مدرسه‌ها وا شده؛ «دغدغه» برپا شده؟!

گروه اجتماعی الف،   4000702074 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مدرسه‌ها وا شده؛ «دغدغه» برپا شده؟!

سال تحصیلی جدید امسال نیز در حالی سر می رسد که هنوز نگرانی هایی در میان والدین وجود دارد؛ نگرانی هایی که در نااطمینانی خانواده‌ها به وضعیت سلامتی فرزندانشان ریشه دارد. 

یادش بخیر زمانی تابستان که به انتها می‌رسید همه شبکه‌های تلویزیون برای پخش یک ترانه بسیج می‌شدند تا بازگشایی مدرسه را با ترانه «مدرسه‌ها وا شده، همهمه برپا شده» نوید دهند. آنقدر در پخش این ترانه افراط شد که دستمایه سریال‌های طنز همان زمان هم قرار گرفت.این روزها همزمان با بازگشایی مدارس، صداوسیما این ترانه نوستالوژی را کمتر پخش می‌کند.

با این حال اقدام به بازگشایی مجدد مدارس و از سرگیری شیوه آموزش حضوری موجب  واکنش‌ها و زمزمه‌هایی در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است. 

تامین واکسن کمکی نسبی به کم شدن دغدغه‌ها

دولت طی هفته‌های اخیر با واردات گسترده واکسن کرونا از کشور چین و تامین بخشی از نیاز واکسن با تولید داخلی توانسته برای دوز اول واکسیناسیون بیش از 60 میلیون نفر شرایط خوبی را فراهم کند. با اخبار نوید بخشی که بابت تامین واکسن در روزهای آتی به گوش می‌رسد به نظر می‌آید برای تامین دوز دوم واکسن در کشور نیز مشکلی وجود نداشته باشد و تامین واکسن دانش آموزان هم‌زمان با شروع فصل آغاز مدرسه از قاعده فوق مستثنی نباشد. 

با این حال خود موضوع بازگشایی مدارس برای خانواده‌ها و معلمان خالی از نگرانی نیست، چرا که هنوز بخشی از خانواده‌ها نسبت به تامین واکسن و نسبت به اثربخشی واکسن‌ها در شرایط فعلی مدارس اطمینان کافی ندارند. رعایت فاصله‌های اجتماعی بین دانش آموزان و فشردگی فضاهای آموزشی و کلاس‌های درس نیز دغدغه‌ای است که خانواده‌های مسئولیت‌پذیر نسبت به سلامت فرزندان‌شان نمی‌توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند.

کمبود منابع و مشخص نبودن وزیر آموزش و پرورش

ضدعفونی کردن مستمر مدارس برای جلوگیری از شیوع کرونا در طول سال تحصیلی هم موضوعی است که برای آن نگرانی‌هایی وجود دارد. از نگاه برخی در ابتدای سال تحصیلی ممکن است یکسری اقدامات فوری برای ضدعفونی کل فضای مدرسه‌ها صورت بگیرد اما در ادامه سال تحصیلی تامین مواد شوینده و ضدعفونی با مشکلات بودجه‌ای مدارس (بخوانید تامین نشدن از سوی وزارت آموزش و پرورش) مواجه شود و خانواده‌ها با هزار ترس و لرز مجبور باشند فرزندشان را به مدرسه بفرستند. دولت هم تا امروز وعده‌ای نداده اگر مدیر مدرسه‌ای در اواسط سال تحصیلی برای ضدعفونی نکردن فضای آموزشی بهانه‌جویی کرد خانواده‌ها چه‌کاری باید انجام دهند. 

به این موضوعات باید اضافه کرد اگر مدرسه‌ای با مشکلات شیوع کرونایی مواجه شد یا اینکه طی سال تحصیلی شهری قرمز شد تکلیف دانش‌آموزان مدارس آن منطقه چیست و آیا تدبیری برای تبدیل فوری آموزش حضوری و نیمه حضوری به روش کاملا غیر حضوری اندیشیده شده است یا خیر؛ حساسیت این موضوعات زمانی بیشتر می‌شود که هنوز وزارت آموزش و پرورش وزیر خود را نشناخته است و فردی نیست که جامعه او را مسئول و پاسخگوی شرایط سال تحصیلی 1400-1401 بداند.

اطمینان خاطر یافتن خانواده‌ها شرایط بازگشایی را بهتر می‌کند
هرچند آمار دقیقی در دست نیست که مشخص شود چند درصد خانواده‌ها در شرایط کنونی مایل به آموزش حضوری هستند و چند درصد تمایل به روش‌های غیر حضوری و نیمه حضوری دارند اما می‌توان حدس زد هرچقدر شرایط بازگشایی مدارس با اطمینان خاطر خانواده‌ها همراه شود تمایل به شیوه حضوری بیشتر می‌شود.

خوشبختانه دولت بر بازگشایی مدارس به شیوه حضوری از اول مهر اصرار نکرده است و مدیران مدارس مکلف شدند در گام اول زیرساخت‌ها را آماده کنند. 

با این حال همین نامعلوم بودن هم می‌تواند در جای خود موجب نگرانی شود. به عنوان مثال موضوع استفاده از استخدام راننده سرویس مدارس در بازگشایی با تاریخ نامعلوم می‌تواند زمینه‌ساز یک نگرانی شود. از سویی اگر مدرسه‌ای نتوانست زیرساخت‌ها را مهیا کند یا برای تمام دانش‌آموزان خود ظرفیت کافی نداشت دولت هنوز مشخص نکرده است که تکلیف چنین مدارسی چیست. 

به آموزش ترکیبی به عنوان یک راه‌حل فکر کنید!

برخی از خانواده‌ها در این شرایط شیوه آموزش ترکیبی و شیفت بندی را پیشنهاد می‌دهند که برای این موضوع می‌بایست هم‌زمان زیر ساخت آموزش حضوری و غیر حضوری مهیا باشد و معلمان هم برای مدیریت کلاس در هر دو بستر آماده شوند. 

برای مناطق کمتر برخوردار موضوعات قطعی آب و برق هم به عنوان یک مشکل مطرح است و امکان دارد دانش‌آموزان و اولیا مدرسه را در شرایط سخت قرار دهد برای این وضعیت هم وزارت نیرو به طور خاص و دولت هنوز اعلام نکرده چطور شرایط را مدیریت خواهد کرد که سال تحصیلی پیش‌رو عاری از بحران سپری شود. 

در همین مناطق که اغلب خانواده‌ها شلوغ‌تر هستند و معیشت خانواده‌ها با تنگنا مواجه است تامین تبلت برای خانوارهای کم بضاعت هم از جمله موضوعات مهم است. در این مناطق اگر مدارس با همه ظرفیت بازگشایی شوند احتمالا کلاس‌ها شرایط مناسب برای رعایت فاصله اجتماعی را ندارد و اگر خانواده‌ها جلوی حضور فرزندانشان در مدرسه را بگیرند ممکن است دانش‌آموز وسیله آموزشی مناسب را نداشته باشد. 

به این دغدغه‌های خانواده‌ها و اولیای مدارس بازهم می‌توان افزود. واقعیت این است که چنین دغدغه‌هایی ریشه در نااطمینانی خانواده‌ها نسبت به شرایط دارد و هرچه دولت بتواند شرایط را بهتر مدیریت کند و اعتماد جامعه را جلب کند خانواده‌ها راحت‌تر اقدام به فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه‌ها خواهند کرد.

در پایان باید یک نکته دیگر را هم اشاره کرد، در حال حاضر نسبت بین دانش‌آموزان، کلاس درس و معلمان در همه شهرها نسبت مناسبی نیست و کمبود نیرو حتی به شکل بحرانی محسوس است. به عنوان مثال در استان هرمزگان چنین وضعی را شاهد هستیم. از سویی در همین روزها تعداد زیادی از معلمان حق التدریسی پای ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش تحصن کرده‌اند. 

این معلمان خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی‌شان هستند و این موضوع با انکار و نادیده گرفتن قابل حل نیست. از دولت و به ویژه وزیری که در آینده سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش را به عهده می‌گیرد انتظار می‌رود به وضعیت چنین معلمانی رسیدگی کند چرا که کمبود معلم حداقل اثرش فشار بر سایر معلمان مدرسه و کلاس‌های متراکم‌تر و تکرار چرخه نگرانی از شیوع کرونا خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۳۳۸۷۰۶:۴۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۳
علامت پا روی صندلی چی کار میکنه ؟!!!!!!!
ناشناس۲۲۱۳۵۴۶۱۰:۱۶:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۳
با وجود فصل پاییز که خودش منشا بسیاری از بیماری ها و قبل از واکسیناسیون کامل دو مرحله ای کشور بازگشایی مدارس اشتباهی نابخشوذنی است
ناشناس۲۲۱۳۵۶۱۱۰:۳۵:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۳
تا ریشه کن شدن کامل کرونا، مدارس باید غیر حضوری باشند.
ناشناس۲۲۱۳۶۵۸۱۲:۲۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۳
باید تمام مدارس و دانشگاهها و مساجد و ورزشگاهها و اماکن عمومی باز شود. طبق اصول علمی تا کنون نود درصد مردم در اثر ابتلا و یا واکسن ، نسبت به کرونا ایمنی کامل دارند و در اکثر کشورها موضوع تمام شده است.
ناشناس۲۲۱۴۶۸۰۰۸:۵۹:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
یعنی با پا رفتن روش کثیف هست نباید روشون نشست. واقعا یک علامت هم نمیتونن طراحی کنند
ناشناس۲۲۱۳۳۸۹۰۶:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۳
۲ سال تعطیلی و خوردن و خوابیدن معلمان عزیز ! در منزل به پایان رسید
ناشناس۲۲۱۳۶۶۸۱۲:۳۷:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۳
من معلم نیستم استاد دانشگاهم و با مشکلات آموزش مجازی کاملا آشنا هستم کسی که اداره کلاس مجازی را خوردن و خوابیدن می داند فقط بیسوادی و بی اطلاعی خود را جار می زند!!!
ناشناس۲۲۱۳۷۳۹۱۳:۳۵:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۳
اولا جان انسان برایت مهم نیست ثانیا نمیدانی کار معلم چند برابر شده
ناشناس۲۲۱۴۰۱۷۱۷:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۳
والله اینطوری برای من معلم بهتر هستش صبح میرم ظهر برمیگردم
ناشناس۲۲۱۳۴۱۲۰۷:۰۷:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۳
فقط ۱۲ سال عمر مارو هدر دادید
علی هاشمی۲۲۱۳۴۱۵۰۷:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۳
متاسفانه خیلی ملاحظات بهداشتی هنوز بدون پاسخ باقی مانده که مایه نگرانی ما والدین است. وزارت خانه‌ای بدون وزیر ، راهبرد و بودجه کافی نوعی تهدید است تا سهل انگاری .
ناشناس۲۲۱۳۴۳۶۰۷:۵۹:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۳
دوز بوستر فایزر بزنید تمام مدارس و باشگاهها و تالارها و استخرها و اماکن عمومی را با 100 % ظرفیت بازگشایی کنید
اینجی۲۲۱۳۴۷۲۰۸:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۳
واقعا شرایط سختی است و راس همه این برنامه ها جلب اعتماد ملت از سوی دولت که به سبب پاندمی هم کمی خدشه دار شده و نیازمد ترمیم جدی است.
ناشناس۲۲۱۳۴۹۲۰۹:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۳
به جای خزعبلات موجود درس فداکاری آن نوجوان ۱۵ ساله را که خودش را به آتش زد برای نجات آن دو زن در کتاب دانش آموزان بگنجانید
ناشناس۲۲۱۳۴۹۳۰۹:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۳
عکس علی لندی را در آغازین صفحه کتاب دانش آموزان چاپ‌ کنید
ناشناس۲۲۱۳۵۲۲۰۹:۳۶:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۳
دغدغه ای وجود نداره همه چیز نرماله دولت را باید حمایت کنیم
ناشناس۲۲۱۳۵۶۰۱۰:۳۴:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۳
به هر حال مسئولين مربوطه در وزارت فخيمه تعليم و تربيت ملتفت هستند كه هر هزينه اي ، ولو هزينه هاي ميليارد ميلياردي در آموزش و پرورش خرج و مخارج نيست بلكه سرمايه گذاري است كه گفته اند : « علم اگر چه دير بار دهد ، اما بار نيكو مي دهد » !!
ناشناس۲۲۱۳۵۶۴۱۰:۴۱:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۳
حال كه ماه مهر فرا رسيده و صحبت از بازگشايي مدارس و تعليم و تربيت است ، خوب است يادي كنيم از بقراط حكيم كه گفته : « رسالت و وظيفه مهم تعليم و تربيت مبارزه با خرافات است » ! خب البته اين هم نكته اي است !
ناشناس۲۲۱۳۷۰۷۱۳:۱۰:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۳
دغدغه ای 100% برای والدین و سلامت فرزندان آنها وجود ندارد. نمی دانم چه اصراری بر بازگشائی است . بگذارید همه واکسینه شوند بعد مدارس را بازگشائی کنید.
ناشناس۲۲۱۴۱۶۷۲۰:۵۳:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۳
دولت هرچه سریعتر تدابیری اتخاذ نماید که مدارس باز شود باز نشدن مدارس هزینه جبران ناپذیری دارد . بچه ها نیاز به وارد شدن به جامعه دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین