خیزش گرد و خاک در ۲۰ استان / کدام استان‌ها بارانی می‌شوند؟

گروه اجتماعی الف،   4010416020

براساس هشدار روز گذشته سازمان هواشناسی کشور، امروز وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۲۰ استان را داریم و در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان، مناطقی هستند که شدت بیشتری از گرد و خاک را تجربه می‌کنند.

خیزش گرد و خاک در ۲۰ استان / کدام استان‌ها بارانی می‌شوند؟

به گزارش ایسنا،  امیرحسین نقشینه کارشناس هواشناسی با بیان اینکه گرد و غبار در مناطق غرب و جنوب غرب کشور، منشا خارجی و در مناطق دیگر منشا داخلی دارد، اظهار کرد: گرد و خاک جاری در کشور در برخی از مناطق وضعیت «ناسالم» و در برخی مناطق نیز وضعیت «خیلی ناسالم» را ایجاد خواهد کرد.

نقشینه درباره منشا این گرد و خاک اظهار کرد: گرد و خاک‌ در مناطق غرب و جنوب غرب کشور منشا خارجی و در مناطق مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، شمال شرق، جنوب شرق و جنوب و مرکز کشور منشا داخلی دارند.

وی افزود: شدت این گرد و خاک به‌حدی است که کیفیت هوا در برخی از مناطق در شرایط «ناسالم» و در برخی از مناطق در شرایط «خیلی ناسالم» قرار خواهد گرفت.


این کارشناس هواشناسی درباره میزان غلظت گرد و خاک در مناطق مختلف کشور گفت: در برخی مناطق یک استان شرایط می‌تواند ناسالم و برخی مناطق دیگر نیز خیلی ناسالم باشد بنابراین به تفکیک استان  نمی‌توان میزان آلودگی را تعریف کرد. وزش باد می‌تواند در مناطق مستعد، غلظت بیشتری از گرد و خاک را ایجاد کند اما در مناطقی که مستعد وزش باد نیست، غلظت کمتری از آلاینده‌ها را در پی دارد.

وی از استان‌های سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان به عنوان مناطقی نام برد که شدت بیشتری از گرد و خاک را تجربه می‌کنند و گفت: در این مناطق کاهش شدید دید و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گرد و خاک، صنعت کشاورزی و احتمال لغو پروازها وجود دارد.


این کارشناس هواشناسی افزود: استان‌های اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، شمال بوشهر، لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، البرز، قم و تهران نیز جزو مناطقی هستند که امروز (۱۶ تیر) خیزش گرد و خاک را با شدت کمتری نسبت به مناطق غربی تجربه خواهند کرد.

نقشینه در پایان تاکید کرد: دستگاه‌های امدادی در حال آماده‌باش باشند و درضمن باید از استفاده از هواپیماهای سبک و بالگردها در این مناطق هنگام وزش تندبادهای شدید پرهیز شود.

بارش پراکنده در ارتفاعات البرز طی ۲ روز آینده
باشگاه خبرنگاران جوان هم نوشت: بر اساس گزارش هواشناسی کشور، طی ۲ روز آینده در ارتفاعات البرز و شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رشد ابر و بارش پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

در ۵ روز آینده به سبب جریانات گرم و مرطوب جنوبی در برخی نقاط نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب و شرق فارس و جنوب بوشهر به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه به خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد.

 در ۵ روز آینده همچنین در نیمه شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و بخش‌های از غرب، جنوب غرب و جنوب کشور و سه روز آینده در برخی نقاط استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و کاهش  کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

طبق گزارش هواشناسی کشور، طی ۳ روز آینده دریای عمان و تنگه هرمز و شنبه دریای خزر مواج و متلاطم است. تا اواسط هفته آینده نیز در نوار شمالی کشور دما به طور نسبی افزایش خواهد داشت.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین