطاف بیشتر نظام در این موضوع باشد، اما مطالبه مردم صرفا این نیست. در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است و دنبال بهانه می‌گردد، حتی به نظر من تشییع پرشمار مرحوم پاشایی هم سیاسی بود، نه فرهنگی. افراد احساس کردند اعتراض سیاسی آشکار ممکن است عواقب داشته باشد.

جامعه ما عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد

وی ادامه داد: الان هم مساله صرفا حجاب نیست. مگر می‌شود در جامعه‌ای که یک عقبه ریشه دار شرعی و عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد، به این شیوه روسری را در آتش بیندازند؟! این یک حرکت واکنشی است. آن جوان دنبال فرصتی بوده تا اعتراض کند و حالا با فوت مهسا امینی فرصت یافته است. تنها یکی از موارد، اعتراض به گشت ارشاد است که به نظر من به حق است. چیزی راه انداخته‌ایم که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی، عقلی و حتی قانونی ندارد. روش آن هم می‌تواند اصلاح شود. خب به جای این که افراد را سوار ون کنید و به جایی ببرید، همان جا تذکر بدهید یا در همان ماشین آموزش دهید تا بروند. این شیوه‌ها که مردی زن نامحرم را در ماشین بیندازد، غیر انسانی و غیرشرعی است.

این جامعه شناس گفت: ای کاش نظام بموقع درباره این حادثه واکنش نشان می‌داد و عذرخواهی می‌کرد. من به محض فوت خانم امینی مصاحبه‌ای کردم و گفتم نظام عذرخواهی کند، اما کسی عذرخواهی نکرد. احاله دادند به کمیته‌هایی که تحقیق شود و معلوم نیست کی نتیجه می‌دهد. بالاخره این حادثه قطع نظر از این که آن خانم سابقه بیماری داشته باشد، در گشت ارشاد انجام شده و حتی اگر او را نزده باشند، فشار روحی رخ داده و منجر به سکته شده است. این موارد در دنیا جا افتاده که هر کس اعمال قدرت می‌کند، مسئولیت دارد. برخی منطق جامعه شناسی و مسائل علوم انسانی را درک نمی کنند و خیلی بسته عمل می‌کنند، این همه عالمان انسانی ما حرف می‌زنند، به چه نتیجه‌ای می‌انجامد؟

افروغ در پاسخ به این سوال که «چرا این اعتراض در بسیاری موارد به درگیری و اغتشاش کشیده شد؟» گفت: رابطه متقابلی بین شیوه حکمرانی و نحوه اعتراض هست. از آن شیوه حکمرانی، این نحوه اعتراض هم در می‌آید. ممکن است بگوییم چرا به جای اعتراض مسالمت آمیز، آتش می‌زنند، چرا خواسته‌ها را آرام تر مطرح نمی کنند؟ مگر شما به خواسته‌های آرام آنها جواب داده‌اید که چنین انتظاری دارید؟

چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟

وی با طرح این سوال که «چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟» افزود: اصلا اینها را یک شهروند با حقوق شناخته شده در قانون اساسی بار آورده‌ایم؟ ارزش‌های گذشته را به صورت طبیعی به نسل جوان منتقل نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم اعتراض مسالمت آمیز باشد، باید شیوه حکمرانی را عوض کرد، نه این که قواعد آن عوض شود، روش‌های تنگ نظرانه باید اصلاح شود. روشن است که ممکن است ناآرامی از سوی بیگانگان هم تحریک شود. اما نباید کاری کرد که زمینه تحریک افزایش یابد. اگر شهروندی هویت ایرانی و ملی خود را بشناسد، گوشش بدهکار تحریکات بیگانه نیست.

هشدار: شورش کور می‌تواند به جنگهای فرقه‌ای بپیوندد

این جامعه شناس در تبیین طیف سنی، اجتماعی، طبقاتی شرکت‌کنندگان در این ناآرامی‌ها گفت: باید بعد از آرام شدن فضا، پیمایش و مطالعه میدانی درباره سن و جنس و طبقه و محله معترضان انجام شود تا دقیق معلوم شود، اما فعلا می‌توان گفت قاطبه معترضان نوجوان و جوان هستند و احساس می‌کنم نوعی انقطاع نسلی هم برای آنها اتفاق افتاده است و ارتباط و اتصال کافی با نسل گذشته ندارند. دلیل آن هم نحوه تربیت و آموزش و پرورش ماست که سبب شده این نسل احساس رهاشدگی کنند. من نگران این هستم که اگر این شورش‌ها رهبری نداشته باشد، تبعات بدی دارد. اگر رهبری داشت، بیانیه‌ای می‌داد و درخواست‌ها و ایدئولوژی آن مشخص بود. اما این یک شورش کور و بدون رهبر است و این خطر را دارد که می‌تواند به جنگ‌های فرقه‌ای درونی بپیوندد. حتی اگر بتوان اینها را آرام کرد، شاید در مسایل دیگر سر باز کند.

وی درباره پیامدهای حرکت‌های خیابانی گفت: در تمام دنیا وقتی اتفاق ناگواری (اعم از قابل پیش بینی یا ناگهانی) رخ می‌دهد، اولین واکنش مردم، واکنش خیابانی است و این ربطی به ایران هم ندارد و مردم خشم خود را در تظاهرات خیابانی نشان می‌دهند. این مردم باید آن قدر آموزش دیده باشند و تربیت مدنی شده باشند که تخریب اموال عمومی نکنند. تنها شعار بدهند. پلیس هم باید آموزش لازم را درباره شیوه برخورد با اینها دیده باشد و بداند برخی رفتارهای غیرعادی، در این شرایط طبیعی است. رفتارها در شورش اجتماعی با حالت عادی متفاوت است. ممکن است کسی در آشوب خیابانی شرکت کند، اما نفهمد چرا شرکت کرده، به خاطر این که این رفتار ناشی از شور و عاطفه است، نه معرفت. این باید درک شود و ما نیازمند پلیس ویژه آموزش دیده برای این شرایط هستیم.

رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل می‌شود

این جامعه شناس افزود: البته وقتی کسی شیشه بشکند و ساختمان خراب کند، قوه قهریه نظام هم می‌خواهد آن را کنترل کند و این طبیعی است، اما باید به عقب برگشت و مساله را دید و حتی در این شرایط حاد هم پیشنهاد من این است که نیروهای امنیتی سعی کنند بیشتر مدارا کنند. زیرا رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل آن می‌شود. کتابی را درباره شورش‌های خیابانی در آمریکا می‌خواندم که طبق آن، هر جا پلیس تندتر برخورد کرده، شورش‌ها تندتر شده است.همین ضابطان گشت ارشاد هم باید آموزش ببینند. پلیس به جای برخورد فرهنگی، برای برخوردهای قهری آموزش دیده است.

افروغ در ارزیابی عملکرد مسئولان کشور در قبال مسائل اخیر، گفت: نظام باید برخورد به موقع و دست کم عذرخواهی می‌کرد، اما همه چیز را موکول به پاسخ فلان کمیته و کمیسیون و دستور مقامات کردند. این می‌شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب. باید می‌فهمیدید قطع نظر از هر پاسخی که از کمیته‌ها بیرون بیاید، شما مقصرید. چون اگر به این خانم ایست نمی دادند و او را سوار ون نمی کردند، این اتفاق رخ نمی داد. حداقل قضیه این است که همان ایست دادن سبب شوک روحی و روانی شده است. مسوول این شوک روحی کیست؟ بابت همین عذرخواهی می‌کردید. اما مساله به این روشنی را نمی دانند، چون آسیب شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی را نمی دانند. حتی اگر سابقه جراحی داشته، چرا در شرایط دیگر این اتفاق نیفتاده است؟ در فیلم پخش شده هم معلوم است برخورد فرد تذکردهنده خوب نیست. مسئولیت این حادثه براساس رابطه قدرت- مسئولیت برعهده حاکمیت است و اگر به موقع عذرخواهی می‌کرد، این اتفاق نمی افتاد. اما چه باید کرد؟ در کوتاه مدت باید حتما درباره گشت ارشاد تجدید نظر شود و نگران این هم نباشند که این کار لطمه به عزت و اقتدار حکومت می‌زند.

توصیه بعدی این استاد دانشگاه، پرداختن به مسایل اشتغال، بیکاری، شکاف طبقاتی بود تا آشفتگی و سردرگمی جوانان درباره آینده باید حل عملی شود. به گفته او، باید نخبگانی عاری از دسته بندی‌های سیاسی راست و چپ راه حل بدهند و به راه حل‌ها عمل کنند، نه این که تنها نمایشی اجرا کنند و کار خود را اصلاح نکنند.

باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود

وی تاکید کرد: حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این وقتی می‌شود که صاحبان قدرت اعتبار قدرت داشته باشند، یعنی پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند. اینها راه حل‌های اصولی است که اتفاقا انطباق با انقلاب اسلامی هم دارد. اما رفتارها و سیاست‌هایی در جمهوری اسلامی می‌بینیم که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد.

افروغ در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر این که «تجدید نظر در برخی روش‌ها به هیچ وجه سبب خدشه به نظام نمی شود»، توضیح داد: اخلاق کشف و قانون وضع می‌شود، قانون براساس شرایط و منافع وضع می‌شود. باید بررسی کرد که شرایط مثل گذشته است و منافع یک قانون همچنان پابرجاست؟ جای تردید دارد. چرا امام(ره) از نقش زمان و مکان می‌گفت و اینکه ممکن است حکم چیزی در شرایط زمانی و مکانی دیگر تغییر کند؟ اینکه ائمه ما ویژگی مسلمان را عالم بودن به زمان خود دانسته‌اند، یعنی چه؟ تغییر یک قانون چه خدشه‌ای وارد می‌کند؟ مگر یک قانون، وحی منزل است؟ قانون فرع بر عدل است و عدل، فرع بر حق. اگر قانونی نافی عدالت و حق شهروندی بود، باید تغییرش دهیم. اگر جامعه‌ای بخواهد بگوید من عادلم، حتما باید در برخی قوانین خود در هر سطحی تجدید نظر کند.

وی در پایان گفت: اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد که متوجه شرایط سیال و متغیر زمان و مکان هست. نظامی که قفل کند و روی خوشی به تغییر نشان ندهد، دیر یا زود در سراشیب قرار می‌گیرد. از این رو معتقدم حداقل قضیه این است که حتما در گشت ارشاد تجدید نظر صورت گیرد. امیدوارم این تجدید نظر انجام شود، نگرانم وقتی آبها از آسیاب بیفتد، این کار هم نشود.

 دفتر پژوهش ایرنا برای واکاوی دلایل ناآرامی‌های اخیر و بررسی شیوه‌های حل آن مصاحبه‌هایی با نخبگان و اندیشمندان با رویکردهای مختلف را در برنامه دارد که به تدریج منتشر می‌شود.






دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۷۲۵۷۴۱۲:۱۶:۵۹ ۱۴۰۱/۷/۴
وقتی افرادی که اوباش هستند درست مجازات نمی شوند برمی گردن به جامعه این رفتارها را رقم می زنند چه به نیابت از دشمن چه با جو گیری که افراد دشمن راه می اندازند و اینها را همراه خود می کنند
ناشناس۲۶۷۲۵۷۷۱۲:۱۸:۲۳ ۱۴۰۱/۷/۴
اول باید دوقطبی سازان کاذب که علیه قانون چند وقتی است راه انداختند محاکمه شوند
ناشناس۲۶۷۲۶۰۸۱۲:۲۸:۵۴ ۱۴۰۱/۷/۴
من حاضرم ی بار دیگه کنکور بدم و برم سر کلاس این اقا درس یاد بگیرم . که تک تک کلماتش درست بود
ناشناس۲۶۷۲۶۶۳۱۲:۵۰:۴۷ ۱۴۰۱/۷/۴
کاملا درسته اما افرادی بی بصیرت و بعضا نفوذی هستند که اجازه دیده شدن حقیقت و تصمیم گیری درست را به راس هرم قدرت نمی دهند
امیر حسین سلطان/تهران۲۶۷۲۶۸۵۱۲:۵۶:۴۷ ۱۴۰۱/۷/۴
«قانون فرع بر عدل است و عدل، فرع بر حق.» چه زیبا و منطقی است. این سخنان منطقی و همه جانبه نگر این استاد جامعه شناس محترم را باید با آب طلا نوشت و بدان عمل کرد. ضمنا جناب دکتر افروغ؛ حالا عذرخواهی نظام پیشکش اما عذرخواهی فرماندهی و مجموعه انتظامی قابل حصول و انجام بود که متاسفانه چنین نکردند! والله اعلم.
ناشناس۲۶۷۲۷۰۲۱۳:۰۳:۳۹ ۱۴۰۱/۷/۴
درود بر شعور و وجدان بیدار آقای افروغ.
ناشناس۲۶۷۲۷۰۵۱۳:۰۳:۴۶ ۱۴۰۱/۷/۴
تحلیل منصفانه .
ناشناس۲۶۷۲۷۲۱۱۳:۱۰:۵۵ ۱۴۰۱/۷/۴
من با این قسمت تحلیل دکتر افروغ مخالفم که میگه باید نظام عذر خواهی میکرد . چرا ؟ چون هنوز هیچ چیزی اثبات نشده اینگونه آشوب به پا میکنند وای به اینکه عذر خواهی هم کنند آنهم برای کار نکرده
تهرانی۲۶۷۲۷۷۴۱۳:۲۸:۱۹ ۱۴۰۱/۷/۴
ایشان درست میگویند ولی ظاهرا در تصمیمگیریها به نظرات کارشناسی توجه نمیشود.
سید مجید۲۶۷۲۸۹۸۱۴:۰۴:۱۳ ۱۴۰۱/۷/۴
بسیار تحلیل درستی بود
کرمی۲۶۷۲۹۱۷۱۴:۰۹:۲۸ ۱۴۰۱/۷/۴
تحلیل علمی و عالی بود.سپاس
ناشناس۲۶۷۲۹۲۶۱۴:۱۲:۰۶ ۱۴۰۱/۷/۴
به نظر اینجانب حرف های دکتر افروغ 90 درصد درست است
ناشناس۲۶۷۲۹۵۳۱۴:۱۷:۵۸ ۱۴۰۱/۷/۴
تفاوت دیدگاه افراد متعهدی مثل افروغ و ضرغامی با افراد متحجر به خوبی در همین اظهار نظرها مشخص است. کاش از ابتدا مناصب مهم در اختیار افرادی با سواد و متعهد قرار می گرفت تا سرمایه اجتماعی کشور این طور تخریب نمی شد.
ناشناس۲۶۷۲۹۸۷۱۴:۲۶:۲۱ ۱۴۰۱/۷/۴
دقیقا مساله اعتراض به تبعیض و بی عدالتی و فقر و گرانی و بیکاری و رانت و فساد است بقیه بهانه هستش این اعتراضات نتیجه سالها عدم پاسخگویی هست اما دریغ از گوش شنوا
محسن۲۶۷۳۰۱۰۱۴:۳۴:۱۹ ۱۴۰۱/۷/۴
درود به شرفت حرف حق رو زدی
ناشناس۲۶۷۳۰۳۰۱۴:۴۰:۴۳ ۱۴۰۱/۷/۴
فرمايشات ايشون كاملا صحيح و بر اساس اصول علمي است اما براي طرزتفكر و ايدِولوژي حاكمان كشورمان جواب نميدهد.فقط خدا بهمون رحم كنه .
ناشناس۲۶۷۳۱۰۳۱۵:۰۶:۴۰ ۱۴۰۱/۷/۴
آقای افروغ می فرمایید جامعه ما عقبه تاریخی در مورد حجاب داره. درست هم می فرمایید. حجاب، البته نه اون حجاب رسمی که امروز توسط حکومت تبلیغ میشه، جز جدایی ناپذیر فرهنگ ما و ارزش های ما ایرانی ها بوده و هست. اما شما یک نمونه، فقط یک نمونه، به جز دوران رضاخانی، در تاریخ ایران نشون بدین که حکومت در این مسئله دخالت کرده باشه. همیشه این خود مردم بودن که از فرهنگ و ارزش هاشون پاسداری کردن و لاغیر‌. راه انداختن گشت ارشاد نه تنها از اصل درست نبوده بلکه به ضد خودش هم تبدیل شده!!
رهی۲۶۷۳۱۱۹۱۵:۱۶:۲۰ ۱۴۰۱/۷/۴
قانونی که پشتوانه اکثریت مردم نداشته باشد مشروعیت ندارد .
ناشناس۲۶۷۳۱۳۴۱۵:۲۰:۴۲ ۱۴۰۱/۷/۴
لطفاً این قبیل گفتمانهای را ادامه و ترویج دهید
سینا۲۶۷۳۱۷۳۱۵:۳۸:۲۸ ۱۴۰۱/۷/۴
ممنون از مطلب خوبی که منتشر کردید
ناشناس۲۶۷۳۱۹۰۱۵:۴۷:۲۷ ۱۴۰۱/۷/۴
جناب آقای افروغ سخنان شما متین، اما گوش شنوایی برای سخنان شما در هسته حاکمیت وجود ندارد. احتمالا اگر کاندید نمایندگی مجلس یا حتی شورای شهر شوید با استناد به همین نوشتار شما ردصلاحیت خواهید شد. من الله توفیق
ناشناس۲۶۷۳۲۳۱۱۶:۰۲:۳۴ ۱۴۰۱/۷/۴
مسیولین اگر به این سخن که از محبت خارها گل میشود دقت کنند همه چیز درست میشود .....
ناشناس۲۶۷۳۲۴۸۱۶:۱۰:۴۷ ۱۴۰۱/۷/۴
ایشون یه زمانی نماینده مجلس بودند. نوع صحبت کردن ایشون رو بزارید کنار نماینده هایی که این چند روز حرف زدند. چی باید گفت؟! اصلا جای تعجبی میمونه که چرا وضع ما داره بد و بدتر میشه؟
ناشناس۲۶۷۳۲۵۹۱۶:۱۶:۱۷ ۱۴۰۱/۷/۴
چرا حرفشو صریح نمیگه، همش با کنایه حرف میزنه و راهکار نمیده
ناشناس۲۶۷۳۲۷۹۱۶:۲۵:۱۲ ۱۴۰۱/۷/۴
آقای دکتر افروغ شما گفتید مرگ خانم امینی جرقه ای بود برای آشکار شدن خشم مردم و ...یا آتش زدن روسری و... آیا آشوبگران مردم معمولی هستند؟ شواهد نشان می دهد اینطور نیست! مردم عادی با وجود گرانیها وارد آشوب نشدند و خشم خود را بوسیله نابودی بیت المال و حمله به مقدسات و پلیس نشان ندادند. آشوبگران یا مزدورند یا افراد نادان و فریب خورده. بنابراین هرچند که اصلاحات صحیح به نفع نظام است ولی ریشه ماجرا چیز دیگری است. حجاب و گشت ارشاد...بهانه است. هدف و رمز فتنه، نابودی نظام است.
ناشناس۲۶۷۳۲۸۵۱۶:۲۶:۵۱ ۱۴۰۱/۷/۴
درود بر آقای دکتر افروز. تحلیل بسیار بجا و منطقی است. ما باید تحولات جامعه را به موقع رصد و پیش یابی و آینده نگاری کنیم . این حوادث با توجه شرایط جامعه قابل پیش بینی بود.مشارکت ضعیف در انتخابات ریاست جمهوری، نارضایتی معلمان، بازنشستگان و ...سیگنال های این حوادث بودند. تورم در جامعه بنابه آمار خود دولت ۵۰ در صد است، ا ما حقوق کارمندان ۱۰ درصد افزایش می یابد این یعنی بی تدبیری و بستر سازی برای ناآرامی ، با نظر رئیس جمهور محترم که فرمودند پدید آورندگان وضع موجود نباید در دولت باشد، با همین نظر ایشان هزاران مدیر توانا برکنار و به حاشیه رانده شدند، یک مدیر استانی و شهرستانی که شرح وظایف مشخصی داشته و در تمام دولت ها این شرح وظایف تغییر نمی کند،چگونه پدید آورنده این وضع موجود است، آیا سیاستگزاری بوده آیا تصمیم گیر بوده ، چه نقشی در تورم و... داشته که اینک با کوله باری از تجربه باید کنار گذاشته شود و افراد بی تجربه و ناتوان جایگزین او شود ، نظام اجرایی کشور با این انتصابات قفل کرده و تمامی کارکنان بی انگیز و بی تفاوت شده اند، خسارات این تصمیمات بی منطقی را کی باید جوابگو باشد آیا چنین رفتارها دولت زمینه ساز نارضایتی و بستر ساز این آشوب ها نمی تواند باشد؟.چرا نمی خواهید با واقعیت های موجود تصمیم بگیریم و همه چیز را با تنگ نطری های سیاسی و باندی دنبال می کنیم.صنف معلمان اعتراض آرام و منطقی داشته کسی به نظر آنان توجه کرد چقدر معلمان در زمینه رتبه بندی تحقیر شدند معلم دیگر چگونه دلبستگی به نطام داشته باشد ، بازنشستگان و کارمندان با چه توجیهی از نظام حمایت کنند. پس مسئولین پدید آورندگان این وضع کشور هستند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
yektanetتریبون

آخرین عناوین