سایه روشن‌های یک قرارداد پرحاشیه

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000826131 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرارداد کرسنت با ابهامات فراوانش این روزها با اعلام خبری درباره پرداخت جریمه ۶۰۷.۵ میلیون دلاری به شرکت دانا گاز اماراتی و پیگیری های قضایی در ماجرای این قرارداد بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌ها آمده است. 

سایه روشن‌های یک قرارداد پرحاشیه

به گزارش الف، قرارداد کرسنت، در سال 80 بین شرکت اماراتی «کرسنت پترولیوم» و شرکت ملی نفت ایران زمانی که بیژن زنگنه در راس وزارت نفت دولت هشتم قرار داشت به امضا رسید. با وجود ابهامات فراوان این قرار داد هیچ‌گاه متن آن افشا نشد. طی مدت بیش از 10 سال هر روز اخبار تازه‌ای از فسادهای این پرونده شنیده می‌شود، به‌تازگی هم اعلام شده که قرار است بیژن زنگنه وزیر سابق نفت که در ماجرای کرسنت نامش بیش از همه شنیده می‌شود دوشنبه شب اول آذرماه ساعت 22 از طریق شبکه افق با مردم صحبت کند. برخی می‌گویند او حتی درخواست کرده تا در برنامه پر مخاطب‌تر گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما نیز حاضر شود که هنوز مشخص نیست با این درخواست موافقت شده است یا خیر؛ اما از پرونده کرسنت براساس گزارش‌هایی که رسانه‌ها داده‌اند فقط ملت ایران متحمل خسارت شده‌اند و جریمه‌هایی که در نهایت از جیب شان پرداخت می‌شود. 

 آغاز حساسیت ها به قرارداد کرسنت

منابع آگاه و رسانه‌ای می‌گویند طبق قرارداد کرسنت گاز ترش (فرآوری نشده) میدان سلمان در یک بازه زمانی 25 ساله در اختیار طرف اماراتی قرار می‌گرفت. (متن قرارداد هیچ‌گاه منتشر نشد که بتوان به آن استناد قطعی کرد) این بازه زمانی  هم شامل دو دوره 7 و 18 ساله بود. در این قرارداد طرف ایرانی متعهد به توسعه میدان فوق می‌شد و قرار بود گاز در میدان مبارک تحویل شرکت واسطه کرسنت شود تا آنها بعد از فراوری، گاز شیرین را به کشور امارات برسانند.

اواخر سال 84 و پس از گزارش‌ نهادهای امنیتی و نظارتی مانند شورای عالی امنیت ملی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و… درباره قرارداد کرسنت، دستور لغو این قرار داد از سوی دیوان محاسبات صادر شد. در آن مقطع حمیدرضا کاتوزیان، رئيس کمیسیون انرژی مجلس مجلس هشتم از جمله منتقدان جدی این قرارداد بود.

حسن روحانی و موضع‌گیری دوگانه زنگنه

جالب اینکه حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشور در دولت محمد خاتمی نیز یکی از شاکیان این قرارداد و شخص زنگنه بود. (لینک) اما بعدها که وی به ریاست دولت یازدهم رسید زنگنه را به صندلی وزارتش برگرداند و او را در راس وزارتخانه نفت منصوب کرد. زنگنه هم در مجلس گفت نقشی در قرارداد کرسنت نداشتم. (لینک) حتی زنگنه گفت از عملکرد خودم دفاع می‌کنم و کرسنت را بهترین قرارداد معرفی کرد. (لینک)

 انتصاب‌های شائبه برانگیز 

زنگنه پس از کسب رای اعتماد از مجلس، برخی از نزدیکان و افراد تاثیرگذار در قرارداد کرسنت را به مصادر امور در وزارت نفت گمارد. از آن جمله می‌توان به رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران در دولت هشتم و اولین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت یازدهم (تا اواخر خردادماه 95) و معاون وقت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت و همچنین علی کاردر، از امضاکنندگان قرارداد مذکور و معاون وقت سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران در این دولت (تا اواخر خردادماه 95) و مدیرعامل وقت این شرکت اشاره کرد. 

منتقدان عملکرد زنگنه وزیر سابق نفت در دولت سابق می‌گویند او با تغییر سرداور ایران دکتر نوری و جایگزینی مختوم علی خان پاکستانی که شائبه‌هایی درباره همکاری او با شرکت کرسنت نیز وجود داشت در عمل مسیر ایران برای اثبات وقوع فساد در این پرونده را نیز مسدود کرد.

دیدگاه میرکاظمی درباره قرارداد کرسنت

مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه  در اینباره می‌گوید: «یکی از راه‌های ابطال قرارداد کشف فساد در آن قرارداد است و این کار در حال انجام بود و البته کسانی که متهم به این موضوع بودند در دولت قبل بکار گرفته شدند و همین مسأله باعث شد تا ما نتوانیم ادعایمان را در دادگاه ثابت کنیم».

با توجه به همین وضعیت، مدیران شرکت کرسنت و وکلای آن مدعی شدند که در زمینه فساد در امضای قرارداد کرسنت در ایران دودستگی وجود دارد و این سوال را مطرح کردند که اگر ایران معتقد است در این قرارداد فسادی رخ داده است و مفسدانی وجود دارد پس چرا خودش آن‌ها را در راس بزرگترین مناصب صنعت نفت کشورش قرار داده است؟! (لینک)

سرباز کردن دمل چرکین کرسنت در انتخابات96

در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم هاشمی طبا، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از 14.5 میلیارد دلار خسارت ایران در پرونده کرسنت صحبت کرد و البته در قامت کاندیدای پوششی روحانی مسئولیت را به عهده دولت احمدی‌نژاد انداخت و از توقف بی‌دلیل قرارداد گفت و از اصل قرارداد دفاع کرد و جریمه ایران را بی‌ارتباط به مفت فروشی گاز و رشوه امضاکنندگان دانست. (لینک) جالب آنکه زنگنه این اظهارات هاشمی طبا را تکذیب کرد و گفت: در قرارداد كرسنت هیچ جریمه ای نشدیم و قدرتمندانه در حال دفاعیم. (لینک)

محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صمت اما در سال 93 با وجود دفاع زنگنه از عملکردش بابت کرسنت اعلام کرد ایران جریمه‌ای 18 میلیارد دلاری بابت این پرونده متحمل شده است. (لینک)

دست برادری احمد توکلی برای زنگنه

حاشیه های قرارداد کرسنت در دولت یازدهم ادامه داشت و جواب قانع کننده ای به گوش نمی رسید. در چنین فضایی روحانی یکبار دیگر انتخاب شد و مسئولان وزارت نفت هم ابقا شدند. چندی بعد موضوع یک قرارداد فروش و صادرات گاز به یک شرکت نروژی مطرح شد و صدای منتقدان بیشتر در آمد.

احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت بهمن ۹۶ نامه نسبتا مفصلی خطاب به وزیر نفت نوشت. او با برادر خواندن زنگنه نوشت: قراردادهای فروش گاز کشور همانند قرارداد فعلی [قرارداد با شرکت نروژی] و قرارداد کرسنت و رویکرد چندگانه و غیرکارشناسی وزارت نفت در پاسخ به ایرادهای منتقدان حاکی از آن است که برنامه مدون کارشناسی مشخصی در ساختار وزارت نفت در ارتباط با سرمایه‌های گازی کشور و قراردادها مربوط به آن وجود ندارد. به طوری که حتی متولی مشخص برای این کار در ساختار وزارت نفت وجود ندارد. (لینک)

فراموشی کرسنت در دولت دوم روحانی

البته در دولت دوم روحانی با بحران‌هایی که کشور با آن دست و پنجه نرم کرد و وضع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران کم کم پرونده کرسنت به فراموشی سپرده شد، زنگنه طی دو هفته این پرونده را مختومه اعلام کرد. او حتی مدعی شد که ایران در پرونده فوق محکوم نخواهد شد، درحالی‌که برآوردها حکایت از خسارت 18 تا 25 هزار میلیارد تومانی فقط برای فاز اول این طرح داشت. آن‌طور که خبرگزاری رویترز نیز اوایل ماه جاری گزارش داده است ایران از سوی دیوان داوری بین‌المللی محکوم به پرداخت 607.5 میلیون دلار فقط به شرکت اماراتی «دانا گاز» (شرکت مادر کرسنت پترولیوم) شده است. این محکومیت فقط مربوط به 8.5 سال از مدت زمان 25 ساله قرارداد کرسنت است زیرا در حال حاضر رسیدگی به پرونده کرسنت در قالب دو پرونده در بازه زمانی سال‌های 2005-2014 و 2014-2030 در دستورکار دیوان داوری بین‌المللی قرار دارد و جریمه ذکر شده تنها مربوط به بخش اول این قرارداد است. (لینک)

حامیان کرسنت و ماجرای متغیرالاحوال‌ها

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم با وجود این نقدها در اعتراض به‌ جلوگیری از اجرای قرارداد یکبار گفت که با اجرایی نشدن قرارداد کرسنت و سوختن گاز میدان سلمان خسارتی معادل 7.5 میلیارد دلار به ایران تحمیل شد. 

در پاسخ به این صحبت جهانگیری منتقدان می‌گفتند گازی که در آن میدان می‌سوزد ناشی از گاز همراه با نفت است و از لایه‌ گازی میدان نیست. به‌عبارت بهتر آنها مدعی بودند گاز لایه فوق اصلا استخراج نمی‌شود. حتی منتقدان گفتند کل درآمد ایران از قرارداد کرسنت بین 2 تا 4.5 میلیارد دلار در پایان 25 سال می‌شد که خیلی کمتر از 7.5 میلیارد دلار ادعای جهانگیری است. 

با وجودی که سال به سال انتقادها از قرارداد کرسنت بیشتر شد برخی از حامیان دولت روحانی مانند مرحوم اکبر ترکان از مدیران ارشد وزارت نفت در دولت‌های هشتم و نهم که روزی منتقد کرسنت بود و گفته بود «کرسنت قراردادی است که که بر ارکان درستی بنیان گذاشته نشده و پایه‌های این قرارداد کج است.» (لینک) وی همچنین گفته بود «دیوار کرسنت تا ثریا کج است» (لینک) اما ترکان وقتی در دولت روحانی سمت مشاور رئيس جمهور را داشت با چرخش در مواضع خود در مصاحبه با هفته نامه «تجارت فردا»  در مطلبی با عنوان «آنها که کرسنت را اجرا نکردند باید محاکمه شوند» گفت:‌ «من نمی‌گویم کرسنت قرارداد خوبی بوده است. کرسنت در دورانی بسته شده است که قیمت گاز پایین بوده ولی در خود قرارداد مکانیسم افزایش قیمتش بوده است. منتها به دلیل اینکه دولت نهم و دهم در اجرای این قرارداد بد کار کردند و آن را به اجرا نرساندند، موجب ادعای شش میلیارد‌دلاری علیه کشور شدند. اگر کسانی باید تحت تعقیب قرار گیرند، آنهایی هستند که در عدم اجرای صحیح و عدم مدیریت صحیح قرارداد ادعای خیلی بزرگی از طرف خارجی‌ها علیه کشور روی دست‌مان گذاشتند.» (لینک)

اظهار نظر رئيسی درباره کرسنت

در این زمان ابراهیم رئیسی، رئيس وقت قوه قضائیه جمله معروفی را مطرح کرد: " کنسرت را مطرح می‌کنند تا از کرسنت نگوییم" (لینک)

زاکانی و کرسنت 

علیرضا زاکانی شهردار تهران و نماینده سابق مجلس هم یکبار درباره این قرارداد گفت سال ۸۷ ما از جانب این قرارداد ۵۶ میلیارد دلار عدم النفع دریافت کردیم؛ در واقع طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی کشور از جمله دیوان محاسبات و دستگاه‌های اطلاعاتی در قرارداد کرسنت، ایران ۴۳ میلیارد دلار ضرر کرده است. این گزارش‌ها طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام شده است. (لینک)

حساسیت امنیتی قرارداد کرسنت چه بود؟

از جمله مسائل امنیتی که حساسیت پرونده کرسنت را برای طرف ایرانی بالا برد قرارداد دیگری بود که در زمان پهلوی منعقد شده بود تا به مدت 40 سال حضور امارات در آبهای تحت مالکیت ایران بدون مانع باشد و در عمل با تعیین نقطه‌ای برای تحویل گاز در قرارداد کرسنت حضور اماراتی‌ها در آبهای ایران در نزدیکی جزایر سه‌گانه برای مدت 25 سال دیگر ادامه پیدا کرد در صورتی‌که منتقدان می‌گفتند مکان تحویل می‌بایست در مرز آبهای سرزمینی دو کشور باشد. (لینک)

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اسبق نفت در اظهار نظری در این خصوص گفت: «قرارداد کرسنت یک قرارداد ننگین بود که هم از لحاظ اقتصادی برای ما ضررها و زیان‌های زیادی به دنبال داشت و هم از نظر امنیتی می‌توانست موجب تحکیم ادعاهای مطرح‌شده در مورد جزایر سه‌گانه ابوموسی،‌ تنب بزرگ و تنب کوچک ایران شود».

اطلاعات علیه کرسنت چطور فراهم شد؟

در دولت دهم با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت نفت و وزارت اطلاعات مستندات فساد در قرارداد کرسنت به همراه تایید سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان مبارزه با فساد انگلستان (FSO) تهیه شد تا ایران از خود دفاع کند چرا که براساس قوانین بین‌المللی اگر کشوری بتواند فساد در یک‌ قرارداد بین‌المللی را اثبات کند راه برای فسخ آن باز می‌شود در جلسات داوری این قرارداد هم در سال 92 همه‌چیز به نفع ایران در حال پیشرفت بود. 

در دولت دهم هر روز اسناد تازه ای از فساد و رشوه و تخلف از این قرارداد پیدا شد. چنانچه در ابتدا گفته شد که حدود ۲۰ میلیارد دلار زیان به ایران وارد خواهد کرد و اجرای این قرارداد متوقف شد. (لینک)

باز شدن 4 پرونده قضایی مهم در ایران

بعد از طرح ادعای شرکت کرسنت در دادگاه لاهه در خصوص انتصاب افراد فاسد پرونده مذکور در مناصب دولتی و وزارت نفت در سیستم قضایی ایران 4 پرونده شکایت گشوده می‌شود که یکی از آنها در بهار سال 91 منجر به صدور رای محکومیت شد. 

پرونده قضایی اول مربوط به عملکرد شخص بیژن زنگنه است که چند روز قبل سخنگوی قوه قضائیه از صدور کیفرخواست برای این پرونده خبر داد. پرونده قضایی دوم مربوط به الحاقیه 5 و 6 است که پرونده مذکور در شعبه 76 ادگاه کیفری استان تهران باز شد.

پرونده سوم در دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی دنبال شد که عملکرد مهدی هاشمی در قرارداد کرسنت را بررسی کرد و در نهایت پرونده چهارم که در همان سال‌های اول افشای قرارداد کرسنت باز شد مربوط به اتهام آقای علی‌ترقی‌جاه و حمیدضیا جعفر بود که در پرونده فوق نقش‌هایی داشتند. 

غفلت‌هایی که در قرارداد کرسنت شد

بی‌توجهی به افزایش قیمت نفت از زمان شروع اجرایی شدن قرارداد و ثابت ماندن قیمت 18 دلار برای هر بشکه نفت در این قرارداد از جمله حساسیت‌ برانگیزترین انتقادها علیه قرارداد شد. بنابر اطلاعات منتشر شده در این قرارداد قیمت نفت در هفت سال اول این قرارداد ثابت فرض شد. اما قیمت نفت در جهان تا سال 2004 حتی به دو برابر نیز افزایش پیدا کرد و از مرز 40 دلار عبور کرد!

از جمله غفلت‌های بعدی که به نظر کارشناسان در قرارداد فوق به‌چشم می‌خورد فرصت تجدید نظر در زمان انعقاد الحاقیه ششم در سال 83 (2004 میلادی) بود که ایران می‌توانست قیمت گاز تحویلی را بر مبنای قیمت به‌روز نفت خام در بازار جهانی افزایش دهد که این فرصت هم مورد استفاده قرار نگرفت. 

عقد قرارداد بین ایران با یک شرکت خصوصی به‌جای عرف معمول در مورد این قراردادها که دو دولت با یکدیگر قرارداد می‌بندند نیز از جمله اعتراض‌های منتقدان بود. ضمن اینکه در قرارداد کرسنت مصوبه شورای اقتصاد در سال 87 نقض شد. چرا که براین اساس قرار بود گاز تولیدی میدان سلمان از طریق خط لوله به عسلویه منتقل شود و بعد از پالایش هم در داخل مصرف شود. اما شرکت ملی نفت ایران بدون اخذ مجوز از نهاد مذکور اقدام به عقد قرارداد و فروش گاز به شرکت کرسنت کرد.

به غیر از این موارد منتقدان می‌گفتند در قرارداد کرسنت شرکت ملی نفت ایران متحمل ریسک‌های ضرر و زیان کل قرار داد هم شد و با فرض اجرایی شدن قرارداد اگر میدان گازی سلمان برای 25 سال منابع نداشت باید دولت ایران از سایر میدان‌ها گاز را تامین می‌کرد.

ماهیگیری ترکیه از فساد کرسنت

عقد قرارداد کرسنت و عرضه ارزان گاز صادراتی به طرف اماراتی موجب شد سایر قراردادهای ایران هم تحت شعاع قرار بگیرد. در این مورد قرارداد صادرات گاز به ترکیه را می‌توان مثال زد که سبب شد طرف ترکیه‌ای با استناد به قرارداد کرسنت طرح شکایتی کند و برآورد شد از این محل نیز ایران 7 تا 8 میلیارد دلار خسارت متحمل شده باشد البته برخی جریمه ایران از سوی نهادهای بین‌المللی را 2 میلیارد دلار عنوان کردند. (لینک) اما نکته حائز اهمیت اینکه بعدها مشخص شد از بهمن 95 ایران گاز مجانی به ترکیه صادر می‌کرد (لینک) چون به متهم فساد کرسنت پست‌های دولتی داده می‌شد و احتمالا عدد اولیه از این محل محاسبه شده است. 

شائبه قتل و جنایت یک شاهد در قرارداد کرسنت

در این پرونده علاوه بر فسادهای مختلف ادعا شده، حتی شائبه قتل افراد مطلع نیز مطرح است. این قضیه مربوط به اسنادی می‌شود که واحد جرایم سازمان یافته انگلستان از دفتر یزدان‌پناه یزدی، کارگزار اصلی مهدی هاشمی به‌دست آورد و بعد از آنکه یزدان‌پناه در یک جلسه مقدماتی به صورت ویدئو کنفرانسی شرکت کرد و اعتراف به وقوع فساد در پرونده کرسنت کرد به ناگهان پیش از ادای شهادت دوم به کلی مفقود شد که گفته می‌شود احتمالا به قتل رسید. (لینک)

دو خبر تقریبا خوب درباره قرارداد کرسنت

 خسارت‌های قرارداد کرسنت نامعلوم است و تنها چیزی که مشخص است اینکه مردم ایران می‌بایست ضررهای آن را متحمل شوند. در این میان بهترین اتفاق‌ها در این روزها درباره قرارداد مذکور اینکه در دولت سیزدهم برخی مدیران نفتی با انتصابات جدید در حال تغییر هستند هرچند سرعت تغییرات و تحولات ماهیت لاک پشتی دارد و اصلی ترین تغییر را می‌توان به انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد. جواد اوجی وزیر نفت البته می‌گوید موضوع کرسنت و پرونده آن در شورای عالی امنیت و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در حال بررسی است و وزارت نفت مطیع آن تصمیمات است. (لینک)

در قوه قضائیه البته اوضاع بهتر است و پرونده زنگنه، وزیر سابق همچنان باز است  با این حال طبق اعلام ذبیح‌الله خداییان حکم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. (لینک)

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۹۸۳۳۱۰۹:۲۴:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
بیژن زنگنه قصد دارد پشت پرده های کرسنت را افشا کند.
ناشناس۲۲۹۸۴۶۲۱۰:۲۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
حتی کمیسیون اصل 90 مجلس ششم هم با انعقاد قرارداد کرسنت مخالف بود اما زنگنه بدون توجه به نظر منتقدین این قرارداد زیانبار را منعقد کرد.
ناشناس۲۲۹۸۶۴۰۱۱:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آنانی که کرسنت را یک طرفه لغو کردند، دهها میلیارد دلار به کشور زیان وارد کرده اند.
ناشناس۲۲۹۸۷۰۷۱۲:۳۶:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
خود بیژن زنگنه از سال 81 قرارداد کرسنت ملغی اعلام کرد.
ناشناس۲۲۹۸۷۲۱۱۲:۴۳:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۳۰
کرسنت اگر خوب بود چرا زنگنه انرا محرمانه کرده بود ؟!
ناشناس۲۲۹۸۷۳۲۱۲:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
بیژن زنگنه باید در مورد شبه ترکمنچای کرسنت و حراج منابع ملی جوابگو باشد.
ناشناس۲۲۹۸۸۰۸۱۳:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه: دوشنبه اول آذر،ساعت ۲۲ در شبکه افق برنامه جهان آرا حاضر شده و درباره پرونده کرسنت توضیح می دهم.از رییس محترم سازمان صداوسیما می­خواهم که در اولین فرصت شرایط حضورم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو را نیز فراهم کنند تا نسبت به اتهامات مطرح شده در این برنامه هم روشنگری کنم.
ناشناس۲۲۹۸۴۶۹۱۰:۲۹:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
بیژن زنگنه باید در مورد رشوه های دریافتی 30 و 15 و 10 میلیون دلاری مهدی هاشمی در قراردادهای توتال و استات اویل و کرسنت افشاگری کند.
ناشناس۲۲۹۸۴۷۴۱۰:۳۲:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
بر من که صبوحی زده ام خرقه حرام است ای مجلسیان امتیاز بگیر راه خرابات و رانت و رشوه کدام است بیش از ۶۰ نماینده از مجلس به وزرات نفت رفته اند هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد مجلس
ناشناس۲۲۹۸۹۶۷۱۵:۱۴:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه باید به دلیل استخدام های غیرقانونی نمایندگان مجالس قبل محاکمه شود.
ناشناس۲۲۹۸۴۸۵۱۰:۳۷:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
با روی کار اومدن زنگنه در سال 92 عملا"موضوع فساد از پرونده خارج شد و ورق به کلی به ضرر ایران برگشت.
ناشناس۲۲۹۸۶۷۳۱۲:۱۳:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
برای یک متهم که قرار است دادگاه برگزار شود تریبون رسمی داده نمی شود
ناشناس۲۲۹۸۹۶۴۱۵:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اتهامات زنگنه اثبات شده و حکم دادگاه صادر شده حالا حکم صادره باید اجرا بشود.
ناشناس۲۲۹۸۵۰۲۱۰:۴۲:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه باید پاسخگو باشد چرا در سالهای 80 تا 84 و سالهای 92 تا 99 کرسنت را اجرایی نکرد تا جریمه نشویم ؟!
ناشناس۲۲۹۸۵۲۱۱۰:۴۹:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
بیژن زنگنه در سال 83 الحاقیه ای به قرارداد کرسنت زد که هرگونه حق فسخ این قرارداد را از ایران سلب می کرد.
ناشناس۲۲۹۸۵۴۹۱۱:۱۱:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اولا کسی که متهم است و قرار است دادگاه برگزار شود نباید تریبیون رسمی به او بدهند دوم چند سال وقت داشته برای پاسخگویی! سوم هم کسی که افتخارش این است که نباید پالایشگاه ساخت و باید خام فروشی کرد مصداق ترک فعل است و مجازات دارد
ناشناس۲۲۹۸۸۲۹۱۳:۵۱:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
این روزها ارتش سایبری عوامل داخلی کرسنت ( زنگنه ، هاشمی ، ....... ) با کمک های بی دریغ شرکت اماراتی حضور بی سابقه و کم سابقه ای را در فضای مجازی دارند تا مانع رسیدگی قضایی به این پرونده بشوند .
ناشناس۲۲۹۸۹۸۷۱۵:۲۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه باید محاکمه بشه - ضررهایی که به این مملکت زده خیلیه
ناشناس۲۲۹۸۳۳۳۰۹:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
قراردادهای 30 ساله با چین و روسیه در دریای خزر و خلیج فارس و... را هم شفاف کنید
ناشناس۲۲۹۸۴۸۴۱۰:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
نمایندگان مجلس که با ترک فعل خود هم به زنگنه رای دادند و هم بعد از چند سال و حتی پس از حوادث بنزینی وی را استیضاح نکردند مقصر هستند
ناشناس۲۲۹۸۶۳۵۱۱:۵۲:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اوجی باید پاسخگوی استخدام دختر نماینده و حقوق نجومی مشاورانش باشد.
ناشناس۲۲۹۸۶۷۵۱۲:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آن که زنگنه استخدام کرده بود
ناشناس۲۲۹۸۷۱۲۱۲:۳۸:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه باید بدلیل استخدام بی ضابطه و غیرقانونی 60 نفر از نمایندگان مجالس قبل در وزارت نفت محاکمه و مجازات بشود.
ناشناس۲۲۹۸۷۳۶۱۲:۴۹:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
حقوق های نجومی میراث دولت اشرافی روحانی است قبل از سال 92 حقوق نجومی نداشتیم.
ناشناس۲۲۹۸۳۳۴۰۹:۲۵:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دادگاه کرسنت را هرچه زودتر مانند دادگاه کرباسچی علنی بر گزار کنید و بدینوسیله ضمن محاکمه مفسدین یکسریال پر بیننده تلویزیونی مجانی بسازید
ناشناس۲۲۹۸۴۹۴۱۰:۴۰:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
باید در هنگام تشکیل دادگاه نمایندگان مجلس را در وزرات نفت پست گرفته اند همزمان محاکمه کنید
ناشناس۲۲۹۸۳۳۸۰۹:۲۷:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آنانی که یک طرفه کرسنت را لغو کردند باید جوابگو باشند.
ناشناس۲۲۹۸۴۶۰۱۰:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
ایران هرگز این قرارداد را لغو نکرد اما اجرای کرسنت از سال 81 توسط خود زنگنه متوقف شد در حالیکه ایشان از سال 80 تا 84 فرصت داشت این قرارداد را اصلاح و اجرایی بکند اما چنین نکرد.
ناشناس۲۲۹۸۴۷۹۱۰:۳۴:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه باید بدلیل انعقاد قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و حذف سهمیه بندی سوخت که در مدت 5 سال حدود 100 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرد محاکمه و مجازات بشود.
ناشناس۲۲۹۸۴۹۱۱۰:۳۹:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
فروش گاز به کرسنت با قیمت یک پنجم قیمت گاز به ترکیه خسارت محض و مفت فروشی منابع ملی بود.
ناشناس۲۲۹۸۳۳۹۰۹:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
با توجه به جمیع جوانب و اینکه به زنگنه تریبون مناسب جهت پاسخگویی داده نمیشود پس اینگونه بنظر میرسد که این قرارداد از روسای جمهور و وزرا بالاتر است و خطوط قرمز بالایی دارد.
ناشناس۲۲۹۸۳۴۱۰۹:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
حالا خوبه با این همه ذخایر گاز، کشور در فصل زمستان با کمبود گاز روبرو می شود. این امر گویای مدیریت ناصحیح کشور است.
احسان۲۲۹۸۳۴۵۰۹:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
قطعا دولت روحانی بایستی در این مورد پاسخگو باشد ، البته به همراه دولت احمدی نژاد ، سعید جلیلی ، و دیگران. باید پرسید پس نقش اینهمه دستگاههای نظارتی و‌کنترلی دقیقا چیست ؟
ناشناس۲۲۹۸۴۷۱۱۰:۳۰:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
بدلیل تعلل و کم کاری دولت اصلاحات در توسعه میدان گازی سلمان عملا"امکان صادرات گاز ایران در سال 84 وجود نداشت زنگنه باید پاسخگو باشد.
ناشناس۲۲۹۸۵۰۶۱۰:۴۳:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
چاهی که دولت روحانی کنده به هسته ی مرکزی زمین رسیده است.
ناشناس۲۲۹۸۵۱۳۱۰:۴۵:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
در دولت دهم هر روز اسناد تازه ای از فساد و تخلف و رشوه در کرسنت پیدا شد.
ناشناس۲۲۹۸۳۵۰۰۹:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
چرا آذربایجان سالهای سال است که از ذخایر نفت و گاز دریای خزر استفاده می کند اما تا به حال ایران این کار را نکرده است؟
ناشناس۲۲۹۸۵۵۹۱۱:۱۸:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
تا آنجا که من می‌دانم هیچ کشوری نباید در دریای خزر اکتشاف کند
ناشناس۲۲۹۸۷۲۸۱۲:۴۵:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
مسئولان دولت اصلاحات باید در مورد پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر و قراردادهای خسارت بار توتال و کرسنت و استات اویل پاسخگو باشند.
ناشناس۲۲۹۸۹۲۸۱۴:۴۶:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
۹ درصدی! انصاف لازم نیست بتاز!!!
ناشناس۲۲۹۹۵۲۱۱۹:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دولت اصلاحات رکورددار چوب حراج زدن به منابع ملی بود.
ناشناس۲۲۹۸۳۵۴۰۹:۳۴:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
ماجرای حوزه گازی چالوس در دریای مازندران چیست؟
ناشناس۲۲۹۸۳۵۷۰۹:۳۵:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
نمایندگان مجلسی که به زنگنه رای اعتماد دادند که برای بار دوم وزیر نفت شود به کشوری ملت خیانت کردند
ناشناس۲۲۹۸۳۶۰۰۹:۳۷:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
با وجود این همه نفت و گاز، اگر مدیریتی غیر از این در ایران حاکم بود، اکنون این کشور یکی از ثروتمندترین و مرفه ترین کشورهای دنیا بود.
ناشناس۲۲۹۸۳۶۳۰۹:۳۸:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
نمایندگان مجلس دهم و یازدهم را که با ترک فعل خود مانع از انجام استیضاح ها و تفحص ها شدند و امتیازات زیادی از دولت وقت گرفتند را به پای میز محاکمه بکشانید
ناشناس۲۲۹۸۳۹۱۰۹:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
گیریم زنگنه خلاف کرد میگین روحانی ایشون وزیر نفت کرد خوب مگه مجلس نمیگفت زنگنه خلاف کرده چرا بهش رای اعتماد داد چرا متن قرارداد به مردم نشون داده نمیشه و هرکی از طرف خودش تفسیر میکنه؟
ناشناس۲۲۹۸۴۷۳۱۰:۳۲:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
خود بیژن زنگنه متن قرارداد را محرمانه اعلام کرده است.
ناشناس۲۲۹۸۷۹۹۱۳:۳۳:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
قرارداد تجاری کجاش محرمانه؟ ضرر و زیان از جیب ملت میره یا زنگنه و احمدینژاد؟
ناشناس۲۲۹۸۹۵۷۱۵:۰۷:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
خسارت کرسنت باید از جیب زنگنه و مهدی هاشمی پرداخت بشود.
ناشناس۲۲۹۸۸۲۶۱۳:۵۰:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
حرفهای بچه گانه نزن . مگر قرارداد بین المللی رو میتونه یک وزیر محرمانه نگه داره . مثل قرارداد 25ساله چین که اونم مفادش محرمانه اس
ناشناس۲۲۹۹۵۲۹۱۹:۰۵:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
تمام قراردادهای نفتی زنگنه موسوم به IPC و توتال و کرسنت محرمانه بود.
ناشناس۲۲۹۸۴۴۷۱۰:۱۷:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دولت احمدی نژاد باید پاسخگو لغو این قرار داد باشد نه زنگنه
ناشناس۲۲۹۸۵۵۲۱۱:۱۴:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
عزیزم در همان دولت جلوگیری شد و افکارت هم دست خودت باشد
ناشناس۲۲۹۸۷۱۶۱۲:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
کرسنت در سال 80 منعقد شد خود زنگنه تا سال 84 فرصت داشت انرا اصلاح و اجرا بکند اما نکرد و اجرای اون را متوقف کرد.
علی۲۲۹۸۴۸۱۱۰:۳۵:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۳۰
چرا لقمه را دور سرتان می چرخانید، دلال و عامل اصلی انعقاد قرارداد کرسنت مهدی هاشمی از آقازاده ها بودند که فعلا در زندان بسر میبرند. پس پرونده شاه کلید این پرونده را مجددا در دادگاه فراخوانده تا زوایای تاریک این قرارداد روشن گردد، البته اگر اراده ای وجود داشته باشد.
ناشناس۲۲۹۸۹۶۱۱۵:۰۹:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۳۰
مهدی هاشمی باید رشوه های چندین میلیون دلاری دریافتی را به بیت المال مسترد نماید.
حسن۲۲۹۸۵۳۶۱۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۳۰
این قرارداد که یک موضوع علنی بود این همه داستان دارد وای به حال نفت هایی که الان با به اصطلاح دور زدن تحریم ها و به صورت غیر رسمی و پنهانی فروخته می شود و احدی از مردم سر سوزنی از ارقام قراردادها و نحوه وصول درآمدهای آن آگاه نیست!
امیرمحمد۲۲۹۸۵۴۰۱۱:۰۳:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
چرا نحوه هزینه شدن درآد حدئد 600 میلیارددلاری رافروش نفت در دولت احمدی نژادرا از آقای میرکاظمی پیگیری نمیکنیدویا ضرر عدم برداشت گاز از میدان مشترک با امارات را.این ضررها که چند صدبرابره.دراین جا ما یک دعوارو دردادگاه باختیم ولی در دولت اسبق ما خودمون وجب اتلاف بیت المال شدیم.
ناشناس۲۲۹۹۵۳۴۱۹:۰۷:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
600 میلیارد دلار که چیزی نیست دولت اصلاحات دریای خزر را فروخت که حداقل 8000 تریلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۲۲۹۸۶۱۳۱۱:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
همه در یک چیز مشترک هستید آنهم آتش زدن به منابع ملی ایران . و زیان زدن به مردم ایران
احسان۲۲۹۸۹۶۲۱۵:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دقیقا
صمصام۲۲۹۸۹۴۷۱۴:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه قطعا با دست پر به رسانه میاید اگر غیر از این بود او سالها قبل از کشور فرار کرده بود پس مطمئن باشید که او با دست پر و یا به عبارت بهتر دست بالاتر خواهد امد
ناشناس۲۲۹۹۵۴۲۱۹:۰۹:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زنگنه در سال 92 در مجلس گفت من قضیه کرسنت را 3 ماهه حل می کنم حالا باید جوابگو باشد چرا 18 میلیارد دلار جریمه شدیم ؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. اسراییل چه باید بکند؟ 

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین