جای خالی چینی‌ها

گروه فرهنگی الف،   4000915109

حتی پیش از شناسایی نوع «اُمیکرون» ویروس کرونا، دولت چین به شهروندانش توصیه می‌کرد از سفر به خارج از کشور خودداری کنند و حالا نبود این گروه از گردشگران گردشگری جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

جای خالی چینی‌ها

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، در جزیره «ججودو» واقع در کره جنوبی، بازار کساد شده است. در «بالی» راهنماهای تور بی‌کار شده‌اند. در پاریس و رم نیز صف طولانی کسانی که با کلاه‌های آفتابی در مکان‌های دیدنی مشغول سلفی گرفتن هستند دیگر به یک خاطره تبدیل شده است.

قرار بود امسال سال بازگشت به گردشگری و مسافرت باشد. در اروپا و آسیا بسیاری از کشورها فرودگاه‌ها را بازگشایی و پذیرش گردشگران را آغاز کردند. اما حالا با یک واقعیت جدید مواجه شده‌اند: شناسایی سویه‌های جدیدی همچون «اُمیکرون» باعث ایجاد نگرانی در سطح جهان شده‌ و دولت‌ها را ناچار به بستن مرزهای کشور کرده‌ است، در نتیجه به این زودی‌ها از بزرگ‌ترین منبع گردشگران یعنی گردشگران چینی خبری نخواهد بود.

چین در راستای رساندن آمارهای ابتلا به کرونا به صفر، اعلام کرده است در طول زمستان پروازهای بین‌المللی را به ۲.۲ درصد شرایط پیش از شیوع کرونا می‌رساند.

چین از ماه اوت، تقریبا به طور کامل روند صدور گذرنامه جدید را متوقف کرده و تمام مسافرانی را که وارد کشور می‌شوند ملزم به سپری کردن قرنطینه ۱۴ روزه کرده است.

در دهه‌های اخیر هیچ کشوری به اندازه چین در گردشگری جهانی نقش حیاتی نداشته است. گردشگران چینی حدود ۲۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ خرج کردند و در این مورد از تمامی کشورها پیشی گرفتند. حالا غیبت طولانی‌مدت گردشگران چینی به معنای این است که بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها درآمدهای حوزه گردشگری به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برسد.

فروشگاه‌ها خلوت شده‌، رستوران‌ها تعطیل و هتل‌ها خالی شده‌اند.

این مسئله به ویژه شمال و جنوب شرقی آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چین منبع شماره یک گردشگری برای بسیاری از شهرهای بزرگ آسیا محسوب می‌شود.

از طرفی با شناسایی سویه «اُمیکرون» کشورهای مختلف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفری اعمال کرده‌اند. این یک مسئله دیگر برای صنعت گردشگری است که پیش از شناسایی این نوع جدید از ویروس کرونا هم به دلیل فقدان حضور گردشگران چینی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد.

برای مثال، در ویتنام به گفته دولت، شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی یا متوقف شدن ۹۵ درصد از کسب و کارها و فعالیت‌های مرتبط با گردشگری شده است.

قبل از همه‌گیری کرونا گردشگران چینی به شهرهای «دانانگ» و «نها ترنگ» ویتنام هجوم می‌بردند و حدود ۳۲ درصد از گردشگران خارجی این کشور را به خود اختصاص می‌دادند.

در جزیره «بالی» واقع در اندونزی نیز وضعیت بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تعریفی ندارد.

در جزیره «ججودو» واقع در کره جنوبی که مقصد محبوبی برای گردشگران چینی بود، فقدان حضور این گروه از گردشگران بسیار پررنگ است. با توجه به امکان ورود بدون ویزا به این جزیره برای گردشگران چینی، شمار گردشگرانی که از چین وارد این جزیره می‌شدند در سال ۲۰۱۹ به بیش از یک میلیون نفر رسید. این درحالی است که این آمار در سال ۲۰۲۰ با ۹۰ درصد کاهش مواجه شد و به ۱۰۳هزار نفر رسید. از ژانویه تا سپتامبر امسال نیز شمار این گروه از گردشگران فقط ۵۰۰۰ نفر گزارش شد.

گردشگران چینی در سال‌های اخیر هم به منبع مهمی در اروپا تبدیل شدند. برای مثال در موزه شرلوک هولمز در لندن روزانه حدود هزار نفر بازدیدکننده ثبت می‌شود که در این بین نیمی از بازدیدکنندگان را گردشگران چینی تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۱۹، گردشگران آسیایی به خصوص گردشگران چینی حدود ۴۰ درصد از گردشگران خارجی را که از  «کولوسئوم» بازدید کردند تشکیل دادند. در سال ۲۰۱۹، دو میلیون چینی از ایتالیا بازدید کرده بودند و حالا غیبت آن‌ها برخی از کسب و کارهایی را که روی این گروه از گردشگران سرمایه‌گذاری کرده بودند تحت تاثیر قرار داده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین