اول مسئولیت پذیری، بعد عدالت‌ طلبی!

گروه سیاسی الف،   4000718084 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقبال جریان اصلاح طلب به مقوله عدالت در برخی سخنرانی ها و نوشته های اخیر گرچه گویای نوعی واقع نگری و تغییر است اما لازم است اصلاح طلبان ابتدا مسئولیت‌ شرایط ناعدلانه کنونی را که محصول سال ها حضورشان در قدرت است بپذیرند . 

اول مسئولیت پذیری، بعد عدالت‌ طلبی!

به گزارش الف، جناح اصلاح‌طلب که از سال 76 و حتی قبل از آن قوی‌ترین پایگاه اجتماعی و بیشترین زمان حضور در قدرت را در فضای سیاست ایران داشتند امروز با دنبال کردن گفتمان «عدالت‌ طلبی» به دنبال احیای پایگاه اجتماعی خود هستند. موضوعی‌ که در این اواخر برای آن تئوری پردازی هم می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به یادداشت محمدرضا جلایی پور، جامعه شناس، در این اواخر با عنوان «چرا و چگونه اصلاح‌طلبان عدالت‌خواه‌تر شوند؟» (لینک) اشاره کرد. 

روز جمعه سید محمد خاتمی در حسینیه جماران به مناسبت مراسم چهلمین روز درگذشت علامه محمدرضا حکیمی راجع به موضوع «عدالت» صحبت کرد. او نشان داد که بر تعریف جایگاه خود در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد. این مراسم به خاتمی فرصت داد بعد از گذشت حدود 10 سال در حصر بودن از یک تریبون صحبت کند و به اصلاح‌طلبان جان دوباره‌ای ببخشد. 

استقبال اصلاحات از «گشایش‌های نسبی سیاسی»

مراسم فوق در روز شنبه (17 مهر) بیش از همه مورد توجه روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با تیتر«گشایش‌های نسبی سیاسی» قرار گرفت. این روزنامه عکسی از سخنرانی اخیر خاتمی و مهدی کروبی منتشر کرد که او هم چند روز قبل در منزل غلامحسین کرباسچی از سران حزب کارگزاران سازندگی سخنرانی کرده بود. کروبی هم در آن سخنرانی صحبت از حفظ راه امام خمینی (ره) همراه با اصلاحات آن کرده بود. 

سایر رسانه‌های اصلاح طلب هم با شدت و ضعف به رویداد سخنرانی اخیر خاتمی پرداختند و نسبت به پوشش آن و تحلیل و تفسیرش اقدام کردند. فصل مشترک پوشش رسانه‌ای سخنرانی خاتمی و تحلیل‌ها و تفسیرها را می‌توان در این گزاره دید که اصلاح‌طلبان معتقدند باید فضای سیاسی در جامعه باز شود و با وام گرفتن از صحبت‌های خاتمی این نکته برجسته شد که در جامعه باید عدالت اجتماعی محقق شود.

دولت روحانی؛ سنگ محک اصلاحات

اصلاح‌طلبان مانند جناح اصول‌گرا در کارنامه خود نقاط مثبت و منفی زیادی دارند. شاید بهترین ارزیابی از کارنامه اصلاح‌طلبان را باید طی سال‌های اخیر در انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم دید.

در سال 92 عمده بدنه مردمی اصلاح‌طلبان خواهان انتخاب محمدرضا عارف بودند اما از سوی رهبران این جناح کناره‌گیری عارف درخواست شد تا حسن روحانی انتخاب شود. روحانی همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت درحالی‌که به اعتراف مقامات رسمی همان دولت برای‌شان سرانجامی نداشت و همین اواخر محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه هر دو دولت روحانی به اشتباهش درباره واژه تعلیق تحریم‌ها در متن یکی از پیوست‌های برجام اشاره کرد. 

فرار از مسئولیت رکود فراگیر دولت یازدهم

در دولت اول روحانی، مردم ایران یک رکود شدید اقتصادی را تحمل کردند. بهای این رکود افزایش پیدا نکردن قیمت‌ یک‌سری از کالاها در کوتاه مدت بود، هرچند قیمت‌ها در بازه میان‌مدت افزایش پیدا می‌کرد. قدرت خرید مردم در دولت اول روحانی کاهش پیدا کرد اما اصلاح‌طلبان به شکل رسمی مسئولیت سیاست‌های آن دولت را گردن نمی‌گرفتند. درحالی‌که برای توافق بدون نتیجه برجام خوشحالی‌ زیادی از خود نشان دادند. 

اول  تکرار،بعدا انکار

با نزدیک شدن به انتخابات دولت دوازدهم، خاتمی یکبار دیگر حمایت از روحانی را «تکرار» کرد. اما با انتخاب مجدد وی چون تاریخ مصرف روحانی در کرسی ریاست جمهوری به اتمام می‌رسید دیگر هیچ‌یک از رهبران اصلاح‌طلبان مسئولیت سیاست‌های ضد عدالت دولت را قبول نمی‌کردند. 

برخی از تئوری‌پردازان اصلاحات هم از نظریات توسعه کمک می‌گرفتند تا بار سنگین تنگنای معیشت اقشار مختلف جامعه توجیه شود. البته خروج آمریکا از توافق و وضع سنگین تحریم‌ها کمک می‌کرد تا به این نظریات نیاز نباشد چرا که دشمنی آمریکا کار را برای پاسخگو نبودن اصلاح‌طلبان راحت‌تر کرده بود.  

افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای مصرفی و اساسی، گرانی دلار، گرانی ما فوق تصور کالاهای با دوام مانند خودرو و مسکن صرف نظر از خاستگاه‌شان در دولت دوازدهم روحانی اتفاق افتاد اما اصلاح‌طلبان برای احیای عدالت اجتماعی گامی برنداشتند.

عدالت طلبی فقط در شعار  زیباست

عدالت‌طلب، عدالت‌جو یا عدالت‌خواه شدن و یا هر شعار دیگر زیبایی به اسم احیای عدالت زمانی معنی پیدا می‌کند که مانند حضرت علی (ع) فرد مسئول با برادر خودش هم تعارف نداشته باشد و  اجازه تصرف دیناری از بیت‌المال را به او ندهد. باید همه مسئولانی که دم از عدالت می‌زنند صرف نظر از جایگاه سیاسی و جناحی‌شان این الگو را آویزه گوش خود کنند.

 نمی‌توان در منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب و هوا در شمال پایتخت نشست و با گران‌ترین خودروها بین خانه‌های ویلایی و شبه کاخ در نقاط مختلف ایران تردد کرد و درد مردم دور افتاده در مناطق حاشیه‌ای، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و استان‌های محروم را فهمید. 

اصلاح‌طلبان برای انتخابات بعد چه کنند؟ 

اصلاح‌طلبان یک پایگاه اجتماعی خوب در میان اقشار متوسط و بالای جامعه داشتند، پایگاهی که به‌واسطه بعضی سیاست‌های دولت روحانی و مسئولیت ناپذیری رهبران‌شان دچار تزلزل شد. آنها  امروز برای احیای آن پایگاه اجتماعی ناگزیز هستند در وهله اول مسئولیت‌ تصمیمات و حمایت‌هایشان را در قبال دولت روحانی و سایر امور مربوط به خودشان بپذیرند وگرنه در انتخابات‌ بعدی ریاست جمهوری هم اگر چهر‌ه‌هایی از آنها تایید صلاحیت شود خودشان چندان رغبتی به حمایت از بین آنها نمی‌کنند چرا که نتیجه برای‌شان مشخص است!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۵۶۶۷۰۹:۱۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
تا این اصلاح طلبان باشند هم آشوب هست و هم تحریم
ناشناس۲۲۳۵۸۱۸۱۰:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اصلاحطلب خواهان همگرایی و هماهنگی با تغییرات است. اصولگرا خواهان ماندن و پافشاری و مقاومت است. کدامیک بهای بیشتری برای نظرشان می پردازند؟
ناشناس۲۲۳۵۸۴۲۱۰:۴۱:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۹
برجام بی فرجام نشان داد که هزینه سازش از مقاومت خیلی بیشتر است.
ناشناس۲۲۳۶۰۳۰۱۲:۳۳:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۹
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۳۶۳۳۳۱۴:۴۹:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اگر امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی را کنار بگذاریم رستگار خواهیم شد.
محمد۲۲۳۷۲۸۸۰۷:۰۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
خب پس چرا همزمان از برجام و ان پی تی و وین خارج نمی شید؟
ناشناس۲۲۳۵۹۰۱۱۱:۱۶:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۹
بهایی که اصلا طلب ها بر مردم متحمل می کنند همان گروگان گیری به خاطر دشمنان است!
ناشناس۲۲۳۵۹۱۸۱۱:۲۸:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۹
لطفا از اصلاح کردن امور که همیشه بوده را به جریانی که فقط اسم آن را یدک می کشد ولی دنبال خرابکاری است یکی نفرمایید
ناشناس۲۲۳۶۲۶۲۱۴:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اصلاحطلبان میگن بدون fatf نمیشه واکسن خرید و عضو شانگهای شد، اما دیدیم که شد!
ناشناس۲۲۳۶۵۵۴۱۶:۴۷:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۹
یعنی در دولت روحانی واکسن وارد کشور نشد؟!
ناشناس۲۲۳۶۵۷۷۱۷:۰۲:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اولا قرارداد خرید بسیاری از واکسن ها رو دولت قبل (که البته اصلاح طلب هم نبود بلکه اعتدالگرا بود) بست . دوما برای عضویت شانگهای دولت قبل بسیار تلاش کرد اما چون باج نداد شانگهای در اون زمان عضویت ایران رو نپذیرفت !!
ناشناس۲۲۳۶۲۸۱۱۴:۳۱:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
همگرایی و هماهنگی با تغییرات از نظر اصلاحطلبان یعنی اگه هوا سرد شد حتما سرما میخوریم پس بهتره به فکر دوا و دکتر باشیم، اما انقلابی‌ها میگن اگه هوا سرد شد باید لباس گرم بپوشیم و دستورالعملهای بهداشتی رو رعایت کنیم که سرما نخوریم، هرچند برای سرماخوردگی هم باید آماده باشیم! طبیعتا تهیه لباس گرم هزینه داره اما هم توی سرما گرم میمونی هم دچار بیماری و درد و دوا و دکتر نمیشی هم هزینه کمتری میدی!! البته انتخاب با مردمه!!
ناشناس۲۲۳۶۳۴۱۱۴:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اگر هرچه اصلاح طلبان میگن برعکس عمل کنیم اوضاع مملکت درست خواهد شد اینها دلسوز کشور و مردم نیستن.
ناشناس۲۲۳۵۸۲۴۱۰:۳۱:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۹
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
اینجی۲۲۳۷۳۳۲۰۷:۵۶:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
تا وقتی احزاب مستقل با اساسنامه کپی-پیست نشده از هم در کشور تشکیل نشود و قانون تنوع پارادایمها را جزا ندهد ، این بحث اصولگرا و اصلاح طلب که در واقع تفاوت تئوریکی-عملی چندانی باهم ندارند نقل محافل سیاسی خواهد بود.
ناشناس۲۲۳۵۶۶۸۰۹:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
هر مجموعه ای نیاز به اصلاحات و بازنگری دارد. نتیجه عدم اصلاحات، در جا زنی و واپسگرایی است.
ناشناس۲۲۳۵۸۲۱۱۰:۳۰:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح کنند.
ناشناس۲۲۳۶۲۸۵۱۴:۳۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
هر مجموعه‌ای نیاز به اصلاحات بر پایه اصول دارد!
ناشناس۲۲۳۵۶۷۳۰۹:۱۸:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
با نویسنده این مقاله بشدت موافقم چون اصلاح طلبان مانند بچه های ننر ولوس داد و فریادشان از همه بلند تر است اما دقیقا به همان دلیل ننر بودن مسئولیت هیچکدام از خرابکاری های خودشان را نمی پذیرند و همیشه مدعی و طلبکار هستند ..... چی بنویسیم که به مذاق متحول شده ی شما خوش بیاد و منتشر کنید؟؟!!!!!!! همین خوب بود ؟؟!!!
ناشناس۲۲۳۵۶۷۶۰۹:۲۰:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
ول کن بابا این حرف ها رو . عمر و جوانی مان پای این چرت و پرت ها تلف شد هیچی از دنیا و زیبایی هایش نفهمیدیم. یا باید پول داشته باشی یا پارتی تا بتونی یک زندگی نرمال داشته باشی. مگر چند سال زندگی می کنیم؟
ناشناس۲۲۳۵۶۸۱۰۹:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
همه چیز رو به کمال و اصلاحات است. مدل اتوموبیلها، وسایل خانه ..... امروز را با مدلهای 50 سال قبل مقایسه کنید. این تغییرات و اصلاحات حاصل نیازهای جدید بشر، تغییر افکار و بازنگری است.
ناشناس۲۲۳۵۸۵۶۱۰:۴۸:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
در 8 سال گذشته به اندازه 80 سال عقبگرد کردیم و مردم از خرید حداقل امکانات از قبیل مسکن و خودرو و غیره محروم شدند.
ناشناس۲۲۳۶۳۰۴۱۴:۳۹:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۹
البته واژه «اصلاحات» با واژه «اصلاحطلبان» خیلی شباهت داره اما دوتا چیز کاملا متفاوت هستن، مثل «ماه» و «ماهیتابه»
ناشناس۲۲۳۵۶۸۸۰۹:۲۴:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
وضعیت امروز ما به دلیل عدم اصلاحات است نه اصلاح طلبان. البته اصلاح طلبان عملکرد بسیاری بدی داشتند ، اما وضع موجود بدلیل این است که اصلاحاتی که باید انجام می شد، نشد.
ناشناس۲۲۳۵۸۴۹۱۰:۴۵:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
وضع موجود نتیجه عملکرد فاجعه بار اصلاح طلبان در 8 سال گذشته است.
ناشناس۲۲۳۵۷۱۹۰۹:۳۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
همین الان انتخابات بذار یک طرفش محمد خاتمی بذار یک طرف هر کسی دوست داشتین ،ببین چه کسی جایگاه مردمی بیشتری داره
ناشناس۲۲۳۵۸۱۹۱۰:۲۹:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
خخخ محمد خاتمی و کروبی در انتخابات اخیر از همتی حمایت کردند اما رای همتی از تعداد اراء باطله کمتر شد.
ناشناس۲۲۳۵۸۲۶۱۰:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۹
دوران خاتمی و خاتمی ها هم تمام شده است.
ناشناس۲۲۳۶۲۹۷۱۴:۳۶:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۹
من اون طرف احمدی نژاد رو میزارم!! نترس بابا، نامزد فرضی بود!
ناشناس۲۲۳۵۷۴۱۰۹:۴۷:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
ما ملت ایران مفتخر به پیروی از رهبری که . امروز حلقه وصل ما شیعیان به منجی غایب آخر‌الزمان ولایت فقیه می‌باشد. این مدرک حقانیت در اختیار ما است و باید از آن حفاظت بکنیم.
ناشناس۲۲۳۵۷۵۳۰۹:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
به آقای دکتر زیباکلام حافظ منافع شیطان بزرگ در کشورمان بگویید، دولت مورد حمایت ایشان که این همه دل و قوه می‌دادند و می‌گرفتند از کدخدا طی 8 سال گذشته چه گلی به سر مردم زدند جز گرانی، تورم، بیکاری، رکود، نقدینگی، 700 برابری مسکن و...؟
علی کریمی۲۲۳۵۷۶۳۰۹:۵۷:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
مسئول محترم گروه سیاسی الف 1- جریان اصلاح طلب تا به امروز هرگز قدرت و اختیار کافی برای اجرای برنامه های خود را نداشته است ولی جریان اصول گرا 8 سال در دوران آقای احمدی نژاد قدرت و اختیار مطلق برای اجرای برنامه های مد نظر خود را داشتند و الان در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی دارند. 2- در انتخابات بعد اگر کاندیدا های مورد نظر اصلاح طلبان فرصت قرار گرفتن در معرض رای مردم پیدا کنند، پایگاه اجتماعی آنها توسط مردم نشان داده خواهد شد.
ناشناس۲۲۳۵۸۴۷۱۰:۴۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
34 سال بعد از انقلاب اصلاحات و کارگزاران زمام اداره امور جاری کشور را بعهده داشتن و نتیجه عملکردشون افزایش فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و تبعیض و فساد بوده است.
ناشناس۲۲۳۵۹۰۴۱۱:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۹
خخخخه کی بود کی بود من نبودم همیشگی طیف هیچ کاره!!! برو عمو
ناشناس۲۲۳۵۹۲۰۱۱:۳۰:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۹
30 سال قدرت داشتید گنده گویی هم می کنی قدرت بالاتر از مقام اجرایی ندارید در کشور که دستتان بوده پس حرف مفت را تمام کنید
ناشناس۲۲۳۶۵۶۵۱۶:۵۶:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
بالاخره تکلیف را روشن کنید که ۳۰ سال یا ۳۴ سال؟!
ناشناس۲۲۳۶۰۰۱۱۲:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اصلاح طلب ها تمام قدرت رو نداشتن و این همه گند زدن اگه تمام قدرت دستشون بود چقدر گند می زدن
دانشگاه خیام۲۲۳۵۸۰۶۱۰:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
چتر بود باز نمی شد ممکن بود اتفاق ناگواری برای دوستش بیوفته پدرهاشمی رفسنجانی عزیز !!!
حسن۲۲۳۵۸۲۸۱۰:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۹
این فرمایشات در مورد همگان صادق است یا فقط یک گروه خاص؟
محمد۲۲۳۵۹۹۵۱۲:۱۲:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
احسنت
علی۲۲۳۵۸۳۴۱۰:۳۹:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
فکر نمی کنم دیگر اصلاحات بتواند در کشور جایگاهی پیدا کند. توده مردم از اصلاح حکومت ناامید شده اند
حسام۲۲۳۵۸۶۸۱۰:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
آقا فرض کنید اصلاحطلبها به اشتباهات خودشان اعتراف کردند و مسئولیت همه چیز(حتی دولتهای دیگر ) را پذیرفتند خب چه اتفاقی رخ خواهد داد هیچ بیخود با کلمات بازی نکنید یک کلام اصلاح طلب و اصولگرا راننده ای هستند که موظفند هر چهار سال یکبار سوار بر خودرویی با نام دولت در جاده ای به نام جمهوری اسلامی برانند این خودرو دنده عقب ندارد ،در ضمن بوق هم ندارد ،نیز فرمان ان قادر به چپ یا راست پیچیدن هم نیست این خودرو تنها قادر به حرکت به جلو است با ترمزی که فقط 4سال بار یکبار کار میکند تمام ....
ناشناس۲۲۳۶۵۹۱۱۷:۱۱:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
این طور نیست. رئیس جمهور می تونه خیلی کارها برا کشور بکنه.
ناشناس۲۲۳۵۸۸۵۱۱:۰۲:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اول یک مسئول اصولگرا و مسئولیت پذیر نام ببر بعد از اصلاحات گله کن. کلا مسئولیت پذیری عنصر نایاب عرصه سیاست ایرانه. هر چه مسئولیت بیشتر ناپاساخگو تر.
ناشناس۲۲۳۶۲۹۸۱۴:۳۸:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۲۲۳۶۱۶۹۱۳:۳۶:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اصلاح طلبان فاقد روحیه مسئولیت پذیری هستند روزی با تبلیغات فراوان به روحانی رای دادن و الان زیر بار عملکردفجیع دولت بنفش نمی رن.برادران اصلاحطلب شتر سواری دولا دولا نمیشه.
ناشناس۲۲۳۶۵۶۳۱۶:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۹
شما مسئولیت پذیر باش و وعده ۵۰ میلیون دز واکسن برکت را تا آخر شهریور مهیا کن. ببخشید که شهریور تموم شده!
ناشناس۲۲۳۶۶۳۵۱۷:۳۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اصلاح طلبان دلشان با کدخدا است وفقط از جمهوری اسلامی باج قدرت وثروت گرفته اند وهروقت احساس کرده اند سهمشان کم بوده از تواناییهای رسانه ای وحمایت های کدخدا وغربیها استفاده کرده وفتنه ای راه انداخته اند که ضررش برای مردم بوده است اصلاح طلبان اموزوسیونی است که با کمال وقاحت علیرغم اینکه ۴۲سال است در مسند قدرت وسیاست واقتصاد وثروت سهمش را گرفته چه دولت دستش باشد چه نباشددرحال پیاده کردن تفکر تغییر رژیم هست وهرگز مسئولیتی به عهده نگرفته وهمیشه دیگران رامتهم به کارشکنی کرده اندبه طور خلاصه اصلاح طلبان برای منافقین کار می کنند
ناشناس۲۲۳۶۷۰۶۱۸:۲۴:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۹
هر دو تون کپی برابر اصل یکدگرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین