به بهانه سفر رئيسی به روسيه

محمدکاظم انبارلویی،   4001028086 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
به بهانه سفر رئيسی به روسيه

آیت الله رئيسی به دعوت رسمی پوتين همتای روسی خود امروز به مسكو می رود. روسيه يك كشور قدرتمند از اقطاب قدرت در جهان امروز است .ايران نيز يك كشور نيرومند در منطقه است ظرفيت‌هايی اين دو قدرت دارند كه مي‌توانند در عرصه روابط بين الملل هم‌افزايی داشته باشند.

18 بهمن 94 در سرمقاله «رسالت» تحت عنوان «روسيه جديد» نوشتم :
1- براي درك سياست نه شرقی ونه غربی امام (ره) بايد روسيه جديد را شناخت؛ روسيه اي كه پس از پيام امام (ره) به گورباچف تغييرات بسياري كرده است و بايد آن را به عنوان «روسيه جديد» ياد كرد.
2- پيام امام (ره) ظاهرا خطاب به گورباچف بود اما مخاطب اصلي جريان روشنفكري و سياستمداران روس را هدف قرار داده بود. امام (ره) در اين پيام كار خود را كرد و يك جريان نيرومند فكري در روسيه پديد آورد كه آثار آن را در سياست خارجي مسكو در عدم همراهي با امپرياليسم جهاني را مي‌بينيم.

سفر پوتين به تهران و گفت‌وگوي دو ساعته او با مقام معظم رهبري يك نقطه عطف در تاريخ روابط دو كشور ايران و روسيه نيز است.
برخي سياستمداران ما متأسفانه روسيه را به «روسيه تزارها» و «روسيه شوروي» مي‌شناسند و حاضر نيستند يك تكاني به حافظه تاريخي خود بدهند و تحولات روسيه را پس از فروپاشي شوروي مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند، به‌ويژه روسيه‌اي كه با پوتين وارد هزاره سوم شد.

پوتين كه به تهران آمد نه در دست «مانيفست كمونيست» داشت و نه در سر ايده‌هاي  پوسيده دموكراسي ليبرال، او با هديه يك جلد كلام الله مجيد به محضر رهبر انقلاب شرفياب شد. دولت وقت فلسفه اين هديه را درك نكرد و پوتين با بي‌مهري روحاني تهران را ترك كرد. جامعه روشنفكري ما كه هنوز دل در گرو غرب دارد چه آنها كه به نيمه چپ يا نيمه راست غرب به لحاظ فكري پناهنده هستند. از ظهور شخصيت علمي فردي به نام الكساندر دوگين فيلسوف و جامعه‌شناس روسي به عنوان پدر روشنفكري جديد روسيه بي‌خبر است. از مباني فكري او در پديداري تئوري «اوراسيايي» اطلاعي ندارد. تئوري كه به لحاظ راهبردي روسيه را در يك مسير جديد قرار مي‌دهد و فاصله آنها را با استبداد و استكبار جهاني تا حد رودر رويي و مقابله با آمريكا و غرب به خوبي ترسيم مي كند.

مصاحبه محمودرضا سجادي سفير سابق ايران در مسكو با شبكه افق در شبانگاه 27/10/1400 يك رونمايي از عقب‌افتادگي وزارت خارجه ما در دولت‌هاي گذشته از تحولات روسيه جديد بود.
نگاه به غرب و شيفتگي به آن، مسئولان ما را در وزارت خارجه، وزارت نفت و بانك مركزي در دوران روحاني از يك فرصت تاريخي بي نظير و راهبردي براي برداشتن گام‌هاي بلند در توسعه روابط با جهان دور كرد. برجام سياست خارجي ما را از چاله به چاه انداخت. 

نمونه‌هاي بي‌مهري مسئولان سياسي و اقتصادي به روسيه و فرصت‌سوزي‌هاي جبران‌ناپذير آن‌هم از زبان سجادي به عنوان يك ديپلمات كاركشته، صريح، صادق و امين در مصاحبه با شبكه افق واقعا حيرت‌انگيز است.
دولت گذشته پيشنهادات سخاوتمندانه روسيه در دور زدن تحريم‌ها و حتي همكاري در برداشتن تحريم تسليحاتي و نيز تسهيل در روابط بانكي و فروش نفت را بي‌پاسخ گذاشت فقط نگاهش به ناز و كرشمه وزير خارجه و رئيس جمهور فريبكار آمريكا در برجام بود.

سفر رئيسي به روسيه فوق العاده مهم است. اين سفر پاسخي به اين سؤال فريبكارانه كساني است كه مي‌گويند نبايد با دنيا قهر بود و دنيا را آمريكا و سه كشور شرور اروپايي تعريف مي‌كردند. دنيايي كه مراودات اقتصادي آنها با ايران اكنون به كمتر از مراودات ما با افغانستان رسيده است. دنيايي كه با فريب و نيرنگ و زورگويي و قلدري مي‌خواهد همه چيز ما را بگيرد حتي چيزي كه خود تعهد كرده ، ندهد.

دولت رئيسي در عمر 4 ماهه خود به اندازه 4 سال ديپلماسي خارجي را جلو برده است كه كاركرد آن را در تسهيل روابط با همسايگان و با قدرت هاي بزرگ منطقه اي و جهاني و بهبود نسبي اوضاع اقتصادي كشور مي‌شود ديد. ما اكنون داريم نفت مي‌فروشيم پول آن را هم مي‌آوريم اين در حالي است كه FATF هست، تحريم‌هاي ظالمانه هم هست.

ما اكنون در مذاكرات وين با قدرت ظاهر شديم. آمريكا و سه كشور اروپايي قدم به قدم عقب نشسته‌اند. ما اكنون شركاي راهبردي خود را در منطقه و جهان دقيق مي‌شناسيم و با بسط و تحكيم روابط دوستانه و احترام متقابل، هوشمندانه جلو مي‌رويم. اين راهي است كه بايد با درك درست سياست نه شرقي و نه غربي امام و سياست عزت، حكمت مصلحت رهبري معظم انقلاب بايد طي مي‌كرديم و در آن قصورها و تقصيرهايي داشتيم كه جبران آن قدري مشكل است.

امام (ره) در حالي‌كه امپراطوري شوروي هنوز سرپا بود نامه به گورباچف نوشت. امروز بيش از 30 سال است از نوشتن آن نامه مي‌گذرد. امپراطوري شوروي فروپاشيده و تحولات عظيمي در روسيه رخ داده است. اما كارشناسان ما در وزارت خارجه و دستگاه‌هاي اجرايي ما در نفت، بانك مركزي، وزارت صمت ، نيرو و ... حاضر نيستند حتي نگاهي به اين تحولات و سود و زيان آن بيندازند . آن بخش از رسانه‌هاي داخلي كه دل در گرو غرب دارند با همين دسته از كارشناسان در حال كارشكني در روابط راهبردي ايران با شرق هستند و همگرايي مي‌كنند.

دولت رئيسي بايد فكري براي اين جريان ارتجاعي، فاسد و كارشكن بكند و به سرعت به سمت روابط راهبردي با شرق و همه كساني كه حاضرند در جهان امروز انقلاب اسلامي را به رسميت بشناسند و عزت ملت ايران را رعايت كنند و روابط شرافتمندانه و دوستانه داشته باشند، برود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۷۳۴۱۲۰:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
رابطه متوازن و همراه با عزت سیاست رسمی ایران است . و آمریکاییها چون چنین رابطه ای را نمیتوانند با ما داشته باشند بسیار خشمگینند
ناشناس۲۳۷۷۴۳۰۲۱:۱۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
کشوری که توسط یک دولت یاغی(آمریکا) و شرکایش (اروپا) تحت سخت ترین تحریمهاست و میخواهند ایران را نابود کنند بهترین راه برایش شکستن محاصره و نزدیکی به دشمنان دشمن اصلی یعنی آمریکا ست. واین همان سیاستی است که دولت سیزدهم با قدرت دنبال خواهد کرد
ناشناس۲۳۷۷۶۳۵۲۳:۳۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
دست دوستی به سوی هر کشوری دراز میکنیم که بتواند بر دیوار هوشمند ترین تحریمهای تاریخ علیه ایران ترکی بیندازد .
ناشناس۲۳۷۷۸۲۲۰۵:۴۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تا چشم آمریکا کور شود
ناشناس۲۳۷۸۱۱۳۱۰:۳۳:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
جیره خواران آمریکا مرتب القا میکنن که رفتیم تو دامن روسیه . خودشونم میدونن که اینجوری نیست ولی از این روابط ناراحتن چون اربابشون ناراحته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین