سردار جلالی: چهار مرکز در دنیا با ما جنگ سایبری شناختی دارند

گروه سیاسی الف،   4010302073

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حال حاضر چهار مرکز در دنیا به جنگ سایبری شناختی علیه ما مشغولند، اظهار کرد: این مراکز به صورت روزانه با استفاده از سامانه‌ها و دسترسی‌هایی که از سوی شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه در اختیار آنها قرار گرفته است به تاثیرگذاری و هدایت افکار عمومی ملت ما مشغول هستند.

سردار جلالی: چهار مرکز در دنیا با ما جنگ سایبری شناختی دارند

به گزارش ایسنا، سردار جلالی طی سخنانی در سومین کنفرانس ملی پدافند سایبری اظهار کرد: برای درک درست از جنگ سایبری، باید ابتدا درک درستی از تهدیدات این حوزه داشته باشیم. نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که فناوری سایبری تقریبا در تمام حوزه های مختلف توسعه یافته است.

وی ادامه داد: در کنار تمام مزایا از جمله ایجاد یک فضای اشتراکی برای مسائل علمی، باید به این  نکته توجه داشت که این فضا به بستری برای قرار گرفتن تهدیدات در ذات فناوری تبدیل شده است. از جمله می توان به ابزارهای کنترل و ایمپلنت‌ها در درون سخت افزارها،  نرم افزار و میان افزارها اشاره کرد که از قابلیت فعال سازی و کنترل از راه دور و ایجاد تهدیدات برخوردار است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه نمونه بارز این تهدیدات را در ترور شهید فخری زاده شاهد بودیم گفت: این عملیات نماد ترور در فضای سایبری است که در آن از ظرفیت های سایبری، الکترونیکی، الکترومغناطیسی و ماهواره‌ای استفاده شد.

وی با بیان اینکه به تعبیری می‌توان جنگ در فضای سایبر را جنگ در بعد پنجم دانست، افزود: در طول یکی دو سال گذشته، شاهد تحولات جدی در حوزه جنگ سایبری هستیم. به تعبیری شاهد بلوغ فناوری های جنگی در حوزه سایبری هستیم که از یکسری ویژگی‌ها برخوردار است؛ نخست آنکه این تهدیدات مردم محور هستند و در درجه بعدی این تهدیدات مبتنی بر نفوذ درونی و جمع آوری پنهان اطلاعات است. همچنین این تهدیدات بیشتر بر زیرساخت‌های صنعتی که اکثر خدمات را به مردم ارائه می‌دهند، متمرکز هستند.

جلالی با بیان اینکه اتصال شبکه های اجتماعی به حوزه پیامدهای ناشی از تهدیدات نیز از دیگر ویژگی های جنگ نوین سایبری است، افزود: در ادبیات نوین جنگ در جهان، شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بسترهای نبرد شناخته می‌شود. برای مثال شبکه‌های اجتماعی خارج پایه می‌تواند مدیریت افکار عمومی را به سمت اهدافی که خود در نظر دارند هدایت و از مردم یک کشور علیه منافع ملی خودشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه لایه ای دیگر از این جنگ، تلفیق تهدیدات سایبری و فیزیکی است، اظهار کرد: زمانی که افکار عمومی و مردم تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌شوند، در واقع شاهد اتصال بین حوزه امنیت فیریکی و امنیت سایبری هستیم. نگاهی به تهدیدات سال‌های گذشته در حوزه تهدیدات سایبری، لزوم بازمعماری در ساختار امنیت سایبری زیرساختی را حیاتی می‌کند؛ چرا که تمرکز بر آسیب پذیری‌های سایبری به یکی از ابزارهای مهم جنگ های سایبری تبدیل شده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حمله به سامانه مدیریت سوخت کشور، شاهد یک مدل ترکیبی از جنگ سایبری بودیم، ادامه داد: هدف حمله به زیرساخت‌ها تولید نارضایتی مردمی است.

جلالی با تشریح ویژگی‌های جنگ سایبری مردم محور مبتنی بر شبکه های اجتماعی تاکید کرد: این نبرد در واقع مبتنی بر تهدیدات نرم یا تهدیدات و حملاتی است که افراد مرتبط با حوزه سایبر به ویژه کاربران را با تغییر و تاثیر بر اذهان، ادراک، باورها، ارزشها، حافظه و سیستم تصمیم گیری تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به جنگ سایبری شناختی، گفت: در حال حاضر چهار مرکز در دنیا به این مدل جنگ علیه کشورمان می پردازند. این مراکز به صورت روزانه با استفاده از سامانه‌ها و دسترسی‌هایی که از سوی شبکه‌های اجتماعی خارج پایه در اختیار آنها قرار گرفته است به تاثیرگذاری و هدایت افکار عمومی ملت ما مشغول هستند. راهبردهای براندازی و اثرگذاری بر نظام محاسبات مردم، مسئولان و رهبران از جمله راهبردهای خاص این نوع جنگ است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین