شکستِ فاحش طرح "ناتوی خاورمیانه" علیه ایران

گروه سیاسی الف،   4010508097 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اسرائیل و آمریکا خیلی زود خواهند فهمید که آن دسته از دولت های عربی که به سمت تقویت پیوندهای خود با اسرائیل حرکت کرده اند، لزوما این اقدام خود را به معنای تقابل با ایران در نظر نگرفته‌اند و اساسا کشورهای عربی که اسرائیل با آن ها طرف است، بر اساس عملگرایی در عرصه سیاست خارجی خود عمل می‌کنند(حتی اگر بنیانِ کار آن ها اشتباه باشد).

 شکستِ فاحش طرح "ناتوی خاورمیانه" علیه ایران

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، ضمن اشاره به سفر اخیر منطقه ای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و رایزنی های گسترده وی با رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه، به این نکته اشاره کرده که بر خلاف تصورات رئیس جمهور آمریکا و مقام های اسرائیلی، ایده آن ها مبنی بر ایجاد یک ائتلاف عربی-اسرائیلی و یا ایجاد ناتوی خاورمیانه علیه ایران، در همان ابتدای کار با شکستی فاحش رو به رو شد و کشورهای عربی منطقه، به دلایل خاص خود، حمایتی را از این ابتکار انجام ندادند. 

میدل ایست ماینتور در گزارش خود به این نکته اشاره می کند که رهبران آمریکا و رژیم اسرائیل اساسا در درک این نکته راهبردی که اقدام برخی دولت های عربی منطقه جهت عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل، لزوما به معنای همراهی آن ها با طرح و نقشه های ضدایرانی نیست، دچار خطا شده اند. مساله ای که موجب شده ایده تشکیل ناتوی خاورمیانه، از همان ابتدا مُرده زاده شود. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«همزمان با چرخش دولت های عربی نظیرِ امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش به سمت رژیم اسرائیل و عادی سازی روابط با آن که در حقیقت، دشمن قدیمی کشورهای عربی محسوب می شود، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از آغاز شدنِ عصری جدید در چهارچوب روابط اسرائیل با کشورهای عربی سخن می گفتند. در این راستا شاهد افزایش سطح تجارت میان کشورهای مذکور با رژیم اسرائیل و البته بهره برداریهای احتمالی آن ها از برخی امکانات فناوری و جاسوس افزارهای اسرائیلی هستیم. 

با این همه اینطور به نظر می رسد که همه چیز آن طور که اسرائیل مایل بوده، به پیش نرفته است. چند هفته قبل از سفر اخیرِ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه، وزیر جنگ اسرائیل از تشکیل یک اتحاد امنیتی میان اسرائیل و کشورهای عرب منطقه با عنوان ناتوی خاورمیانه خبر داد که هدف اصلی آن مقابله با تهدیدات ادعایی ایران و نفوذ گسترده این کشور در منطقه عنوان شده است. 

با این همه، بر خلاف امیدهای رژیم اسرائیل جهت تشکیل یک محور متحد عربی-اسرائیلی علیه ایران، شکاف‌های  قابل توجهی در چهارچوب این طرح نمایان شده است و به رهبران اسرائیلی و آمریکایی این نکته گوشزد شده که اساسا پیشبرد یکچنین طرح هایی به آن راحتی که آن ها فکر می کنند هم نیست. 

در ماه جاری، شماری از دولت های عربی بیانیه هایی را صادر و تحرکاتی را انجام دادند که هدف اصلی آن ها ارسالِ این سیگنال بود که آن ها به طور تمام و کمال و مستقیم، مخالف با ایران نیستند. در این چهارچوب، دولت اردن این گزاره که ایران یک تهدید جدی امنیتی علیه آن است را رد کرد و مشاور رئیس امارات متحده عربی "انور قرقاش" نیز اعلام کرد که دولت امارات سفیر خود را به تهران خواهد فرستاد و اساسا این کشور مخالف با ایجاد یک محور ضدایرانی در منطقه است. تمامی این موضع گیری هایِ مقام ها و مسوولان اردنی و اماراتی، در نقطه مقابلهِ نگرانی های آن ها در مورد تحرکات منطقه ای و برنامه هسته ای پیشرفته ایران اتخاذ شده است. 

عمان نیز از روابط حسنه خود با ایران حراست کرده و حتی به دنبال توسعه روابط با تهران است. در عین حال، مقام های ایرانی و مصری هم گفتگوهای محرمانه ای را در مسقط پایتخت عمان در ماه گذشته برگزار کرده اند. حتی عربستان سعودی نیز که رقیب و مخالف قدیمی ایران در منطقه است، به گفتگوهای تنش زدایی خود با ایران با میانجی گری دولت عراق ادامه می دهد. در این میان، دیگر بازیگران منطقه ای نظیر سوریه، عراق، و لبنان نیز هیچگونه قصد و نیتی را جهت همراهی با رویه های ضدایرانی ندارند. 

شکی نیست که اغلب جهانِ عرب بویژه در مورد پیشرفت های اتمی قابل ملاحظه ایران، نگرانی های جدی دارند با این حال، هر کدام از کشورهای منطقه، ایران و رهبری این کشور را بر اساس چشم اندازها و اهداف خاص خود در حوزه سیاست خارجی می بینند و تحلیل می کنند. در این راستا، در حالی که برخی تهران را با احتیاط و به چشم دشمن می بینند، عده ای ایران را به مثابه یک فرصت ارزیابی می کنند و عده دیگری نیز دیدگاهی توام با بی‌طرفی نسبت به آن دارند. 

برای اسرائیل و آمریکا این تصور که همگی دولت های منطقه به نحوی بی چون و چرا این آمادگی را دارند تا به یک اتحاد و ائتلاف امنیتی علیه ایران بپیوندند، از همان ابتدا نوعی قضاوت و برداشت غلط بود. از چشم انداز جهانِ عرب، به احتمال زیادی می توان نگاهِ این مجموعه به ایران را در قالب سخنرانی اخیر "محمد بن سلمان" در جریان کنفرانس جده(با حضور رئیس جمهور آمریکا) مشاهده کرد. وی ایران را یک کشور همسایه خواند که کشورهای عربی با آن پیوندهای فرهنگی و مذهبی قابل توجهی دارند و اساسا این دو می توانند همکاری های زیادی را با یکدیگر داشته باشند. در این راستا، بن سلمان از ایران در خواست کرده که در مسائل منطقه ای به اصولی نظیر عدم مداخله در امور دیگر کشورها، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عمل کردنِ کامل به تعهداتش در حوزه برنامه اتمی خود پایبند باشد. 

واقعیت این است که کشورهای عربِ منطقه شدیدا نسبت به ایده ناتوی خاورمیانه یا ایجاد یک اتحاد نظامی عربی-اسرائیلی، بدبینی های جدی را دارند. دلیل اصلی آن ها نیز این است که حرکت به سمت یکچنین تحرکی، اساسا در شرایط فعلی هیچ ضرورتی ندارد و تنها می تواند برای آن ها هزینه زا باشد. در عین حال، عملیاتی سازی این ایده در شرایط کنونی، از ظرفیت های اجرایی چندان زیادی برخوردار نیست و کشورهای عربی و بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ضرورتی نمی بینند که وارد یک بازی امنیتی علیه ایران شوند زیرا اساسا آن ها با هیچگونه تهدیدِ بنیادینی از سوی ایران، علی رغم تمامی تنش های منطقه ای، رو به رو نیستند.  

در این راستا اخیرا شاهد بودیم که یک روزنامه نگار مصری در روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در ماه جاری می‌نویسد که "ایده تشکیل ناتوی خاورمیانه(یا اتحاد عربی-اسرائیلی علیه ایران) در ابتدا توسط رژیم اسرائیل اعلام شد و از سوی آمریکا حمایت شده و اساسا در چهارچوب دستورکارهای این نظام سیاسی قرار دارد و ضرورتا بازتاب‌دهنده منافع کشورهای عربی نیست. این ایده، در تمامی مراحل خود، شبیه به گیاهی است که آن را از یکجا کنده اند و قصد دارند در جایی دیگر بکارند. بدون تردید در این شرایط، به احتمال زیاد این گیاه خشک می‌شود و خواهد مُرد". 

این روزنامه نگار مصری در ادامه می نویسد: "کشورهایی که مخالفت خود را با ایده ناتوی عربی اعلام کرده اند، این اقدام خود را به دلیل تمایلاتشان جهت ابراز حمایت از ایران انجام نداده اند. آن ها این اقدامرا انجام داده اند زیرا به این باور رسیده اند که مسائل مرتبط با ایران تنها از طریق گفتگو قابل حل است و در این رابطه نباید به جنگ و تنش زایی متوسل شد. از این رو، آن ها با رد کردنِ اشکار این ایده(تشکیل ناتوی خاورمیانه)، عملا به تهران این سیگنال را رسانده اند که دنبال برقراری روابطی منطقی و به دور از تنش با آن هستند و متعاقبا از ایران نیز انتظار دارند تا این رویکرد را با رویِ باز پذیرا باشد. از این رو می توان گفت که پیشنهاد تشکیل ناتوی خاورمیانه و یا اتحادی عربی-اسرائیلی علیه ایران، از همان بدو تولد، مرده زاده شده بود". 

در عین حال این احتمال نیز وجود دارد که دولت های عربی(هم آن هایی که اسرائیل را به رسمیت شناخته اند و هم آن هایی که احتمال می رود در آستانه انجام چنین اقدامی باشند)، هنوز به طور کامل نَه به اسرائیل و نَه به آمریکا در صورت وقوع هرگونه تنش و مناقشه ای میان خود با ایران اعتماد ندارند و مطمئن نیستند که واشینگتن بتواند اقدامات قاطعی را در صورت وقوع سناریوی مذکور در حمایت از آن ها انجام دهد. 

مهم تر از همه اینکه باید توجه داشت که حتی اگر نیروی موسوم به ناتوی خاورمیانه جهت تقابل با ایران ایجاد شود، اساسا اتحادی ایجاد شده که اعضای آن هیچگونه اشتراکی را در دیدگاه ها و نقطه نظرات خود ندارند. مساله‌ای که عملا این اتحاد را به اتحادی نامتقارن تبدیل می کند. شاید فرق این نیرو با خودِ سازمان ناتو هم در همین مساله باشد. اکنون اعضای سازمان ناتو در کنار یکدیگر روسیه را به مثابه یک دشمن مشترک می پندارند یا حداقل آن را بازیگری تنش زا و رقیبی خطرناک می دانند. این در حالی است که تمامی دولت های عربی علیه ایران متحد نیستند و در این رابطه اتفاق نظری وجود ندارد. جدای از این ها باید توجه داشت که ماهیت معادلات سیاسی در منطقه خاورمیانه به شدت پیچیده است اما این پیچیدگی با شدت کنونی در قالب معادلات قاره اروپا و در چهارچوبی سازمانی نظیر ناتو و اعضای اروپایی آن حاکم نیست.  

اسرائیل و آمریکا خیلی زود خواهند فهمید که آن دسته از دولت های عربی که به سمت تقویت پیوندهای خود با اسرائیل حرکت کرده اند، لزوما این اقدام خود را به معنای تقابل با ایران در نظر نگرفته اند و اساسا کشورهای عربی که اسرائیل با آن ها طرف است، بر پایه "عملگرایی" عمل می کنند(حتی اگر بنیان کار آن ها اشتباه باشد). همان رویکردی که در وهله نخست برخی از آن ها را به سمت نزدیکی با اسرائیل سوق داده است.»

*لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20220729-in-their-hope-for-a-middle-eastern-nato-against-iran-israel-and-the-us-may-end-up-heartbroken/

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۰۵۱۴۵۰۶:۰۰:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۱۰
انگار نه انگار که ترکیه دارای دومین ارتش بزرگ عضو ناتو همسایه ما است! آیا ترکیه تا به حال ما را تهدید نظامی کرده است؟
ناشناس۲۶۰۵۲۷۱۰۹:۴۴:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۱۰
بله که هست ولی زورش نمی رسد و فعلا در کشورهای ضعیف دسیسه می کند و غیر مستقیم علیه ایران
ناشناس۲۶۰۵۲۹۶۰۹:۵۵:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۱۰
ناتو بهانه است!
ناشناس۲۶۰۵۵۹۴۱۲:۵۸:۲۳ ۱۴۰۱/۵/۱۰
آمریکاش جرات نداره چه برسه ترکیه
ناشناس۲۶۰۵۱۴۶۰۶:۰۳:۰۱ ۱۴۰۱/۵/۱۰
همین که با سفر بایدن به منطقه، عربستان اجازه عبور هواپیماهای اسراییل از فضای کشورش را صادر کرد، یعنی اینکه اسراییل و اعراب به سوی وحدت یک گام دیگر نزدیکتر شدند.
ناشناس۲۶۰۵۴۰۸۱۱:۰۷:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۱۰
اگر بخاطر یه کار به این کوچیکی لازمه رئیس‌جمهور آمریکا شخصا به منطقه سفر کنه، یعنی اوضاع خیلی پیچیده هست و اسرائیل شرایط سختی داره!!
ناشناس۲۶۰۵۵۹۳۱۲:۵۷:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۱۰
خب چیکار کنیم؟ منظورت این نیست که بریم گاو شیرده یانکی ها و اسرائیل بشیم؟
ناشناس۲۶۰۵۱۵۹۰۶:۴۳:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۱۰
بایدن در پی فشار بر تهران با تحریم صادرات نفت ایران است.
ناشناس۲۶۰۵۴۱۹۱۱:۱۴:۴۲ ۱۴۰۱/۵/۱۰
ترامپ نتوست، بایدن که احتمالا وسط کار خوابش ببره، یا یه جایی پاش گیر کنه بخوره زمین، شاید هم می‌خواد با کمک اون آدمهای خیالی که هر از گاهی جلوی دوربین باهاشون دست میده این کار رو بکنه!!!
ناشناس۲۶۰۵۵۹۱۱۲:۵۶:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۱۰
خخخخ روغن ریخته رو نظر امازاده کرده
ناشناس۲۶۰۵۱۶۶۰۶:۵۷:۴۰ ۱۴۰۱/۵/۱۰
درآمد نفتی عربستان تنها در ماه تیر معادل ۳۱ میلیارد دلار اعلام شد.
ناشناس۲۶۰۵۴۱۲۱۱:۰۹:۳۰ ۱۴۰۱/۵/۱۰
این پولها کجا خرج میشه!؟ پس چرا اینهمه فقیر توی عربستان هست!؟
ناشناس۲۶۰۵۵۷۷۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۱/۵/۱۰
در سال 2020 درمیان 142 کشور دنیا، عربستان سعودی از لحاظ شاخص رفاه در رتبه 70 قرار داشته است. در همین سال رتبه ایران از نظر سطح رفاه شهروندانش 120 بوده است!
ناشناس۲۶۰۵۶۶۷۱۳:۴۰:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۱۰
خجالت نکشیدی نوشتی . رتبه ی هفتاد . این که آخر آبروریزیه
ناشناس۲۶۰۵۱۶۷۰۷:۰۰:۰۵ ۱۴۰۱/۵/۱۰
سردار رحیم صفوی: سپاه پاسداران باید راهبرد و تهدید دشمن را بفهمد و سپاه و نیروهای مسلح بایستی خود را برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن آماده کنند.
ناشناس۲۶۰۵۲۳۸۰۹:۱۳:۰۱ ۱۴۰۱/۵/۱۰
سردار سلامی، فرمانده سپاه: هر گاه که ما مَد می‌کنیم، دشمن به حالت جزر عقب نشینی می‌کند.
ناشناس۲۶۰۵۲۳۹۰۹:۱۴:۰۳ ۱۴۰۱/۵/۱۰
حجت الاسلام رئیسی: هجمه معاندان در روزهای اخیر به دلیل حضور میدانی خدمتگزاران مردم است.
ناشناس۲۶۰۵۲۴۳۰۹:۱۶:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۱۰
سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله: احتمال جنگ با اسرائیل ۵۰-۵۰ است.
ناشناس۲۶۰۵۵۸۹۱۲:۵۵:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۱۰
مال این حرفا نیست اسرائیل
ناشناس۲۶۰۵۲۵۱۰۹:۳۰:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۱۰
هنوز نفهمیدی دور، دور ایران هست که بر منطقه سیاست تعیین کند؟ و آخرش هم این حکام که با این کشور جعلی یکی شدن همگی خواهند رفت
ناشناس۲۶۰۵۵۱۰۱۲:۱۱:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۱۰
ما که امکانات بسیار نظامی داریم چرا به اسراییل حمله نمی‌کنیم که تکلیف معلوم شود .
ناشناس۲۶۰۵۵۶۲۱۲:۴۲:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۱۰
امکانات ما دفاعی هست نه تهاجمی!!
ناشناس۲۶۰۶۱۶۲۱۴:۱۱:۳۸ ۱۴۰۱/۵/۱۱
فکر میکنید هشتاد کلاهک اتمی اسرائیل برای موزه در انبار نگهداشته شده .
ناشناس۲۶۰۶۱۶۳۱۴:۱۵:۰۲ ۱۴۰۱/۵/۱۱
فعلا سیستم دفاع موشکی اسرائیل در امارات و بحرین مسبقر شده لزومی ندارد علنا اعلام کنند مشاوران نظامی امریکا و اسرائیل در جنوب خلیج فارس برای تفریح نیامده اند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین