معاون حقوقی کمیته امداد: هیچ فرد متمولی از کمیته مستمری نمی‌گیرد

گروه اجتماعی الف،   4000903008

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص آماری که درباره مستمری بگیران ثروتمند مطرح شده بیان کرد: با توجه به مکانیزم‌هایی که در مجموعه کمیته امداد وجود دارد، اعلام می‌کنیم که هیچ ثروتمندی و هیچ فرد متمولی مستمری کمیته را دریافت نمی‌کند. در شبکه وسیع مردمی که ما در اختیار داریم و شبکه بزرگی که تحت عنوان مددکاری وجود دارد، ما مکانیزمی در شناسایی نیازمند در سطح جامعه داریم.

معاون حقوقی کمیته امداد: هیچ فرد متمولی از کمیته مستمری نمی‌گیرد

به گزارش ایسنا، جعفر صباغیان در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا هستند کسانی که به اشتباه از کمیته مستمری می‌گیرند یا خیر بیان کرد: کمیته امداد خود را مکلف به پاسخگویی به مردم شریف ایران دارد و این دغدغه از زمانی که مطلع شدیم این خبر رسانه‌ای شد و مردم دغدغه پیدا کردند بر خود تکلیف دانستیم که این شفافیت را برای مردم مشخص کنیم. کمیته امداد در ابعاد مختلف دنبال شفاف‌سازی است.

وی افزود: مکانیزم‌هایی که در مجموعه کمیته امداد وجود دارد، اعلام می‌کنیم که هیچ ثروتمندی و هیچ فرد متمولی مستمری کمیته امداد را دریافت نمی‌کند. در شبکه وسیع مردمی که ما در اختیار داریم و شبکه بزرگی که تحت عنوان مددکاری وجود دارد، ما مکانیزمی در شناسایی نیازمند در سطح جامعه داریم؛ به طور مثال اگر مددجویی به کمیته امداد مراجعه و نیازمندی خود را اعلام می‌کند، ابتدا خوداظهاری است. اطلاعات اولیه از او اخذ می‌شود و بعد از اخذ اطلاعات مددجو ( مثل وضعیت مسکن، اشتغال و درآمد ماهیانه)، بررسی می‌شود. سپس یکسری وب سرویس‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در اختیار داریم که صحت‌سنجی می‌شود و یک مقدمات اولیه با استفاده از پایگاه داده‌هایی که وجود دارد، صورت می‌گیرد، سپس مددکار ما در صحنه و میدان وضعیت مالی و وسع فرد را ارزیابی می‌کند که آیا او می‌تواند معیشت خود را خود تامین کند یا نیازمند حمایت است؟ در این جاست که مددکار ما مراجعه میدانی دارد و توان سنجی و نیازسنجی فرد را اعلام می‌کند. سپس فرد وارد چرخه حمایتی کمیته امداد قرار می‌گیرد و از سایر خدماتی که در مجموعه کمیته امداد است، بهره می‌گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که آنچه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفتند به کل بی‌پایه است اینطور پاسخ داد: ما در همه ابعاد شفاف هستیم و این گزارش و اطلاعاتی که دادند مبتنی بر اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان است که در وزارت رفاه وجود دارد. این پایگاه رفاه ایرانیان، تعاریف خانوار و مددجو با کمیته امداد متفاوت است. ما در کمیته امداد به عنوان فردمحور هستیم، اما در پایگاه رفاه ایرانیان مبتنی بر تعداد آمار و عدد و رقم است. یعنی زمانی که فردی به ما مراجعه می‌کند ما بررسی می‌کنیم، ممکن است فردی منزل مسکونی داشته باشد اما دو بیمار معلول داشته باشد. هزینه درآمد ماهیانه او یک میلیون و ۵۰۰ تومان باشد. هزینه‌های روزمره فرد کفاف وضعیت روز او را ندهد و ما مکلفیم او را حمایت کنیم هرچند منزل مسکونی داشته باشد.

 وی ادامه داد: در آن سامانه براساس درآمدهاست. به طور مثال فردی خارج از کشور است و تراکنش مالی آن صفر است و در دهک یک قرار می‌گیرد، درحالی که وضعیت مالی او خوب است. متعاقب آن برخی از موارد است که سو استفاده های هویتی صورت می‌گیرد که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی به کمک ما آمدند. به این نحو که فردی است که توان مالی ضعیفی دارد و مددجو است اما از کارت ملی او در موضوعات اقتصادی استفاده می‌شود و ممکن است به دلیل تراکنش‌های مالی زیاد است در دهک ۹ یا ۱۰ قرار میگیرد، پس بگوییم این فرد به دلیل اینکه در دهک بالا قرار گرفته ثروتمند است؟

صباغیان گفت: اطلاعاتی که آقای اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دادند، براساس اطلاعات و داده‌هایی است که در سامانه رفاه ایرانیان وجود دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی هم در ششم آبان ماه در خصوص همین موضوع مصاحبه‌ای داشتند که سامانه رفاه ایرانیان قابل اتکا نیست و ما نمی‌توانیم براساس این سه دهک را حذف کنیم که این نشان‌دهنده دغدغه مسئولین است که در دولت جدید نسبت به معیشت مردم دغدغه دارند و این یک نقطه عطف و نقطه مثبتی است که نسبت به این مهم توجه ویژه دارند و با کمک کمیته امداد و درکنار یکدیگر این اطلاعات را به روز می‌کنیم تا اجرای عدالت در پرداخت که دغدغه دولت است، اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مستمری بیان کرد: با کمکی که مجلس شورای اسلامی در سال جدید در سند بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد مبلغی تحت عنوان افزایش مستمری برای کمیته امداد در نظر گرفتند که از محل هدفمندی یارانه‌ها بود. در سال ۹۹ پرداختی یک نفر ۱۹۸ هزار تومان بود و پلکانی تا ۵ نفر افزایش داشت، اما امسال با کمک مجلس شورای اسلامی، یک نفره ماهیانه ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و ۵ نفر به بالا ماهیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چند نفر هستند که باید مستمری بگیرند و نمی‌گیرند؟ گفت: باید شناسایی صورت گیرد. در کمیته امداد یکی از وظایف، شناسایی انواع فقر است که این تحت پوشش سامانه امداد هوشمند و کارآمد است که یکی از کاربردهای این سامانه شناسایی فقراست.

صباغیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد سامانه‌ای که گفته شد به نحوی است که خود نیازمند می‌تواند براساس محل سکونت خود و محل زندگی خود وارد شود و به سایت مراجعه کند و نیاز خود را اعلام کند. در اکثر مناطق و روستاها، اداره کمیته امداد وجود دارد و افراد می‌توانند مراجعه کنند. اینگونه نیست که اکنون مکانیزمی وجود داشته‌ باشد که کمیته امداد به سراغ آن‌ها برود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین