اظهارات ضرغامی درباره نابودی برخی از آثار تاریخی

گروه اجتماعی الف،   4000823008 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عزت‌الله ضرغامی پس از دیدن چند خانه تاریخی در شهر تهران گفت: به تدریج در بازدیدهایی که از ابنیه تاریخی مرمت‌نشده دارم، به این نتیجه می‌رسم که بخش قابل توجهی از میراث ارزشمند ما درحال نابودی کامل است.

اظهارات ضرغامی درباره نابودی برخی از آثار تاریخی

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتشار ویدئویی با عنوان «میراث فراموش‌شده!» در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «به دلایل مختلف و برخی سوءتفاهم‌ها کارها نیمه‌کاره رها شده و جسارت تصمیم‌گیری از مدیران مربوطه سلب می‌شود.

امروز از خانه رضاخانی، خانه سرهنگ ایرج، عمارت مسعودیه و چند بنای تاریخی دیگر تهران بازدید کردم، تکلیف بعضی چیزها روشن شد.»

ضرغامی در بخشی از ویدئویی که از یک خانه تاریخی رهاشده در محله پامنار تهران منتشر کرده، می‌گوید: «یک‌سری ابنیه تاریخی هستند که نابود شده‌اند و سال‌هاست محل سگ‌ها و گربه‌ها شده‌اند. مدت‌ها قبل بخشی از این خانه را بازسازی کردند و دَرِ آن را بستند. همان جایی را که بازسازی کرده‌اید به مردم نشان دهید.»

ببینید

خانه «رضاخان» که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد در نزدیکی میدان حسن‌آباد تهران واقع شده که در دوره‌ای محل زندگی رضاخان میرپنج بود و بعدها اشرف پهلوی، این خانه را به اولین مرکز شیر و خورشید سرخ تبدیل کرد. قبل از انقلاب فرهنگی سال ۱۳۵۷ این خانه توسط انجمن شیر و خورشید سرخ به موزه استاد صنعتی تبدیل شد. در دوره‌ای قرار بود معاونت‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران به این خانه انتقال داده شود که چنین نشد.

دومین خانه مورد اشاره وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خانه «سرهنگ ایرج» است، همان خانه‌ای که گفته می‌شود فیلم «مهمان مامان» در آن‌جا ساخته شده است و یکی از آثار ملی ایران شناخته می‌شود. درهای این خانه که در محله پامنار واقع شده حدود ۱۳ سال پیش گِل گرفته شده بود. سال ۱۳۹۵ مرمت خانه را شروع می‌کنند، در سال ۱۳۹۶ قرار می‌شود خانه به مرکز فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی تبدیل شود، اما بعد پایگاه استقرار استارت‌آپ‌های شرکت‌های نوپای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌شود. مدتی بعد هم خانه دوباره خالی می‌شود و برای سرمایه‌گذاری و تغییر کاربری به مزایده گذاشته می‌شود. آخرین بار، شهریورماه ۱۴۰۰ نام خانه سرهنگ ایرج در بین فهرست بلند میراث تاریخی دیده شد که برای سرمایه‌گذاری از سوی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شد.

و اما سومین خانه تاریخی که ضرغامی به آن اشاره کرده «عمارت مسعودیه» در محله بهارستان تهران است که یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های حقوقی میراث فرهنگی را داشته است. این عمارت در دوره ریاست حمید بقایی در سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری به مدت ۵۹ سال به شرکت سرمایه‌گذاری «عظام» واگذار شد که در تابستان ۱۳۹۵ با عنوان «انجام ندادن تعهدات مطابق قرارداد اصلی»، کار آن به شکایت و دادگاه کشید. درهای این عمارت ارزشمند قاجاری تا امروز به روی مردم بسته مانده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۸۷۶۴۵۰۹:۴۷:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۳
آقای ضرغامی لطفا یه سری به آبشارهای شوشتر بزن.بزرگترین سازه های تاریخی آبی دنیا بدلیل کشاورزی بی رویه اطراف دارن نابود میشن.آبشارهای شوشتر نماد صنعت کشاورزی مدرن در ۲۵۰۰ سال پیش بود
ناشناس۲۲۸۷۸۴۰۱۱:۳۵:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۲۳
متاسفانه دیدگاهی از اول انقلاب شکل گرفت که تاریخ ایران را در مقابل اسلام قرار میده و پررنگ ترین اون را در مورد پاسارگاد و تخت جمشید و امثالهم دیدیم و میبینیم. ایران قبل از اسلام هم وجود داشته و اتفاقا خیلی بیش از اینکه بعد از اسلام وجود داشته باشه قبلش وجود داشته و این تقابل ایران و اسلام اشتباه ترین حرکتی بود که از ابتدا ایجاد شد. همه ما اول ایرانی هستیم و بعد مسلمان یا مسیحی یا زرتشتی و یهودی و بی دین و غیره هستیم پس فصل مشترک ما ابتدا انسانیت و سپس ملیت ما هست.
فاطمه۲۲۸۷۹۰۶۱۲:۰۲:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۳
آقای ضرغامی بزرگوار شما یک نیروی انقلابی هستید لطفاً در بحث تبدیل وضعیت، حق و حقوق و معیشت کارکنان ورود بفرمایید ..... ما هم بچه داریم، هزینه، آبرو و ...حقش نیست با کج سلیقگی برخی افراد ظاهرساز زندگیمون بدتر از این بشه .خواهش میکنیم این آقایون رو به نفع همه ادارات میراث سراسر کشور تغییر بدید . یه نارضایتی سراسری از امور اداری بوجود اومده
ناشناس۲۲۸۸۰۵۳۱۳:۱۹:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۲۳
این همه آثارتاریخی از تاریخ پادشاهان گذشته ایران به یادگارمانده است شما چه آثار وابنیه هایی رادبه یادگار برای آیندگان خوهید گذاشت؟
ناشناس۲۲۸۸۱۱۶۱۳:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۳
من مطمینم شما توانایی نجات میراث فرهنگی از این وضعیت رو دارید
ناشناس۲۲۸۸۴۲۷۱۶:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۳
سلام علیکم، آقای مهندس چرا سریعتر برنامه های گردشگری در هر شهری را برای مردم آن شهر بویژه دانش آموزان دانشجویان و مردم ساکن با بسته های تشویقی شروع نمیکنید تا با حضور مردم این نوع اماکن احیاء شود.
مسعود۲۲۸۸۶۳۶۱۹:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۳
کشورهای خارجی و همسایگانمان اگر ابنیه ما رو در سرزمینشون داشتند به کل صادراتِ منابع خود را کنار گذاشته و سالانه میلیاردها دلار از این دست آثار درآمد حاصل میکردند .. و چقدرررر ما نسبت به این گنجهایی که به احتمال ۱۰۰٪ اقتصاد ایرانمان را نجات میدهد نامهربان هستیم ....! آیا اینهمه بیخیالی بس نیست؟؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین