آیت‌الله علم‌الهدی: رهبری پیامبر یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود

اجتماعی،   4000427097

 نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آمیختگی رهبری «سیاسی و مرامی» در سیره ائمه اطهار(ع) گفت: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی: رهبری پیامبر یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود

به گزارش فارس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ویژه‌برنامه سالروز شهادت جانگداز امام محمدباقر(ع) که ظهر امروز در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: زندگانی امام باقر(ع) هم‌زمان با موقعیت حساس فروپاشی حکومت بنی‌امیه بود و اگر امام، انقلاب و یا قیام مسلحانه‌ای علیه حکومت انجام می‌دادند در آن صورت خلافت و حکومت در خط امامت قرار می‌گرفت اما این کار را بنا به دلایلی انجام ندادند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر امام انقلاب سیاسی را به‌جای انقلاب فرهنگی برمی‌گزیدند، شاید نتیجه‌ای هم حاصل می‌شد اما نظر امام چیز دیگری بود؛ باقرالعلوم(ع) معتقد بود اگر مردم شناخت و معرفتشان نسبت به اسلام کامل با‌شد قدرت در مسیر خط امامت قرار می‌گیرد.

وی افزود: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد؛ رهبری مرامی همواره آمیخته با رهبری سیاسی است و نصب امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان امام پس از پیغمبر(ص) در مقام تحقق آمیختگی این دو شکل رهبری بود.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: پس از رحلت پیامبر(ص) این خط منحرف شد و فرصت‌طلبان برای اینکه خود به قدرت برسند و سرنوشت مردم را در اختیار خود قرار دهند بزرگ‌ترین ضربه‌ را به اسلام زدند و رهبری مرامی را از رهبری سیاسی جدا کردند.

وی تصریح کرد: رهبری سیاسی در اسلام یک رهبری آمیخته باسیاست و مرام است و اگر رهبری سیاسی در کشور در دست رهبری مرامی قرار نگیرد ظلم و زور بر مردم حکومت می‌کند و سرنوشت مردم ملعبه خوش‌گذرانی‌ها و دزدی‌های یک عده نابکار قرار می‌گیرد؛ درواقع این واقعیت را امام پنجم(ع) در دل، اعتقاد، فکر و انگیزه مردم جا دادند و شناخت مردم نسبت به اسلام تغییر کرد و موجب شد مردم اندیشه سیاسی اسلام را درک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در ادامه بابیان اینکه امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی را در راستای اصلاح ساختار فکری و سیاسی مردم قرار دادند، گفت: ایشان رهبری سیاسی را با رهبری مرامی در آمیختند و در ساختار جریان فکری حرکت کرده و انقلاب کربلا را به نتیجه رساندند و با انقلاب فرهنگی رسالت امام سجاد(ع) را تداوم بخشیدند.

وی تصریح کرد: توسعه اندیشه و مکتب امام باقر(ع) دولت بنی‌امیه را مستأصل کرده بود و از همین رو در صدد کشتن ایشان برآمده و دستور شهادت ایشان را صادر کردند.

تفکیک رهبری سیاسی و مرامی اسلام را تهدید می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) با تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی، انحراف سیاسی رخ داد که از دل این تفکیک کربلا به وقوع پیوست، مظالم بنی‌عباس و ۱۴ سال زندانی حضرت موسی بن جعفر(ع) برآمده از دل همین تفکیک است.

وی  بابیان اینکه خطر این تفکیک امروز هم امت اسلام را تهدید می‌کند، افزود: چنانچه این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود دشمنان بر ما مسلط می‌شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در پی این ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی هر زمان جریان مدیریت نظام یعنی قدرت اجرایی، قوه مقننه و قضایی تابع رهبری نبود و به توصیه‌های رهبری عمل نکرد درنتیجه اقتصاد و وضعیت نابسامان بر مردم فشار وارد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین