خوزستان در آستانه تنگی نفس پاییزی

گروه اجتماعی الف،   4000720125

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم پیشگیری از افزایش بار بیمارستان‌ها در پاندمی کرونا، خواستار هرس درختان کنوکارپوس پیش از آغاز بارندگی در استان خوزستان به منظور کنترل بروز حملات تنفسی هر ساله شد.

خوزستان در آستانه تنگی نفس پاییزی

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (۲۰ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۰ به دنبال اولین بارندگی پاییزی، حملات تنفسی ناشی از گرده گیاه کنوکارپوس همراه با آلاینده‌ها در سطح استان خوزستان رخ می‌دهد به گونه‌ای که در برخی مواقع تا ۲۷ هزار نفر در مدت ۴۸ ساعت به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و این مساله معضل اساسی استان خوزستان بود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پس از این مساله، بررسی‌های مختلفی انجام شد. عصاره کنوکارپوس را روی بیماران تست کردیم و کارگروه پژوهشی این دانشگاه به این جمع‌بندی رسید که به وضوح یکی از عوامل اصلی این مساله، کنوکارپوس همراه با آلاینده‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین از سال‌های گذشته تصمیم شورای سلامت استان خوزستان این بود که شهرداری‌ها از مردادماه هرس درختان کنوکارپوسی که بیش از دو متر ارتفاع دارند و به گل‌دهی رسیده‌اند را انجام دهند. انجام این کار موجب شد تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در سال گذشته به کمتر از ۵۰۰ بیمار برسد.

وی افزود: سال گذشته شهرداری‌های دو شهر آبادان و خرمشهر در این خصوص کوتاهی کردند و هشدار داده بودیم که احتمال مشکل وجود دارد که این اتفاق افتاد و در مدت ۴۸ ساعت، یک هزار و ۲۰۰ بیمار به بیمارستان‌های این منطقه مراجعه کردند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت بیماری کووید – ۱۹، هر مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها با علامت تنفسی، بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ محسوب می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود بنابراین اکنون مهم‌ترین اولویت، پیشگیری از افزایش بار بیمارستان‌ها است.

وی گفت: اکنون فصل بروز آلرژی‌ها است و اگر در هرس درختان کنوکارپوس کوتاهی شود تعداد بیماران زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و در نتیجه، تشخیص برای نگهداری بیماران در بیمارستان‌ها سخت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین با توجه به تشابه تابلوی بالینی کووید – ۱۹ و حملات تنفسی، تشخیص ابتلا به کرونا یا بروز حملات تنفسی سخت است و تعداد بیماران بیشتری در اورژانس بیمارستان‌ها معطل می‌مانند تا تعیین تکلیف شوند و ممکن است دچار مشکل شویم.

وی با تاکید بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس پیش از نخستین بارندگی، بیان کرد: این اتفاق بیشتر در شهرهای جنوبی یعنی آبادان، خرمشهر و ماهشهر رخ می‌دهد و در سایر شهرها تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کمتر است.

ابول‌نژادیان گفت: برخی سازمان‌ها مانند دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت فولاد خوزستان محوطه‌های بزرگی در اختیار دارند و گیاهان کنوکارپوس زیادی کشت کرده‌اند اما اهتمامی برای هرس درختان ندارند. درختان این سازمان‌ها باید هرس شوند زیرا در غیر این صورت، گرده این گیاهان در فضا منتشر می‌شود و دچار مشکل می‌شویم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین