روایت رفوزه های دفاع مقدس

محمد فیروزی، گروه اجتماعی الف،   4000702076 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت رفوزه های دفاع مقدس

روایت هشت سال جنگی که حزب بعث علیه ایران به راه انداخت زمانی جاودانه می‌ماند که از بیان واقعیت‌ها تهی نشود.

جنگ تحمیلی عراق با ایران برای خیلی از افرادی که آن دوران را دیده‌اند یک تصویر چندگانه به یادگار گذاشته است از ایثار و فداکاری جوانان عزیز کشور برای رفتن به میدان جنگ تا کمبود برخی اقلام در بازارها و صف‌های بلند پمپ‌های بنزین برای تامین سوخت و مشکلاتی که مردم در مقطعی از جنگ برای تامین مایحتاج زندگی داشتند. بخشی از این مشکلات ناشی از آن بود که در همان دوران ایثار و فداکاری افراد فرصت طلب، ترسو و دلال مسلک در سیاست و اقتصاد کشور حضور داشتند و با کارهایشان لکه‌های سیاهی بر تاریخ درخشان مقاومت ملت ایران نشاندند.

دفاع مقدس جلوه‌ای از همدلی
با شرح آنچه رفت نباید فراموش کرد با وجود همان سختی‌ها و با اینکه بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، هنوز دوران «دفاع مقدس» بهترین دوره چهل و دو ساله انقلاب اسلامی ایران است چرا که اقشار زیادی از مردم با نظام همدل بودند و برای حفظ مرزهای میهن هرکاری که از دست‌شان بر می‌آمد انجام دادند. 

دفاع مقدس برخی را «رفوزه» کرد!
دفاع مقدس برای ملت ایران یک آزمون بود که در دهه 60 برگزار شد، بهترین نمره هم بدون شک از آن جوانانی شد که از سر مزرعه و کسب و کارهای خردشان بلند شدند و رخت و لباس خاکی رزم بر تن کردند تا از کشورشان دفاع کنند و در همین راه جانشان را تقدیم کردند.

در نقطه مقابل بدترین نمره به دلال مسلکانی تعلق گرفت که از رانت‌های مختلف بهره گرفتند و با فرصت‌جویی از شرایط بحرانی جنگ به دنبال کسب درآمدهای نجومی، عافیت‌طلبی و دلالی هر کالایی رفتند که در بازارها می‌شد به صد برابر ارزش واقعی آن فروخت. چیزی شبیه به وضعیت امروزمان!

این دست افراد همان‌هایی بودند که در محافل عمومی ایستادگی جوانان کشور مقابل دشمن را می‌ستودند اما در خفا دشمنی‌شان به راه بود. همان‌ها که حتی گاه بر پیشانی‌شان جای داغ معلوم بود تا بگویند سجده‌هایشان چقدر طولانی است و با ریش بلند و اورکت‌های مخصوص، شبیه رزمندگان مخلص در بین انظار ظاهر می‌شدند! 

هفته دفاع مقدس فرصت خوبی است تا خوب و بد همه آنچه از آن هشت سال باقیمانده روایت شود. ایثار جوانان آن مقطع بدون اشاره به سویه زشتی که در بالا آمد شاید ظلمی باشد به همان ایثارگری‌ها. 

دشمنی تمام نشد بلکه چهره عوض کرد
امروز هم از فرصت هفته دفاع مقدس می‌توان استفاده کرد برای ایجاد همدلی در بین مردم و شناخت دشمن داخلی و خارجی؛ چرا که دشمنی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و دشمن داخلی امروز هم فساد می‌کند و زندگی را برای مردم سخت می کند. در واقع تمام تاریخ بشر مملو از جنگ بین خیر و شر بوده است و فریبکاری‌ نیروهای شر تمام نمی‌شود و تنها چهره عوض می‌کند. 

این یک هفته فرصت خوبی است تا رسانه‌ها و فعالان فرهنگی همه تلاش‌شان را انجام دهند تا معنای زحمات ملت ایران برای حفظ این آب و خاک بهتر درک شود. فرصتی برای اینکه حماسه‌های خلق شده توسط ایثارگران و رزمندگان کشورمان در آن مقطع برای نسلی که حیاتش در آن دوره شروع نشده بود احساس شود.  

در هفته دفاع مقدس باید به یادها آورد که برای حفظ این سرزمین چه عزیزانی جان یا عضوی از اعضای خویش را در طبق اخلاص نهاده و فدا کردند  و به شهادت رسیدند و در این طریق متعالی، عده‌ای با تقدیم جسم خود و جمعی در اسارت زندان‌های بعثی، اوج ایثار را به نمایش گذاشتند.

پیش‌نیازهای تولید آثار فرهنگی برای دفاع مقدس
البته تولید هر محتوایی بدون در نظر گرفتن زمینه‌های فرهنگی دوران امروز و بی توجهی به مخاطب شناسی محکوم به شکست است و اگر محتواها یکسر شعاری باشد از سوی مخاطب پس زده می‌شود. درست مانند مقطع کوتاهی بعد از جنگ تحمیلی که آثار سینمایی از رزمندگان چهره‌ای رویین تن و آسیب ناپذیر می‌ساختند و انقدر افراط شد که دستمایه طنز و شوخی‌ مردم قرار ‌گرفت و بعدها با تعدیل این وضع در محتوای تولیدی و بیان واقعیت‌ها درباره شرایط جبهه‌ها مخاطبان ارتباط بهتری برقرار ‌کردند. 

در مورد مدیریت اقتصادی آن دوران یا فرماندهی جنگ هم امروز نیاز است برخی واقعیت‌ها که بنا بر مصالح آن دوران مکتوم مانده به تدریج بیان شود. 
بیان واقعیت‌های جنگ نه تنها از عظمت فداکاری رزمندگان ایرانی نمی کاهد بلکه معلوم می کند که دفاع مقدس چرا یک حماسه عظیم است و ایثار و فداکاری جوانان و مردم این کشور برای حفظ آب و خاک ایران و پاسداشت مرزهای کشور در چه شرایطی انجام شده است. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۴۴۸۶۰۴:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
امروز هم عده اي با همان چهره هاي داغ بر پيشاني وچفيه بر گردن در حال غارت بيت المال هستند خاوري وخاوريها همچنان حضور دارندومتاسفانه در رده هاي بالاي .. اداره كشور حضور پر رنگ دارنداختلاسهاي فراوان دهه هاي گذشته را كساني انجام دادند كه با همان چهره هاي موجه در مديريت هاي كلان كشور حضور داشتند
ناشناس۲۲۱۴۵۴۱۰۶:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
چرا در آن سالها شعار رفتن به قدس بعد از عبور از کربلا می دادند؟
ناشناس۲۲۱۴۷۴۸۰۹:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
خواستیم قدس رو هم آزاد کنیم که متاسفانه نشد
ناشناس۲۲۱۴۸۸۵۱۱:۲۹:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اسراییل به لبنان حمله کرد شورای عالی امنیت تصمیم گرفت نیرو به لبنان بفرسته در صورتی که خودمون درگیر جنگ بودیم این موضوع به اقای خمینی انتقال دادن ایشون فرمودن راه قدس از کربلا میگدره یعنی الویت با جنگ ایران و عراق هست اینطوری موضوع اعزام نیرو به جنوب لبنان منتفی شد
ناشناس۲۲۱۵۲۹۰۱۶:۰۳:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۴
رفوزه های جنگ رزمندگان سابق و خانواده های شهدایی که وضعیت اسفبار اقتصادی و فرهنگی را می بینند و بی تفاوت و ساکت نظاره گر هستند رزمندگان اسلام تکه پاره شدند که وضع عفاف و حجاب این باشد و مفسدین اقتصادی بیداد کنند
ناشناس۲۲۱۵۴۰۳۱۷:۵۲:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۴
عجب .. ما هم اون زمان بودیم داداش همین افراد شکم سیری که الان شعار می دهند اون موقع هم بودند و بچه هاشون خارج از کشور منتظر پایان جنگ بودند و خودشان بچه های مردم را می فرستادند جلوی توپ و آرزو می کردند اول کربلا را بگیرند بعد قدس ..
ناشناس۲۲۱۴۵۴۲۰۷:۰۱:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۴
دشمنی دیوانه چون صدام از به هم ریختگی اول انقلاب استفاده کرده و به خاک ایران تجاوز کرد.
ناشناس۲۲۱۴۷۸۳۱۰:۲۰:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
در اثر انقلاب و تصفیه افسران بلندپایه ارتش بعد از وقوع کودتای نوژه، صدام حسین به این ارزیابی رسید که ایران توان دفاع دربرابر حملات او را نخواهد داشت.
ناشناس۲۲۱۴۵۴۴۰۷:۰۲:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۴
عده ای برای دفاع از وطن جان خود را از دست دادند. و عده ای دیگر از آن پله های ترقی ساختند.
ناشناس۲۲۱۴۵۵۱۰۷:۰۶:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۴
جنگ 8 ساله خسارات فراوانی به ایران زد. از همه بدتر فرصت پیشرفت از کشور را گرفت. عده ای بر این باورند که این جنگ مجازات تسخیر سفارت آمریکا در ایران بود.
ناشناس۲۲۱۴۷۶۷۱۰:۰۹:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۴
آن وقت تجاوز عراق قبل انقلاب به ایران به چه خاطر بود؟
ناشناس۲۲۱۴۵۶۴۰۷:۲۱:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۴
بعد از فتح خرمشهر باید جنگ خاتمه پیدا می کرد.
ناشناس۲۲۱۴۷۷۴۱۰:۱۵:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
دشمنان شما وقتی خاک کشور را تصرف کردن خواهان پایان درگیری بودن این یک دوم هم طرف مقابل هنوز دنبال جنگ بود بعد این خرمشهر سوم هم بعد تغییر استراتژیک داده شد و خواهان ادب کردن صدام بودیم و کله پایش کنیم که عده ای...! چهارم این که این جنگ طوری شد که دشمنان حساب کار دستشان آمد با ایران در حمله نظامی در نیفتند چون فهمیدن چه اتفاقی خواهد افتاد
ناشناس۲۲۱۵۰۹۲۱۳:۴۸:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
پس چرا شعار جنگ جنک تا پیروزی می دادند؟
ناشناس۲۲۱۵۱۲۸۱۴:۰۸:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
حجت الاسلام هاشمی چرا بعد از فتح خرمشهر با پایان جنگ مخالف بود ؟!
ناشناس۲۲۱۴۵۶۷۰۷:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر رفتن به جبهه و شرکت در جنگ برای اسلام و وطن بود، چرا به عده ای انواع سهمیه و امتیاز برای این کار داده شد و هنوز هم به خانواده های آنها داده می شود؟
ناشناس۲۲۱۴۸۹۰۱۱:۳۳:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
خوب شما هم ميرفتي !!!
ناشناس۲۲۱۵۳۸۵۱۷:۲۸:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۴
برادر عزیز ما اون روزی که رفتیم هیچ امتیازی نمی دادن. با این امتیازات مخصوصا سهمیه دانشگاه هم مخالفیم. خود بنده هم از هیچ امتیازی استفاده نکردم. اشکال اصلی از نویسندگان قانونه. بیشتر افرادی که در جنگ بودند تقاضای هیچ امتیازی نداشتند چون اصلا معلوم نبود کی زنده برمیگرده
ناشناس۲۲۱۴۵۹۷۰۷:۵۸:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۴
جنگ برای عده ای نون و آب حساب داشت!
ناشناس۲۲۱۴۶۰۰۰۸:۰۰:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۴
اونایی که ویلا گرفتن رفوزه شدن
ناشناس۲۲۱۴۶۲۷۰۸:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
هستند کسانیکه از جنگ به همه چیز رسیدند . اینان رفوزه های این جنگ به حساب می آیند
ناشناس۲۲۱۴۶۳۷۰۸:۳۳:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
بودند افرادی که در جبهه های جنگ حضور داشتند واز آب وخاک میهن دفاع کردند وبا نمره خوب جنگ را به پایان رساندند ولی در درس آخر که تداوم راه شهدای جنگ را می طلبید ، رفوزه شدند . گرچه تعداد این افراد کم بود ولی تاثیر منفی قابل ملاحظه ای روی جامعه داشت
ناشناس۲۲۱۴۶۸۸۰۹:۰۲:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
جنگ را با 20 ساله ها بردیم اما اقتصاد را با 60 ساله ها باختیم.
ناشناس۲۲۱۴۷۹۴۱۰:۲۶:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
کلا عامه مردم چه آنها که در جبهه بودند و چه آنها که در پشت جبهه سختیها را تحمل کردند قبول شدند و حکمرانان هستند که بعد از جنگ با ویرانی اقتصاد و فرهنگ ندانم کاری و ظلم و بی عدالتی و ریاکاری... رفوزه شدند
ناشناس۲۲۱۴۸۳۶۱۰:۵۵:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۴
رفوزه ها کسانی هستند که در تقسیم غنایم شهدا شریک نشدند تا با نام آنها بام خودرا بزرگ کنند
ناشناس۲۲۱۴۸۶۴۱۱:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
اندر حكايت قبولي ها و رفوزه هاي جنگ ---------- قدر مسلم قبولي صد در صد اين جنگ مردم بودند ، مردمي كه از جان و مال و فرزندان و عزيزان خود دريغ نكردند و تمام سختي هاي اين ٨ سال و نيز سختي هاي سال هاي بازسازي را به جان خريدند ، بنده خوب يادمه رئيس دولت آن زمان مرحوم هاشمي در يك مصاحبه گفت : -- مردم فكر نكنند جنگ كه تمام شده ،همه مشكلات حل مي شود مردم بايد صبوري كنند تا بازسازي هاي مناطق جنگي تمام شود ( نقل به مضمون ) منظور آن مرحوم آن بود كه مشكلات ادامه مي يابد ! پس بنا براين نمره مردم در جنگ هشت ساله ٢٠ است !! ... بدون شك !! ... بي برو بر گرد ... بادم نمي رود روزي كه براي جبهه كمك جمع مي كردند ، مادر دايي عباس مرحوم -- كه همه اهل محل به او دايي مي گفتند و دايي بنده نبود ---هم با دو پودر لباسشويي و با يك بطري مايع ظرفشويي نيمه مصرف شده آمده بود ، آن مرحومه مغفوره از راه نان پزي براي همسايه ها امرار معاش مي كرد و اما نمره مسئولين .... البته نمره مسئولين " تاريخ " خواهد داد ... البته تاريخ به دولتمردان همه ممالك از اول تا آخر تاريخ نمره مي دهد ، اميد است نمره تاريخ به مسئولين ما هم ٢٠ باشد !
ناشناس۲۲۱۴۸۷۸۱۱:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۴
عرض مي كنم كه واژه " جنگ » را بر عكس كنيم مي شود « گنج » ، نكنه كه دفاع مقدس هشت ساله براي عده بسيار زيادي از مردم « جنگ » بوده ، اما بعدها براي عده اي ديگر شده « گنج » ؟ ... بله ؟!
حسن۲۲۱۴۹۷۳۱۲:۲۷:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر جنگ نبود خیلی ها الان دکتر و مهندس و نماینده و وزیر نبودند
ناشناس۲۲۱۵۱۵۲۱۴:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۴
مگه دفاع مقدس رفوزه هم داشته ما نمیدونستیم
ناشناس۲۲۱۵۲۹۶۱۶:۰۶:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۴
.. درصد رفوزه شدند . نمیدونستی ؟!
عبدالله. خ۲۲۱۵۲۱۷۱۵:۱۵:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۴
باسلام. عزیزانم، همه رابایک چشم نبینیم. بنده ی حقیر13ساله بودم. متولد1351. سال1364رفتم جبهه. به مدت17ماه. سعادت نصیبم شدجانبازهم شدیم. ولی برای چیزی وامتیازی نرفتیم. آهنگران که صداش میامدبیرون دیگه قراردوآرام نداشتیم. الانم بخداهیچی ندارم ازمال دنیا، خانه ای ازخودم ندارم. کارگرساده هستم که میروم عسلویه کارمیکنم. بخداپاهام زخمه پول دکتررفتن ندارم. شایداین زخم هاهم بجامانده از آثارشیمیایی باشه، نمیدانم. ولی خداشاهده اصلابه این جور چیزها فکر نمیکردیم، یعنی دنیوی. التماس دعا.
ناشناس۲۲۱۵۳۷۴۱۷:۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۴
الان همون دلالان و کسانی که حاضر نبودند از .. آن طرف تر بروند و حتی دیگران را هم از رفتن به جبهه باز می داشتند همه کاره مملکت شده اند و برایمان از شهادت و شهدا صحبت می کنند اما ..
ناشناس۲۲۱۵۴۱۸۱۸:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۴
رفوزه‌های جنگ همۀ مردم ایران و عراق بودند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین