خاموشی های چندباره در یک منطقه و پیامدهای آن

اقتصادی،   4000420057 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

از زمان شروع خاموشی ها شاهدیم که در برخی مناطق برق یک منزل مسکونی بیش از پنج بار قطع می شود که این موضوع نگرانی هایی را برای سوختن لوازم برقی به وجود آورده است

خاموشی های چندباره در یک منطقه و پیامدهای آن
به گزارش ایسنا، خاموشی های اخیر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد، مشکلاتی که شاید خیلی از آن ها جبران پذیر نباشد، سوالی که مطرح می شود این است که چرا برق یک منطقه چند نوبت قطع و برق منطقه ای دیگر تنها یکبار قطع می شود یا حتی گزارش هایی به گوش می رسد که برخی مشترکان اصلا خاموشی بر آن ها تحمیل نمی شود؟ آنطور مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق به ایسنا توضیح داده است  وقوع حوادث در شبکه و افزایش مصرف موجب خاموشی غیر منتظره می شود لذا زمانی که حادثه ای در شبکه رخ دهد نمی توان این خاموشی را از قبل پیش بینی و اعلام کرد.

کارشناسان چه می گویند؟

اما حمیدرضا صالحی سلمی -عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق در گفت و گویی با ایسنا در خصوص همین مساله اعلام کرد که مدیریت خاموشی ها می تواند بهتر از وضع موجود باشد، البته صنعت برق پیچیدگی هایی دارد و اینگونه نیست که تمام اتفاقات آن قابل مدیریت باشد اما می توانستیم با ارتقای سیستم وضعیت را بهتر از این مدیریت کنیم.

به گفته وی بروز برخی اتفاقات در صنعت برق ناگزیر است و در همه جای دنیا نیز روال به همین صورت بوده و برای مدیریت شبکه و جلوگیری از بلک اوت برق اقداماتی سریع انجام می شود که بعضا قابل پیش بینی نیست و من گمان می کنم علت خاموشی های چند باره در یک منطقه برای عبور از همین مساله باشد.

این عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق افزود: صنعت برق سعی دارد با اعمال مانورهای ناخواسته بار را کنترل کند چراکه اگر بار از کنترل خارج شود بلک اوت صورت می گیرد و کل شبکه خارج می شود و به نظر می رسد که تحمیل خاموشی های چند باره در یک منطقه ناشی از همین موضوع بوده باشد در واقع برای کنترل وضعیت شبکه خاموشی های چند باره تحمیل می شود.

از اکنون باید به فکر سال آینده بود

صالحی با تاکید بر اینکه با شرایط موجود نیز می بایست مدیریت بهتری صورت گیرد و جداول منطقه ای منتشر شود، تصریح کرد: باید تا مرداد ماه با یک مدیریت درست خاموشی ها را پیش برد و بعد از آن باید به این مساله فکر کرد که برای سال آینده چه اقداماتی صورت گیرد تا دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

عدم سرمایه گذاری در نیروگاه سازی مهم ترین دلیل شرایط موجود

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای حل شرایط فعلی، اظهار کرد: در سال های گذشته تولید به میزان کافی انجام نشده است یعنی عدم سرمایه گذاری مهم ترین دلیل شرایط فعلی است و به عبارت بهتر بسته بودن مسیر اقتصاد انرژی و عدم کارکرد اقتصاد انرژی این شرایط را به وجود آورده است.

به گفته این عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق شرایط فعلی گویای این است که ما تا امروز برای بازیگران انرژی تعریفی قائل نبودیم و زمانی که از بورس صحبت می کنیم آن را به شکل واقعی پیش نبرده ایم و چون به شکل علمی ترکیبات اقتصاد انرژی را به گونه ای نچیدیم که کارکرد داشته باشد ا شرایط فعلی حاکم شده است.

راه کار چیست؟

صالحی اظهار کرد: امیدواریم که وضعیت موجود بدتر نشود و شاهد بلک اوت نباشیم. برای سال آینده از هم اکنون زمان داریم، یک نظر این است که دولت منابعی را از محل صندوق توسعه در نظر بگیرد و سریعا نیروگاه سازی انجام شود.

۱۵ تا ۱۸ ماه زمان لازم است تا یک نیروگاه وارد مدار شود

وی با بیان اینکه برای ورود یک نیروگاه به مدار بین ۱۵ تا ۱۸ ماه زمان لازم است و به نظر می رسد که سال آینده نیز با چالش و مشکل روبرو هستیم، اظهار کرد: برای اینکه در سال آینکه با مشکل کمتری روبرو شویم باید مسیر اعتدالی که در کارکرد اقتصاد انرژی ایجاد کردیم برداشته شود و اجازه دهیم بخش غیر دولتی که در زمینه نیروگاه سازی فعال هستند و ۵۷ درصد این بخش نیز به طور کل در دست بخش غیر دولتی قرار گرفته بازیگر زمین صنعت برق و اقتصاد برق باشند و با حضور در بورس انرژی و عرضه برق و اعمال مدیریت بورس صنایع سرمایه برای ساخت نیروگاه به وجود آید.

به گفته این عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق زمانی که صنایع وارد بورس شوند نقدینگی از این طریق وارد بخش نیروگاه سازی خواهد شد و منابع مالی می تواند کمک کند تا واحد ها وارد مدار شوند و از همین منابع بتوانند استارت نیروگاه سازی را بزنند. منابع لازم برای توسعه امروز در دست بخش خصوصی نیست باید اجازه داده شود تا از طریق صنعت و بورس انرژی این منابع به دست سرمایه گذاران نیروگاه ساز برسد تا از این طریق بتوانند مشکل صنعت برق را حل کنند.

چگونه خسارت خود را از صنعت برق بگیریم؟

چنانچه خاموشی ها مهمان خانه های مردم بمانند و در پی قطع و وصل برق تجهیزات برقی هم آسیب ببینند، در این شرایط می توان اقداماتی را انجام داد، آن طور که عبدالامیر یاقوتی- مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین در خصوص نحوه دریافت خسارت از صنعت برق به ایسنا گفته است مشترکان نگران دریافت خسارات برقی خود که به دلیل قطع و وصل برق پیش آمده نباشند چراکه به راحتی می توانند درخواست خود را در سامانه درج کنند و قطعا پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس بیمه مشترکان اگر خسارتی بر دارایی مشترکان خانگی یا سایر مصارف تحمیل شود که منشا آن برق باشد، در چارچوب قرارداد بیمه خسارت مشترکان و مفاد قرارداد پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: در ابتدا لازم است مشترک وارد سایت توانیر و بخش بیمه خسارات مشترکین شود و یا از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر  به راحتی وارد سایت مورد نظر شود و درخواست خود را ثبت کند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین با بیان اینکه زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir شدند می بایست شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند لازم است اطلاعات آن را وارد کنند، گفت: علاوه بر این اگر هزینه ای پرداخت کردند فاکتور آن را به درخواست خود  اضافه کنند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت می شوند.

به گفته وی ممکن است این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آتش سوزی اتفاق افتاده باشد که در این شرایط نیز اگر ارگان هایی ذیصلاح تایید کنند که منشا خسارت برق است متناسب با مستنداتی که واحدهای ذیربط ارائه می دهند امور مالی لازم انجام، مبلغ برآوردی محاسبه می شود و مراحل بعدی ادامه دارد.

هر مشترک چقدر حق بیمه پرداخت می کند؟

یاقوتی با بیان اینکه اگر حادثه منجر به قطع عضو شود، مجددا بر اساس قوانینی که وجود دارد هزینه ها برآورد و پرداخت صورت می گیرد، گفت: اگر حادثه منجر به فوت نیز شده باشد بر اساس مستندات پزشک قانونی مراحل کار پیش می رود و هزینه ها پرداخت می شود، در واقع در پنج گروه لوازم خانگی، آتش سوزی، پزشکی، نقص عضو و فوت هزینه ها پرداخت می شود.

وی با اشاره به میزان حق بیمه ای که در قبوض برق از مشترکان اخذ می شود، اظهار کرد: مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه پرداخت می کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می شود.

چقدر خسارت پرداخت می شود؟

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین با بیان اینکه پرداخت خسارات در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافت و تقریبا دو برابر شد که اکنون نیز در حال پرداخت های سال قبل هستیم، گفت: قرارداد ۱۴۰۰ نیز باتوجه به اینکه برج دو دستورالعمل اجرایی آن تدوین شد اکنون تشریفات مناقصه آن در حال انجام است و امیدواریم برای برج پنج بیمه جدید را برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

یاقوتی با اشاره به پرداخت سقف خسارت برای بخش های مختلف گفت: برای سال ۱۳۹۹ خسارت لوازم ۲۵۶ میلیون ریال، انفجار و آتش سوزی حدود ۹۵۰ میلیون ریال، غرامت فوت و غرامت نقص عضو  مطابق قوانین کشوری است.

نیازی به مراجعه حضوری نیست

وی با بیان اینکه اگر مدارک مورد نیاز برای این امر ناقص باشد کارشناس به متقاضی اطلاع می دهد و مدارک که مجدد کامل شد پرونده پیش می رود، تاکید کرد: عملا نیازی به حضور فیزیکی متقاضی نیست ولی اگر در مواردی نیز لازم باشد کارشناسان بیمه اعلام خواهند کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۶۹۶۲۱۳:۳۵:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۰
برای عصبانی کردن مردم است
حامد۲۰۸۷۰۳۵۱۴:۴۱:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۰
ان‌شاءالله آقای رئیسی که بیان به ساخت نیروگاه‌ها سرعت می‌دهند و امیدواریم سال بعد مشکل برق نداشته باشیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین