آزمایش طاعون ۵ لاشه در مازندران مثبت شد

گروه اجتماعی الف،   4000719142

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تایید وجود بیماری طاعون در مازندران، گفت: آزمایش طاعون پنج لاشه در جنوب شهرستان چالوس هم‌مرز با استان البرز مثبت شد که در این زمینه انتقال بیماری از دام به دام است و از حیوان به انسان قابل انتقال نیست.

آزمایش طاعون ۵ لاشه در مازندران مثبت شد

به گزارش فارس از مازندران، موضوع شیوع بیماری طاعون این روزها داغ شده و این مسئله در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره با تایید بیماری طاعون در مازندران، اظهار کرد: پنج لاشه در جنوب شهرستان چالوس هم‌مرز با استان البرز مثبت شد که تا قبل از  ۲۸ شهریور ماه امسال بوده است و از این تاریخ به بعد لاشه‌ای مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه پایش‌ها کماکان در محیط زیست مازندران ادامه دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در این زمینه نگرانی‌ها در ارتباط با انتقال بیماری است که انتقال از دام به دام وجود دارد اما انتقال از دام به انسان وجود ندارد.

*بیماری طاعون به انسان منتقل نمی‌شود

محمدرضا گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران درباره  شایعه شیوع طاعون در استان مازندران، اظهار کرد: در پی وقوع تلفات در نشخوارکنندگان وحشی، آنچه که در رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی دربارۀ تأیید وقوع «طاعون»  بازنشر می‌شود ، برداشت نادرست از واژۀ « طاعون » است.

وی افزود: عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک( PPR ) ، «موربیلی ویروس» بوده و اساسا ً بیماری غیرمشترک با انسان است ( به انسان منتقل نمی‌شود) و ارتباطی با بیماری « طاعون انسانی » که عاملش باکتری «یرسینیا پستیس» است، ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران بیان کرد: متعاقب بروز تلفات در حیات وحش منطقه «دلیر» شهرستان چالوس و گزارش اداره‌کل محیط زیست مازندران، اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان نسبت به بررسی دقیق بیماری اقدام کرد که تشخیص اولیه ، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( PPR ) اعلام شد که با نمونه‌گیری‌های انجام شده و ارسال آنها به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، این بیماری از نظر آزمایشگاهی هم تأیید شد.

این مسوول بیان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری و به‌عنوان بخشی از برنامۀ ملی ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک که از ابتدای سال جاری در حال انجام است، دام‌های سبک مستقر در روستاها و چراگاه‌های مجاور زیستگاه‌های حیات‌وحش، واکسینه شدند.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه این بیماری تاکنون محدود به نشخوارکنندگان حیات وحش بوده است، خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی از وقوع این بیماری در حیوانات اهلی (دام‌های سبک) منطقه دلیر شهرستان چالوس نداشتیم.

وی گفت: توصیه ما به همه دامداران این است علاوه بر پرهیز از ورود دام به زیستگاه‌های حیات‌وحش برای تعلیف، با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی جهت واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری، حداکثر همکاری را داشته باشند.  

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۹۰۰هزار و ۵۱۹ راس گوسفند و بز علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین