در گفتگو با الف مطرح شد یک پیش‌بینی ۵ ساله برای بهبود صنعت خودروسازی

گروه اقتصادی الف،   4010426084 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت: اگر خودروسازی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و از دخالت ها و دستورات دولت مصون بماند وضعیت خودروی ایران طی پنج سال آینده با شرایط فعلی اصلا قابل مقایسه نیست. 

یک پیش‌بینی ۵ ساله برای بهبود صنعت خودروسازی

محمدرضا نجفی‌منش، در گفتگو با الف به زیان خودروسازان اشاره کرد و افزود: زیان خودروسازان از 110 هزار میلیارد تومان عبور کرده که این زیان نتیجه اقدامات نامطلوب دولت در این بخش است.
 
به گفته وی، دخالت دولت در قیمت گذاری باعث زیان خودروسازان شد و همین موضوع در شاخص بازار سرمایه و سهام خودروسازان تاثیر دارد. 

نجفی‌منش تاکید کرد: اکنون خودروسازان بحث کیفی سازی محصولات خود را آغاز کردند اما باید توجه داشت قیمت گذاری دستوری خودرو کاهش انگیزه خودروسازان را به دنبال دارد. 

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با اشاره به سیستم قرعه کشی خودرو گفت: قرعه کشی خودرو یک بخت آزمایی است و کسی که برنده می‌شود بیش از 100 میلیون تومان سود کسب می‌کند. به بیان بهتر حقوق یکسال خود را جلوتر دریافت خواهد کرد و این کار باعث شده تا تقاضای کاذب در این بخش ایجاد شود. 

وی به روش‌های این بخت آزمایی خودرویی اشاره کرد و گفت: با اینکه خودروسازان اعلام کردند سند در رهن باقی می ماند و اجازه خرید و فروش تا یکسال داده نمی‌شود اما شاهد فروش حواله های خودرویی هستیم. کافی است در اینترنت نگاهی به سایت های تبلیغاتی بیندازیم تا متوجه خرید و فروش حواله‌ها شویم. قیمت هر حواله بین 18 تا 25 میلیون تومان است. به این صورت که فرد برنده شده حواله خود را به فرد دیگری با نرخ 25 میلیون تومان واگذار می‌کند و از آنجایی که خودرو اختلاف حداقل 100 میلیون تومانی دارد برای خریدار نیز صرفه دارد. 

نجفی منش گفت: یک خودرو از زمان برنده شدن تا تحویل نهایی ممکن است به سه یا چهار نفر واگذار شود، از این رو وزارت صمت به دنبال واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی واقعی است. 

وی ادامه داد: هم اکنون خودروسازی واگذار شده و سهام بورسی دارد اما مدیریت آن بر عهده دولت است و اطلاع دارم وزارت صمت به دنبال واگذاری مدیریت خود در بخش خودروسازی است. چهار شرکت بزرگ شامل باشگاه های فرهنگی ورزشی پرسپولیس، استقلال، ایران خودرو و سایپا که ماهیت دولتی دارند قرار است در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد که وزارت صمت به دنبال واگذاری دو خودروساز کشور است. 

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه به سیاست های دولت در بخش خودرو اشاره کرد و افزود: دولت قصد دارد خودرو ارزانتر به دست مصرف کننده برسد اما هزینه آن را نباید از جیب خودروساز و یا قطعه ساز بپردازد بلکه باید هزینه های تولید کاهش یابد. قیمت ورق، فولاد و مواد پتروشیمی افزایش 2 تا 3 هزار درصدی داشتند و خودروساز باید با قیمت جهانی خریداری کند اما قیمت گذاری در این بخش دستوری است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۹۱۱۶۱۱۳:۲۲:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۲۹
در تمام کشورهای صنعتی که زیان انباشته صنعتی۵۰ درصد باشد باید جمع شود خودرو سازان کشور نا کارآمدی خود را از جیب و خون ملت تامین می کردند
ناشناس۲۵۹۱۹۸۰۰۸:۲۷:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۳۰
یعنی 5 سال دیگه و دوباره از نو ؟ کار از ریشه خرابه
ناشناس۲۵۹۱۱۷۳۱۳:۳۴:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۲۹
اگر رقبای داخلی و خارجی نباشند چه فرقی میکند خصوصی باشد یا دولتی ؟ همین بهای تمام شده پفکی و بشدت بالا، همین کیفیت ، همین وضع
ناشناس۲۵۹۱۴۳۴۱۶:۵۰:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۲۹
رقیب کافی نیست. هیچ کشوری در دنیا وجود نداشته که بدون انتقال تکنولوژی از کشورهای پیشرفته صنعتش پیشرفت کرده باشه
ناشناس۲۵۹۱۱۷۸۱۳:۳۷:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۲۹
دولتهاي باسواد و اقتصاددان مملكت هرجا پول خوب باشه و جيبش و پركنه حضور فعال داره
ناشناس۲۵۹۱۲۰۰۱۳:۵۲:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۲۹
تولید خودرو در ایران صرفه اقتصادی ندارد, منابع کشور را هدر ندهید. ما خودروساز نیستیم.
ناشناس۲۵۹۱۲۱۹۱۴:۱۳:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۲۹
بزک نمیر، بهار میاد، کمبزه با خیار میاد
ناشناس۲۵۹۱۲۸۷۱۵:۱۱:۴۵ ۱۴۰۱/۴/۲۹
قيمت خودرو ازاد بشه به شرط اينكه واردات هم باتعرفه ٥٪؜ازاد بشه
ناشناس۲۵۹۱۳۰۴۱۵:۲۵:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۲۹
تولید کنندگان ایرانی، هیچگاه به فکر مردم نیستند. فرق نمیکند خصوصی باشند یا دولتی، ناتوانی های خود را از جیب مردم جبران می کنند
ناشناس۲۵۹۱۴۵۸۱۷:۰۹:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۲۹
هم انحصار می خواهند هم عدم قیمت گذاری
سيد۲۵۹۱۶۰۳۱۹:۵۰:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۲۹
پرايد قيمت بنز ميفروشين بازم ميگين ضرر كردين خوب ببنديد ضرر نكنيد مردم هم دعاتون ميكنن
فلانی۲۵۹۱۶۷۳۲۱:۳۲:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۲۹
نباید تمامش دست بخش خصوصی باشه ، مهمترین اصل رقابت ما باید هم در بازار داخل هم در خارج رقابت داشته باشیم
ناشناس۲۵۹۱۷۶۲۲۳:۲۴:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۲۹
خودروسازان زیان خود رو که حاصل عدم پویایی و نوآوری بوده رو می خوان از جیب مردم جبران کنن وگرنه این خودروسازی نیست مونتاژکاری هم نیست معلوم نیست چیست
فهیمه۲۵۹۲۶۴۱۱۹:۰۳:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۳۰
واردات خودرو های دست دوم را آزاد کنید اون وقت خواهید دید که فرغون سازان وطنی چه التماسی بکنند که فرغون شون رو قالب کنند
ناشناس۲۵۹۳۲۰۴۱۳:۲۸:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۳۱
برنامه های پنج ساله قبلی به کجا رسید چرا دولت گزارشی انتشار نمی‌دهد
yektanetتریبون

آخرین عناوین