مرحله جدید جنگ یمن در راه است؟

گروه جهان الف،   4010414118

در پی نقض مکرر توافق آتش بس یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی، برخی شاخص‌ها بیانگر آن است که شاید مرحله تازه‌ای از درگیری‌ها نظامی بین دو طرف جنگ در راه باشد.

مرحله جدید جنگ یمن در راه است؟

 به گزارش الف، بعد از تمدید دوباره آتش‌بس دوماهه میان طرف‌های درگیر در جنگ یمن برخی ابراز امیدواری کردند که ممکن است این آتش‌بس مقدمه‌ای برای پایان جنگ باشد. اما اخیرا شاخص‌هایی پدیدار شده که نشان می‌دهد ممکن است همین آتش‌بس شعله درگیری‌ها را مجددا شعله‌ور کند؛ زیرا اهداف مورد نظر آن محقق نشده است.

دولت نجات ملی یمن به رهبری انصارالله از همان ابتدا تاکید کرد که تدوام آتش‌بس مستلزم اجرای مفاد آن از سوی هر دو طرف است و اگر یمنی‌ها توقف عملیات‌های نظامی و حملات موشکی علیه ائتلاف سعودی را پذیرفته‌اند، این ائتلاف نیز ضمن پایان دادن به تجاوزات خود باید مفاد بشردوستانه آتش‌بس را نیز اجرا کرده و محاصره ظالمانه علیه ملت یمن رفع شود.

اما عربستان حتی یک هفته نیز به توافق آتش‌بس پایبند نمانده و هم‌گام با تجاوزات هوایی متعدد علیه مواضع غیرنظامی یمن همچنان به محاصره ملت این کشور  ادامه می‌دهد. در شرایطی که دزدی دریایی و توقیف کشتی‌های حامل سوخت یمن توسط ائتلاف سعودی و مزدوان آن ادامه دارد، عربستان به هیچ یک از تعهدات خود در زمینه بازگشایی فرودگاه صنعا و انجام پروازهای هفته‌ای از این فرودگاه عمل نکرده است. 

در این بین مقامات انصارالله که بیشتر از هرچیزی بر جنبه‌های بشردوستانه آتش‌بس تاکید داشتند به ائتلاف سعودی هشدار داده‌اند که اگر نقض آتش بس از جانب این ائتلاف همچنان ادامه داشته باشد یمن ناچار است پایان آتش‌بس را اعلام کند. در همین راستا «حسین العزی»  معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با انتشار توییتی  به ائتلاف سعودی هشدار داد اگر توافق‌های مؤثری حاصل نشود، عملیات نیروهای یمنی از سر گرفته خواهد شد. اگر توافق‌های صادقانه، گسترده، مورد اعتماد و مؤثری حاصل نشود که همه ابعاد انسانی و اقتصادی از جمله درآمدهای نفتی و گازی را در بر نگیرد، هیچ جایی برای تمدیدهای دروغین آتش‌بس وجود ندارد.

این مقام دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که اگر این مطالبات یمنی‌ها از آتش بس محقق نگردد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات‌های نظامی خود را در قالب نبردهای آزادسازی ازسر خواهند گرفت و این بار دیگر توقف و آتش‌بسی در کار نیست. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز اخیرا اعلام کرد که نقض آتش‌بس توسط ائتلاف متجاوز عملا این توافق را از بین برده است.

بنابراین ناظزان معتقدند همانطور که پیش از این طرف یمنی گفته بود، راهکار دیپلماتیک با ائتلاف متجاوز سعودی به جایی نمی‌رسد و تنها راه عقب راندن این ائتلاف از یمن زبان زور و سلاح است.  به این ترتیب حتی اگر در مرحله فعلی این آتش بس لغو نگردد، بعد از پایان مهلت مقرر آن به نظر نمی‌رسد که انصارالله به تمدید مجدد توافق مذکور تن دهد. 

از طرف دیگر برخی اطلاعات نشان می‌دهد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی این چند ماه همچنان به توسعه نظامی و تسلیح نیروهای خود ادامه داده‌اند و همچنان گزینه نظامی را در چشم‌انداز خود دارند. به ویژه اینکه تحرکات مشکوک سعودی‌ها در شورای ریاستی که بعداز برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن، جایگیزین دولت مستعفی شده، نشان می‌دهد عربستان در پی تجدید قوا و تشکیل ائتلاف جدیدی در یمن علیه انصارالله است.

دولت صنعا با علم به این مسئله هرگز راهکار دیپلماتیک با عربستان برای پایان دادن به جنگ را باور نکرده است.  همچنین پرواضح است که عربستان بعد از 8 سال جنگ فرسایشی و بیهوده در یمن که هزینه‌های سنگینی در سطوح مختلف به سعودی‌ها تحمیل کرد قصد ندارد یک بازنده رسمی و علنی باشد و همچنان برای کسب حداقل دستاورد دست و پا می‌زند. 

از سویی اخیرا شایعاتی منتشر شده بود مبنی بر اینکه یکی از مقامات ارشد حزب‌الله با هیئتی از عربستان دیدار داشته است، اما حزب‌الله ضمن دروغ خواندن این شایعات تاکید کرد که منتشرکنندگان این شایعات قصد دارند بگویند که انصارالله خودش تصمیم‌گیرنده نیست و طرف‌های دیگر همچون حزب‌الله برای آن تصمیم می‌گیرند. همچنین مقامات انصارالله نیز در گفتگو با روزنامه الاخبار اعلام کردند که چنین اخباری صحت ندارد و هیچ طرف دیگری در تصمیمات یمن مداخله نمی‌کند.

این منابع همچنین گفتند، عربستان در جریان چند دور مذاکره‌ای که با جمهوری اسلامی ایران داشته است از این کشور خواست تا نقش میانجی میان ریاض و انصارالله ایفا کند، اما ایران با رد این درخواست اعلام کرد که تصمیم‌گیری در زمینه بحران یمن به خود یمنی‌ها و دولت صنعا مربوط می‌شود.

علاوه بر آن انصارالله به وعده‌های دولت آمریکا در خصوص پایان دادن به بحران یمن نیز اعتماد ندارد و معتقد است که ایالات متحده و ابزارهای سعودی و اماراتی آن امتحان خود را در این زمینه پس داده‌اند و همچنان از پرونده بشردوستانه یمن به عنوان اهرم فشار علیه ملت این کشور استفاده می‌کنند.  

به طور کلی فضای مواضع دولت صنعا نشان می‌دهد که انصارالله درحال آماده‌سازی برای ایجاد یک معادله بازدارندگی جدید است و قصد دارد تاکتیک‌های نظامی خود را نیز تغییر دهد و چه بسا از عملیات‌های سریع و برق‌‌آسا در مقیاس وسیع علیه دشمن استفاده کند. اما برای عربستان، شواهد نشان می‌دهد که اگر پیامدهای مرحله جدید جنگ برای این کشور بدتر از 7 سال گذشته نباشد کمتز از آن نخواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین