ربیعی: دولت خود را مکلف به همکاری با رئیس جمهور منتخب می‌داند

سیاسی،   4000415052 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی دولت گفت: دولت خود را مکلف می‌داند کمال همکاری را با رئیس جمهور منتخب به منظور آماده شدن برای تکمیل فرایند انتقال قدرت صورت دهد.

ربیعی: دولت خود را مکلف به همکاری با رئیس جمهور منتخب می‌داند

به گزارش الف، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود  که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد به سوال خبرنگاران پاسخ داد. 

پاسخ سوالات به شرح زیر است:

سخنگوی دولت درباره اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران واقع در اطراف کرج در روز بیست و سوم ژوئن گفت:

اصل خرابکاری تایید می کنم ولی منجر به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی نشده است.

آسیب مختصری به سقف یکی از سوله ها وارد شده که در حال تعویض آن هستند.

عکس هوایی که در برخی رسانه ها از آسیب وارده به این سایت منتشر شده، در واقع تصویری است که بعد از برداشتن سقف جهت تعمیر ،‌ به صورت عکس هوایی گرفته اند و تفاسیر انجام گرفته در فضای رسانه ای دقیق نیست.

تا کنون همه شاهد بودند هر خرابکاری صورت گرفت توان ایران افزایش یافت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره محور دیدارهای وزیران دولت دوازدهم در روزهای گذشته با رئیس جمهور منتخب گفت:

دولت از اولین روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، خود را مکلف دانسته که کمال همکاری را با رئیس جمهور منتخب به منظور آماده شدن برای تکمیل فرایند انتقال قدرت صورت دهد و در این راستا، رئیس جمهور دستور داد که همه وزرا نهایت همکاری را از جمله در انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود به تیم رئیس جمهور منتخب به عمل آورند.

دیدارهای اخیر وزرا که با هماهنگی آقای رئیسی انجام گرفته در همین راستا و برای انتقال داده ها و اطلاعات مهم به رئیس جمهور منتخب بود.

دولت کماکان به وظیفه خود و مطابق با نیازهای دولت آینده متعهد است و از هیچ سطحی از همکاری با آقای رئیسی و نمایندگانی که ایشان در زمینه های مختلف معرفی کرده اند، دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر از بین بردن اسناد ارزهای ۴۲۰۰ در نهاد ریاست جمهوری گفت:

من بنای پاسخ به ادعاهایی که بارها بی اساس بودن آنها به اثبات رسیده، ندارم.

متاسفانه این روزها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می دانند و نه می خوانند  ولی دچار پرگویی شده اند.

اما در مورد سوال خاص شما در مورد معاونت اقتصادی و ارز ۴۲۰۰ تومانی متاسفانه از آن روزنامه قدیمی این انتظار می رفت که سوال با پختگی بیشتری صورت می گرفت.

مگر معاونت اقتصادی رییس جمهوری جای تخصیص ارز است و در مورد اینکه معاونت اقتصادی شرکتی را معرفی کند برای ارز ۴۲۰۰ تومانی،‌ معلوم است که طراح سوال فاقد هر گونه دانشی در مورد چگونگی تخصیص ارز و فرآیندهای آن بوده است و نباید سوال هایی که هم فاقد صحت بوده و با یک بررسی ساده معلوم می شود و هم با روح و روان جامعه بازی می کند را، مطرح ساخت.

فارغ از اینکه سوال شما فاقد هر گونه مبنایی است الحمدالله آنچه که به وفور داریم دستگاهای نظارتی و اطلاعاتی است که به همه جزییات اشراف دارند و بنابراین جایی برای چنین نگرانی ها و اینگونه شایعه پراکنی های بی اساس نیست  و موضوع مطرح شده را از اساس تکذیب می‌کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که این روزها از ۸ نوع واکسن در کشور رونمایی شده است که وارد پیک پنجم کرونا شده، چرا هیچکدام از این واکسن ها تزریق نمی‌شود و زمان تزریق واکسن برکت چه زمانی است؟ گفت:

اجازه بدهید سوال شما را اصلاح کنم. تاکنون درباره آغاز به کار از مراحل به تحقیقات یا مراحل تولید هشت واکسن، صحبت شده است. و صرفا تاکنون فقط از دو واکسن پاستور و برکت رونمایی شده هستند. بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند لذا جزو سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند.

برکت هم تاکنون ۲ میلیون دوز واکسن تولید کرده و این تعداد واکسن هم، در مرحله طی‌کردن تست پایداری و تست فنی است. بعد از این مراحل نیز، باید برچسب گذاری شده و بعد از آن اماده تزریق می‌شوند. تعداد واکسن برکت که این مراحل را طی کرده باشند، تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار دوز بوده که آن هم توزیع شده اما ورود محموله های بیشتر، ‌نیازمند طی کردن مراحلی است که الان خدمتتان بیان کردم.

امیدواریم که در روزهای آتی این فرایندها نیز با موفقیت طی شده و این میزان واکسن نیز وارد سبد واکسن‌های کرونا در کشور بشود.

ما مردم را در جریان مشکلات و موانع خرید واکسن قرار دادیم. عنوان کردیم که دلایل برخی تاخیرهای در واردات واکسن تصمیم کشورهای واردکننده بود که مشکلاتی در این زمینه داشتند.

برخی عنوان کردند که واردات واکسن خلاف حمایت از تولید است. اما واردات ضروری بود و اگر تحریم نبود بیشتر وارد می کردیم.

آقای ظریف نیز پیگیر این مساله هستند و تولید و واردات واکسن همزمان ادامه دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از کابینه دولت فعلی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت شده؟ گفت:

تاکنون از مجاری رسمی دولت هیچ پیشنهادی دریافت و منتقل نشده است و اگر هم احیاناً چنین پیشنهاداتی بوده بطور شخصی به وزرا و شاید برخی مدیران ارائه شده که من از آن بی اطلاع هستم. 

همانطور که قبلا هم گفته ام اگر رئیس جمهور منتخب دولت را به عنوان یک شخصیت حقوقی مورد مشورت قرار دهند، دولت خود را مکلف می داند که برادرانه و دلسوزانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کند اما تاکنون دولت مستقلاً وارد این فرایند نشده و چنین قصدی هم ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوالات که  آیا مسئولیت احیای برجام در مذاکرات وزارت خارجه با تیم آقای رییسی از سوی دولت آتی پذیرفته شده و آیا دولت کنار گذاشته شده است؟ گفت:

تصمیم گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می گیرد.

این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است. 

جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت های پیشین سپرده اند، پایبند است.

به این ترتیب، اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود. 

تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق ها و تعهدهای بین المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت. امیدواریم سایر طرف ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست ناپذیری تعهدات بین المللی خود به رغم تغییر دولت ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سیستان و بلوچستان و هورالعظیم و همچنین وضعیت بازارها گفت:

آنچه مطرح کردید، بیش از آنکه سوال از سخنگوی دولت باشد، مشابه بیانیه‌های سیاسی است، ‌برای همین به نظر می‌رسد کار رسانه‌ای را به کار جناحی تقلیل داده‌اید که این به نظرم خوب نیست و به دور از اصول حرفه‌ای است. 

در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خیلی حرف های دیگر هم می زنند امیدواریم انها هم ببینند. اما  همین سیستان و بلوچستانی که شما گفتید، در یک سال و نیم اخیر، ۸۰۰ تخت بیمارستانی به استان اضافه شده است، ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، دو و نیم برابر شده است؛ ظرفیت آی‌سی‌یو دو برابر شده و همه این زیرساخت‌ها صورت گرفته است. اما چرا وضعیت کرونایی استان اینطور شده است؟ چون اولا این نوع ویروس که کرونای دلتا نامیده شده، براساس نظر کارشناسان قدرت سرایتش ۱۰ برابر ویروس‌های کرونای قبلی است. از طرف دیگر، اگر تست افراد مبتلا به انواع قبلی ویروس‌کرونا فقط تا یک هفته اول منفی بود، ویروس دلتا متاسفانه تا ۲۹ روز خود را در تست نشان نمی‌دهد و همین،‌ زنجیره ابتلا را گسترده‌تر کرده است. 

دیروز با مسئولان سلامت و استاندار صحبت می‌کردم. از بین ۱۰۰نفری که به طور غیرقانونی از مرز وارد شده و به کشور آمده‌اند،۵۰ نفر کرونا مثبت بوده اند. مساله ناامنی ها در افغانستان و مهاجرتهای اجباری، ما را وادار به ساخت اردوگاههای کنار مرز کرده است. بنابراین همه این عوامل دست به دست هم داده تا شرایط در این استان، سخت‌تر باشد. با وجود این، اقدامات لازم انجام شده است از جمله اینکه تیم‌های واکنش سریع وزارت بهداشت آنجا مستقر شده‌اند. نماینده وزارت بهداشت هم برای مشاوره و مدیریت بیماری در این استان مستقر شده است. از ظرفیت درمانگاه‌ها نیز برای بستری موقت استفاده می‌شود تا ورودی بیمارستان‌ها برای آن دسته از مبتلایانی که برای درمان نیاز به بستری در شرایط ویژه ندارند، کاهش یابد. 

تستهای کرونا در یک مرحله به ۱۵۰۰تست افزایش یافت که از شنبه مجددا به ۲۵۰۰ تست روزانه افزایش یافته است. تردد بین شهری در شهرها محدود‌شده و حتی در برخی شهرها تردد درون شهری نیز ممنوع شده است. همچنین ورود و خروج به استان در حال کنترل است. 

درباره هورالعظیم هم ظاهرا شما درجریان کم آبی و خشکسالی نیستید! امسال در اثر خشکسالی ۲۵ درصد کاهش آب داریم. 

هورالعظیم ۵ تا حوزه آبی دارد. حوزچه‌های شماره یک و ۵ ‌حدود ۵۰ درصد آب دارد. ارتفاع این دو حوزچه چون خیلی زیاد است، حتی در بهار هم به طور کامل آب‌گیری نمی‌شوند. برای جبران کمبود آب این دو حوزه، چند روزی است آب کرخه را باز کرده‌اند. سه حوزه دیگر هورالعظیم هم ۸۰ درصد آب دارند. 

اما اینکه تصاویری پخش کردند که گاومیش‌ها در هورالعظیم تلف شده‌اند، آن گاومیش‌ها مربوط به خاک عراق در هورالعظیم بود و طرف کشور همسایه هم تعهداتی دارد اما در هورالعظیم سمت ایران به خاطر خشکسالی‌، متاسفانه مقداری ماهی از بین رفت که با روانه‌شدن آب کرخه، از تداوم این فاجعه نیز جلوگیری شد.

اما در خاتمه می‌خواهم به عبارت اینکه دولت را به رهاکردن امور متهم می‌کنید، اشاره کنم. این نظر دوستانی است که در این هشت سال، هر روز صفت و دروغی به شیوه غیراخلاقی علیه دولت ساخته اند و ظاهرا در ماه های آخر هم قرار است «رهاکردن» مطرح باشد! البته یک اشکالی حتما به دولت وارد است که مشکلات‌مان را نگفتیم، از چالش‌ها و تنش‌ها حرف نزدیم تا آرامش مردم مخدوش نشود.
 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله ای قرار دارد و نتایج این جلسات چه بوده گفت:

مذاكرات وين شاهد پيشرفت هاي خوبي در بسياري از موضوعات بوده است، اما قابل انكار نيست كه اختلاف نظرهايي در خصوص برخي موضوعات وجود دارد. هرچند وجود اختلاف نظر در خصوص موضوعات باقيمانده، لزوما به معناي بن بست در مذاكرات نيست. چارچوب مذاكرات بين المللي به گونه اي است كه در صورت وجود اراده سياسي از سوي همه طرف ها، مذاكرات تا زمان دستيابي به يك توافق كه تامين كننده نظر همه طرف ها باشد ادامه خواهد يافت. 

در خصوص مذاكرات وين نيز همينگونه خواهد بود. آنچه بديهي است اين است كه جمهوري اسلامي ايران، هيچ توافقي كه تامين كننده منافع ملت ايران نباشد را نخواهد پذيرفت. 

اصول و مواضع كلي مدنظر جمهوري اسلامي ايران از ابتداي مذاكرات به صورت صريح به طرف هاي مقابل منتقل شده است. چارچوب كلي اين است كه آمريكا بايد ابتدا تحريم هاي خود را لغو کرده، در ادامه، لغو تحريم هاي آمريكا راستي آزمايي شود و سپس ايران اقدامات جبراني خود را متوقف و اجراي تعهدات هسته اي خود را از سر گيرد. البته پایداری تعهدات طرف خارجی هم برای ایران مهم است. نحوه اجرايي شدن اين چارچوب - كه  البته در خصوص كليات آن درك مشتركي بين طرف ها وجود دارد- يكي از موضوعات باقيمانده در مذاكرات است. 

هدف مذاكرات وين، از ابتدا موضوع بازگشت آمريكا به برجام از طريق لغو تحريم هاي اين كشور و بعد از آن اجراي كامل برجام از سوي همه طرف ها بوده است. پيش نويس همه متون مذاكراتي نيز در همين راستا تهيه و مورد مذاكره قرار گرفته است.
 
در مورد کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، جلسات این کمیته طبق روال خود برگزار می شود و آقای عراقچی و صالحی نیز در این جلسات حضور دارند. این کمیته، یک روال مشخص و سازوکاری طبیعی در داخل کشور است.

کمیته مذکور یک کمیته "میان بخشی" است و از مجلس شورای اسلامی ، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رییس جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را بر عهده دارند.

سخنگوی دولت درباره علت خاموشی‌های اخیر گفت:


براساس آمار وزارت نیرو ، از ابتدای سال جاری، افزایش قابل ملاحظه دما منجر به افزایش شدید مصرف برق شده است. 

حدود ۴۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان نیز صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ لذا از این بابت فشار بسیار زیادی به شبکه برق وارد می شود. در همین مدت مصرف صنایع و کشاورزی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و همین موضوع میزان آسیب پذیری تاسیسات را افزایش داده چون فشار شدیدی روی تاسیسات صنعت برق وجود دارد.

پدیده نوظهور رمز ارزها که بیش از چند هزارمگاوات از برق شبکه را به صورت غیر مجاز مصرف می‌کنند عامل دیگری است البته خوشبختانه شناسایی آنها با هماهنگی واحدهای ذیربط در حال انجام است، (تاکنون ۳۷۸۰ مرکز غیرمجاز کشف شده است که بالغ بر ۵۷۰ مگاوات یعنی یک پنجم برق تهران را مصرف می کردند) کشف شده است.

به دلیل خشکسالی کم سابقه ذخیره آب سدها به شدت کاهش یافته و تعدادی از نیروگاههای برق آبی نیز از مدار تولید خارج شده‌اند.

به علت کم آبی فشار به چاه های آب باعث افزایش مصرف برق شده است.

براساس اطلاع اوج مصرف برق در این روزها به حدود ۶۶۰۰۰ مگاوات رسیده است درحالیکه تولید نیروگاههای حرارتی و برق‌آبی مجموعاً ۵۲۰۰۰۰ مگاوات می باشد لذا نیاز به کاهش مصرف توسط صنایع و کشاورزی و عموم مردم بسیار اهمیت دارد.

عدم سرمایه گذاری لازم به علت تحریم ها.
با وجود این، دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار مگاوات برق به تولید اضافه کرده است.
 
اعمال خاموشی های خارج از برنامه به دلایل زیر است : افزایش شدید مصرف و منفی شدن تراز تولید و‌مصرف که باعث عملکرد خودکار رله های فرکانسی به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده می شود. با عملکرد این رله ها تعدادی از مشترکان بی برق می شوند که در جداول خاموشی اعلام شده نبوده اند.

حوادث ناخواسته در شبکه که به دلیل مصرف زیاد برق رخ می‌دهد و تا رسیدن نیروی انسانی در محل حادثه و تعویض یا تعمیر تجهیزات آسیب دیده مدتی زمان می برد.

خروج نیروگاه ها از مدار تولید به دلیل آسیب دیدن قطعات در حین تولید که امری طبیعی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۰۱۹۸۱۵:۰۸:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۵
ببخشید. نمیشه یک چند هفته ای زودتر استعفا دهید/؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین