بیژن مقدم: چرا مردم ادعاهای دروغ را باور کردند/طراحان طرح «صیانت از فضای مجازی» قائل به اهمیت افکار عمومی نیستند

  4000510019 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا مردم ادعاهای دروغ را باور کردند/طراحان طرح «صیانت از فضای مجازی» قائل به اهمیت افکار عمومی نیستند

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف با اشاره به اشکالات مهمی مانند غیرعلنی شدن جلسه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی و فقدان پیوست رسانه‌ای برای تبیین و توجیه این طرح گفت: رفتار طراحان این طرح نشان داد آنقدر که برای انجام کاری احساس تکلیف می‌کنند این احساس تکلیف را برای اقناع افکار عمومی نمی‌کنند و به عبارتی اصلا قائل به مهم بودن افکار عمومی نیستند. ‌‌ 
 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۶ مرداد، با بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

این طرح با بحث‌ها و حاشیه‌های زیادی در فضای کشور مواجه شد و مخالفان و موافقان به بیان نظرات خود در این باره پرداختند. اما نکته‌ای که باید در ورای بحث‌های محتوایی پیرامون این طرح به آن توجه کرد نوع مطرح شدن یکباره این طرح در فضای عمومی و تصمیم‌گیری مجلس بر بررسی آن در خارج از صحن علنی و مطابق اصل ۸۵ در یک کمیسیون مشترک است که بخشی از انتقادات به این نحوه برخورد مجلس با افکار عمومی و عدم شفافیت است.

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره انتقادات وارده در خصوص رویکرد مجلس شورای اسلامی نسبت به اعلام طرح صیانت از فضای مجازی و واکنش‌های مخالف شکل گرفته در جامعه و تکرار رفتاری مشابه اعلام گرانی بنزین گفت: متأسفانه آنقدر که برخی افراد برای انجام کاری احساس تکلیف می‌کنند این احساس تکلیف را برای اقناع افکار عمومی نمی‌کنند و به عبارتی اصلا قائل به مهم بودن افکار عمومی نیستند.

وی افزود: تجربه نشان داده در بسیاری از موارد اگر همراهی مردم را برای اجرای یک قانون نداشته باشید آن قانون در همان روز اول اجرا با شکست مواجه می‌شود.

ضرورت« پیوست رسانه‌ای» برای طرح صیانت از فضای مجازی

مقدم اظهار کرد: مسئله دیگر این است که برخی طرح‌ها مربوط به یک قشر، گروه یا موضوع خاصی هستند مانند پزشکان، معلمان و حوزه تجارت که مربوط به عموم مردم نیست اما چنین طرحی که با همه اقشار مردم از کوچک و بزرگ سر و کار دارد نیازمند داشتن یک پیوست رسانه‌ای است و بدون این پیوست خود را به مرزهای شکست نزدیک می‌کند، حتی هرچقدر این طرح خوب و بی‌اشکال باشد؛ این نشان می‌دهد طراحان این طرح شاید توجه چندانی به افکار عمومی ندارند.

مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف بیان کرد: منظور از پیوست رسانه‌ای‌ این نیست که رسانه‌ها را راضی کنیم بلکه بدین معناست که مسئولان به واسطه رسانه‌ها به میان مردم و افکار عمومی بروند مسئله را تبیین کنند. لذا اگر این پیوست رسانه‌ای از قبل وجود داشت امکان زمینه‌سازی ذهنی برای مردم فراهم می‌شد و ضرورت‌ها و ویژگی‌های آن بیان می‌شد و اعلام می‌شد که این طرح هنوز در مرحله اول است و ربطی به دولت و مجلس ندارد تا مردم با ابعاد آن آشنا شوند و دچار این نگرانی و دغدغه نشوند.

اقدامات مخفیانه طراحان طرح

وی ادامه داد: از سوی دیگر طراحان این طرح باید بیان می‌کردند که این متن هنوز یک پیش‌نویس است و پیش‌نویس از روزی که نوشته می‌شود تا تبدیل به طرح و قانون نهایی می‌شود با تغییرات فراوانی مواجه می‌شود و مردم و نخبگان را دعوت می‌کردند که درباره آن صحبت کنند و انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کنند که هیچ یک از این کارها انجام نشد و در کنار‌ آن موج‌سواری رسانه‌‌های خارجی و دروغ‌پردازی‌های آنان با جاماندن رسانه‌های داخلی باعث شد طرحی که توسط چند نماینده نوشته شده و یک پیش‌نویس است به مثابه طرح نهایی مجلس در جامعه شناخته شود.

مقدم ابراز کرد: این اشتباه طراحان این طرح بود که خواستند مخفیانه و با سخنان مبهم این مسئله را پیش ببرند در حالی که می‌توانستند به طور صریح روند این طرح را بیان کرده و مفاد آن را مطرح کرده و بعد هم اعلام کنند این متن نهایی نیست. به دلیل طی نشدن این مراحل الان حتی برخی در جامعه تصور می‌کنند قرار است اینترنت در کشور قطع شود در حالی که چنین مسائلی در این طرح اصلا وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه درباره این مسئله که حوزه فضای مجازی نیازمند نوعی قانونگذاری است شکی وجود ندارد، گفت: البته به اعتقاد من لازم نیست در همه جا قانون وضع شود و برای خیلی از کارها در دنیا مقررات وضع می‌شود نه قانون و این کار توسط نهادهای صاحب صلاحیت اتفاق می‌افتد و این ابزاری است که ما می‌توانیم در خیلی از جاها از آن استفاده کنیم اما استفاده نمی‌کنیم.

بی‌اعتمادی مردم؛ دلیل اصلی باورپذیری ادعای قطعی اینترنت

مقدم درباره اینکه تا دلیل اصلی باورپذیر شدن ادعاهایی مانند قطعی اینترنت، نشانه کاهش سطح اعتماد به مسئولان است، گفت: ریشه اینکه چنین ادعاهای دروغی به راحتی از سوی مردم پذیرفته می‌شود بی‌اعتمادی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری است بنابراین چون مسئولان به درستی و به موقع عمل نمی‌کنند و دیرهنگام هم وارد صحنه تشریح و تبیین موضوعات به مردم می‌شوند دیگر مردم آن توضیحات را نمی‌پذیرند زیرا ادعاهای پیشین که سریع‌تر مطرح شده‌اند در ذهن مردم جا گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در این مورد نیز همه دیدند که محتواهای راست و دروغ در ذهن مردم تزریق شد و طراحان این طرح نتوانستند به خوبی از موضع خود دفاع کنند و غیرعلنی کردن جلسه مجلس برای بررسی این طرح، که من آن را موجه نمی‌دانم، این فضای بی‌اعتمادی را تشدید کرد و مردم می‌پرسند چه مسئله‌ای در پشت پرده آن وجود دارد در حالی که این طرح درباره فضای مجازی و تصمیم‌گیری درخصوص صیانت و ساماندهی این فضاست که نمایندگان می‌توانستند به صورت علنی حرف‌های خود را بیان کنند و مردم هم بشنوند اما وقتی در همان اول کار این مسئله در فضای غیرعلنی مطرح می‌شود مردم این پیام را دریافت می‌کنند که قرار است اتفاقاتی بیفتد که نباید بفهمند و این اولین اشتباهی بود که رخ داد.

بهتر است دولت جدید در رابطه با فضای مجازی لایحه بدهد

مقدم یادآور شد: مطلب دیگر این است که نهادهایی مانند شورای عالی فضای مجازی در کشور وجود دارد که از طراحان این طرح متخصص‌تر هستند و سازوکار، دبیرخانه و کمیسیون‌هایی دارند که بهتر می‌توانند در این عرصه وارد شوند. مسئله بعد این است که این قانون را باید دولت اجرا کند، اما کدام دولت؟ دولت دوازدهم که اساسا نسبت به این طرح زاویه دارد و هیچ نقشی هم در تدوین آن ندارد و نظر کارشناسی هم از آن خواسته نشده و این هفته نیز کار آن به پایان می‌‌رسد.

دولت سیزدهم هم که هنوز مستقر نشده و از هفته آینده آغاز به کار می‌کند ولی این قانون در دامن آن دولت گذاشته شده و باید اجرا کند، در حالی که باید نظر کارشناسی دولت آینده اخذ شود و در فرآیند شکل‌گیری آن مشارکت کند و وزیر ارتباطات این دولت در کمیسیون مجلس شرکت کند و بعد تبدیل به قانون شود. حال اگر دولت سیزدهم بگوید توان و امکان اجرای این قانون را ندارد مجلس چه کار می‌کند؟ اینها اشکالاتی است که در اقدام مجلس وجود دارد.

مقدم درباره اینکه آیا بهتر نبود در این موضوعات کلان دولت جدید لایحه بدهد تا اینکه مجلس طرح بدهد، گفت: حتما این کار بهتر است و باعث می‌شود یک هم‌افقی بین دولت و مجلس دیده شود زیرا دولت جدید برخلاف دولت فعلی نسبت به این مسائل حساس است و بی‌تفاوت نیست اما اگر اجازه داده شود که دولت جدید در این باره لایحه دهد هم در این رابطه مشارکت کرده و هم از آنجا که خود مجری کار است به ابعاد عملیاتی و میدانی کار هم توجه می‌کند.

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی الف اظهار کرد: به نظر من طراحان این طرح باید صبر می‌کردند تا دولت جدید مستقر شود و در این باره لایحه دهد و حتی می‌توانستند متن پیش‌نویس خود را به دولت ارائه دهند و پیشنهادات خود را بیان می‌کردند تا دولتی‌ها در مورد این مسئله لایحه بدهند و وقتی به مجلس ارسال می‌شد نمایندگان می‌توانستند تغییراتی که مدنظر دارند وارد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: فراتر از اینها این طرح در فضایی مطرح ‌شد که انتخاباتی با مختصات خاص خود برگزار شده و دولتی بر سرکار آمده که شایعاتی درباره آن درخصوص سانسور، محدود شدن فضای مجازی و آزادی‌های اجتماعی وجود دارد. حال در این وضعیت کدام عقل سلیمی اجازه می‌دهد با ارائه چنین مسائلی این فضا فراهم شود و دوستان در مجلس از این فضا هم غافل هستند و فقط می‌گویند باید دنبال تکلیف خود برویم در حالی که تکالیف دیگری نیز مانند حمایت از دولت، اقناع افکار عمومی و اطلاع‌رسانی به رسانه‌های داخلی دارند و این کارها را باید قبل از اعلام عمومی این طرح انجام می‌دادند نه اینکه تازه بعد از طرح عمومی بخواهند مردم را توجیه کنند که کار بسیار سختی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۲۲۶۴۷۱۶:۴۶:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۱۰
بگو دروغ های دولت تدبیر که سابقه نداشته در دولت های گذشته و مردم را این طوری کرده
ناشناس۲۱۲۲۶۵۰۱۶:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۱۰
متن طرح مشخص است قربان ولی غرض ورضان طرفدار دولت از عمد و با دروغ این چیزها را گفتند که می خواهند اینترنت و... را ببندن تا دولت را مبرا کنند در این 8 سال و حواس ها پرت شود
ناشناس۲۱۲۲۶۷۵۱۷:۰۷:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۱۰
و امان از سواد رسانه ای کم عده ای ساده لوح
ناشناس۲۱۲۲۹۳۴۲۱:۱۶:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۱۰
از دریای سواد رسانه ایت جرعه ای به خلق بنوشان !!
کهن۲۱۲۳۴۶۳۰۹:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۱۱
این مردم اگر تشنه نوشیدن بودن ، نیاز نبود کسی به آنها بنوشاند، اینکه سواد رسانه‌ای در جامعه بسیار پایین است قابل تشکیک نیست ، و این انتخاب خود مردم است که از رسانه مجازی در حد جوک و انتشار شایعات استفاده کنند . ولی با این وجود کسی حق ندارد خود را قیم مردم بداند و در نهایت طرحهای اینچنینی شکست خواهند خورد.
ناشناس۲۱۲۲۶۵۲۱۶:۵۰:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۱۰
پیش نویس طرح منتشر شده چند نفر از اینهایی که نظر میدهند خدا وکیلی خودشان طرح را خوانده‌اند ؟
علی۲۱۲۲۶۵۵۱۶:۵۵:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۱۰
در هیچ کجای دنیا چیزی بنام پیامرسان دولتی وجود ندارد و در صورت حمایت دولتی از پیام رسانی خاص نرم افزار پیام رسان توسط اپل و گوگل تایید نخواهد شد،در ایالت متحده حتی اف بی ای هم به پیغام های کاربران در واتساپ دسترسی ندارد،بنده دانشجوی مقطع ارشد مهندسی شبکه می باشم و از روی هوا صحبت نمی کنم.
ناشناس۲۱۲۲۷۱۲۱۷:۴۳:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۱۰
جهت اطلاع در همان کشور یا اروپا اول مجوز کار به پیام رسان ها داده می شود بعد اجازه داده می شود میلیون ها کاربر عضو آن ها شوند و بعد هم وقتی دستور مقام قضایی باشد خوب دسترسی داده می شود هر چند که الان هم امنیتی های دنیا دارند رصد می کنند همه ما را البته به صورت نامحسوس
علی۲۱۲۲۸۹۳۲۰:۴۳:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۱۰
عزیز من کارشناس این حوزه هستم ، واتساپ از SSL استفاده میکند هیچ کسی توانایی رمز گشایی پروتکل ترکیبی SSL را ندارد و فقط گیرنده و فرستنده قابلیت رمزگشایی دارند حتی سی آی ای هم نمیتواند آن را رمزگشایی کند ، در خصوص جواز اروپا چیزی وجود ندارد و الان سروش پلاس ایرانی در پلی استور گوگل قابل دانلود هست و در اروپا بسادگی نصب می شود.
ناشناس۲۱۲۳۴۰۲۰۸:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۱۱
آخه سروش که زیاد کاربر نداره را با تلگرام و واتساپ مقایسه می کنی؟ sslفقط امنیت اولیه را بالاتر می برد نه کاملا شما مصون کردن
ناشناس۲۱۲۳۴۳۹۰۹:۰۰:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۱۱
هر وقت سروش تعداد نصب شده ها در این کشورها زیاد شد آن وقت می بینی که باید دیتا سرور در آن کشور ها بگذارد
نیما۲۱۲۳۴۶۸۰۹:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۱۱
اقای کارشناس جواب این حرف شما رو با یه سوال ساده میدم به نظرت اگر دو نفر در واتس اپ با هم قرار بگذارند که در امریکا بمب بگذارند فکر میکنید دولت امریکا و به قول شما سی آی ای میتونند پیداشون کنند یا نه؟ یعنی واقعا فکر میکنی امریکایی ها یه امکاناتی رو برای مردم دنیا به صورت رایگان میارند بعد ازش استفاده نمیکنند؟ واقعا خسته نباشید
علی۲۱۲۲۸۹۷۲۰:۴۶:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۱۰
حتی در مورد پرونده های امنیتی بین دولت امریکا و اپل درگیری حقوقی درست شد چون اپل امکان رمزگشایی نداد
ناشناس۲۱۲۳۴۴۱۰۹:۰۱:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۱۱
فقط ماندم چرا این همه سرقت اطلاعات می شود آن هم در حد کلان و یکجا از کجا می آید!!!!
ناشناس۲۱۲۳۱۱۰۲۳:۵۳:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۱۰
خود اپل و گوگل تحت قوانین کدام کشور هستن؟!
علی۲۱۲۳۳۰۴۰۴:۵۱:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۱
تاثیر اپل در تولید ناخالص ملی امریکا دو برابر کل تولید ناخالص ملی کشور ایران است،پس اپل و گوگل بر اساس رقابت شکل گرفته اند نه با جیب مردم ، قسمت بزرگی از این رقابت حریم خصوصی و امنیت است ، استقلال این کمپانی ها در اندازه ای است که حرف های ترامپ در مورد کرونا و انتخابات و مسائل دیگر را زمانی که ترامپ در راس کار بود برچسب امکان نادرست بودن و هشدار به کاربران میزدند، قطعا در هر کشوری به قوانین اون کشور احترام میزارن ولی هرگز اطلاعات کاربران را برای دولت ها فاش نمی کنند و در هر کشوری که اطلاعات در خطر باشد سرور هم دایر نمی کنند .
مهران۲۱۲۳۱۷۵۰۰:۵۳:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۱۱
بنده فوق نرم افزار با انواع مدارک شبکه و برنامه نویسی و ... میگم بدجوری داری اشتباه میکنی شما اگر کمی ترم یک رشته کامپیوتر یادت باشه میدونستی اولا اینترنت یک پروژه نظامی بود که از پروژه ارپاننت به وجود اومد الان هم کل اینترنت آمریکا و بهتر بگیم دنیا زیر نظر سیستم اطلاعاتی امنیتی آمریکا یعنی NSA و بقیه ارگان های نظامی امنیتی آمریکاست نه وزارتی به اسم ارتباطات
الهام۲۱۲۲۶۷۸۱۷:۱۱:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۱۰
آخه بتو چه ؟ مگه مجلس منتخب همان مردم نیست ؟؟؟ چرا رای نمایندگان و مردم در اینجا ارزش ندارد کسانی که رای ندادند حق اظهار نظر ندارند
ناشناس۲۱۲۲۷۵۳۱۸:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۱۰
آره شماها فقط حق اظهار نظر دارین چون با انتخابای خوبتون وضع مملکت به اینجا رسیده
مهدی۲۱۲۲۹۷۶۲۱:۵۲:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۱۰
من هم رای دادم هم مخالف طرح هستم. شما و همفکراتون در حال محدود کردن دیگران هستید..
ناشناس۲۱۲۳۵۷۲۱۰:۳۰:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۱۱
من رای نداده ام پس نماینده گان مجلس حق ندارند قانون گذاری کنند و برای من تصمیم بگیرند و تعیین تکلیف کنند.
اشکان۲۱۲۲۸۰۶۱۹:۰۴:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۱۰
میدونی چرا مردم ادعاها رو باور کردند؟خاطره تلگرام و یوتیوب هنوز در ذهن مردم هست.حدود 40 درصد از مردم از تلگرام استفاده میکنند.نتیجه پولهایی که برای امثال سروش و گپ.. ریخته شد چی شد؟..
ناشناس۲۱۲۳۱۵۷۰۰:۳۹:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۱۱
با بستن تلگرام هزاران نفر رو بیکار کردن !
ناشناس۲۱۲۳۳۴۳۰۷:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۱۱
ادعا نبوده دوست عزیز. واقعیت بود و هست.
ناشناس۲۱۲۲۸۲۱۱۹:۱۶:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۱۰
..واضح و آشکار نوشتن اگر مجوز نگیرن و مقررات ایران را قبول نکنن یا فیلتر میشن یا اینقدر پهنای باندشون را کم میکنن که دسترسی بشون ناممکنه..
ناشناس۲۱۲۳۳۹۹۰۸:۲۹:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۱۱
خب مجوز بگیرن
ناشناس۲۱۲۲۸۲۸۱۹:۲۲:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۱۰
اقا شاخ و دم که نداره. چند سوال ساده را جواب بدهند مشخص میشود. آیا همچنان دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و تلگرام برقرار خواهد بود یا نه؟ (جواب کودکانه که ...اگر آن شبکه ها قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنند. و این چیرها را ندهید. جوابش کامل مشخصه.. انها نخواهند کرد) آیا همچنان استفاده از اینترنت جهانی برای دستیابی به اطلاعات میسر خواهد بود یا نه؟
ناشناس۲۱۲۲۸۹۰۲۰:۴۰:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۰
سوال اساسی اینه که چرا از اصل ۸۵ استفاده شده؟ سوال دوم : در طبقه بندی ضرورت ها این موضوع آیا ضرورت اول جامعه است؟ سوال سوم :آیا نتیجه این طرح شکاف اعتماد بین دولت و مردم را بیشتر نمی کند سوال چهارم : اشخاص و نهاد هایی که از ساختن پلتفرم های داخلی انتفاع مالی می‌برند چه کسانی هستند ؟
ناشناس۲۱۲۳۱۴۹۰۰:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۱۱
پاسخ همه سوالات موجود در سوال چهارم شما نهفته است
ناشناس۲۱۲۳۰۲۳۲۲:۲۶:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۱۰
از چند نماینده سئوال کردم که صیانت یعنی چی؟ گفتند؛ مراقبت ، حراست ، حفظ و نگهداری . گفتم عالی ! حالا شما میخواهید از فضای مجازی مراقبت کنید؟ یا میخواهید از کاربران فضای مجازی مراقبت كنیذ ؟ این چه نامی است که گذاشته اید؟ جوابی نداشتند ، جز اینکه به نام طرح کاری نداشته باشیم و متن قانون مهم است. گفتم در متن میخواهید با ارجاع به قانون اساسی استراق سمع کنید ، در حالیکه همین الان هم مجوز استراق سمع قانونی را قوه قضائیه بر اساس قانون اساسی دارد ، چه نیازی هست این قانون را دوباره تصویب کنید و فرض کنید که شورای نگهبان طرح مصوب را رد کرد ، بعد با قانون اساسی چه میکنید؟ جواب نداشتند ، اگر هرکسی حقوق دان است ، در همین جا ، پاسخ دهد.
ناشناس۲۱۲۳۰۴۲۲۲:۴۱:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۱۰
چون تا الان حرف راست نشنیدیم مردم نامحرم هستن
ناشناس۲۱۲۳۲۴۰۰۱:۵۲:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۱۱
اگر خیلی بلد هستید طرح بدید به جای محدود کردن مردم و گرفتن دلخوشی های کوچک مردم ، طرح برای رفع این گرونی های هر روزه و بهتر کردن وضع اقتصادی مردم میدادید تا مردم توی این کشور یه کم امید داشته باشن فقط طرحهاتون برای تلخ کردن بیشتر زندگی مردم هست
ناشناس۲۱۲۳۴۰۰۰۸:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۱۱
پسر خوب یاهو و بینگ و ... در ساخت جستجوگر درست درمانی مانند گوگل ماندند. شما با پشتوانه سروش می خواهید چنین کاری کنید. اگر فکر می کنید طبق معمول چین کمک می کند بدانید آنها هم قادر به این کار نیستند و فقط ممکن است یک نرم افزار دم دستی در اختیارتان قرار دهند. اصولا نام بردن از گوگل برای طیف وسیعی از محققین و علم پژوهان دغدغه آفرین است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین