رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان/ تأکید بر علمیاتی شدن هر چه سریع‌تر توافقات

گروه سیاسی الف،   4001108102

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر توافقات فیمابین تأکید و ابراز امیدواری کرد که نشست کمیسیون مشترک کنسولی بزودی در باکو برگزار شود.  

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان و «جیحون بایراموف» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) هشتم بهمن ماه تلفنی درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو به دیدار روسای جمهور دو کشور و همچنین سفر وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به باکو و سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران اشاره کرد و آن را نشانه مناسبات خوب دو کشور همسایه خواند.

گفتنی است رستم قاسمی وزیر راه در هفته گذشته سفری به باکو داشت.

* تکرار دعوت آیت‌الله رئیسی از علی اف

امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، مراتب دعوت آیت‌الله رئیسی از رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به ایران را به همتای خود ابلاغ کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به توافقات و پروژه‌های عمرانی مشترک بین دو کشور، همچنین سایر موافقتنامه‌های همکاری، ضرورت پیگیری برای عملیاتی شدن هر چه زودتر این توافقات را یادآور شد.

امیرعبداللهیان همکاری دولت آذربایجان در انتقال جمعی از ایرانیان زندانی در آذربایجان به ایران را خوب و قابل تقدیر خواند و ابراز امیدواری کرد نشست کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور بزودی در باکو برگزار شود. 

لازم به ذکر است با همکاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت دادگستری و در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در هفته اخیر ۲۱ زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان برای سپری کردن دوران محکومیتشان به ایران منتقل شدند. (اینجا بخوانید)

* تسهیل و تسریع در صدور روادید بین دو کشور

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، خواستار تسهیل و تسریع در صدور روادید بین دو کشور به خصوص برای دانشجویان و تجار ایرانی شد.  

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به سفر قریب‌الوقوع گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به باکو، ابراز امیدواری کرد که همکاری بین پارلمان‌های دو کشور به موازات همکاری‌ها در سایر عرصه‌ها توسعه و گسترش یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به استان‌های شمالی کشور، بر اهمیت توسعه همکاری‌های استان‌های مرزی دو کشور تأکید کرد.

* امیدواری بایراموف برای سفر به تهران در آینده نزدیک

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند توسعه همکاری‌های دو کشور در ماه‌های اخیر، از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا این کمیسیون در زمان مقرر برگزار شود.

 وی همچنین با استقبال از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان، برای برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور در باکو اعلام آمادگی کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ضمن استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند. 

وی همچنین با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در ماه نوامبر بر پیشبرد و عملیاتی کردن توافقات صورت گرفته بین  روسای جمهور دو کشور و اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه های مشترک بین دو کشور تأکید کرد.

بایراموف دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در عشق آباد را تاریخی خواند و سلام‌های رئیس جمهور آذربایجان را به آیت‌الله رئیسی ابلاغ کرد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان اول دی ماه سالجاری سفری یک روزه به باکو داشت و ضمن دیدار با الهام علی اف با همتای خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار امیرعبداللهیان و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی گفت که در آینده‌ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان بر دعوت آیت‌الله رئیسی از همتای آذربایجانی برای سفر به تهران مجددا تأکید کرد.

گفتنی است وزرای خارجه دو کشور در این مدت چندین بار با هم تماس تلفنی داشتند و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و همچنین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در عشق آباد و در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد با یکدیگر دیدار کرده بودند. وزیر امور خارجه کشورمان  دیدارش با همتای آذربایجانی در عشق آباد را مثبت و دوستانه خوانده بود و با بیان این‌که دو کشور و دو ملت فراتر از همسایگی، خویشاوند هستند، اعلام کرد: به توسعه مناسبات با همسایگان ادامه خواهیم داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین