درخواست کنکوری‌ها برای بررسی سؤالات آزمون سراسری/ چرا ۴۲ سؤال از ۱۰۵ سؤال کنکور مشکل‌‌دار است؟!

اجتماعی،   4000422016

برخی داوطلبان کنکور درخواست دارند تا به طور شفاف تمام سؤالات مطرح شده در کنکور سراسری بررسی شود؛ یکی از این کنکوری‌ها گفت: وقتی از ۱۰۵ سؤال، ۴۲ سؤال ایراد دارد، از تمام سؤالات، چند سؤال ایراد دارد؟!

درخواست کنکوری‌ها برای بررسی سؤالات آزمون سراسری/ چرا ۴۲ سؤال از ۱۰۵ سؤال کنکور مشکل‌‌دار است؟!

ماجرای سختی و مشکل‌دار بودن سؤالات کنکور 1400، با اعلام 42 سؤال مشکل، شکل جدی‌تری به خود گرفته است. 

به گزارش فارس ، آزمون سراسری 1400، نهم تا دوازدهم تیر برگزار شد و یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب در آن شرکت کردند؛ این آزمون به نوعی برای داوطلبان سرنوشت‌ساز است چرا که آینده خود را وابسته به آن می‌دانند.

پس از آزمون‌های هر گروه آزمایشی، اعتراض‌هایی بلند شد مبنی بر اینکه سؤالات سخت بوده و حتی برخی ادعا کردند که سؤالات خارج از محتوای درسی آنها بوده است. این گلایه‌ها باعث شد که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رصدی کند و حق را به داوطلبان دهد و طی نامه از سازمان سنجش بخواهد تا در کارگروهی مشترک، سؤالات کنکور بررسی شود.

اما سازمان سنجش ادعای سازمان پژوهش را رد کرد و درخواست کرد که این سازمان به طور دقیق اعلام کند که چه سؤالاتی خارج از محتوای کتاب درسی بوده یا اشتباه است.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در شبکه خبر گفت: «در سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، جمعا 105 سؤال به آزمون‌شوندگان ارائه شده است. در مجموع، 10 سؤال خارج از کتاب درسی و از قسمت‌های حذف شده کتاب‌های درسی است که حدود 10 درصد سؤالات را تشکیل می‌دهد. 28 سؤال نیز عدم تطابق با اهداف آموزشی کتاب درسی است که حدود 27 درصد سؤالات را به خود اختصاص می‌دهد؛ یک سؤال اشتباه بود که حدود یک درصد را شامل می‌شود. سه سؤال نیز بدون گزینه پاسخ صحیح بود که 3 درصد را به خود اختصاص می‌دهد و جمعا 42 سؤال دارای اشکال است یعنی 41 درصد سؤالات ارائه شده مشکل‌ دارد».

برای اینکه ببینیم چه میزان در آزمون سراسری طرح شده است به سراغ جداول آزمون‌ها رفتیم. 

دفترچه آزمون عمومی که (دفترچه شماره ۱) برای هر پنج گروه آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ است شامل 100 سؤال است که خب باید سؤالات هر آزمون هم متفاوت از آزمون دیگر باشد چرا که زمان‌ برگزاری آزمون‌ها متفاوت است.

دفترچه آزمون عمومی که (دفترچه شماره ۱) برای هر پنج گروه آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ است شامل 100 سؤال است که خب باید سؤالات هر آزمون هم متفاوت از آزمون دیگر باشد چرا که زمان‌ برگزاری آزمون‌ها متفاوت است.

اما نکته دیگر این است که اگر سؤالات اختصاصی تمام آزمون‌ها را جمع ببندیم به عبارتی 805 سؤال می‌شود که با در نظر گرفتن سؤالات عمومی عدد به مراتب بالاتری است.

اما در آماری که رئیس سازمان پژوهش ارائه داده است 105 سؤال بررسی شده است که از بررسی 105 سؤال که مشخص نیست بر چه اساسی انتخاب شده، 41 درصد آنها مشکل‌دار است.

پدر یکی از داوطلبان کنکور سراسری به خبرنگار فارس گفت: از روزی که بحث مشکل‌دار بودن سؤالات کنکور مطرح شده است، فرزندم افسردگی گرفته است. چرا که خیلی درس خوانده است و حالا فکر می‌کند که حقش ضایع می‌شود.

وی افزود: بیش از یک میلیون داوطلب در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و سازمان سنجش هم در این زمینه متبحر است، پس چرا با بی‌دقتی منجر می‌شود که اینگونه با فکر و ذهن بچه‌های ما بازی شود.

تعدادی از داوطلبان کنکور هم درخواست دارند که به طور شفاف تمام سؤالات مطرح شده در کنکور سراسری بررسی شود؛ یکی از این داوطلبان گفت: وقتی از 105 سؤال، 42 سؤال ایراد دارد، از تمام سؤالات، چند سؤال ایراد دارد.

وی ادامه داد: ما از مسؤولان وزارت علوم و قضایی کشور درخواست داریم که به عنوان داور وارد عمل شوند و ببینند که چه تعداد از سؤالات کنکور اشتباه یا مشکل‌دار است و نگذارند حق داوطلبان کنکور ضایع شود. 

حالا باید دید سازمان سنجش چه واکنشی نسبت به آمار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دارد و چرا سازمان پژوهش معیار 105 سؤال را در نظر گرفته است؟ 

و نکته مهم‌تر اینکه در این میان وضعیت داوطلبان نگران کنکور که در این رفت و برگشت سازمانی، نگرانی‌شان بیشتر می‌شود، چه خواهد شد!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین