بیم و امید عراقی ها در دور پنجم انتخابات پارلمانی

گروه جهان الف،   4000718083 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نتیجه پنجمین دوره انتخابات پارلمانی عراق در میان انبوه مداخلات خارجی و تلاش آمریکایی-غربی برای تاثیرگذاری بر آن، عاملی تعیین کننده در استراتژی این کشور در برابر کشورهای صاحب نفوذ خواهد بود.

بیم و امید عراقی ها  در دور پنجم انتخابات پارلمانی

به گزارش الف، صبح امروز انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز عراق برای پنجمین بار بعد از سال 2003 آغاز شد. البته این انتخابات به دلیل اتفاقاتی که در سال 2019 در این کشور رخ داده و متعاقب آن دولت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق استعفا داد حدود یک سال زودتر از موعد اصلی برگزار می شود و در اصل باید سال 2022 برگزار می شد.

البته این دوره از انتخابات عراق در نوع خود اولین به شمار می رود؛ چرا که طبق قانون جدید انتخابات این کشور، مراکز انتخاباتی به جای 18 حوزه، بر اساس میزان جمعیت این کشور به 83 حوزه تقسیم شده و آرای رأی‌دهندگان به‌طور مستقیم به حساب نامزدهای آنها می‌رود و حائز بالاترین رأی خواهند شد به‌خلاف قانون قبلی که در آن نامزدها به آرای فهرست انتخاباتی تکیه داشتند.

در این دوره از انتخابات عراق 21 ائتلاف سیاسی و 167 حزب که 58 عدد از آنها متعلق به ائتلاف های سیاسی هستند برای انتخاب 329 نماینده با یکدیگر رقابت می کنند. 3249 نفر که 951 تن از آنها زن هستند برای شرکت در این انتخابات کاندید شده اند. از نکات قابل توجه در این دور از انتخابات عراق افزایش سهم زنان در نامزدی برای کسب کرسی های پارلمان است.

درباره سازوکار برگزاری انتخابات زودهنگام عراق نیز باید بگوییم که حدود 500 ناظر و بیش از 290 خبرنگار بین المللی در روند انتخابات این کشور حضور دارند و بر آن نظارت می کنند. همچنین امروز در عراق تعطیلی رسمی اعلام شده و تا پایان شب فرودگاه ها نیز بسته خواهند بود.

همچنین طبق قانون ویژه عراق، نیروهای نظامی و امنیتی این کشور به همراه زندانیان و آوارگان 2 روز قبل از برگزاری انتخابات اصلی رای خود را در صندوق می اندازند. بر همین اساس طرف های مذکور روز جمعه رای خود را به صندوق انداختند و کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد که 69 درصد از افراد واجد شرایط متعلق به گروه های مذکور در انتخابات مشارکت داشتند.

یکی از نکاتی که در این زمینه مورد اعتراض واقع شد این بود که نیروهای حشد شعبی جزء گروه های ویژه که روز جمعه باید رای خود را داخل صندوق می انداختند محسوب نشدند و به همین دلیل امروز در کنار سایر مردم در عملیات رای گیری مشارکت می کنند. اما این امر مانع از انجام وظیفه این گروه مردمی نشده و حشد شعبی از روز گذشته در مناطق مختلف عراق از جمله نینوا، صلاح الدین، کرکوک، دیالی و اطراف بغداد به منظور تامین امنیت انتخابات اعلام آماده باش کرده است.

اما نکته حائز اهمیت در انتخابات عراق که همواره در همه رویدادهای سیاسی این کشور نیز دیده شده، تلاش طرفهای خارجی به سرکردگی آمریکا برای تاثیرگذاری بر نتیجه آن است. در همین راستا از زمان آغاز اعتراضات مردمی عراق در اکتبر 2019 آمریکا برنامه طولانی مدتی برای هدف قرار دادن گروه های مقاومت طراحی کرد که مهمترین ایستگاه آن انتخابات پارلمانی عراق است.

همانند اتفاقی که در لبنان می افتد و ایالات متحده با پروژه های مختلف قصد تضعیف جایگاه مردمی حزب الله و حذف نمایندگان این حزب از دولت و پارلمان را دارد، همین برنامه در عراق نیز ضد حشد شعبی دنبال می شود و مجموعه توطئه هایی که طی 2 سال گذشته توسط واشنگتن و مهره های آن برای از بین بردن محبوبیت مردمی حشد شعبی در عراق اجرا کرد در همین راستا بوده است.

علاوه بر آن همپیمانان عربی آمریکا و در راس آنها امارات و عربستان سعودی نیز هزینه های گزافی برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق کرده اند. در همین زمینه وبسایت افشاگر سعودی لیکس اعلام کرد که عربستان هزینه بالایی برای تقویت گروه های سیاسی همسوی خود در برابر گروه های طرفدار ایران در عراق در روند انتخابات این کشور پرداخت کرده است.

اما شاخص ها نشان میدهد علی رغم همه تلاش های واشنگتن و ابزارهای داخلی آن در عراق آسیبی به جایگاه ملی حشد شعبی وارد نشده و این گروه مردمی نیز از حفظ موقعیت خود در کرسی های پارلمان اطمینان دارد. «مهند العقابی» مدیر کل معاون رسانه ای سازمان حشد شعبی در این زمینه اعلام کرد که این سازمان به انتخابات کنونی همانند انتخابات قبلی نگاه می کند و آن را در راستای تضمین وحدت عراق می داند.

 از آنجایی که فضای انتخاباتی عراق را نمیتوان  از زمینه های سیاسی رادیکال در منطقه جدا دانست، تا پایان رای گیری ترس از تاثیر مداخلات خارجی بر نتایج این انتخابات وجود دارد.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۴۵۲۸۱۳:۵۶:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
انتخابات تو خاورمیانه بی معنی هست. نتیجه انتخابات تو افغانستان و رییس جمهور شدن غنی را دیدیم که به چه چیزی منجر شد. عراق بعد از اشغال کویت هیچ وقت درست نخواهد شد.
ناشناس۲۲۳۴۵۷۳۱۴:۳۱:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
برگزاری انتخابات در کشوری که مردمش از نظر فرهنگی بسیار عقب‌افتاده هستند و اکثریت جمعیت آن بی‌سوادند مثل کشور عراق، آب در هاون کوبیدن هست. مردم عراق نه درکی از دموکراسی دارند و نه در انتخابات شرکت می‌کنند و نه نتیجه انتخابات باعث بهبود شرایط میشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین