وزارت صنعت، خودروسازان را در موضوع باز نشدن ایربگ‌ها مقصر ندانست

گروه اقتصادی الف،   4001207034 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسی آخرین گزارش باز نشدن ایربگ ها در حادثه تصادف محور بهبهان- رامهرمز و بازخوانی ACU ایربگ‌ها نشان داد در هیچ یک از خودروهای یاد شده مشکل از کیسه هوا نبوده است.

وزارت صنعت، خودروسازان را در موضوع باز نشدن ایربگ‌ها مقصر ندانست

«سهیل معمارباشی» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بارها در رسانه‌ها توضیح داده شد برای اینکه کیسه هوای خودروها باز شود شتاب منفی خاصی باید به خودرو وارد شود.

وی بیان‌داشت: بازخوانی نتایج ACU ایربگ‌ها نشان داد که شتاب منفی و شرایط لازم برای باز شدن آنها به‌جز یک مورد خودروی سمند سورن در سایر خودرو ها ایجاد نشده و در نتیجه ایربگ‌ها باز نشدند.

معمارباشی ادامه‌داد: همچنین در چند مورد شاهد له شدن کامل یا آتش گرفتن خودروها در این تصادف بودیم که هیچ اطلاعاتی از ACU این خودروها نتوانستیم به دست آوریم.

وی یادآور شد: پس از این حادثه، تصادف دیگری در یکی از محورهای مواصلاتی کشور با برخورد هشت دستگاه خودرو به وقوع پیوست که در آن ایربگ اکثر خودروها باز شده بود.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: سالیانه بیش از سه‌هزار مورد تعویض ایربگ خودروها در مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان به ثبت می‌رسد و این به معنای آن است که سیستم ایربگ خودروهای تولید داخل مشکلی ندارد، اما این انتظار که تحت هر شرایطی باید کیسه‌های هوا باز شوند منطقی نیست.

به گزارش ایرنا، ۲۰ دی‌ماه امسال در نتیجه تصادف زنجیره‌ای در در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگ‌های خودروهای تولید داخل بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیق‌تر بر کیفیت خودروها را گوشزد کرد. همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشته است و نوک تیز پیکان انتقادات به سمت خودروسازان بزرگ کشور رفت.

با این حال، ردپای شرکت قطعه‌ساز به عنوان یکی از متهمان اصلی در موضوع نقص فنی ایربگ‌ها دیده می‌شود، چراکه گفته می‌شود شرکت یاد شده با انحصار در واردات قطعه حساس ACU و ادعای داخلی‌سازی، تخلفات زیادی مرتکب شده است.

بورد کنترلی (ACU) یکی از اجزای حساس و در حقیقت راهبردی‌ترین قطعه ایربگ است که در تصادفات دستور باز شدن یا باز نشدن آن را صادر می‌کند.

 
 
  
  

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۲۱۳۱۸۱۰:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پس یا تقصیر خود ایربگ بلد نیست باز بشه یا تقصیر خود ماشینه به نظرم خودرو تنبیه بشه بد نیست مامانش خوب تربیتش نکرده
ناشناس۲۴۲۱۶۰۸۱۴:۰۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خخخخخخخخخخ طنز غم انگیز
ناشناس۲۴۲۱۳۲۱۱۰:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
از کی نظر گرفتین ؟!
ناشناس۲۴۲۱۳۲۲۱۰:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اخرشم مردم مقصر هستند ؟!
ناشناس۲۴۲۱۳۳۷۱۰:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چه جوری باید به این خودرو سازا فهموند که از دست تولیداتشون کلافه هستیم
ناشناس۲۴۲۱۳۵۹۱۰:۳۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یعنی خودروساز ایربگهای نصب شده را کنترل کیفی نکرده است. پس چگونه پول آن را از مردم گرفته است به عنوان آپشن ایربگ؟ مردمی که خانواده و بستگان خود را به امید این ایربگ در آن خودروها می گذارند ولی در اثر سانحه کشته با آسیب می بینند چی؟
علی کریمی۲۴۲۱۳۶۸۱۰:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پیدا کنید پرتقال فروش را.
ناشناس۲۴۲۱۳۶۹۱۰:۴۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ببخشید که اینقدر بی منطقیم به خدا . باز نشدن ایربگ ، ترمز بد، موتور پرمصرف اشغال ، بدنه ضعیف و...... هزاران عیب سیستم ماشینها و حتی مونتاژکاری بی کیفیت شما اونم خودروهای منقرض قرن گذشته همه از ناشکر ی و بی منطقی ماست
ناشناس۲۴۲۱۳۷۴۱۰:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کاملا دروغ است. ایربگ نیاز به سنسور های حساسی دارد که دو خودروساز از نصب صحیح و به اندازه و با کیفیت آن امتناع کرده اند و باعث شده عملا فایده ای نداشته باشد.
ناشناس۲۴۲۱۳۹۵۱۰:۵۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خیلی جالبه. وزارت صنعت در این ماجرا خودش متهمه ولی داره به عنوان قاضی حکم صادر می کنه.
ناشناس۲۴۲۱۳۹۶۱۰:۵۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بله مشکل از زاویه تصادف بوده!
سعید۲۴۲۱۳۹۷۱۰:۵۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چاقو که دسته خودش را نمی برد؟؟؟
کشاورز۲۴۲۱۴۱۲۱۱:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
قبول! مشکل از کیسه هوا نبوده. اما ACU چی؟
علی۲۴۲۱۴۱۸۱۱:۱۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چاقو که دسته خودشو نمیبره آخه داداش من
ناشناس۲۴۲۱۴۳۳۱۱:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خودروساز وظیفه نداره قطعه رو کنترل و بعد نصب کنه؟
ناشناس۲۴۲۱۴۳۷۱۱:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بله مثل همیشه مردم مقصرند .بلد نیستند چطور تصادف کنند که بازشه. مثل چیزهای دیگه که بلد نیستند.
ناشناس۲۴۲۱۴۴۴۱۱:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
امان از مافیای خودرو
ناشناس۲۴۲۱۵۸۳۱۳:۴۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خداشفا بده
ناشناس۲۴۲۱۴۶۳۱۱:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
این تقصیر مردم است که بلد نیستند بطور صحیح تصادف کنند .
ناشناس۲۴۲۱۴۸۵۱۲:۱۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
وزارت صمت درست میگه ! مقصر راننده خودروها هستند که قبل از تصادف کد 36 رقمی فعال شدن ایربگ را وارد مانیتور خودرو ننموده و آنرا فعال نمی کنند !
بیژن۲۴۲۱۴۸۸۱۲:۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
انتظار تغییر مثبت در خودروسازی کشور، آب در هاون کوبیدن است.
دكتر۲۴۲۱۴۹۰۱۲:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شاهدت كيه ؟؟دمبم!!!
ناشناس۲۴۲۱۴۹۷۱۲:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ایشون درست میگن مقصر راننده هست که ایربمک باز نمیشه
ناشناس۲۴۲۱۵۲۳۱۲:۵۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ببخشید مزاحم اوقاتتون شدیم مشکل از راننده ها بود
ناشناس۲۴۲۱۵۲۴۱۲:۵۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
وزلرت صمت فاسد و خودروسازان فاسدتر و مافیا
علیرضا۲۴۲۱۵۲۷۱۲:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بله،زاویه برخوردشون درست نبوده.راننده ها قبل از تصادف باید زاویه درست رو تنظیم کنن بعد تصادف کنن تا ایربگ عمل کنه.بیچاره مردم ایران.
ناشناس۲۴۲۱۵۸۰۱۳:۳۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
موندم چطور روت شد اینو بگی ؟!!!!
ناشناس۲۴۲۱۵۹۸۱۳:۵۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
گزارش رو درست بخونید حرف حساب زده
ناشناس۲۴۲۱۶۱۱۱۴:۰۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
داستان مردم و خودروساز داستان علی بابا و چهل دزد بغداد هست
رضا۲۴۲۱۶۱۳۱۴:۰۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
لطفا تصادف از سپر جلو نکنید که ایبرک باز نمیشود از حالا به بعد از عقب تصادف کنید تا شاید ایربک باز شود
ناشناس۲۴۲۱۶۴۴۱۴:۲۹:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کی بود کی بود من نبودم
ناشناس۲۴۲۱۶۵۷۱۴:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
فقط کافیه تصادفهای مشابه در خارج از کشور را با این تصادف مقایسه کنید . اگر ایربگ آنها هم باز نشده پس حق با شما است .!! و صد البته که گوشهای ما احتمالا بلند شده
ناشناس۲۴۲۱۶۸۲۱۵:۱۲:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بعد میگن نگید مافیا بفرما روز روشن 50 تا ماشین به هم خوردن و ایربگ یکیشون برای رضای خدا باز نشده بعد اومده میگه خودر ساز مقصر نیست . بخدا این از جوک هم رد کرده . معلوم هم نیست طرف چی گرفته .
ناشناس۲۴۲۱۷۱۸۱۵:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
وزارت صنايع در فقره باز نشدن خودروها نتوانستند لاپوشاني كنند واز خودروسازان حمايت كنند مجبور به اعتراف واقعيت شدند البته بازهم به لطف فضاي مجازی
yektanetتریبون

آخرین عناوین