سه ماده شیمیایی مشابه، با دنیایی از تفاوت

گزارش بازرگانی،   4000431022

آمونیوم پر سولفات، سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید، سه ماده شیمیایی بسیار کاربردی در صنایع مختلف هستند که نام های نسبتا مشابهی دارند. با این حال علی رغم این شباهت، تفاوت های بسیار زیادی در خواص و موارد استفاده هر کدام وجود دارد. در این مطلب به معرفی مختصر این سه ماده و کاربردها و موارد مصرف هر یک در صنایع مختلف پرداخته ایم. همچنین در انتهای این مقاله، مجموعه ای خوشنام و با سابقه درخشان معرفی کرده ایم که می توانید با خیال راحت و آسوده از بابت کیفیت، تمامی مواد شیمیایی و تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت در صنایع سلولزی را از آن ها خریداری فرمایید. با ما همراه باشید.

آمونیوم پر سولفات (APS)

آمونیوم پر سولفات یک ماده شیمیایی با قدرت اکسید کنندگی بالا است که قرار گرفتن در معرض حرارت، خاصیت خورندگی آن را فعال می کند. این ماده به راحتی در آب حل می شود. هر چه دمای آب بالاتر رفته و گرم تر شود، خاصیت انحلال آن در آب نیز بیشتر خواهد بود. از لحاظ ظاهری این ماده به صورت کریستال های جامد سفید رنگ است که قدرت جذب آب نسبتا بالایی دارند. در صورتی که آمونیوم پر سولفات در مجاورت آب قرار بگیرد، رطوبت اطراف خود را جذب کرده و بافت کیک مانند به خود می گیرد.

این ماده در صنایع متنوعی کاربرد دارد؛ از تولید مواد شوینده و صابون ها گرفته تا تولید کودهای شیمیایی و حتی حکاکی مس! اتچینگ فلزات، تمیز کردن صفحه مدار واچ، نشاسته اصلاح شده، چسب های حاوی فرمالدئید پایین، ضدعفونی کننده ها، سفید کننده خمیر و منسوجات در دمای پایین و کاهش رس، سیستم های تصفیه آب در گردش، تخریب اکسیداتیو گازهای مضر، فعال سازی سطح آلومینیوم و مس تنها گوشه ای از موارد مصرف آمونیوم پر سولفات و کاربردهای آن در صنایع مختلف هستند. اما با این حال بیش از همه در صنعت «روی» مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال، در برخی از سیستم های چاپی پیش از آغاز فرایند باید صفحه های مدار چاپی آماده شوند. برای این کار متن نوشته و محتوای مورد نظر روی صفحات مسی حکاکی می شود. آمونیوم پر سولفات در این فرایند می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای محلول کلرید فریک مورد استفاده قرار بگیرد. خاصیت اکسید کنندگی قوی این ماده موجب می شود که مقاومت و استحکام سطح ورقه های مسی کاهش یافته و حکاکی روی صفحه های مدار چاپی ساده تر انجام شود.

در صنعت کاغذسازی از این ماده برای تنظیم ویسکوزیته و دمای ژل پوینت نشاسته خام استفاده می شود که منجر به کاهش قابل توجه هزینه تمام شده آهار زنی در مقایسه با استفاده از نشاسته اکسید شده می گردد.

سولفات آلومینیوم (آلوم، زاج سفید)

سولفات آلومینیوم یک منعقد کننده قوی و سفید رنگ است که همانند بسیاری دیگر از مواد شیمیایی موجود در بازار، به دو صورت مایع و پودر کریستالی تولید می شود. این ماده خاصیت اسیدی به شدت بالایی دارد، در الکل ها حل نشده و در عوض، در محلول های آبی به راحتی انحلال پذیر است. مجموعه این موارد بیانگر این است که در صورت تماس مقدار کمی از ماده شیمیایی سولفات آلومینیوم با آب و یا حتی قرار گیری آن در معرض رطوبت، عامل محرک بسیار قوی برای فعال سازی خاصیت اسیدی آن به شمار می رود. این ماده با خلوص های متفاوت تولید می گردد که بیشترین میزان تولید آن با خلوص 17 درصد در دسترس می باشد. در هنگام خرید از میزان خلوص این ماده اطمینان حاصل نمایید .

از جمله مهم ترین کاربردهای این ماده و موارد استفاده از آن در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه آب و فاضلاب
  • کاغذ سازی و صنایع سلولزی
  • صنعت کشاورزی
  • ساخت و ساز
  • تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
  • رنگرزی نساجی

خواص و ویژگی های این ماده به قدری در محیط های صنعتی کاربرد دارد که موارد مصرف آن تنها به این موارد محدود نمی شود. تولید و تصفیه فلز روی، تهیه و تولید گلیسیرین، تولید کود کشاورزی، چربی زدایی، استفاده به عنوان عامل کف زا در کپسول های آتش نشانی و ... تنها گوشه ای از دیگر کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنعت هستند.

با توجه به قیمت پایین این ماده در مقایسه با سایر منعقد کننده ها، استفاده از این ماده در تصفیه فاضلاب کاربرد بسیاری دارد.

از این ماده در صنعت سلولزی جهت تقویت پیوند های میان الیاف خمیر، رنگبری، پیش واکنش جهت افزایش مقاومت کاغذ در برابر جذب آب استفاده می گردد.

پلی آلومینیوم کلراید (PAC)

پلی آلومینیوم کلراید که به اختصار «پک» نیز نامیده می شود، یک ماده شیمیایی زرد رنگ با بافت پودری می باشد که به تازگی به لیست مواد شیمیایی صنعتی اضافه شده است. این ماده نیز همانند سولفات آلومینیوم یک منعقد کننده قوی می باشد. به همین علت در اغلب موارد به عنوان جایگزین سولفات آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. پلی آلومینیوم کلراید به دو صورت جامد و مایع تولید می شود. نمونه جامد آن نیز، هم به صورت پودری و هم به شکل کریستال های سفید شیری تا زرد پررنگ در بازار موجود است.

خاصیت منعقد کنندگی بالای این ماده موجب شده است که به صورت گسترده برای تصفیه آب آشامیدنی، آب روزخانه ها، آب های زیر زمینی، فاضلاب های شهری، پساب کشاورزی و حتی تصفیه فاضلاب و پساب کارخانه های شیمیایی، صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد داشته باشد. مهم ترین ویژگی پلی آلومینیوم کلراید این است که در بازه نسبتا گسترده ای از PH عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد.

در واقع می توان گفت که با خرید پلی آلومینیوم کلراید و اضافه کردن آن به آب تصفیه نشده، فاضلاب و پساب های صنعتی، مواد اضافی و ذرات ناخالصی در یک نقطه جمع شده و به صورت ذرات بزرگتر، خود را نشان می دهند. قدرت منعقد کنندگی این ماده به گونه ای است که به استفاده از میزان زیادی مواد شیمیایی نیاز نبوده و دوز مصرف این مواد را حدود 4 تا 5 برابر کاهش می دهد. علاوه بر این، اضافه کردن پلی آلومینیوم کلراید به آب تصفیه نشده باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در PH آن نشده و خواص اسیدی یا بازی آن را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهد.

این ماده از نظر قیمتی از سولفات آلومینیوم گران تر می باشد ولی میزان مصرف آن از آلوم کمتر می باشد. این ماده عموما با دو گرید آشامیدنی و صنعتی در بازار در دسترس می باشد.

خرید مواد شیمیایی

شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان از سال 1393 فعالیت خود را به طور جدی در حوزه واردات، صادرات و تأمین تجهیزات مورد نیاز صنایع سلولزی آغاز نموده است. انواع مواد شیمیایی، ماشین آلات صنعتی، ملزومات پوششی و قطعات یدکی در این مجموعه ارائه می شود. همچنین برخی از ملزومات آزمایشگاهی نظیر کاغذ صافی، کاغذ خشک کن، کاغذ PH و ... نیز در لیست محصولات تدارک صنعت کاغذ کرمان وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش به وب سایت رسمی شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان به نشانی https://www.kepsico.com/ مراجعه کرده و یا از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت، با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین