دست پر ایران و تصمیم سخت آمریکا در وین

گروه سیاسی الف،   4000907105 ۱۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رویه های اخیر آمریکا علیه ایران در مواردی نظیر تهدیدِ چین جهت قطع خرید نفت از ایران و اجماع سازی های سیاسیِ آن علیه تهران، همه و همه نشان می دهند که واشنگتن صرفا سعی دارد تا با همان کارزار فشارحداکثریِ دولت ترامپ، ایران را به تسلیم وادارد. رویکردی که از منظر ایران کاملا غیر سازنده و البته فاقدِ دستاورد خواهد بود. 

دست پر ایران و تصمیم سخت آمریکا در وین

به گزارش الف، همزمان با رسیدن به تاریخ 29 نوامبر(هشتم آذرماه) و ازسرگیری مذاکرات مرتبط با احیای برجام میان ایران و گروه چهار بعلاوه یک(با حضور غیرمستقیم آمریکا) در وین، ناظران و تحلیلگران، دیدگاه های مختلفی را در مورد مواضع ایران و بویژه آمریکا در چهارچوب دور هفتم مذاکرات وین و به طور خاص سرنوشت احتمالی این دور از مذاکرات مطرح می کنند. 

در این راستا، دولت آمریکا به طور خاص از چند روز قبل، موضع خود در چهارچوب مذاکرات آتی را کاملا روشن کرده است. واشنگتن در جریان نشست های "جی 20 "در رُم ایتالیا و همچنین در چهارچوب نشست مشترک با شورای همکاری های خلیج فارس و صدوربیانیه ای بی سابقه علیه ایران، به وضوح سعی کرده تا در فازِ سیاسی، روند اجماع سازی علیه ایران را تقویت کند. جدای از این ها، دولت آمریکا سعی داشته تا یکی از مهمترین منابع درآمدی اقتصادی ایران در عصر تحریم های آمریکا، یعنی فروش نفت به چین را نیز هدف قرار دهد و تهدید کرده که اگر چین مراودات نفتی با ایران را محدود نکند، واشنگتن بدون تردید اقدام به تحریم آن دسته از کشتی های چینی خواهد کرد که اقدام به انتقال نفت ایران به چین می کنند. 

اضافه بر این ها، مقام های ارشد دولت آمریکا نیز از مواضع خود کوتاه نیامده اند و همچنان ایران را به نقض توافق برجام متهم و آن را تهدید می کنند که اگر مذاکرات شسکت بخورد، طرح های جایگزینِ مذاکره را علیه تهران فعال خواهند کرد. در واقع، اینطور به نظر می رسد که دولت کنونی آمریکا همچون دیگر دولت های این کشور که درگیر در روند مذاکرات هسته ای با ایران بوده اند، راهبرد اصلی خود در مواجهه با معادله هسته ای ایران را بر تشدید فشارهای اقتصادی و اجماع سازیِ سیاسی علیه ایران و در عین حال، تهدید کردن با گزینه های نظامی و خرابکارانه در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با تهران قرار داده است. 

در این میان، برخی نیز به طرح این گمانه زنی پرداخته اند که دولت آمریکا با توجه به پیچیده شدن روند معادله اتمی ایران، سعی در انعقاد توافقی محدود و موقت با ایران دارد. توافقی که در قالب آن، ایران از برخی امتیازهای اقتصادی برخوردار می شود و در مقابل، محدودیت های هسته ای را نیز بر برنامه هسته ای خود اعمال خواهد کرد و به طور خاص، از سرعت روند پیشروی های هسته ای خود می کاهد و حتی آن را متوقف می کند( که قطعا یکچنین توافقی در سطحی به مراتب پایین تر از مفاد توافق برجام خواهد بود). البته که احتمالا این ایده هم در صورتِ سخت شدن فضای مذاگره میان دو طرف، در جریان مذاکرات آن ها در وین مطرح خواهد شد. با این حال نباید فراموش کرد که اساسا طرح این ایده لزوما به معنای موفقیت و اجرایی شدن آن نیست زیرا ایران شدیدا در بحث مذاکره با غرب، بر حصول دستاوردهای عینی برای خود تاکید دارد و در نقطه مقابل، بعید است دولت بایدن تَن به این مساله بدهد(به دلیل شرایط داخلی و بین المللی خاصِ آمریکا). 

در نقطه مقابل، اینطور به نظر می رسد که طرف ایرانی با دستِ پُرتری در چهارچوب مذاکرات حاضر خواهد شد. اولا ایران تاکید کرده که به دنبال مذاکرات هسته ای جدید نیست بلکه مساله اصلی، نقض برجام توسط آمریکا و آسیب وارد شدن به این توافق و محروم شدن ایران از مزایایی است که بواسطه برجام به ایران اختصاص داده شده‌اند. دوما، استناد اصلی تیم ایرانی این است که ایران از توافق برجام خارج نشده و این دولت ترامپ بوده که در سال 2019 و به صورت یکجانبه از توافق مذکور خارج شده و تحیم های غیرقانونی را علیه ایران وضع کرده است. از این رو، پیشروی های هسته ای ایران نیز نَه نقض برجام، بلکه رویه هایی جبرانی بوده است که در صورت عمل کردن طرف های بین المللیِ برجام مخصوصا آمریکا به تعهدات خود و منتفع شدن ایران از این توافق، می تواند بار دیگر احیا شود. 

جدای از این ها، رویکرد کلی دولت جدید ایران نیز تا حد زیادی مبتنی بر حصول دستاوردهای عینی و عملی از توافق برجام است. مساله ای که به طور خاص کار را برای طرف های غربی که عادت به دادنِ وعده های نسیه به ایران کرده اند سخت می کند. البته که دولت های غربی در سال های اخیر نشان داده اند مذاکره با ایران را نَه ابزاری برای حل و فصل مسائل و مشکلات خود با این کشور، بلکه به مثابه ابزار و اهرمی جهت نابودی ایران تصور می کنند. در این راستا، دولت ابراهیم رئیسی نیز با علمِ به همین دیدگاه وارد روند مذاکرات می شود و با بدبینی تمام صرفا به دنبال کسب دستاوردهای عینی از مذاکرات و راستی آزمایی این دستاوردها(به طور خاص به دنبال لغو تحریم ها علیه ایران و راستی آزمایی این مساله) خواهد بود. 

با این حال، تاکیدات ایران مبنی بر دریافت تضمین های عینی از دولت آمریکا، مبنی بر اینکه هیچ دولتی دیگری در آینده در آمریکا، اقدام به خروج از برجام و نقض آن نکند نیز، هم منطقی است و هم معادله برجام را پیچیده می کند. منطقی از این نظر است که اساسا درست به نظر نمی رسد که ایران بخواهد بار دیگر وارد توافقی شود که یک رئیس جمهورِ جمهوریخواه آن را در آینده، به راحتی نقض کند و تحریم های گسترده و فراقانونی را علیه ایران وضع کند. در این چهارچوب، توافق نکردن برای ایران، به مراتب بهتر از توافق کردن است. در جبهه مقابل طرح این درخواست به این دلیل موجب پیجیده تر شدن روند مذاکرات می شود که اساسا دولت بایدن عزم و اراده‌ای در این رابطه ندارد و حتی پیشتر برخی منابع اطلاع داده بودند که این دولت اعلام کرده که در زمان حضورِ خود در قدرت نیز، نمی تواند تضمینی به ایران بدهد که همچنان در چهارجوب توافق برجام باقی بماند. جمهوریخواهان آمریکایی نیز به صراحت تاکید کرده اند و به بایدن هشدار داده اند که به هیج عنوان توافق برجام را در سنای آمریکا تصویب نخواهند کرد و حتی گفته اند که به محضِ حضور یک رئیس جمهور جمهوریخواه در کاخ سفید، وی نیز همچون ترامپ، توافق برجام را نقض خواهد کرد و آمریکا را بار دیگر از آن خارج می کند. 

مجوع این مسائل موجب شده اند تا جو پیرامونیِ مذاکرات احیای برجام، تا حد زیادی حالتی مبهم داشته باشد و بسیاری از ناظران و تحلیلگران، حصول نتیجه در دور هفتم مذاکرات وین را تا حدی، غیرواقع بینانه ارزیابی کنند. در این میان نباید فراموش کرد که اساسا دولت بایدن در چهارچوب مذاکرات احیای برجام با ایران، از سرمایه سیاسی چندانی پس از شکست خود در افغانستان و تشدید فشارهای داخلی علیه آن درمواردی نظیر افزایش تورم آمریکا و اوج گیری نابهنجاری های اجتماعی در آن برخوردار نیست و عملا، قدرتِ انعطاف پذیری چندانی را به دلیل مصالح سیاسی خود درآستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا(2022) و انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2024، ندارد. در جبهه مقابل نیز ایران اساسا بر خلاف دولت قبلی این کشور، دال مرکزی سیاست خارجی خود را از مساله هسته ای و برجام خارج کرده و به موضوع هسته ای صرفا به مثابهِ یکی از مسائل مهم در عرصه سیاست خارجی ایران می نگرد. موضوعاتی که عملا حاکی از این هستند که روند احیای برجام با مسیری پیچیده همراه است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۲۲۵۸۰۹:۱۰:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۸
دست ایران موقعی پر می باشد، که در کشور این همه مشکلات ریز و درشت وجود نداشته باشد.
ناشناس۲۳۱۲۳۹۳۱۰:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۸
گره زدن مملکت به هسته ای سیاست نادرستی است که متاسفانه چند دهه است که ادامه دارد.
ناشناس۲۳۱۲۴۶۵۱۰:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۸
نهایت هسته ای، ساخت بمب است. اگر کره شمالی خوشبخت شد، ما هم می شویم.
ناشناس۲۳۱۲۵۲۷۱۱:۱۹:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۸
تنها کشوری که حتی یک عدد واکسن کرونا هم در آن تزریق نشده است!
ناشناس۲۳۱۲۶۹۶۱۲:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۸
مردم کره شمالی، مردمی فراموش شده، منزوی و بدبخت هستند.
ناشناس۲۳۱۲۵۳۵۱۱:۲۳:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۸
خبرنگار از پمپئو سوال کرد چرا به کره شمالی حمله نمی کنید ؟! پمپئو پاسخ داد پیونگ یانگ سلاح اتمی دارد و ما جرئت حمله نداریم.
ناشناس۲۳۱۲۸۹۱۱۳:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۸
برو كره شمالي زندگي كن كه آمريكا بهت حمله نكنه !! يعني معني زندگي امن براي شما همينه فقط ؟!! آزاديهاي اجتماعي و سياسي و رفاه و تكنولوژي به كار نمي ياد اصولا !!!
ناشناس۲۳۱۲۶۰۷۱۱:۴۹:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۸
خود جان کری گفته بود که تحریمهای کره شمالی به قدر تحریم ایران شدید نیست زیرا از قدرت اتمی کره شمالی وحشت دارند.
ناشناس۲۳۱۲۶۱۱۱۱:۵۰:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۸
امانوئل مکرون: صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
ناشناس۲۳۱۲۶۱۹۱۱:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۸
کشورهای پیشرفته دنیا از جمله امریکا و روسیه و چین و ایتالیا و فرانسه و انگلیس و غیره 80 درصد برق خود را از انرژی هسته ای تامین می کنند.
ناشناس۲۳۱۳۵۰۳۱۹:۱۴:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۸
بالاترين درصد تامين برق در جهان از انرژى هسته اى در امريكا است كه كلا ١٩ در صد است
ناشناس۲۳۱۲۶۳۴۱۱:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۸
امریکا هم بمب ساخت و امتحان کرد و خوشبخت شد؟
ناشناس۲۳۱۲۷۴۶۱۳:۰۵:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۸
ساخت ؛ نگهداشت و استفاده از بمب اتم سواد میخواهد .
نادرشاه۲۳۱۳۲۲۸۱۶:۲۰:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۸
معلوم میشه از دنیای بازدارندگی هسته ای خیلی فاصله داری
رضا۲۳۱۳۳۰۶۱۷:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۸
نهایت انرژی هسته ای نیروگاه‌های برق و صنعت کشاورزی درمانی صنایع غذایی می باشد نه فقط بمب عزیزم
ناشناس۲۳۱۴۴۹۲۱۲:۳۴:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۹
چرا نمیگی آمریکا اگه شد
ناشناس۲۳۱۲۴۷۶۱۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر کره شمالی همسایه چین نبود، تا به حال نابود شده بود.
ناشناس۲۳۱۲۵۲۵۱۱:۱۸:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۸
دقیقاً. آمریکا ملاحضه قدرت نظامی چین و اجتناب از رویارویی با این کشور را می کند.
ناشناس۲۳۱۲۵۹۷۱۱:۴۴:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۸
امریکا از چین و روسیه و کره شمالی و ایران مثل سگ می ترسد.
ناشناس۲۳۱۲۶۰۰۱۱:۴۵:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۸
شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان نشان داد که شیطان بزرگ در موضع ضعف قرار دارد و رو به افول است.
ناشناس۲۳۱۲۸۴۷۱۳:۴۵:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۸
در واقع شکست حکومت بی مصرف و نفرت انگیز بین مردم بود، چنین حکومتی چه منشا داخلی داشته باشد چه خارجی جز درک آینده ای ندارد. حالا حکومت کرزی منشا خارجی داشت! حکومت قذافی که داخلی بود، دیکتاتوری که سال ها خون مردم را در شیشه کرد
ناشناس۲۳۱۳۲۲۳۱۶:۱۸:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۸
قذافی و صدام هم با حمله امریکا سرنگون شدند.
ناشناس۲۳۱۲۵۴۲۱۱:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۸
گره زدن چرخ سانتریفیوژ به چرخ اقتصاد اشتباه فاحشی بود که در 8 سال گذشته صورت گرفت.
ناشناس۲۳۱۲۶۶۸۱۲:۱۶:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۸
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۳۱۲۷۵۰۱۳:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۸
ببینم شما این گره رو چی جوری باز میکنی در ۴ سال آینده !
ناشناس۲۳۱۳۶۸۴۲۱:۲۳:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۸
احیای قرارداد سواپ (مبادله) 2 میلیارد متر مکعب گاز با ترکمنستان و اذربایجان یک نمونه از دیپلماسی اقتصادی موفق دولت جدید است.
ناشناس۲۳۱۴۱۴۰۰۸:۱۹:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
یک نادان سنگی در چاه میندازه ۶تا عاقل نمیتونن درش بیارن گره زدید و کار را کور کردید حالا میگی برو درستش کن؟
ناشناس۲۳۱۳۶۸۵۲۱:۲۳:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۸
برادر جان مشکلات مملکت به هسته ای وعدم مدیریت صحیح گره خورده شما خیلی یقه ات پاره نکن
الکس۲۳۱۴۸۲۳۱۵:۳۷:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۹
بنده خدای ساده هسته ای بهانه است آمریکا میخواد با هسته ای شروع کند تا همان بلایی که سر لیبی آمد یر ما هم بیاید.. #تاریخ را بخوانیم و درس بگیریم
ناشناس۲۳۱۵۲۰۳۲۱:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۹
امیدورام همین تیتر رو چندماه دیگه یا یکی دو ساله دیگه هم بتونید بگید
ناشناس۲۳۱۲۴۴۰۱۰:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۸
اول از همه افراد خائن نباید اجازه داده شود که بیایند سرکار که با ایجاد با قطبی سازی برای جلب رضایت کدخدا دست داخل همیشه پر خواهد بود
ناشناس۲۳۱۴۰۶۰۰۶:۵۲:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۹
احسنت گل گفتی
ناشناس۲۳۱۲۶۲۴۱۱:۵۳:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۸
مشکلات ریز و درشت کشور نتیجه سوء مدیریت اصلاح طلبان و کارگزاران در 43 سال گذشته است و ریشه داخلی دارد.
ناشناس۲۳۱۲۷۴۵۱۳:۰۵:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۸
سلام . چرا کشورهای دیگر انرژی هسته ای داشته باشند ما نداشته باشیم. نفت و سوخت فسیلی تمام خواهد شد . آن موقع اگر جواب آیندگان را خواهید داد . اگر کسی بخواهد روی پای خود بایستد باید مشکلات را تحمل کند . اگر مرد در زندگی مردم چشم و هم چشمی نباشد . زندگی های عالی اند این خود ما هستیم .
ناشناس۲۳۱۴۵۱۵۱۲:۵۴:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۹
خیلی پر نباشه بریزه قابل،توجه کسانی که برجام،خسارت محض،می دونستن
ناشناس۲۳۱۲۲۵۹۰۹:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۸
داشتن چند ده کیلو اورانیوم 60% هیچ دستی را پر نمی کند. بلکه موجب افزایش فشارهای بیشتر بر ایران می شود.
ناشناس۲۳۱۲۴۲۸۱۰:۳۳:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۸
کوچولو آن زمانی که دوستان تو می گفتند غنی سازی نباید بکنیم ولی کاری کردیم که به 3/5درصد را مجبور شدن قبول کنند را به یاد بیاور بله عمو جان
ناشناس۲۳۱۲۵۵۷۱۱:۳۱:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۸
شما صد درصد غنی کن اصلاً بمب اتم بساز،بعدش می خوای چه کار کنی؟! اسرائیل و آمریکا که بمب اتم دارند و ایران نمی تونه بر ضدشون استفاده کنه،در این صورت عربستان و امارات هم بمب می سازند و ما می مونیم و تحریم‌های اقتصادی شدید مثل کره شمالی.
ناشناس۲۳۱۳۰۹۱۱۵:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۸
درکت که فقط در حد بمب اتم هست بیشتر نیاز به جواب نیست!
ناشناس۲۳۱۳۵۵۶۱۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۸
بدانید که داشتن و یا نداشتن بمب اتم بهانه است
ناشناس۲۳۱۲۴۶۰۱۰:۴۶:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۸
چرا کد خدای تو بمب اتم دارد ولی بر نمی تابد صنعت صلح آمیز ما را؟ کورخواندین که راه به جایی ببرید
ناشناس۲۳۱۲۵۴۶۱۱:۲۵:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۸
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام و اکسید کردن ذخائر اورانیوم غنی شده بود.
ناشناس۲۳۱۲۷۲۵۱۲:۵۴:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۸
ای قربون دهن تون، همانطور که فرمودید برجام خیلی بد بوده فقط موندم چرا داریم مذاکره می کنیم که آمریکا به اون برگرده و تضمین هم بده که خارج نمی شه
ناشناس۲۳۱۳۰۹۶۱۵:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۸
به خاطر گندی که ماشه را دوستانت در برجام گنجاندن
ناشناس۲۳۱۳۱۲۴۱۵:۲۳:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۸
برجام نتیجه صبر وزجر ملت بود که مرده به دنیا آوردنش وحالا باید با تمام کاستی هاش زنده بشه شاید تو این مسیر هم بمیره چون خیلی بیماره
ناشناس۲۳۱۳۲۳۰۱۶:۲۱:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۸
زیرا برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم در اون بمانیم نه میتوانیم از اون خارج بشویم و به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده است.
سعید۲۳۱۳۶۴۲۲۰:۴۲:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۸
سیمان ریختن بر قلب رآکتور توانست فشار ها را بر دارد؟
ناشناس۲۳۱۲۲۶۴۰۹:۱۶:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۸
آیا شما تاثیرات سیاست فشار حداکثری و تحریم های فلج کننده آمریکا را انکار می کنید؟ وضعیت اکنون کشور را با سال قبل و سالهای ماقبل آن مقایسه کنید تا متوجه شوید که چه وضعیتی در سال 1401 وجود خواهد داشت.
ناشناس۲۳۱۲۴۳۰۱۰:۳۵:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۸
با گدایی کردن از دشمن قطعا بدتر خواهد شد و در این ده سال تجربه شده است و اگر این راه را تکرار نکنید قطعا اوضاع فرق خواهد کرد
ناشناس۲۳۱۲۴۶۷۱۰:۴۹:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۸
قبل برجام 700 عدد تحریم که آن هم باز به خاطر فتنه 88 بود و بعد برجام و خروج آمریکا 1500 عدد تحریم بعد از توافق مجدد باز چه عددی می خواهید تحریم شوید؟
ناشناس۲۳۱۲۵۵۱۱۱:۲۷:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۸
فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام بود قبل از برجام روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت میفروختیم و قیمت دلار 3 هزار تومان و برنج 4 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود با برجام قیمت همه اقلام 10 برابر شد.
ناشناس۲۳۱۲۸۰۳۱۳:۲۸:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۸
این‌ ده‌ برابری‌ که‌ میگی‌ از‌ زمانی‌ شروع‌ شد‌ که‌ برجام‌ از‌ هم‌ پاشید
ناشناس۲۳۱۳۰۹۴۱۵:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۸
نخیر اگر برجام نبود الان اقتصاد علمی اداره می شد و آرامش
ناشناس۲۳۱۳۲۳۱۱۶:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۸
خوب چرا برجام از هم پاشید ؟!
جلالی‌فرد۲۳۱۳۰۲۵۱۴:۴۳:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۸
کسی‌که‌دستش‌درآب‌داغ‌باشد‌‌قطعآفرق‌داردباکسیکه دستش‌در‌آب‌خنک‌وسرد‌‌باشد‌آنهایی‌که‌وضعشان خوبه‌‌کاربکار‌دیگری‌ندارد‌من‌به‌شخصه‌خودم‌دراین تحریمات‌ناجوان‌مرردنه‌امریکا‌خیلی‌ضررکردم یکارگر‌بیش‌نیستم......باتشکر
ناشناس۲۳۱۳۲۴۴۱۶:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۸
پس چرا دوباره مذاکره میکنن
ناشناس۲۳۱۲۷۷۴۱۳:۲۱:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۸
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
رسول۲۳۱۲۲۶۶۰۹:۱۷:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۸
برادر چرا شما وضعیت اقتصادی مردم و تورم بالای ۵۰ درصد رو نمیبینی؟این افکار و محاسبات غلط باعث طولانی شدن مذاکرات و زجر بی پایان مردم میشه ....
ناشناس۲۳۱۲۴۴۵۱۰:۴۰:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۸
افکار غلط را شما نا آگاهان یا مغرض دارید که گروگانگیری می کنید معیشت مردم را وگرنه مشکلات عمده ما داخلی است نه خارجی
ناشناس۲۳۱۳۱۴۳۱۵:۳۱:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۸
بله عمدتا داخلی است اما با این ساختار تا 10 سال دیگه هم حل نمی شه و چوبش را مردم می خورند از طرفی هم اصلاح ساختار کار یک شب و دوشب نیست یک برنامه درازمدت با ثبات می خواد که آنهم بعلت شرایط تحریمی اصلا اصلا عملیاتی نیست
ناشناس۲۳۱۲۴۶۹۱۰:۵۱:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۸
اول برو اقتصاد یاد بگیر و هیچ کشوری با یک تکه برگه کاغذ به بهشت نرفته شما هم نخواهید رفت بلکه در باتلاق هم خواهید افتاد
ناشناس۲۳۱۲۵۵۳۱۱:۲۹:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۸
تورم افسارگسیخته 4 سال گذشته نتیجه برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است انسان عاقل از یک سوراخ 10 مرتبه گزیده نمیشه !
ناشناس۲۳۱۲۶۳۹۱۲:۰۰:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۸
البته سعد آباد هم بود که گزیده شده بودیم یا توافق سه جانبه برزیل و ترکیه به نیابت از غرب!
ناشناس۲۳۱۲۲۶۸۰۹:۱۹:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر مردم متوجه شوند که هسته ای چه فایده ای دارد و برای چه دارند این همه سختی را تحمل می کنند، شاید وضعیت تغییر کند.
ناشناس۲۳۱۲۵۴۱۱۱:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۸
برای عده ای که شست وشوی مغزی شده باشند و دهان بین شبکه‌ های دشمن فرقی ندارد چی هست و یا چرا اینطوری هستیم!
ناشناس۲۳۱۲۵۶۰۱۱:۳۱:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر هسته ای را هم تعطیل کنیم تحریم ها را با بهانه های موشکی و پهپادی و منطقه ای و حقوق بشری ادامه می دهند بهانه های دشمن پایانی ندارد.
ناشناس۲۳۱۴۳۵۰۱۰:۴۷:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۹
دمت گرم دشمن دشمنه هر کاری میکنم که غارت کنه
ناشناس۲۳۱۲۵۹۵۱۱:۴۳:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۸
هزینه و فایده برجام چی بود ؟!
ناشناس۲۳۱۲۶۴۸۱۲:۰۳:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۸
مطمئنا بیشتر از هزینه فایده هسته ای بوده
ناشناس۲۳۱۲۶۵۸۱۲:۱۰:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۸
با ناموس فروشی 20 ساله که زدن تو سرتان خیلی فایده داشته!
ناشناس۲۳۱۲۶۶۰۱۲:۱۱:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۸
نتیجه برجام 100 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن قیمت خودرو و مسکن و دلار و سکه و موبایل و لوازم خانگی و موادغذایی و غیره شد.
ناشناس۲۳۱۲۶۶۷۱۲:۱۵:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۸
برای امثال شماها فایده دانش و صنعت بی معنی است
ناشناس۲۳۱۲۶۵۱۱۲:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۸
سوال را با سوال جواب نمی دهند.
ناشناس۲۳۱۲۷۷۹۱۳:۲۲:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۸
این سوال نکرد بلکه خزعبلات غربگدایان را دیکته کرد.
ناشناس۲۳۱۲۶۵۶۱۲:۰۶:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۸
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
جواد۲۳۱۲۲۷۱۰۹:۲۱:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۸
چرا مانند صدام رجزخوانی بی پشتتوانه میکنید ترامپ دیوانه نشان داد آمریکا به تنهای تمام معادلات جهانی را به هم میریزد حتی چین و روسیه توان سرکشی شدید را ندارند
امید۲۳۱۲۲۸۸۰۹:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۸
بسم الله الرحمن الرحیم دولت باید با ساختن ۳۰ نیروگاه هسته ای و تولید ۳۰,۰۰۰ هزار مگاوات برق و روزانه ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ لیتر آب و انتقال آن به داخل کشور مشکل آب و برق کشور و کشاورزان و صنایع بزرگ و کوچک و ملت را برای همیشه حل کند . آمریکا که هیچ بزرگتر از آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند .
مخالف۲۳۱۲۷۳۶۱۳:۰۲:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۸
همان نیروگاه اتمی بوشهر یک روز در میان خراب می شود
ناشناس۲۳۱۳۲۳۷۱۶:۲۵:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۸
نیروگاه اتمی بوشهر در 10 سال گذشته 50 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده و در مصرف 80 میلیون لیتر سوخت صرفه جویی شده و از انتشار 44 تن گازهای الاینده جلوگیری کرده است.
Pooya۲۳۱۳۷۷۶۲۲:۲۸:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۸
این آمارو ازکجات درمیاری ماهم بخونیم!
ناشناس۲۳۱۵۲۸۵۲۲:۳۷:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۹
مرسی.واقعا دلیل هسته ای بودن این باشه تاحالا ما قطب کشاورزی جهان بودیم
ناشناس۲۳۱۲۲۹۲۰۹:۳۱:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۸
امروز تمام برخورد آمریکایی‌ها در تشدید تحریم و خروج از برجام خلاصه می‌شود.
ناشناس۲۳۱۲۷۹۸۱۳:۲۷:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر خود فروخته های داخلی نباشند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اگر جریان تحریف شکست بخورد قطعا"جریان تحریم هم شکست خواهد خورد.
سعید۲۳۱۲۲۹۷۰۹:۳۴:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۸
میگم حالا دستتون انقد پره یه وقت نریزه زمین!؟!؟
ناشناس۲۳۱۲۶۰۳۱۱:۴۷:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر دست برتر نداشتیم امریکا و اروپا برای بازگشت ایران به پشت میز مذاکره التماس نمی کردند.
ناشناس۲۳۱۲۳۱۳۰۹:۴۶:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۸
نگاه امریکا و ایران به یکدیگر چگونه است؟ امریکا ایران را شرور و ایران امریکا را شیطان می نامد. انتظار دارید با این نگاه در مورد مسئله بسیار بزرگی مثل برنامه هسته ای با یکدیگر به توافق برسند؟ امریکا حرف اخر خود را در پایان دور ششم زد. توافق پایدار فقط و فقط در یک حالت امکان پذیر است: عادی سازی روابط در آینده
تهرانی۲۳۱۲۳۳۷۰۹:۵۷:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۸
الف جان، نظرت امیدوارانه است اما نمیدانیم واقع گرایانه هم هست یا نه. بعد از پایان جلسات معلوم میشه. همانطور که نباید از دشمن ترسید. همانطور هم نباید بیخودی امیدواری داد. چون بعداً اگر حرف درستی هم بزنی، شنونده به حرفهایت بدبین بوده و توجه نمیکند.
ناشناس۲۳۱۲۳۴۵۱۰:۰۲:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۸
ما اگه دستمون پر بود که اصلا مذاکره نمیکردیم .
ناشناس۲۳۱۲۵۹۴۱۱:۴۳:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۸
برجام نافرجام نشان داد که از مذاکره ابی برای ملت گرم نمی شود مذاکره فعلی برای گرفتن بهانه از دشمن است.
ناشناس۲۳۱۲۳۴۸۱۰:۰۳:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۸
شما دست پر رو چی تعریف میکنید ؟!
ناشناس۲۳۱۲۶۰۱۱۱:۴۷:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر دست برتر نداشتیم امریکا و اروپا برای بازگشت ایران به پشت میز مذاکره التماس نمی کردند.
ناشناس۲۳۱۲۳۵۶۱۰:۰۶:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۸
این ۴۰ نفری که رفتن وین شغلشون و نقش شون چیه در مذاکرات ؟؟؟؟
ناشناس۲۳۱۲۴۱۷۱۰:۳۱:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۸
هزینه یک شب اقامت در هتل کوبورگ وین 800 دلار است.
ناشناس۲۳۱۲۵۹۲۱۱:۴۱:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۸
حالا حساب کن هزینه ماه ها سفرهای بی نتیجه ظریف و عراقچی و تخت روانچی به هتل کوبورگ در 8 سال گذشته چقدر شده بود ؟!
ناشناس۲۳۱۲۷۶۰۱۳:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۸
ظریف و عراقچی ۲ نفر بودن ؛ ۴۰ نفر نبودن :)
ناشناس۲۳۱۳۲۳۸۱۶:۲۶:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۸
مدت زمانیکه در هتل کوبورگ اقامت داشتند خیلی زیاد بود.
ناشناس۲۳۱۳۶۷۰۲۱:۰۵:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۸
ظریف و عراقچی و تخت روانچی و صالحی و بعیدی نژاد و حسین فریدون و غیره سال دوازده ماه در هتل کوبورگ اقامت داشتند.
ناشناس۲۳۱۲۳۵۷۱۰:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۸
کشورهای اروپایی که برای آمریکایی‌ها خوش‌رقصی می‌کنند بدانند با افول آمریکا و خارج شدن این کشور از معادله قدرت مجبور خواهند شد در مقابل خواسته‌های حق ایران زانو بزنند و آن روز خیلی دور نیست.
ناشناس۲۳۱۲۵۸۳۱۱:۳۸:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۸
چند سال باید صبر کنیم ؟؟ عمر و جوانی و ارزوهای مردم عادی رفت
ناشناس۲۳۱۲۷۸۶۱۳:۲۴:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۸
روحانی 8 سال عمر و جوانی ما را برباد داد.
ناشناس۲۳۱۲۸۲۴۱۳:۳۷:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۸
بشین‌ به‌ امید‌ روزی‌ که‌ امریکا‌ افول‌ کنه!!
ناشناس۲۳۱۲۳۵۸۱۰:۰۶:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۸
به تیم مذاکره کننده کشورمان، سخن رهبر عزیزمان را یادآوری می‌کنم که فرمودند: جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغدادند!
ناشناس۲۳۱۲۷۲۴۱۲:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۸
از شهدا باید خجالت کشید که یک روزی دشمن را از خاکمان فراری دادیم ولی در این زمانه برای راه دادن دشمن که چقدر باشد سر و کله هم می زنیم
ناشناس۲۳۱۲۳۷۳۱۰:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۸
دست پر ایران کجاست؟ فکر میکنید فروش نفت به چین و چند کیلو اورانیوم دست ما را پر میکند؟ چینی ها که قبلا اثبات کردند در مقابل امتیاز ما را خواهند فروخت
ناشناس۲۳۱۲۵۶۷۱۱:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۸
در سال 90 و 91 در اوج تحریم ها حدود 180 میلیارد دلار نفت به چین فروختیم و رکورد فروش نفت در 100 سال اخیر زده شد و چین در قضیه واکسن دوستی خود را اثبات کرد.
ناشناس۲۳۱۲۳۹۲۱۰:۱۹:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر منظور از دست پر پیشرفت هسته ای باشد که باید عرض کنم کره شمالی دستش خیلی پر تر است اما وضعیت اقتصادی مردمش چگونه است؟ لذا شایسته است قدری منطقی فکر کنیم و امکان توافق مناسبی را با قدرتهای جهانی فراهم آوریم.
ناشناس۲۳۱۲۵۱۷۱۱:۱۵:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۸
کره شمالی که ضعیف تر از شما هستند اینقدر ضعف نشان نمی دهند و حساب کار هم دست غرب آمده
ناشناس۲۳۱۲۵۷۵۱۱:۳۶:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۸
کره شمالی رکود و بیکاری و تورم و الودگی هوا ندارد و اوضاع شون از خیلی از کشورها بهتر است.
ناشناس۲۳۱۲۶۵۵۱۲:۰۵:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۸
یعنی ماندم بعد از این همه توافقات باز دنبال توافق هستید؟ آدم شک می کند به تفکرات برخی ایرانی ها در ضمن 20درصد مشکلات اقتصادی ایران به تحریم ربط دارد و در حد خودش بزرگ کنید و نه بیشتر
هادی۲۳۱۲۴۰۹۱۰:۲۹:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۸
اگه این فشارها بی اثر بوده چرو اینقدر پس گرونیه
ناشناس۲۳۱۲۵۲۹۱۱:۲۱:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۸
عزیزم تورم بالا 70 سال است که ایران دارد و ربطی به تحریم ندارد
ناشناس۲۳۱۲۷۵۳۱۳:۰۹:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۸
تا قبل ملی شدن کامل نفت بین سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۰ تورم تک رقمی بود پ.ن:نفت ایران تا سال ۵۳ دست کنسرسیوم بود از ۵۳ به اینور نفت کاملا ملی شد
ناشناس۲۳۱۳۱۱۷۱۵:۱۹:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۸
تا سال 1347 تورم یک درمیان تک رقمی بود ولی بیشتر تک رقمی ولی برخی سال‌های 100درصدی دوم هم نفت قیمت آن بالا رفت در سال 1347 به بعد و آمد در بودجه تا الان
ناشناس۲۳۱۲۵۸۰۱۱:۳۷:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۸
دولت قبل 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده افزایش 9 برابری حجم نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه دلیل اصلی تورم فعلی است.
ناشناس۲۳۱۲۴۳۷۱۰:۳۷:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۸
دست پرتون را بی زحمت تو مساله آب و هوا و معیشت و سلامت مردم نشان دهید
ناشناس۲۳۱۲۴۷۷۱۰:۵۵:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۸
خخخه حرف از میزان قدرت‌نمایی برای دشمن بود و نه برای چیزهای دیگر یعنی از هر چیزی می خواهید سو استفاده کنید
ناشناس۲۳۱۲۵۸۵۱۱:۳۸:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۸
هنر روحانی و ظریف این بود که اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند.
ناشناس۲۳۱۲۴۵۵۱۰:۴۴:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۸
چه دست با پر چه بدون پر طرف مقابل خواهان حل مسئله نیست و این را چندین بار در این سال گفته حتی با ناموس فروشی که کردین چون آنها دنبال گرفتن تک تک نوامیس کشور هستند تا حمله و بعد تجزیه کنند ناشی گری را تمام کنید و فقط قانون آژانس را اجرا کنید و نه بیشتر و اگر درد سر بیشتر ایجاد کردن از این سازمان جاسوسی و تحریم گر خارج شوید
ناشناس۲۳۱۲۴۸۴۱۰:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۸
دست مملکت زمانی پر میشود: که قدرت و ثروت و اختلاس . ریزمغزی و ...یکطرف ،و فقر و تبعیض و بیکاری طرف دیگری نباشد !!؟؟
ناشناس۲۳۱۲۶۱۷۱۱:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۸
این دست پر نتیجه تلاش همون مغضوبین برجامی است
ناشناس۲۳۱۲۶۶۵۱۲:۱۴:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۸
این دست پُر نتیجه زحمات دانشمندان شهید هسته ای از جمله شهید فخری زاده و شهریاری و علیمحمدی و رضایی نژاد و احمدی روشن است.
ناشناس۲۳۱۲۷۲۸۱۲:۵۴:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۸
اگر راه شهیدان می رفتند که اصلا برجام در کار نبود
ناشناس۲۳۱۳۴۳۴۱۸:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۸
بابا جمع کنید راه کدوم شهید رو دولت مردان ما رفتند
ناشناس۲۳۱۲۶۹۴۱۲:۳۱:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۸
خخخخه آنها که چند سال منتظر ماندن! تا اینکه مجلس وارد شد
ناشناس۲۳۱۲۹۹۳۱۴:۲۵:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۸
دست پر؟؟؟ مردم آمریکا که تو تحریم نیستند و اقتصادشان نابود نشده که .... مردم ما هستند که روز به روز فقیر تر میشن کدوم دست پر؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۱۲۹۹۸۱۴:۲۷:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۸
دست پر یعنی داشتن چیزی مانند جزایر سه گانه که اعراب حاضرند خودشان را بفروشند تا بر سر آنها با ایران مذاکره کنند. داشتن چند کیلو اورانیوم%60 درصد هیچ دست پری برای ما نمیاورد و تقاضای غرامت برای خروج از برجام هم که بعضیها از آن بعنوان دست پر یاد میکنند، اصلا قابل مذاکره نخواهد بود. کارنشناسهای ما که اینها باشند، نتیجه ای جز دست خالی برای کشور و مردم نخواهد داشت.
ناشناس۲۳۱۳۰۲۹۱۴:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۸
کسی هنوز فکر می کند این درگیری چیزی بیش از یک جنگ زرگری هست؟
ناشناس۲۳۱۳۲۴۳۱۶:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۸
دست پر ايران اسلامي ارمان نابودي اسراييل است.
مسعود۲۳۱۳۳۹۴۱۸:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۸
آمریکا چاره ای ندارد یا باید کیش و مات شود و یا وزیرش را از دست بدهد.
شیخ۲۳۱۳۴۷۲۱۸:۵۹:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۸
حرف آخر اینکه امریکاه هیچ غلطی نمیتواندانجام بده
ناشناس۲۳۱۳۴۸۴۱۹:۰۶:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۸
به رییسی توصیه می کنم از مال برجام بالا نره. به گفته خودش برجام بد است.
ناشناس۲۳۱۴۵۵۵۱۳:۲۰:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۹
موافقم ولي قشنگ نيست اينطور حرف زدن
سید‌هادی۲۳۱۳۵۰۷۱۹:۱۷:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۸
سلام‌‌ مرگ بر آمریکا.و‌همدستانش‌. لاتحزن‌ان‌الله‌معنا.غم‌مخور‌خدا‌با‌ماست‌..(مومنان.مومنین. مومنه‌ها)....
ابوالفضل۲۳۱۳۵۸۲۱۹:۵۴:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۸
اگه ما با کره شمالی دادو ستد داشته باشیم تمام این شاموتی بازی های غرب وامریکا تمام میشود فعلا همه سره کاریم ....
اکبر۲۳۱۳۶۳۳۲۰:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۸
بدبختانه ما چاره ای جز کوتاه امدن نداریم
حمید۲۳۱۳۶۸۸۲۱:۲۶:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۸
با این حساب امریکا تو بد مخمصه ای گیر افتاده! خدا بهشون رحم کنه.
شاهد۲۳۱۴۰۴۰۰۶:۱۲:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۹
دست پر است ولی همش تهدید بحساب میاد نه قدرت. مثل اینه که گلوله خورده باشی و ضامن نارنجک رو بکشی و اونو تو دستات آماده نگه داری. اونها از وضعیت داخل کشور و صندوق خالی خزانه از خود مسؤلین نطام هم اطلاعات بیشتری دارند.
ناشناس۲۳۱۴۰۴۵۰۶:۱۸:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۹
بنظر شما چرا اسراییل باید انرژی هسته ای داشته باشه عضو هم نباشه نظرهم بده آمریکا راهم مجبور کنه پول دنیا رو داشته باشه بعضی پیرو سیاستش باشن
ناشناس۲۳۱۴۰۶۷۰۷:۰۴:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۹
هرچی بدبختی میکشیم از اصلاح طلب ها و خودفروخته ها میکشیم البته دوستان با این حال ما جلوی این دشمنای جوجه رنگی کم نمیاریم راه درست رو میریم
ناشناس۲۳۱۴۷۴۲۱۴:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۹
دست پر رو نمیدونم ، اما زیر بغل مون هندونه پره .
ناشناس۲۳۱۴۹۶۴۱۷:۲۶:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۹
بچه ها باید هوای کشورمونو داشته باشیم چه در سختی چه خوشی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  19. برای این عکس شما تیتر بزنید

  20. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. تنوری که هنوز سرد است...

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. چرا این همه بد اخلاقی؟

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  6. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  7. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  8. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  9. تنوری که هنوز سرد است...

  10. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  11. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  14. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  15. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  16. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  17. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  18. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  19. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  20. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  21. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  22. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  23. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  24. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  25. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

آخرین عناوین