رئیسی: باید بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم / قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟/ روایت تاجیک از خیانت جریان اصلاح‌طلبی

گروه سیاسی الف،   4010231053 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

رئیسی: باید  بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم / قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟/ روایت تاجیک از خیانت جریان اصلاح‌طلبی

آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۸ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۷۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۱۱۹ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۶۱۵ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۷۱ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۵۰۵ دُز رسید.

در شبانه‌روز گذشته ۳۳ هزار و ۹۸۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

چرا مرغ اصلاح‌طلبان یک پا دارد؟

کیهان نوشت: «آیا آن‌طور که مدعیان اصلاحات می‌گویند کلید حل مشکلات اقتصادی کشور برجام است؟ ...

درباره این تجویز تکراری و همیشگی مدعیان اصلاحات چند نکته قابل تأمل است؛ نخست آنکه این تجویز بیش از آنکه کارشناسی و ناشی از فکر باشد، به تعصبی کورکورانه در امر سیاست بازمی‌گردد. برجام یکبار امتحان خود را پس داد و نشان داد تکیه بر چنین راه و روش‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی اشتباه است و نه تنها گره‌ای از مشکلات کشور و مردم باز نمی‌کند، بلکه بر آنها نیز می‌افزاید.

میزان تحریم‌هایی که امروز کشور با آن مواجه است با تحریم‌های پیش از عقد برجام در سال 2015 موید این نکته است. البته عده‌ای در این میان اصرار دارند که مسئله را به رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی ‌ترامپ نسبت دهند و آن را موضوعی خاص و غیرمنتظره معرفی ‌می‌کنند حال آنکه چنین برخوردی چیزی جز تطهیر آمریکا نیست. که اگر این‌گونه بود، جو بایدن همان راه ‌ترامپ را پیش نمی‌گرفت. بایدن درباره ایران، برجام و تحریم‌ها همان سیاست ‌ترامپ را دنبال می‌کند و خواسته‌های وی را دارد؛ تعمیم برجام به مسائل موشکی و منطقه‌ای.

البته برخی از مدعیان اصلاحات تعارف را کنار گذاشته و آشکارا می‌گویند بله نباید از برجام توقع زیادی داشت. اگر می‌خواهیم مشکلات حل شود باید امتیاز بیشتری بدهیم و اگر نقدی هم به برجام وارد باشد آن است که در حوزه هسته‌ای متوقف ماند و به برجام دو و سه و چهار و... شکل نگرفت و به سایر حوزه‌ها سرایت نکرد.

باید از این آقایان پرسید فرض کنید در مسائل موشکی و منطقه‌ای هم کوتاه آمدیم و به دشمن امتیاز دادیم، تضمین اینکه آمریکا به همین‌ها راضی می‌شود چیست؟ اساساًً باید پای برجامِ چند را امضا کنیم که آمریکا از ما راضی شود و دست از خباثت و خصومت بردارد؟»

***

رئیسی: باید  بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم 

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران، با تاکید بر این‌که دولت نباید متصدی باشد، اظهار کرد: باید حتما به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود. باید بررسی شود موانع چیست و این موانع برطرف شود. در سفرهایی که به شهرها و روستاهای مختلف دارم می‌بینم که کارخانه‌ها تعطیل شده و سالن‌ها به انبار سیب‌زمینی و پیاز تبدیل شده است. باید بررسی شود که چه کنیم که پرونده‌ها در قوه قضاییه ساخته نشوند. ما به دولت آمده‌ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پرونده‌ای ساخته نشود که قوه قضاییه مجبور به پیگیری باشد.

وی ادامه داد: پس از آنکه کارخانه واگذار می‌شود دولت بخش خصوصی را رها می‌کند در حالی که تازه در آن زمان وظیفه دولت شروع می‌شود و باید در کثرت یک ناظر و حامی وارد عمل شود؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم شود. عدم موفقیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیام‌های منفی به پیام‌های مثبت تبدیل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما دنبال عبرت‌ گرفتن هستیم باید با عبرت‌ گرفتن از گذشته، آینده را ترسیم کرد چه در حمایت از بخش خصوصی و چه در توانمندسازی این بخش. از طرف دیگر نباید دچار افراط و تفریط شویم نگاه باید واقعی باشد و بایدها و نبایدها را در این رابطه تنظیم کرد. بر این بایدها و نبایدها نیز همه باید ملتزم باشند و بیش از همه دولتمردان باید ملتزم باشند.

رئیسی با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، اظهار کرد: شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.

***

روایت تاجیک از خیانت جریان اصلاح‌طلبی

محمدرضا تاجیک از چهره‌های نظریه پرداز جریان اصلاحات به فرهیختگان گفت: «جریان اصلاح‌طلبی جریانی ماهیتا اندیشگی و گفتمانی و تاریخی و فرهنگی و سیاسی است؛ اما جریان اصلاح‌طلبی که در اکنونیت ما معنا پیدا کرده یک جریان کاملا سیاسی است که تمام آمال و آرزوهای خود را در این خلاصه کرده است که در یک مسابقه قدرت آن‌هم در سطح مایکروفیزیک، ورودی داشته باشد و سهمی از قدرت را ازآن خود کند.

بنابراین همین‌جا مشخص است آن چیزی که امروز به‌عنوان جریان رسمی اصلاح‌طلبی نامیده می‌شود به یک معنا به جریان اصلاح‌طلبی خیانت کرده و آن را تقلیل داده و فشرده کرده و تمامی ساحات آن را زیرسایه خود و تحت‌الشعاع بازی قدرت و سیاست قرار داده است و حیات و ممات جریان اصلاح‌طلبی را در گروی این گذاشته که بتواند سهمی از قدرت و مایکروسیاست داشته باشد و از این جهت فراموش کرده است که چهره گفتمان از خود قدرت و سیاست ساطع می‌کند.

اگر جریانی بتواند گفتمان ناظر بر شرایط خود و عصر و دوران خود را شکل بدهد خود آن گفتمان تولید قدرت می‌کند و از آن قدرت ساطع می‌شود و خود بالاخره از استعداد هژمونیک برخوردار می‌شود و به تعبیر گفتمانی، آرک‌تایپیکال و استعاری می‌شود.

درحال حاضر این فراموش شده و فضای فرهنگی و اندیشگی نیز به حاشیه رفته و با توهماتی شبه‌اندیشگی، توده‌های مردم نیز به حاشیه رفته‌اند و گرایش شدیدی به‌سمت نوعی نخبه‌گرایی مبتذل در جریان اصلاح‌طلبی به‌وجود آمده است.

همان‌طور که به‌شکلی اشاره کردید یک‌سری خطاهای استراتژیک در مسیر کنش سیاسی و با کنش سیاسی به‌وجود آمد. گاهی با یک نوع استراتژی سلبی و گاهی با نوعی استراتژی ایجابی و گاهی به‌نام عقلانیت سیاسی وارد ائتلاف‌های گوناگون شدند.

این باعث می‌شود یک جریان با بحران گفتمانی، بحران اندیشگی، بحران مقبولیت و بحران مشروعیت روبه‌رو شود و طبیعتا درنتیجه این، سرمایه اجتماعی‌اش ریزش می‌کند.

به‌عقیده من جریان اصلاح‌طلبی در راس، با کنش غیرعقلایی و غیراصلاح‌طلبانه برخی اصلاح‌طلبان دچار چنین بحرانی شده است و ما امروز آن سرمایه اجتماعی و آن استعدادی را که زمانی می‌توانست به‌صورت ایجابی نیروهایی را بسیج کند و با طرح مفاهیم و ایده‌های نو و آموزه‌های نو و گفتمان متفاوت عمل کند، از دست داده‌ایم. اما بحران می‌تواند چهره ژانوسی داشته باشد. به‌قول هابرماس: در بحران است که هویت به مساله تبدیل می‌شود.»

***

قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟

طبق دستور کار این هفته مجلس بناست برای سومین سال مجلس یازدهم انتخابات هیئت رئیسه برگزار شود و رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظرین مجلس انتخاب شوند.

احسان ارکانی، نماینده نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شکل‌گیری تغییرات احتمالی در هیات رئیسه مجلس در سال سوم فعالیت مجلس یازدهم اظهار کرد: پیش‌بینی من این است که کلیت هیات رئیسه به همین شکل خواهد ماند؛ به ویژه آقای قالیباف مجددا با رای بالایی به عنوان رئیس انتخاب خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از اظهار نظرات مبنی تاثیر جریانات خارج از مجلس بر وضعیت داخل آن عنوان کرد: من این مساله را رد می‌کنم و اگر هم معدودی از جریانات خارج از مجلس بخواهند به تعیین رئیس مجلس ورود پیدا کنند، باعث ایجاد قاطعیت و انسجام بیشتر در نمایندگان برای حمایت از آقای قالیباف و افزایش آرای وی خواهد شد.

همچنین حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، دیگر نماینده مجلس نیز در این خصوص به ایسنا گفت: هنوز رای نمایندگان معلوم نیست اما رئیس مجلس تغییری نخواهد کرد و قطعا همچنان آقای قالیباف به عنوان رئیس باقی خواهد ماند. نواب نیز احتمالا تغییری نکنند.

***

ستاد امر به معروف و نهی از منکر چرا به دنبال بودجه بیشتر است؟

تابناک نوشت: «دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست دبیران ستاد‌های استانی امر به معروف سراسر کشور در مشهد گفته است: درخواست چهار هزار میلیارد ریال بودجه در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیشتر آن هم برای فعال کردن ستاد‌های ۴۲۶ شهرستان کشور بود. سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی افزود: دولت، بودجه ما را به میزان ۵۸۰ میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز بودجه را ارتقا داد و در نهایت توانستیم برای امسال هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بودجه بگیریم...

درباره این اظهارات و حاشیه های آن چند نکته قابل تامل وجود دارد.

نخست اینکه به رغم جوسازی‌های انجام شده، مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان اختصاص یافته به لطف تورم و افزایش هزینه‌ها و ریخت و پاش‌هایی که در سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها می‌شود شاید مبلغ آنچنانی نباشد، اما با کمال تاسف باید گفت که همین عدد و مبلغ در شرایطی که بسیاری از مردم دچار مصائب و مشکلات اقتصادی شده اند قابل توجیه نبوده و این سوال مطرح شده که چرا یک نهاد تبلیغی و دینی که اصل و اساس آن بر مردمی بودن استوار است، به دنبال این است که در این دوران بودجه خود را افزایش دهد؟

دوم آنکه مسئولان این ستاد باید سخن رهبر انقلاب را پیش چشم خود قرار می‌دادند که فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که امر به معروف مسئولان در اولویت قرار دارد.» و می‌دانستند که در این شرایط جامعه و برای افزایش اعتماد عمومی و رضایت مندی جامعه از مسئولان و اقدامات آنان همین «امر به معروف مسئولان» است که می‌تواند راهگشا و امید بخش باشد. اگر همین تصور را در ذهن خود تقویت می‌کردند به این نتیجه می‌رسیدند که چنین امری اصلا محتاج بودجه‌های میلیاردی نبوده و با کمک گرفتن از عموم مردم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» می‌توانستند بهتر عمل نمایند.

و، اما سوم اینکه مسئولان این ستاد در سطح استانی و کشور ایمان داشته باشند که «فضای مجازی» به عنوان ابزار مناسب و کم هزینه می‌تواند در دریافت گزارش‌های مردمی و تذکر و توصیه به مسئولان و جریان سازی در خدمت آنان باشد و گاه یک «هشتگ» یا حتی چند خط تذکر در شبکه اجتماعی مانند توییتر از میلیارد‌ها تومان هزینه اثر گذار‌تر بوده و قطعا نتایج بهتری را رقم خواهد زد.

و نکته آخر هم این است که مسئولان فراموش نکنند آفت «بودجه خوری» برای هر امر مردمی و عمومی وجود دارد و قطعا بخش مهمی از بودجه‌های فراوان در حین تخصیص بودجه در بخش‌های اداری و مناصب مدیریتی حیف و میل می‌شود لذا بهتر است تا در حد امکان با جدا شدن از بودجه‌های دولتی، اصل و اساس حرکت خود را بر حرکت‌های مردمی و عمومی استوار نمایند.»

***

چرا احتمال گشایش در مذاکرات وین کم شده است؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل درباره خوشبینی‌ها به گشایش در مذاکرات وین به فرارو گفت: «متاسفانه من به شخصه چندان به این روند خوش بین نیستم. دلیل اصلی این عدم خوش بینی نیز این است که به عقیده من در شرایط فعلی، مشکل در تهران نیست. انریکه مورا یا هر مقام خارجی دیگری که تلاش دارد گرهِ جاری در معادله اتمی ایران را باز کند، بایستی تمرکز اصلی خود را بر واشینگتن قرار دهد نه تهران. زیرا طرفِ تحریم کننده، ایالات متحده آمریکا و طرف تحریم شده، جمهور اسلامی ایران است.

در این چهارچوب، چندان نمی‌توان از ایران این انتظار را داشت که کار خاصی انجام دهد. انتظارات طرف‌های بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران کاملا مشخص است (آن‌ها با متر و سانت و ترازو می‌توانند تعهدات ایران و عمل ایران به تعهداتش را راستی آزمایی کنند و ایران در این روند می‌تواند به نقطه‌ای که در برجام بود، بازگردد). با این همه، بحث بر سر این است که در آمریکا، هم دولت این کشور بپذیرد که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و هم کنگره متعهد شود که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع نکند و هم جمهوری‌خواهان آمریکایی بپذیرند که توافق احتمالی آتی را از بین نبرند.

مسائلی که البته هیچ چشم اندازی از تحقق آن‌ها در واشینگتن به چشم نمی‌خورد....

به عقیده من، اینکه طرف‌های برجامی از دفن و مرگ قطعی برجام خبر دهند، چندان گزاره واقع بینانه‌ای نیست. ضمن اینکه به دلیل اوج گیری جنگ اوکراین و تاثیراتی که بر سیاست بین الملل گذاشته، به نظر من عدم احیای برجام نیز چندان چیزی را برای ایران تغییر نخواهد داد. از این منظر، به نظر من در صورت عدم احیای برجام، شرایط برای ایران بدتر نخواهد شد. البته من نمی‌خواهم بگویم که شرایط سخت‌تر نخواهد شد.

ما که صادرات و تجارت و فروش نفتمان تحریم است، دیگر طرف‌های غربی مخصوصا آمریکا چه چیزی را بیشتر می‌خواهند تحریم کنند؟ در این فضا، ایران که در حال دور زدن تحریم‌ها است و به اذعان منابع غربی نیز صادرات نفت خود را افزایش هم داده است. در این چهارچوب شاهدیم که ایران به نوعی در حال موفق‌شدن است. موفق شدنی که اگر اتفاق نمی‌افتاد، قطعا ایران مدت‌ها قبل با بحران‌های به مراتب گسترده تری رو به رو می‌شد (در این رابطه اخیرا "ولید فارس" مشاور ترامپ نیز در موضع گیری بر این مساله تاکید کرده است).

از این منظر، در فضای بدون برجام هم تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد. در این راستا به شرطی که در داخل: اقتصاد تقویت شود، آسیب پذیری در برابر تحریم‌ها کاهش یابد و فشار‌های اجتماعی مدیریت و تدبیر شود، احتمالا اتفاق چندان عجیب و غریبی برای کشورمان رخ نخواهد داد.»

***

خاندوزی: باید در روند خصوصی‌سازی تجدیدنظر صورت گیرد

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نخستین رویداد بین‌الملل خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران گفت: امروز اعتماد اندکی در واگذاری‌های دولتی وجود دارد؛ باید توجه داشت که تنها اعمال حقوق مالکانه دولت کافی نیست، زیرا قبل از واگذاری بنگاه‌ها، نه بنگاه‌ها بهره‌ور شدند و نه اینکه پس از واگذاری‌ها رصد و پایشی صورت می‌گیرد. در حقیقت یک نوع رهاشدگی دیده می‌شود. گویا صرف تغییر مالکیت از دولت به بخش غیردولتی مانند عصای جادویی عمل کند، در حالی که بهره‌وری و کارآمدی در بنگاه‌های واگذار شده افزایش نیافته است، بنابراین باید در روند واگذاری‌ها تجدید نظر شود.

خاندوزی گفت: امیدواریم سیاست‌گذاران برای اهداف خودشان ابزارها و مسیرهای بهینه‌تری انتخاب کنند. ما در قوه مجریه قانون بودجه را اجرا می‌کنیم اما از منظر سیاست‌گذاری باید در قوانین بودجه تجدیدنظر شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با هدف رفع دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه اجرای قانون اصل ۴۴، پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون اصل ۴۴ نیز آماده ارائه به کمیسیون اقتصادی دولت شده که پس از بررسی در صحن دولت هم لایحه به‌صورت نهایی به مجلس ارسال خواهد شد.

وی ابراز داشت: مدیران بخش عمومی و دولتی باید تصمیمات بهینه‌ای اتخاذ کنند تا سلامت بیشتری در بنگاه‌های عمومی حاکم شود و در این مسیر هم آماده هستیم که صورت‌های مالی مانند گذشته در سامانه کدال منتشر شود و به منظر همه صاحب‌نظران برسد که گامی در مسیر شرکت داری دولت خواهد بود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۹۷۹۶۲۰:۵۰:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۳۱
از ریاست محترم مجلس درخواست میشود جهت تنویر افکار عمومی نام نمایندگان مجلس و از دولت هم بخواهند نام مدیرانی را که یارانه بگیر هستند منتشر نمایند
ناشناس۲۵۱۰۲۸۳۱۰:۵۰:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۱
آیا ظرف چند روز اخیر به قنادی رفته اید تا از قیمت شیرینی اطلاع پیدا کنید؟ : میکادو: کیلویی 130 هزار تومان گردویی: کیلویی 180 هزار تومان کشمشی: کیلویی 140 هزار تومان ناپلئونی: کیلویی 135 هزار تومان کیک یزدی بدون کشمش: کیلویی 95 هزار تومان
ناشناس۲۵۱۰۲۸۶۱۰:۵۱:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۱
خوشبختانه بانک مرکزی فهرست بدهکاران بانکی را بروزرسانی کرد این یعنی دولت در مبارزه با فساد جدی است.
ناشناس۲۵۱۰۶۳۸۱۴:۱۳:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۱
1-لیست بدهکاران را در کدام سایت میتوان پیدا کرد؟ 2-چگونه بدون اعتبارسنجی به اینها وام میدهند؟ 3- علت نپرداختن اقساطشان چیست؟ 4-چرا تاکنون بانکها اقدامی نکرده اند؟
ناشناس۲۵۰۹۸۱۱۲۱:۱۰:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۳۱
از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید اقتصاد کشور را برگردانید به زمانی که هیچ صحبتی از یارانه نبود با این اسم یارانه و کمک به محرومین ریشه محرومان را کندید و انقلاب را با مخاطرات جدی روبرو کرده اید
ناشناس۲۵۱۰۲۶۵۱۰:۴۳:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۱
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی و تورم در کشور شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۵۱۰۲۷۳۱۰:۴۶:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۱
در 8 سال گذشته که یارانه ها افزایش نیافت چرا تورم افسارگسیخته داشتیم و سفره های مردم کوچک شد و مردم فقیر و بدبخت و بیچاره شدند ؟!
ناشناس۲۵۱۰۳۰۳۱۱:۰۵:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۱
مشکلات اقتصادی از یارانه نیست هرچند از لحاظ زمانی افزایش سختیها و اجرای یارانه‌ها از سال ۸۹ تقریبا همزمان شد و به همین دلیل بسیاری گمان می‌کنند یارانه سبب مشکلات است اما کارشناسان اقتصادی می‌دانند مشکل از کجا است
ناشناس۲۵۰۹۸۱۳۲۱:۱۲:۳۰ ۱۴۰۱/۲/۳۱
افتضاح بزرگ دیگری برای مجلس انقلابی تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیران کشور یارانه بگیر بوده و هستند
ناشناس۲۵۱۰۱۹۰۱۰:۱۰:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۱
افتضاح بزرگ برجام بود که باعث 100 برابر شدن تحریم ها و 10 الی 15 برابر شدن قیمت ها شد.
امیر حسین سلطان/تهران۲۵۱۰۵۵۶۱۳:۲۵:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۱
والله بالله برجام فقط در حد یک مسکن بوده است که تازه از هر طرف هم نگذاشتند همین مسکن به کار آید. به کلی اصل ناخوشی و بیماری و مرض را فراموش کرده اید و همه تقصیرات را فقط متوجه این مسکن بی دفاع و مظلوم می دانید؟! به خدا قسم انصاف هم خوب چیزیه!
ناشناس۲۵۰۹۸۲۷۲۱:۳۷:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۳۱
آشنا نبودن با علم اقتصاد و سیاست باعث وضعیت موجود کشور است
ناشناس۲۵۱۰۱۹۴۱۰:۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۱
طولانی ترین و شدیدترین تورم بعد از انقلاب را در سالهای 97 و 98 و 99 و 1400 با وجود مدیران غربگدا تجربه کردیم.
ناشناس۲۵۱۰۶۵۷۱۴:۲۱:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۱
و شرقگداها باعث گسترش بی ثباتی و رانت و فقر و کاهش ارزش پول ملی میشوند.
ناشناس۲۵۰۹۸۳۰۲۱:۴۰:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۳۱
روزنامه ایران وابسته به دولت: مردم بعد از گرانی مرغ به سمت خرید میگو، ماهی، گوشت قرمز، بوقلمون و حبوبات رفته‌اند! ظاهراً روزنامه ایران خاویار را از این لیست جا انداخته است!!!
ناشناس۲۵۰۹۸۳۲۲۱:۴۱:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۳۱
بعد از گرانی شیر و شکر، بستنی و آبمیوه هم ۲۵ درصد گرانتر شدند
ناشناس۲۵۱۰۱۸۸۱۰:۰۹:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۱
4 سال پیاپی تورم داریم و مقصر اصلی اون اصلاح طلبان هستن.
ناشناس۲۵۰۹۸۳۶۲۱:۴۶:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۳۱
قیمت گوشت گوساله به 250 هزار تومان افزایش یافت. کره 100 گرمی، 25 هزار تومان شد!
ناشناس۲۵۱۰۱۹۷۱۰:۱۳:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۱
خوشبختانه قیمت گوشت گوسفندی کاهشی شده است.
ناشناس۲۵۰۹۸۵۶۲۲:۰۶:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۳۱
قیمت هر پاکت سیمان سفید ساوه ۴۰ کیلویی ۱۰۶ هزار تومان است! قیمت سیمان سیاه اصفهان تیپ ۱ پاکتی ۴۶ هزار تومان است. با این افزایش قیمتها، می خواهید مسکن ارزان شود؟
ناشناس۲۵۰۹۸۶۰۲۲:۱۰:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۳۱
ژاپن ۱۰ شرکت خودروسازی دارد که ۹.۵ میلیون خودرو تولید می‌کند. ایران ۱۸ خودروساز دارد، یک میلیون خودرو تولید می‌کند!
ناشناس۲۵۰۹۸۷۰۲۲:۲۸:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۳۱
جناب رييس جمهور آيا كالايي كه به قيمت قبل توليد و روي بسته بندي آن درج شده طبق كدام حكم شرعي به چند برابر قيمت فروخته مي شود آيا اين مصداق فساد نيست
سید۲۵۰۹۹۱۴۰۰:۲۷:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۱
از خودمان شروع نماییم
ناشناس۲۵۰۹۹۲۱۰۰:۵۴:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۱
جناب رییسی اول کرمهای فاسد و بیکفایت دورو بر خودتون رو پاکسازی کنید مافیای فاسد خودرو و...
ناشناس۲۵۰۹۹۷۴۰۶:۲۰:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۱
حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی هم گران می‌شود.
ناشناس۲۵۱۰۱۸۵۱۰:۰۷:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۱
با جناب تاجیک موافقم و باید عرض کنم متاسفانه باند بازی و رانتخواری و تامین منافع شخصی و حزبی ویژگی بارز جریان اصلاح طلب است به همین دلیل پایگاه اجتماعی خود را از دست داده اند.
ناشناس۲۵۱۰۱۹۵۱۰:۱۲:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۱
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۵۱۰۱۹۸۱۰:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۱
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح بکنند.
ناشناس۲۵۱۰۵۶۵۱۳:۳۰:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۱
اگر قرار بر مبارزه بافساد سازمان یافته باشد ، ابتدا باید ساختار فسادزا را باید نابود کرد ،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین